Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-23, 06:11:37
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Tar motorn stryk av tomgångskörning?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: Tar motorn stryk av tomgångskörning?  (läst 19532 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2012-10-26, 23:17:16 »

Helt rätt!

Även diverse fartdårar som har missuppfattat att det är 90 väg.
Det går inte att gå på vägen. Då är man kylarmärke. Inga väggrenar Angry
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #16 skrivet: 2012-10-27, 00:21:57 »

Jag skulle varmköra på tomgång tills 2 pinnar upp - men det är ju jag då.. den gamla skolan , ehh gammal man . oljetrycket är svårt att tro kulle vara ett problem då oljan är segare när den är sval/kall.. oljefilmen kommer att finnas där + det uppstår inga vansinnigt höga tryck på oljan heller.. vid värme så börjar den flyta lättar.. ehh problemet är ju när det blir ett par 100grader varmt i tex en turbo och smörjegenskaperna måste finnas kvar så inte oljefilmen brister..  nu e det på molekylnivå... men moderna oljor är ju flytande på masssa -grader utan att vara sirap.. ta in din 0-40 olja .. stoppa in i frysen -18 grader och .... hehe  nää tror det handlar om toleranser där motorn är avseda arbeta i mellan .. i prduktionsmotorer måste ju det bli typ -30 till +200

ta en Formel 1 motor som inte går runt under 200 grader..där kan vi tala om toleranser..  men de ska ju bara hålla typ max 3 timmar... huh.. dyrt som massförstörelsevapen.. merror

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2012-10-27, 10:35:05 »

Jag skulle varmköra på tomgång tills 2 pinnar upp - men det är ju jag då.. den gamla skolan , ehh gammal man . oljetrycket är svårt att tro kulle vara ett problem då oljan är segare när den är sval/kall.. oljefilmen kommer att finnas där + det uppstår inga vansinnigt höga tryck på oljan heller.. vid värme så börjar den flyta lättar.. ehh problemet är ju när det blir ett par 100grader varmt i tex en turbo och smörjegenskaperna måste finnas kvar så inte oljefilmen brister..  nu e det på molekylnivå... men moderna oljor är ju flytande på masssa -grader utan att vara sirap.. ta in din 0-40 olja .. stoppa in i frysen -18 grader och .... hehe  nää tror det handlar om toleranser där motorn är avseda arbeta i mellan .. i prduktionsmotorer måste ju det bli typ -30 till +200

ta en Formel 1 motor som inte går runt under 200 grader..där kan vi tala om toleranser..  men de ska ju bara hålla typ max 3 timmar... huh.. dyrt som massförstörelsevapen.. merror

Tack Hevil med fler, Jag fortsätter med det Smiley
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.068 sekunder med 22 databasfrågor.