Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-12, 03:30:19
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Snart ägare till en Mp3 500
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Snart ägare till en Mp3 500  (läst 18960 gånger)
Nex
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 128

« skrivet: 2013-04-14, 17:34:25 »

Hejsan! Grymt forum ni har här! Tänkte i veckan köpa mig en Mp3 500 som jag hittat på blocket, gått under 100mil och uttagen i september förra året, perfekt! Kan dock inget om motorcyklar över huvudtaget! Har provkört en 500 och det va ju hur kul som helst! Men nu behöver jag lite bra tips inför mitt köp! Något att tänka på? Något särskilt att tänka på som kan ha betydelse då jag köper en lätt begagnad hoj? Hur mycket drar den tex? Såg den trevliga pdf-filen med nyttiga körtips, perfekt!
Loggat
gadus
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2013-04-14, 19:00:05 »

Hej. Grattis till dit beslut, jag tror du kommer få mycket kul med 500:an. Gör nu inte som jag på första åkturen. Jag lekte med att låsa gaffeln vid rödljud, köer osv. Tills jag förstod att hojen blir totalt annorlunda då, med en del läbbiga situationer som följd. Nu 1500 mil senare, använde jag den "finessen" endast vid helt stillastående (eller möjligen vid förflyttning i garaget).

Förbrukningen varierar stort med körstilen. Jag räknar med ca 0.5l/mil, och använder trippmätaren. Jag brukar tanka efter ca 18 mil, blandat i stan och hög fart på motorväg. Instruktionsboken säger att man inte skall köra tanken helt tom. På långtur har jag med mig en reservdunk på 0.5l, som ryms lätt under sadelluckan. 

Eftersom hojen är knappt inkörd, rekommenderar jag en mellanservice för att du skall känna dig säker på olja, efterjusteringar osv. Om det nu inte redan är gjort och dokumenterat.

Mycket nöje!
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #2 skrivet: 2013-04-14, 19:12:14 »

Och jag säger samma sak.

Mycket nöje !

Mieri som idag varit ute på en söndagstur med Silvervingen
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Nex

« Svara #3 skrivet: 2013-04-14, 20:00:41 »

Perfek! Service är precis gjord så det e lugnt Smiley Några bra tips på hjälmar? Jag har ett smalt huvud på bredden men normalt på andra hållet, brukar vara skitsvårt att hitta hjälmar som passar...
Loggat
mieri

« Svara #4 skrivet: 2013-04-14, 20:34:27 »

Prova  prova  och prova. Ska sitta tight som bara den första gången du provar. Prata med en säljare om vilka som kan vara aktuella och vilka modeller som går bort !

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Henkes
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 54

Kör: Piaggio MP3 400, Såld
Kör2: BMW r850r
Kör3: golf....
Kör4: Yamaha Aerox
Kör5: KTM Duke 125 (om jag lyckas stjäla tillbaka den från grabben)
Hemort: Åkersberga

« Svara #5 skrivet: 2013-04-14, 20:43:59 »

Hejsan! Grymt forum ni har här! Tänkte i veckan köpa mig en Mp3 500 som jag hittat på blocket, gått under 100mil och uttagen i september förra året, perfekt! Kan dock inget om motorcyklar över huvudtaget! Har provkört en 500 och det va ju hur kul som helst! Men nu behöver jag lite bra tips inför mitt köp! Något att tänka på? Något särskilt att tänka på som kan ha betydelse då jag köper en lätt begagnad hoj? Hur mycket drar den tex? Såg den trevliga pdf-filen med nyttiga körtips, perfekt!
Hej och Grattis till ett skönt beslut.
Jag gjorde samma beslut förra året och köpte en 400 som knappt var inkörd privat. Min erfarenhet är att du skall kontrollera att cykeln är intagen av den svenska generalagenten, annars får du problem med att lämna in den för garantiärenden.
Min cykel är såld i Sverige av Scooterpunkten i Helsingborg, och de använder/använde? den danska generalagenten. Det har inneburit att jag har haft svårt att få garantiärenden fixade.
/Henkes
Loggat
erkagn

Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå

« Svara #6 skrivet: 2013-04-15, 07:25:24 »

Grattis till hojen! Cheesy
Loggat
Nex

« Svara #7 skrivet: 2013-04-15, 09:12:32 »

