Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 11:15:51
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Provkört mp3
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Provkört mp3  (läst 15450 gånger)
Steelknee
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 7

« skrivet: 2013-05-23, 23:58:35 »

Hej,

har hittat tillbaka hit efter ett par år. Provkörde en Piaggio mp3 250 häromdagen och blev positivt överraskad generellt, men har sikat in mig på en modell med större motor eftersom det blir en del landsväg för min del framöver. Letar begagnat och har sett att det då finns 2 alternativ, Gileras Fuoco eller Piaggios mp3 400.

Om man sätter dom mot varandra, vilken säger sunt förnuft, vinner den duellen? Fördelar / nackdelar?

Loggat
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #1 skrivet: 2013-05-27, 20:16:04 »

alltid den större hojen!!  dessa är tunga hojar, och du vänjer dej vid effekten på en säsong.. och mycket vill ha mer, själv saknar jag typ 500 cc och 40-50hk nu efter några säsonger, har ju kört 1000cc förut förståss   

mer pulver - säkrare omkörningar..  thumbsup
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Steelknee
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #2 skrivet: 2013-05-28, 03:37:23 »

Ja Fuocon lockar men de växer ju inte på träd direkt, så de blir att hålla utkik. Såg att det fanns en till salu här på forumet men för sent Sad

Har kört en del hoj innan och då mest 750cc
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-05-28, 10:35:07 »

Ja Fuocon lockar men de växer ju inte på träd direkt, så de blir att hålla utkik. Såg att det fanns en till salu här på forumet men för sent Sad

Har kört en del hoj innan och då mest 750cc

Det finns en fuoco på Blocket nu.

http://www.blocket.se/stockholm/Gilera_Fuoco_500ie_B_korkort_racker_46851637.htm?ca=8&w=3

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

« Svara #4 skrivet: 2013-05-28, 21:28:31 »

perffa hoj! känns som rätt pris med de få milen. typ  halva priset mot en ny.. som att köpa en V70 D5 för -08 för 50 tusen.. haha  hello2
Loggat

Steelknee
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #5 skrivet: 2013-05-28, 21:47:21 »

Ja jag har också sett den. Får se om den finns kvar när jag, lantisen, skall till storstan under nästa vecka, för en provkörning Smiley
Prismässigt ligger den väl ok antar jag. Den som fanns här på forumet begärdes ju 55 för och med lite fler mil, denna har mindre mil och en firma som lägger på lite Sad
Loggat
hevil
Admin-hevil

« Svara #6 skrivet: 2013-05-29, 20:44:57 »

Ja jag har också sett den. Får se om den finns kvar när jag, lantisen, skall till storstan under nästa vecka, för en provkörning Smiley
Prismässigt ligger den väl ok antar jag. Den som fanns här på forumet begärdes ju 55 för och med lite fler mil, denna har mindre mil och en firma som lägger på lite Sad

då kan du snika till dej lite brahaprylar till juste priser, lås, kläder, hjälm, handskar, stövlar, osv..  hello2
Loggat

Steelknee
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #7 skrivet: 2013-05-31, 09:10:49 »

Ja det är sant, nu har jag ju det mesta sedan tidigare iofs men sambon behöver ju ev ha grejer Smiley

Fuocon: http://www.blocket.se/stockholm/Gilera_Fuoco_500ie_B_korkort_46851637.htm?ca=19&w=3 för 67

jämfört med

Piaggion: http://www.blocket.se/stockholm/Piaggio_mp3_500ie_47221461.htm?ca=19&w=3

Är det samma motor? Skiljer inte så mkt i pris men 4 årsmodeller. Hade inte tänkt på Piaggios 500 innan men om det inte skiljer så mkt i pris, vad skiljer hojarna emellan?
Loggat
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #8 skrivet: 2013-05-31, 11:06:41 »

Verkar som ett väldigt lätt val, några tusenlappar för fyra årsmodeller och 1 års garanti. Den återförsäljare som jag köpte av rekommenderade generellt sett inte 2008:or på begagnatmarknaden då det fanns en del barnsjukdomar.
Loggat
Steelknee
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

