Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-23, 04:41:42
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Ladda batteriet
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Ladda batteriet  (läst 5783 gånger)
quint
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 15

Kör: Piaggio MP3 500 Sport
Hemort: Skåne

Hemsida
« skrivet: 2012-10-03, 16:43:40 »

Hej!

Har en fundering gällande laddning av batteriet. Jag har köpt en ctek-laddare och en snabbkontakt för enkel laddning. Det jag funderar på är om det går bra att låta batteriet sitta kvar i den lilla "lådan" under tiden det laddas/underhållsladdas under vintern och bara hänga ut sladden och lägga laddaren bredvid hojen?

Som jag har förstått det bildas det lättantändliga gaser när man laddar batteriet och då är det väl bäst om batteriet står öppet så att det kan ventilera?
Loggat

Det ocensurerade livet som singelpappa - http://singelpappa.familjenryd.se
Kent.B
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 50

Kör2: Xantia -98
Kör3: Bx -90
Hemort: Harads/Norrbotten

« Svara #1 skrivet: 2012-10-03, 18:16:31 »

Nu är jag väl inte helt säker. Men är batteriet av den helgjutna underhållsfria typen, så borde det nog gå bra att låta det sitta kvar i hojen. Jag tar själv inte ur mitt batteri ur Burgmanen utan nöjer mig med att låta sadeln stå uppfälld.
Loggat
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #2 skrivet: 2012-10-03, 18:40:08 »

De här nya typerna av laddare som t ex Ctek går inte upp så högt i spänning så att batteriet börjar att gasa. Låt det sitta på plats i scootern även under laddning.

Peter Björkdahl
Loggat

gadus
Gäst
« Svara #3 skrivet: 2012-10-03, 19:50:48 »

Med en intelligent laddare typ CTek, har jag under tre säsonger underhållsladdat både moppen och scootern med batteriet på plats. Inga problem, bara koppla in och glöm. Dvs jag brukar skifta laddaren mellan moppen och scootern då och då
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.04 sekunder med 20 databasfrågor.