Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-09-23, 03:50:00
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Kompliserad lösning på ett enkelt batteri problem
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Kompliserad lösning på ett enkelt batteri problem  (läst 24988 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« skrivet: 2012-11-25, 15:22:25 »

Historik: Batteriet på en Xmax är som tidigare känt svår åtkomligt om man vill montera ur det vid vinter dax för att ha det inomhus.
Och eftersom jag hade lite otur längre tillbaka när jag tänkte hur jag skulle motverka att min orginal ruta fladdrade i fartvinden så har några av mina bultar till rutan pajjat. Och det krävs att den demonteras för att få ut batteriet.

Problem: Att inte batteriet pajjar under vintern, som mitt förra batteri.

Lösning: En server som är installerad med en Telldus enhet som kan schemalägga att min nästan "smarta" biltema laddare att den ska ladda batteriet 6 timmar varje söndag via en trådlös fjärrbrytare av märket Nexa Smiley

Hehe nu låter det förmodligen som en stor overkill lösning men jag hade redan satt upp servern och andra fjärruttag för andra uppgifter i huset. Som att vissa lampor ska tändas när det blir skymning, motorvärmar styrning och annat.
Som sagt, en komplicerad lösning på ett enkelt problem Smiley

Om någon vill veta mer om vad en Telldus gör eller hur det ser ut så finns lite info nedan. Switchking är den som klarar av schemaläggning på ett enkelt sätt genom att prata med min Telldus enhet.
http://www.telldus.se/

http://www.switchking.se

Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland

« Svara #1 skrivet: 2012-11-25, 16:56:57 »

Varför göra det enkelt för sig.... laughing7
Läste om en man i USA som löste problemet genom att koppla en simpel laddare till garageinnerbelysningen som tändes automatiskt när han öppnade garagedörren..
För egen del tänkte jag sno ihop en enkel strömgenerator på runt 50mA, ett tidur till denna och alla batterier seriekopplade..
EN laddare på 8 batterier...
Fyll och glöm..

"Warum es einfach machen wenn man es so schön komplizieren kann..." idea1
Loggat
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #2 skrivet: 2012-11-25, 17:37:02 »

Om alla batterier är lika stora och lika slitna kommer det att funka att ha de kopplade i serie. Är de inte det så kommer det bästa batteriet (med lägst inre motstånd) få mest (för mycket?) laddning och det sämsta batteriet minst (för lite?) laddning.

//Peter Björkdahl
Loggat

ljs-s

« Svara #3 skrivet: 2012-11-25, 23:40:16 »

Varför göra det enkelt för sig.... laughing7

Exakt  Grin
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Stig45

« Svara #4 skrivet: 2012-11-26, 00:40:08 »

Om alla batterier är lika stora och lika slitna kommer det att funka att ha de kopplade i serie. Är de inte det så kommer det bästa batteriet (med lägst inre motstånd) få mest (för mycket?) laddning och det sämsta batteriet minst (för lite?) laddning.

//Peter Björkdahl
Nej, exakt samma ström genom alla...
Loggat
Peter Björkdahl

« Svara #5 skrivet: 2012-11-26, 08:15:17 »

Ja, om alla batterierna har samma inre resistans.
Men det är inte sannolikt om det är olika batterityper och i olika grader av förslitning.

//Peter Björkdahl
Loggat

Stig45

« Svara #6 skrivet: 2012-11-26, 09:15:55 »

Ja, om alla batterierna har samma inre resistans.
Men det är inte sannolikt om det är olika batterityper och i olika grader av förslitning.

//Peter Björkdahl
Fortfarande fel.
Samma ström genom alla batterier.
Kirchhoffs första lag: Summan av samtliga strömmar som flyter till eller från en nod är noll
Dvs "ström" kan inte försvinna någonstans
Seriekopplar jag t ex ett 12Ah 12V, ett 18Ah 12V och ett 6 Ah 6V kommer samma ström att flyta genom alla ackar. Behövlig spänning för detta är 12+12+6V dvs strömgeneratorn behöver ge 0.05A och en bit över 30V för att det ska fungera.
Behöver jag rita upp det?
Loggat
Peter Björkdahl

« Svara #7 skrivet: 2012-11-26, 09:52:50 »

Du är välkommen att presentera hur många teorier som du har lust till men teori och praktik går inte alltid ihop. Jag grundar detta bl annat på mina erfarenhet som servicetekniker och serrvicechef på Tudor industribatterier och på Global batterier som order-/supportchef. Då man t ex byter ut en cell i ett äldre truckbatteri med en helt ny med samma kapacitet så kommer detta att märkas tydligt.

//Peter Björkdahl
Loggat

Stig45

« Svara #8 skrivet: 2012-11-26, 11:47:29 »

Du är välkommen att presentera hur många teorier som du har lust till men teori och praktik går inte alltid ihop. Jag grundar detta bl annat på mina erfarenhet som servicetekniker och serrvicechef på Tudor industribatterier och på Global batterier som order-/supportchef. Då man t ex byter ut en cell i ett äldre truckbatteri med en helt ny med samma kapacitet så kommer detta att märkas tydligt.