« Svara #9 skrivet: 2013-05-31, 14:04:58 »

Ja så tänker jag också. Några tusenlappar mer för en nyare hoj kan ju inte vara fel, så tillvida att man inte är toktorsk på designen eller märket, och att det är avgörande skillnader. För egen del så kan jag tycka att Fuocon iofs ser lite ballare ut, men mitt sunda förnuft skulle välja en 3-4 år nyare hoj istället, förutsatt att det inte finns några andra stora skillnader dem emellan, för det gör det väl inte?
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013-05-31, 17:08:36 »

Verkar som ett väldigt lätt val, några tusenlappar för fyra årsmodeller och 1 års garanti. Den återförsäljare som jag köpte av rekommenderade generellt sett inte 2008:or på begagnatmarknaden då det fanns en del barnsjukdomar.

Jag har en fuoco som jag tog ut ny 2008, den har aldrig varit fel på.
Personligen, så känner jag inte till några barnsjukdomar på Gileras scootrar även om Gilera ägs av Piaggio.
Jag vill inte käfta emot på något vis, men vilka är barnsjukdomarna?
2007 köpte jag en MP3 250 som jag körde drygt 600 mil med på ett år. Det var innan jag köpte fuocon.
Den 250 cc modellen hade inte heller några fel  icon_scratch

Men jag vill inte på något sätt käfta emot, jag har troligtvis haft tur.

Jo föresten, en barnsjukdom som är fixad på alla beg maskiner var laddningsregulatorn.
det har även jag råkat ut för. Den bara pajade.  sad5

Det kostade mig en massa pengar för moppen ramla omkull efter det att jag hade utan vetskap kört på batteriet.  sad2 Easy parts blev några tusen rikare på alla plastdetaljer jag fick byta ut.

På E-bay köpte jag två nya laddningsreläer original för några hundra. (reservoman)
Efter den något snopna händelsen, så har jag tagit reda på att dom reläerna
är inte dom samma som satt på från början. (i alla fall ser dom annorlunda ut)

Köper man en fuoco, så är relät troligtvis bytt.

Här kan man se mig dra sönder skruvar  Grin
http://www.scooterforum.se/forum/index.php?topic=650.0

Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #11 skrivet: 2013-05-31, 17:55:42 »

Som sagt, jag hänvisar bara till återförsäljaren som är en av dom större i Stockholm på både service och försäljning av MP3. Det behöver ju inte betyda att det är fel på alla, men det är väl inte helt omöjligt att modeller förbättras kvalitetsmässigt genom åren.
Loggat
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #12 skrivet: 2013-05-31, 22:36:41 »

Ja det är sant, nu har jag ju det mesta sedan tidigare iofs men sambon behöver ju ev ha grejer Smiley

Fuocon: http://www.blocket.se/stockholm/Gilera_Fuoco_500ie_B_korkort_46851637.htm?ca=19&w=3 för 67

jämfört med

Piaggion: http://www.blocket.se/stockholm/Piaggio_mp3_500ie_47221461.htm?ca=19&w=3

Är det samma motor? Skiljer inte så mkt i pris men 4 årsmodeller. Hade inte tänkt på Piaggios 500 innan men om det inte skiljer så mkt i pris, vad skiljer hojarna emellan?

Hej Steelknee!

MP3 500 i Vaxholm som du länkar till säljs av Ulrik a.k.a. Hoffcat här på forumet, han tog A-kort nyligen och bytte till Suzuki tvåhjuling med rak fyra.
Jag har träffat Hoffcat och kikat på hans MP3:a många gånger och kan intyga att hojen har skötts by the book. Om du skulle vilja ta en titt på den så är det bara att slå en pling till Hoffcat.

scooter
Loggat

Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil

« Svara #13 skrivet: 2013-05-31, 23:14:13 »

Vad kul det vore om fler ägare till trehjulingar skulle hitta hit, för all sådan här info är guld värd! ägarhistorik och personlig info om maskiner gör att både köpare och säljare kan känna sig trygga/ nöjda. Och kan göra en bra affär.
  Bra affär = båda nöjda.  headbang
Loggat

Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.165 sekunder med 22 databasfrågor.