Jag gjorde samma beslut förra året och köpte en 400 som knappt var inkörd privat. Min erfarenhet är att du skall kontrollera att cykeln är intagen av den svenska generalagenten, annars får du problem med att lämna in den för garantiärenden.
Min cykel är såld i Sverige av Scooterpunkten i Helsingborg, och de använder/använde? den danska generalagenten. Det har inneburit att jag har haft svårt att få garantiärenden fixade.
/Henkes

Ok, jag har ett och ett halvt års fabriksgaranti kvar sa säljaren så det borde inte va något problem då kan jag tro? Finns det något sätt att stänga av alla dessa gif-smilyes? Datorn blir seg som sirap varje gång man skall skriva ett inlägg Wink
Loggat
Henkes

« Svara #8 skrivet: 2013-04-16, 09:59:23 »

/Henkes

Ok, jag har ett och ett halvt års fabriksgaranti kvar sa säljaren så det borde inte va något problem då kan jag tro? Finns det något sätt att stänga av alla dessa gif-smilyes? Datorn blir seg som sirap varje gång man skall skriva ett inlägg Wink

Kolla bara i serviceboken att det är SPG som är Generalagent. Komemr inte ihåg vad det står i min, men det är några danskar iaf. När jag svängde in till Probike, för några mindre grejor, så titta de på min hoj som något som katten släpat in, och Globen MC ville inte ta i den med tång en gång.

/Henkes
Loggat
Nex

« Svara #9 skrivet: 2013-04-16, 10:51:02 »

Tråkigt när de beter sig på det sättet! Nu håller jag dock tummarna på att slippa ev garantiärenden... Gick si sådär bra när jag senast hade ett garantiärende på min Toyota Prius. Enkelt tyckte jag, men det tyckte inte Toyota! En lampa i stolvärmeknappen, den som indikerar att man aktiverar stolvärmen, behövde bytas. Jag tyckte det va självklart att det borde gå på min garanti men hur som helst så va inte fallet så... Jag kollade jag upp vad en helt ny kontakt skulle kosta på Biltema, yes toyota prius har inga egendesignade knappar till stolvärmen så Biltema funkar fint, ca 20kr/st. Gissa vad Toyota ville att jag skulle betala?! Lite över 800kr/st!!! Blev rent av skitförbannad på dem och tryckte upp en likadan kontakt från Biltema-katalogen och ifrågasatte om det kanske var så att mekanikern behöver 2 timmar på sig för att byta knappen? Både kassörskan och en servicekille kliade sig i huvudet men kunde bara referera till sin prislista... Ca 5 minuter tar det att byta kontakten inkl en kopp kaffe... Så som sagt, garantiärenden är inte riktigt min grej Wink
Loggat
Maverick
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 13

« Svara #10 skrivet: 2013-04-16, 11:52:47 »

Hej, jag är också nyägare till en 500. Köpte en shoei hjälm integral, hjälmen är jag nöjd med men den får inte plats i bagaget, å det är ju lite irriterande. Funerar på o köpa en öppen.hjälm som man kan ha när man bara skall åka handla, etc så man inye behöver släpa på den.
Loggat
masun

Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #11 skrivet: 2013-04-16, 12:54:09 »

Hmm..är det mindre utrymme under sadeln på en 500? På min Yourban har jag testat två olika integralhjälmar och båda går ner vilket är väldigt smidigt så man slipper släpa runt på den.
Loggat
mieri

« Svara #12 skrivet: 2013-04-16, 13:33:00 »

Hmm..är det mindre utrymme under sadeln på en 500? På min Yourban har jag testat två olika integralhjälmar och båda går ner vilket är väldigt smidigt så man slipper släpa runt på den.

Topbox ? ......... är oxå bra.

Mieri
Loggat

Nex

« Svara #13 skrivet: 2013-04-17, 10:02:15 »

Jag fick samma problem! Min hjälm går inte heller ner i bagagen! La ändå nästan 4000kr på en hjälm som väger som en fjäder så jag tog för givet att den skulle få plats men icke! Lyckades igår efter mycket om och men få ner den men det sliter för mycket på hjälmen att ha den på det sättet så jag får nöja mig med att lägga den i topboxen...
Loggat
Henkes

« Svara #14 skrivet: 2013-04-17, 10:11:13 »

Har ni provat
Piaggio MP3 400 helmet fit
?
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.099 sekunder med 18 databasfrågor.