Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-17, 06:57:22
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Beslutsångest!!?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Beslutsångest!!?  (läst 9570 gånger)
fredrik_wt
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 59

« skrivet: 2013-01-13, 18:08:24 »

Köpte för i augusti 2011 den scooter jag har idag, en PGO Gmax 200. Jag gick på en billigare variant eftersom det trots allt var första scootern någonsin och hoj i övrigt med. Jag har den uteslutande för jobbpendling i alla väder från dess att halkan försvinner tills dess att den kommer. Var förra året 27feb - 30 nov. förra säsongen körde jag uteslutande stadstrafik med ett undantag då jag åkte och servade den... rullar kanske 300 mil per år...

Nu känner jag att jag vill ha nåt nytt, och ska sälja PGOn. Jag slits dock mellan två vitt skillda modeller; Yamaha X-max 250 och Honda FMX 650.

Båda är billiga att äga även om scootern är ett par hundra billigare i försäkring än mjukismotarden FMX.
Fördelen med scootern är dock det stora packutrymmet under sadeln samt möjlighet till toppbox utan att det för taskigt ut. Dessutom kör man ganska väderskyddat och vanliga "kontorsskor" blir inte förstörda av växlingar och ljusa chinos drabbas inte av stänk osv när det är blött på vägen... (nej jag använder inte mer än hjälm, kraschjacka och ryggskydd när jag åker)

Men FMXen är jäkligt snygg tycker jag, ljudet är ballt tycker jag, smidig att tränga sig med i stadstrafik med... sen skulle det vara kul att pröva nåt annat med....

Hjärnan säger dock X-max.... how to do?
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2013-01-13, 18:34:14 »

Du har nästan svarat på frågan själv, fast lite grand mellan raderna så du kanske inte märkte det själv? Wink

"uteslutande stadstrafik"... "packutrymmet under sadeln samt möjlighet till toppbox utan att det för taskigt ut"... "väderskyddat och vanliga "kontorsskor" blir inte förstörda av växlingar och ljusa chinos drabbas inte av stänk osv när det är blött på vägen"
Vad låter det som?  Wink

Sedan har jag all respekt för din vilja att prova något annat. Scootern är ju jättebra i stan till småkörningar, t ex till jobbet. Men den är förstås begränsad med sin lilla motor. Ser spontant två vägar att gå. Antingen att köpa en annan hoj som komplement. Visst, det blir en hel del dyrare än idag. Men j*kligt roligt! Och en lite äldre hoj kostar inte all världens pengar. Den kan du också använda till så mycket mer, söndagsturer utanför stan, kanske en kortare hojsemester.

Eller, så kan du uppgradera rejält till en 500-600 kubikare som du kan använda till möjligt. Det finns som du vet flera modeller att välja på som både är en "mc" och en scooter (själv körde jag ju en TMax i 8 år). Nu var det inte det här du frågade efter - men jag tänkte ge dig en lite annan infallsvinkel! Smiley

Jag har själv prövat några olika varianter.
*Liten scooter
*Stor scooter
*Stor scooter + komplement-mc
*Liten scooter + komplement-mc

För att återgå till din fråga, det låter på dig och ditt behov som att XMax är rätt pendlingsval för dig. Även om en FMX, Dominator eller något annat är roligare så är det inte lika smidigt (kläder, väta å så).
« Senast ändrad: 2013-01-13, 18:43:04 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Hannu

Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden

« Svara #2 skrivet: 2013-01-13, 23:05:59 »

Hej.
Som nybliven ägare av mc-kort (tog det i somras) så köpte jag en x-max.
Det hade jag redan bestämt, och jag är helnöjd med den som glidare och pendlingsfordon.
Får även med mig frugan, eller dottern på den fina dagar när vi kan åka ut på stan och fika.

MEN, jag har alltid varit nyfiken på att köra lite aktivare, dock så kändes det tveksamt vilken typ av hoj jag skulle kunna hoppa på, inget stor och tung touring i alla fall.
Funderade mest på en Yamaha XT 660X (motardvarianten av XT), lite lik FMX:en.
Fick ett tips på en annan tänkbar hoj, och det var Yamaha MT-03, samma encylindriga 66-motor som i XT:n.
Den tas tyvärr inte in i Sverige nu, men gjorde det 2006 och 2007, men tillverkas fortfarande.
Köper man nu så blir priset förmodligen det rätta, och pengarna är överkomliga tycker jag.

Jag tänker ha båda två, köra en säsong eller två, och se vart det leder.
Kanske säljer jag någon av dom, eller behåller båda.
Men rent spontant så tycker jag inte att dom är konkurrenter, det känns som olika användningsområden.

Jag skulle nog ha funderat på att behålla scootern, och köpa FMX:en, prova och se om det var rätt (om det är ekonomiskt möjligt)
Jag tror inte att du förlorar några stora pengar, men då har du provat.

Nackdelen är ju att just nu står det en MT-03 i garaget och väntar på att rastas, så man räknar dagarna till bar asfalt.