//Peter Björkdahl
Nu talar du om något helt annat.
Kirchhoff 1 är en grundläggande lag, ett "byte av en cell" som nämns ändrar inget i lagens PRAKTISKA verkan.
"Ström" kan inte försvinna!
Har du en strömgenerator som alltid avger 50mA och du kopplar in ett 12V ack så går det 50mA genom acken.
Koppar du två 100ohms motstånd i serie till nämnda strömgenerator går det 50mA genom motstånden. Byter du ut det ena mot t ex ett 23.2 ohms motstånd går det fortfarande 50mA genom motstånden. Båda två..
Kopplar du in TVÅ ackar i serie går det fortfarande 50mA genom ackarna.
Ang ditt "byte av enstaka cell" är det något helt annat än i detta fall
Loggat
GP800

Antal inlägg: 183

Kör: BMW K1600GT -13
Kör2: Gilera GP839 -11 (Till salu 49k)
Hemort: Göteborg

Norway - 2012

« Svara #9 skrivet: 2012-11-26, 19:01:36 »

En lysande lösning ljs-s du gav mig lite vinter pyssel  laughing7
Loggat

Bitcoin is the Internet, applied to Money.
Peter Björkdahl

« Svara #10 skrivet: 2012-11-26, 20:22:18 »

@Stig45

Jag tror att du blandar ihop ett motstånd med en ackumulatorcell, förutsättningarna är inte konstant i ett battericell. Den förändras med variabler som temperatur, laddningsgrad, laddningsströmmens storlek, laddningsförluster, e t c.
Men det viktiga här är att battericeller har olika "lätt" att lagra den laddade energin vilket för med sig att friska batterier laddas lite för kraftigt och sämre battericeller kanske laddas för lite (beror oftast på laddningstiden).
Att ladda batterier i serie är såklart inte nytt för mig heller då vi gjorde det ibland på båda mina tidigare nämnda arbetsplatser. T ex gjorde vi det när batterier blivit ojämnt laddade p g a djupurladdning och/eller överledning. Men de battericeller som var bra innan gick kvickt upp i spänning och blev varma och förbrukade vatten.
Men i praktiken så är 50mA så lite att ladda åtta batterier med så risken att skada batterierna är nog mycket liten.

Och vad du menar med att byta ut en cell inte är samma sak som att byta ut t ex sex celler, d v s ett helt mc-batteri, inte skulle vara samma sak tycker jag är märkligt.

//Peter Björkdahl
Loggat

mieri

Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen

« Svara #11 skrivet: 2012-11-26, 22:39:31 »

Tjenis,

Efter att ha läst denna inläggsfight är jag bara ännu mera säker på att de där med el å sånt där är inget för mig? Kirchoff 1 Huh? Är det en räkmacksprototyp?

Fortsättning följer. // Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
ljs-s

« Svara #12 skrivet: 2012-11-27, 09:44:18 »

En lysande lösning ljs-s du gav mig lite vinter pyssel  laughing7
Hehe ja det är riktigt roligt att hålla på med dom där grejerna, eftersom fjärrbrytarna drar så pass lite som 0.3w så kan man även spara lite el genom att sätta en sån där istället för andra standby-tjuvar.
T.ex. våra el-ställbara sängar ligger och drar 10watt! när man inte använder dom, och det finns ingen av knapp.

Det är bara fantasin som sätter gränserna med dom där prylarna Smiley Ja och pengar och tid då förståss Smiley
Loggat

-----
ljs-s

« Svara #13 skrivet: 2012-11-28, 09:24:33 »

Känns det inte som att denna tråd handlar om 2 olika saker? Kallas även Off topic...
Loggat

-----
Hannu

Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden

« Svara #14 skrivet: 2012-12-25, 20:45:49 »

Hej.
Hur gick det med Telldus-lösningen?
Jag kör med CTEK:s minsta laddare nu till Xmax:en, den som heter XS 0.8.
Hade lite problem med Biltemas laddare, den ville inte starta upp med senaste inställningen om jag bröt strömmen (på 230V-sidan).
Men med CTEK:en fungerar det.

Angående att ladda flera batterier i serie så har jag inte så bra erfarenheter av det.
Oftast beror det nog på att dom inte har samma karatäristik.
När ett batteri är fulladdat, och börjar koka (gasa), så finns det andra batterier som fortfarande är mottagliga för laddström, och då blir det inte bra.
Man får gasutveckling i något batteri, medans andra inte laddas fullt.
Det fungerar hyggligt med likadana batterier, samma Ah-tal, och samma ålder, men i övrigt bör man undvika det.

Som extra off-topic så ser jag att 2013-års Xmax kommer i en väldigt snygg färg  love4

M.V.H
  /TObias
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.132 sekunder med 22 databasfrågor.