Hej, Janne heter jag och har tidigare pysslat med lite äldre moppar. I våras investerade jag dock i två stycken Indiska 90-talare, Bajaj Bonnie
och på den website jag häckat på sedan tidigare (Raketsport) känns de lite nya. Alltså tänkte jag prova en ny sida och här är jag nu!
Bajorna såldes billigt av en snubbe som haft dem som bruksfordon för sig och frun, men när han nu skulle flytta behövdes de inte. Efter vintervilan startade bara den ena, och den gick bara på choke. Så jag fick dem billigt...
Med två döttrar på nio och elva år är det ju perfekta mekobjekt och provkörningsoffer inför kommande 15-årsdagar. Den yngre av de två är lite mer på och för någon månad sedan släpade vi in i verkstaden den som hon döpt till Moppis 1 (praktiskt nog har den en backspegel och den andra två, så man kan se skillnad på dem).
Bränslesystemet var förstås huvudmisstänkt men efter att ha rivit av kåporna stod det klart att det även behövdes nytt stift, tändhatt och -kabel.
Men tank, bensinkran och förgasare med tillhörande slangar åkte förstås också av och isär och blåstes rena. Slogs under det arbetet av hur solid denna indiska budgetmoppe känns. Bara en sådan sak som att bensinkranen har inbyggt, löstag- och tvättbart filter, vilket det även fanns ett i förgasaren!
Så tanken att köpa ett slangfilter övergavs raskt.
Det var också i kranens filter som det misstänkta fyndet gjordes: Rejält med gojja!
Efter rengöringen där väntar vi bara på de reservdelar vi beställt och sedan ska förhoppningsvis denna Baja vara redo för vårvägar!
Och dottern, ja, hon upptäckte två saker i verkstaden som var roligare än resten: Tryckluft och kopparpasta. Så nu är stora delar av chassi och motor rengjorda med avfettning som sedan blåsts bort (vågar inte tänka på var gojjet hamnade...
) och inte bara alla skruvar och muttrar utan även brickor är "förkopprade"! Det finns hopp för den unga generationen!!