@Yoss, med flera.
Ofta när det drar sig mot Jul så funderas det på att åka på/till någon julmarknad.
Vi har lyckats tämligen dåligt de sista åren men tänkte att i år provar vi på ett tips om Blidö som vi fick i höstas.
Lite spännande var det att åka iväg om det alls fanns någon marknad att åka till då det var rätt rejält blåsigt dagarna innan över större delen av södra Sverige.
Lite mulet och blåsigt till trots så åkte vi i alla fall iväg, kul med två vägfärjor som jag faktiskt aldrig tagit innan då jag endast varit i Furusund, men nu skulle det bli både Yxlan i flera hundra meter och Blidö i ett antal kilometer

Fin skylt på Blidö, en bit innan marknaden.

Furusund, max otursträff på avgångstiden, en väntan som ändå förflöt rätt raskt, glad att man satt i bilen.

Fursund -Yxlan.

Yxlan - Blidö.

Extra tufft på smalvägen med bussmöte i tvär kurva och kloss i kloss med bilar, men det gick.
Kaotiskt mycket bilar, och trodde att man inte skulle hitta någon vettig parkering,
Men visade sig att flera av de boende i närheten upplät utrymme när man väl passerat hamnavfarten för 20:-, blev lite gräsmatta förstört i backarna för dom, skulle nog filtrerat på 4 hjuldrift på backsidan om vägen
(inte min Saab
)
En bra och beskrivande skylt/vägnamn

Början av området, inte så farligt med vind och regn längre så de/vi hade "Tur med vädret".

Marknaden ned mot kajen.
Blev en Roslags-Salsiccia från Sunda Måltider i form av en hamburgare! i magen också.
Grymt god, så det kommer att jagas reda på och grillas i sommar, fräscht och anorlunda i italienskt bröd med lite grönsaker och en kryddig sås.
https://sv-se.facebook.com/RoslagsSalsiccia/
Liten stuga med sång, kaffe, bullar och diverse försäljning att värma sig i.

Ångbåtstur från Stockholm om man gillar den typen av "happening", synkade med marknaden och låg ett tag för att folk skulle kunna kolla in marknaden,

Sjöräddningen var där med sin båt som man fick kika på, här ute på en sväng.

Tvungen att ta en bild på den "söta" biografen på Blidö som visade aktuell storfilm.

På väg hem med "kapen", tunnbröd mjukt/hårt, hjortronsylt, brändamandlar färskbakat vörtbröd, lussekatter och någon bok om skärgårdskrogar med recept i.
-Tomas