M.V.H
  /Tobias

* YamahaMT-03_2006.jpg (141.25 KB, 1000x769 - visat 1054 gånger.)
Loggat
TMax500

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #3 skrivet: 2013-01-13, 23:26:53 »

Jag skulle nog ha funderat på att behålla scootern, och köpa FMX:en, prova och se om det var rätt (om det är ekonomiskt möjligt) Jag tror inte att du förlorar några stora pengar, men då har du provat.
Då är vi två som röstar på att du skall ha flera fordon, fredrik_wt! Smiley En scooter för vardagskul och en annat för annat kul!

Lite Off Topic: Hannu, MT-03 verkar himla skojig på mindre vägar eller i stan. Har själv tittat, klämt och provsuttit en sådan men aldrig provkört. Kanske inte en hoj för långresan till Rivieran, men på krokiga 70-vägar borde den vara fin! Ser kaxig ut också. *Gilla!*

Sålde den för dåligt i Sverige för att det var för lite effekt, tro? Och bara en cylinder? En del tycker ju att allt under en liters slagvolym är "smått"...
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Hannu

« Svara #4 skrivet: 2013-01-13, 23:44:16 »

Ja, jag tror också att den kan bli rolig efter småvägarna och i stan.
Framförallt så ser jag fram mot att få prova att köra lite aktivare, den ser ut att inbjuda till det.

Förmodligen så sålde den väl inte så bra här i Sverige, det är min gissning, för det finns inte så många.
Ser att den får en del kritik på grund av det du nämner, motorn skulle kunna vara kraftfullare till det chassiet.
Men med nya EU-reglerna om mc-kort, så skulle den ju passa perfekt med sina 35kW, för ungdomarna som är 18-år och bara får köra med begränsad effekt.

Men som sagt var, jag tar det som en erfarenhet, och ett komplement till scootern.

M.V.H
  /Tobias
Loggat
fredrik_wt
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 59

« Svara #5 skrivet: 2013-01-14, 19:34:41 »

Råd med två har jag väl förvisso, men det suger lite i snåltarmen i ärlighetens namn eftersom det inte blir så mkt mil per enhet då... Det är ju lite det att det suger i vill pröva nåt annat tarmen. XT660 är trevlig, men för mig är försäkringen hälften på FMX, dessutom driftsäker och snygg som få tycker jag, även om XT660 lär vara roligare... Roligast skulle dock drz400 sm vara om man inte vill serva ihjäl sig...

Var och tittade på en lätt beg Xmax idag hos handlare -10 (dock på tok för dyr...) och det klart det smartaste i alla lägen är ju en sådan, går inte komma ifrån, bara en sån gång man parkerar på stan så har man någonstans att göra av hjälmen, ja t.o.m. Jacka o ryggskydd kan man stuva undan som man annars får släpa på...
Och andra sidan parkerar jag ju inte på stan mer än nån gång per vecka kanske och då kortare stunder oftast... Men det gör det ju inte roligare att släpa hjälmen med sig då... Ska nog sälja pgon och sen får slumpen avgöra lite vad som kommer upp, sen behöver jag nog prova med hur jag upplever det med växlande i stan osv... Ganska skönt att inte växla tre ggr för att åka i 40....

De större scootrarna faller bort eftersom jag tycker de är för klumpiga typ burgman, det är dessutom inte effekten jag jagar i den mån....
Fmx har jag sett för 20k med lite mil och 25k med normala mil o lite tillbehör som dämpare osv....

Men som sagt, när jag idag var och tittade på Xmax, då kändes det helt rätt och smart... Jag använder det ju som ett komplement till bilen....
Loggat
Hannu

« Svara #6 skrivet: 2013-01-14, 22:39:03 »

Hej igen.

Angående Xmax:en så skulle jag satsa på en av 2011-års modell eller nyare.
Ser att det finns några nya 2012 till salu för ca 45.000 kr.
Från 2011 har den ABS, och jag tror att den är mer lättsåld om du vill sadla om senare, och ABS är en mycket bra finess.
5-års garanti gör ju dessutom att man kan köpa en 2011/2012, och sälja om några år, det är inte så stor chansning för köparen, eftersom garantin finns kvar.

Kollade försäkring innan jag omhändertog MT-03:an, och den går på 1329 kr/helår (helförs).
Då går jag i kategorin 40+ hos Bilsport & MC.
XT660X skulle kostat 3178 kr för motsvarande försäkring, så MT:n är otroligt billig där, ungefär som Xmax:en.

Personligen kommer jag nog ha svårt att slita mig från Xmax:en, även om det blir relativt få mil totalt för mig, och även en endurocykel hägrar.
Men om sparandet går bra så kanske jag kan avsätta 20-25.000 sent nästa höst, och köpa en enduro som kan fixas till under vintern.
Skulle behöva ett större garage bara....suck....
Så jag tänker nog lite som du, jag vill hålla nere dom löpande kostnaderna, då kan jag med gott samvete låta det vara en hobby som jag utövar när jag känner lust, den "äter" inte så mycket pengar hela tiden när jag inte kör.

Så om du hittar någonting bra nu så är det köpläge.
Om några månader så stiger ju priserna.

M.V.H

/Tobias
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.086 sekunder med 22 databasfrågor.