Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 07:03:25
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Nu när solen står lågt ;), och du har glasögon.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Nu när solen står lågt ;), och du har glasögon.  (läst 15862 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« skrivet: 2008-11-07, 14:44:07 »

Jag har kört med ”clip on” på mina glasögon så här långt.
Problemet med dessa är att för mycket ljus tar sig in på sidorna och ögat ställer om sig hela tiden, dvs man ser inte optimalt.

En kompis på jobbet köpte ett par Sunmate ”Fits Over” för bilkörning som man sätter över sina vanliga glasögon, och efter att ha provat så inser man att konceptet är riktigt bra.

Den inkapslingen som dom ger så att man slipper ljus från sidorna gör att dom faktiskt ”fungerar” riktigt bra, kommer själv att använda dessa vid scooter körning och fiske då samma effekt är önskvärd även där.

Har man förstora glasögon så lär det inte fungera.
 

Finns hos många optiker bland annat, man ska nog prova ihop med de glasögon du har.

Kanske inte de "snyggaste" men det tar jag, då dom fungerar Wink  Cool

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Xtrail
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 69




« Svara #1 skrivet: 2008-11-07, 15:25:31 »

Vad har du för hjälm ?. Jag får inte på mej mina glasögon i min. Om jag tar på mej glasögonen först och lirkar på mej hjälmen  kan det gå, men då sitter dom väldigt obekvämt. Jag har en Airoh öppningsbar integralhjälm. Kanske en öppen hjälm vore enklare men då fryser man väl näsan av sej.
Loggat

Dont drink when driving...eller var det tvärt om
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03



« Svara #2 skrivet: 2008-11-08, 17:08:58 »

@Xtrail: Jag har också haft problem med glasögon + hjälm. Man vill ju ha en hyfsat tajt hjälm, men då har jag haft svårt att peta in glasögonen. Nu har jag en Shoei Multitec öppningsbar hjälm. Dyr som stryk men värd varenda krona. Det är den skönaste hjälm jag nånsin haft och det finns spår för bågarna i stoppningen. Rekommenderas varmt!

@tomas: vad kostar glasögonen ungefär?
Loggat
Xtrail
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 69




« Svara #3 skrivet: 2008-11-09, 22:24:35 »

@ Bengan
Tack för tipset. Jag skall kolla upp den. Verkar juh skitbra med spår för bågarna.

@ Tomas
Hur lägger man upp bilder i meddelandet som du gör ?  Embarrassed
« Senast ändrad: 2008-11-09, 22:38:45 av Xtrail » Loggat

Dont drink when driving...eller var det tvärt om
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008-11-11, 19:59:19 »

Vet inte om jag "törs" säga det här, men jag har inte testat dom i någon hjälm  Embarrassed har bara provat dom på jobbet och blev love4

Jag tror dock att dom kommer att funka, jag har också en svindyr integralhjälm med spår för glasögonen, bästa jag haft, sedan har jag vanlig hjälm som antagligen är för rymlig så jag tror att dom kommer att fungera där också.

Vilket fall som helst kommer dom att fungera när jag 

Jag återkommer med resultat så fort dom dyker upp på posten med plats i hjälmen.
Beställde en kompass av dom också som nog inte fanns i lager så jag vet inte när, eftertankens kranka blekhet då navigatorn slocknade en stund sist jag var ute på kvällen.

Beställde mina här, rätt bra pris 329:- men frakt tillkommer,
http://www.friluft.se/product_info.php?products_id=1731

-Tomas
« Senast ändrad: 2008-11-11, 20:07:06 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008-11-11, 20:02:17 »

@ Tomas
Hur lägger man upp bilder i meddelandet som du gör ?  Embarrassed

Kodstycke:
[img]sökväg till bilden[/img]

Eller markera sökvägen till bilden och tryck på andra radens andra ikon i editorn vilket ger samma omslutning.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Xtrail
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 69




« Svara #6 skrivet: 2008-11-12, 15:03:07 »

Ehh hrm. (rodnar lite) Jag fattar inte.  Hittar inte det du beskriver. ... andra radens ikon osv.  Behöver nog en tydligare beskrivning.  Låtsas att du beskriver för en 5 åring så kanske jag fattar. hehe
« Senast ändrad: 2008-11-12, 15:10:03 av Xtrail » Loggat

Dont drink when driving...eller var det tvärt om
Återfallet
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 90

Kör: Yamaha X-Max 250 -07
Kör2: Så länge det går



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008-11-12, 17:13:18 »

Jag har också en Airoh öppningsbar (Mathisse) och har inga problem med att få på mig den när jag har mina brillor på. Trycker till kindkuddarna med tummarna lite bara när jag drar hjälmen på skallen. Funkar klockrent. Inga problem att dra av den heller.

