Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-18, 02:25:56
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Illegal körning
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Illegal körning  (läst 5111 gånger)
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« skrivet: 2012-09-02, 20:12:57 »

Hej på er.

Nu har jag övningskört med min dotter inför AM-kortet.
Eftersom jag själv tog A-kortet i somras, så reagerar jag på hur introduktionen och övningskörningen fungerar.
Inför A-kortet så anmälde jag min kollega som privat handledare, enkelt som tusan via webbtjänsten, och betalade 170 kr.
Ingen utbildning krävdes för handledaren i detta fall, endast att vissa krav skulle uppfyllas.

MEN med moped är det tvärkört.
Så här säger myndigheterna:
"Privat övningskörning är inte tillåten, varken med moped klass I eller moped klass II.
Du får endast övningsköra tillsammans med behörig utbildare som har tillstånd av Vägverket eller Transportstyrelsen.
"

Oerhört märkligt tycker jag.
Min uppfattning är att "timmar bakom styret" under kontrollerade former ger erfarenhet som är av godo, och ökar chansen att klara sig bra i trafiken.

Att hitta ett område som betraktas som inhägnat i juridisk mening är ju hopplöst.
Så jag körde på jobbets stora fina parkering, där vi kan kona upp banor i alla former, och får vara ostörda på kvällar och helger.
Men det är alltså illegal körning som utförs, tyvärr.
Personligen tycker jag att det är helknasigt, och jag hoppas att jag inte behöver komma i konflikt med rättvisan för detta tilltag.
Men man kan ju undra i sitt stilla sinne.
En utbildning på trafikskola, som ger ett AM-kort, innehåller ca 4-timmars praktik, och efter detta ska dom ut i trafiken.
Därför lägger jag detta inlägg i denna kategori, jag tycker att den kvalar in bland tokigheter.

Ha de gött.

  /Tobias


* IMG_8563s_resize.JPG (246.06 KB, 1000x759 - visat 1261 gånger.)

* IMG_8758s_resize.JPG (221.83 KB, 776x1000 - visat 704 gånger.)
Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland



« Svara #1 skrivet: 2012-09-02, 20:50:38 »

Om du nu tycker att politikerna är korkade 
så kan du ju fundera över vilka som valt dem....
Men just när det gäller moppar så hyser jag en viss förståelse för dem med tanke på skadeutfallet och ffa "stöldbenägenheten"..
Betr din "illegala körning" så tror jag inte polisen, inte ens en ubergrinig sån, skulle ta illa upp..
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-09-04, 22:16:48 »

@Hannu,
 

---

..........så kan du ju fundera över vilka som valt dem....
Ja det är något lite fundera över Cheesy
(tråkigt när det bara finns att välja emellan olika grader av )


-Tomas
« Senast ändrad: 2012-09-04, 22:22:01 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 8
Antal inlägg: 92


« Svara #3 skrivet: 2013-05-27, 11:39:23 »

Ursäkta om jag öppnar denna gamla tråd igen, men nu står jag inför en likvärdig "dilemma" och vill bara få ur mig min fundering hur myndigheter fungerar här i landet gällandes övningskörning.

Hade ingen aning om det Hannu skrev om och förstår hans frustration. Själv stångas jag med följande problem. Som nämnt på andra ställen här på forumet har jag införskaffat en Honda NC700X för att sonen vill ta MC kort och jag vill hjälpa honom med detta.

När det gäller "övningskörning" för MC så behöver man tydligen inte gå någon handledarkurs och inte heller behöver sonen göra något sådant. Utan han betalar för ett tillstånd och jag som handledare är direkt godkänd för att övningsköra med honom. Även om jag skulle kunna ha tillhört den gamla gardet som fick sitt A kort på köpet med B kortet och därför kanske aldrig ens ha suttit på en hoj innan. Fan vad bra handledare jag skulle kunna vara då  Roll Eyes

Sedan en ytterligare märklig sak. Vid övningskörningen får jag antingen sitta bakpå eller färdas tillsammans med en annan MC. Jag får inte under några villkor sitta i en följe bil och detta gör mig lite fundersam. Med en bil kan man enklare öva omkörningar under mer praktiska former samt att jag t.ex under stadskörning kan vara en mycket bättre buffert och skydd för MC´n framför mot idioterna som finns där ute i trafiken.

Under båda förhållanden (mc eller bil) har vi ju lika dåliga möjligheter för en direkt kommunikation förarna emellan om jag inte använder någon form av trådlös kommunikation, så jag förstår faktiskt inte problemet. Kanske någon smart människa här vet varför denna idiotiska regel finns ?? Och det ännu roliga, vid övningskörning på en trafikskola är detta helt ok, där får helt plötsligt läraren färdas i en bil.
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #4 skrivet: 2013-05-27, 12:48:56 »

Ja, det är lite märkligt detta.
Tror att det haltar någonstans hos de som tar fram förslagen här.
Man får inte övningsköra med sin dotter inför mopedkörkortet, men ett år senare kan man sätta henne på en 125-kubikare, och precis som du säger själv sakna utbildning.
Det enda som behövs är 170 kr, och att jag haft MC-kortet i 5 år.
Förmodligen kommer detta att förändras, men jag hoppas att det förändras till det bättre.
Med dagens teknik är det inte speciellt svårt att ordna med dubbelriktat kommunikation mellan den som övar och den som handleder, precis som du beskriver.
Så där tycker jag att man borde se över det praktiska.
Samtidigt så borde det finnas en handledarutbildning för att övningsköra med MC, en dialog med de duktiga utbildare som finns idag.

Lite "off-topic, men också märkligt, är att man lägger så mycket fokus på miljö och eco-driving, men ingenting överhuvudtaget på körning med släpvagn.
Man borde ge en grundkurs i släpvagnshanterig, eftersom den behörigheten ingår i B-kortet, men där överlåter man inlärningen till den enskilde.

Jag förstår att prislappen på ett körkort ofta väcker irritation, men samtidigt så gör ju möjligheten att få "timmarna bakom styret" att man blir säkrare, och får rutin.
Kan man göra detta tillsammans med en privat handledare, så kan det säkerligen kompensera för några lektioner på trafikskola, och förmodligen göra den övade till en bättre förare på ett effektivt sätt.

Men jag kan tyvärr inte svara på din fråga om varför regeln finns?
Den känns gammalmodig, precis som att den kom till innan det fanns enkla hjälpmedel för kommunikation.

Men vad roligt att sonen vill ta MC-kort, och kul att göra det tillsammans, hoppas att det går bra, och ger många positiva upplevelser.  icon_thumleft

M.V.H

  /Tobias
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.078 sekunder med 21 databasfrågor.