Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 03:49:02
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Vintervindruta
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Vintervindruta  (läst 3284 gånger)
Draken
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 70

Kör: MP3 500
Kör2: Gammal Toyota



« skrivet: 2013-05-15, 17:15:39 »

Vindrutans vara eller inte vara är något som debatteras flitigt på detta forum. Själv var jag besviken på den lilla standardvindrutan som trots satt i högsta läget inte skyddade tillräckligt mot vare sig vind eller nederbörd. Till viss del kan jag förstå att det är skönt om det fläktar - i Italien t e x och när det är sommar, men inte i Svedala som har somrar som den Italienska vintern.
Har ägnat en tid åt att surfa runt och kolla efter alternativa rutor och det har nästan varit jämnt skägg mellan Givi Airflow och Piaggios egna "vintervindruta". Vet inte vad det var som fällde avgörandet men kanske var det att Piaggio rutan är gjord för just våra bågar och på den vägen blev det. Beställde därmed en ruta ifrån EasyParts och det tog bara 2,5 dagar så var den levererad till dörren. Några timmar och ett antal svordomar senare så satt rutan på plats i bågens ram. Standardrutfästet (och yttre del av "handskfacket") kunde inte längre få plats varför det facket är litet "out of order" för tillfället. Ska hitta på någon egen lösning på det problemet.

Vad tycker jag då om den? Har bara hunnit köra en gång sedan installationen och som brukligt här på västkusten så blåste det en frisk och byig vind vilket inte gav test turen någon rättvisa. Men helt klart så är det mindre turbulens bakom denna ruta som är så hög att den täcker både förare och passagerare mer än väl. Den är också ett stort vindfång vilket man får vara beredd på när det blåser mycket, det tar tag i rutan mer än tidigare.
Är den snygg? Njae, skönhet ligger i betraktarens öga men jag tycker själv att den är fulsnygg. För att göra någon liknelse så ser MP3 an nu ut som någon spejsad farkost från någon tidig Star Wars film.  Cheesy

Jag återkommer med mer reflektioner när jag har hunnit testa mer. Framförallt skall det bli himla spännande att se hur den skyddar mot regn.

 



* IMG_1752 (533x800).jpg (452.38 KB, 533x800 - visat 697 gånger.)
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-05-15, 19:22:33 »

På västkusten får man leta efter vindstilla, den saken är säker Smiley
Även om rutan är stor så är det bekvämt att sitta bakom en stor ruta.
På min Piaggio 250 cc som jag hade 2007 till 2008 hade jag en originalruta.
Viss varningstext om max hastighet har jag för mig satt på rutan.

Jag tycker din ruta är helt Ok och gör massor med nytta här i Svedala och precis som du skriver,
det här är inte Italien Smiley

Bild på min ruta 2007:

 


* Piaggio-250.jpg (361.46 KB, 681x1024 - visat 633 gånger.)
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Draken
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 70

Kör: MP3 500
Kör2: Gammal Toyota



« Svara #2 skrivet: 2013-06-16, 20:08:46 »

Har nu kört ett tag med Piaggios vintervindruta och har följande reflektioner:
- Suverän när det regnar! Man får inte en droppe på sig (tills du stannar vid rödljus)
- Skyddar mot och tar bort mycket av fartvinden
- Väcker uppmärksamhet
- Blir snabbt skitig av alla insekter som den "fångar"
- Är ett stort vindfång och det "tar tag i den" när det blåser ute så man får vara beredd att parera

 sunny
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.081 sekunder med 21 databasfrågor.