Däremot har jag också funderat på en bra lösning mot lågt stående sol, och jag får nog ta och kika närmare på de här solbrillorna. Mina vanliga är inte speciellt stora, så det borde nog kunna fungera. Har också funderat på att beställa tonat visir, men vet inte hur mycket det hjälper.
Loggat
Xtrail
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 69




« Svara #8 skrivet: 2008-11-12, 17:45:36 »

Hmm. Jag har också en Mathisse.  Skalmarna på ett par Rayban weyfarer kanske är för stora då. Får väl testa mina vanliga glasögon och se om dom funkar. confused2  glasses1
Loggat

Dont drink when driving...eller var det tvärt om
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008-11-13, 01:31:39 »

Ähh. Hur ångrar man ett inlägg. Testade med en bild men det gick inte.
De e lungt,
Inlägg skrivna av dig har en radera knapp i överkant av inlägget.

För att visa en bild,
Kodstycke:
Länken till bilden visas,
http://www.steveschofield.co.uk/images/galleries/scifi/scifi009.jpg

Själva bilden visas,
[img]http://www.steveschofield.co.uk/images/galleries/scifi/scifi009.jpg[/img]

Så antingen skriver du dit det själv([img][/img]), eller markerar raden och trycker på ikonen andra raden som då lägger till [img][/img] på det du markerat (samma sak), obs att det är ett / på avslutande när du själv skriver det.

-Tomas
« Senast ändrad: 2008-11-13, 01:44:23 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Xtrail
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 69




« Svara #10 skrivet: 2008-11-13, 10:29:03 »

Ahhh.   wav  Tackar. Nu fattar jag när jag ser textsträngen, Dessutom måste jag vara ett pucko. Nu som först fattar jag andra ikonen andra raden också. Har inte lagt märke till ikonraderna som man får upp när man skall skriva ett meddelande förut.
« Senast ändrad: 2008-11-13, 10:36:30 av Xtrail » Loggat

Dont drink when driving...eller var det tvärt om
Återfallet
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 90

Kör: Yamaha X-Max 250 -07
Kör2: Så länge det går



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2008-11-13, 17:24:44 »

Hmm. Jag har också en Mathisse.  Skalmarna på ett par Rayban weyfarer kanske är för stora då. Får väl testa mina vanliga glasögon och se om dom funkar. confused2  glasses1

Mina skalmar är tunna, men buktar utåt från huvudet lite, så jag får emellan ett finger mellan skalmarna och huvudet. Jag kan inte trycka på hjälmen rakt ned utan drar på den lite snett framifrån, men det är inget problem alls. Behöver inte lirka eller ta det försiktigt. Bara trycker med tummarna och drar på hjälmen. Du får prova lite olika tekniker. Du kanske hittar en som funkar för dig.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008-11-14, 14:14:29 »

@Xtrail,
Dumheter, det finns inga dumma frågor, som jag ser det, bra att det löste sig.

---

Fick uppdaterad status på min beställning, och den skickas idag Fredag så i början av veckan så kommer en rapport på funktion/plats, det har blivit 3 olika hjälmar under åren.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2008-11-26, 18:59:34 »

 Cool
Jag har nu provat glasögonen i två hjälmar, min Shoei integralhjälm med dedikerade glasögonbåge spår i sidan samt i min Nolan N-Com hjälm, dock inte i min gamla Nolan N40 (ligger i Scootern).

Helt klart är att man ska ta både glasögon och hjälm till optiker för att prova passform.

Tänkte ”betygsätta” 1-10 för passning, Comfort.

I Nolan N-Com så (och i min gamla N40) så brukar jag först sätta på mig glasögonen och sedan ”hålla ut sidorna” när jag trär på mig hjälmen. Detta fungerade rätt bra med N-Com och kändes hyggligt Ok med solglasögonen på.
Dock är den biten som är öppet för ansikte i minsta laget så överkant/hörn av bågen tar i ytterst lite i hjälmens stoppning och det märks så det får bli en 5 av 10 i den hjälmen.

I Shoei hjälmen så måste man sätta på sig glasögonen efter att man satt på sig hjälmen, men där passade det hela bättre och kändes bättre, så 8 av 10 får det bli där.

När jag har åkt runt med dom på så skriver jag en kort kommentar, för det är svårt att säga hur det kommer att kännas efter en stunds användning.

Men som sagt, funderar du på dessa så ta med dig grejorna till optiker som har och testa ”live” innan du köper.

-Tomas
« Senast ändrad: 2008-11-26, 19:01:34 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
frippegubben
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 46

Kör: Piaggio Velofax!
Kör2: Suzuki T500
Kör3: Honda Shuttle
Kör4: Monarscoot
Kör5: MCB E-Type



« Svara #14 skrivet: 2010-06-11, 10:20:38 »

Jag köpte en Caberg Justissimo GT. Den är dels öppningsbar och dels har den inbyggt solskydd. Båda finesserna är riktigt bra när man har glasögon!
Det enda jag är besviken på när det gäller den hjälmen är att jag tycker den är bullrig, hade väntat mig att den skulle vara tystare, men med hörlurar och radion på så är det acceptabelt. Och sen är den liiite för stor så den verkar inte gå ner under sadeln på min Burgman och det är fruktansvärt irriterande, det trodde jag inte man skulle behöva prova innan köp.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.151 sekunder med 22 databasfrågor.