Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 04:59:55
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Förbrukning??
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] Skriv ut
Författare Ämne: Förbrukning??  (läst 38033 gånger)
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #15 skrivet: 2012-06-26, 08:22:02 »

Min Honda 100 Lead drar kring 0,35 till 0,37. Så även mindre scootrar verkar ha en "hög" förbrukning. Tror det beror på att den lilla motorn måste gå på full gas vid accelerationer samt på 70-vägar.
Loggat
Henkes
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 3
Antal inlägg: 54

Kör: Piaggio MP3 400, Såld
Kör2: BMW r850r
Kör3: golf....
Kör4: Yamaha Aerox
Kör5: KTM Duke 125 (om jag lyckas stjäla tillbaka den från grabben)
Hemort: Åkersberga



« Svara #16 skrivet: 2012-06-26, 12:13:44 »

När det gäller förbrukning och scootrar så inbillar jag mig att transmissionen med variator är den stora effekttjuven.. Annars vore det väl märkligt att variatorn har en egen fläkt?
Vill du åka snålt, så får du nog växla själv -> MC.

/Henkes
Loggat
bebbe
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 25

Kör: Kymco Agility City 150
Hemort: Vallda


Hoj tok.


« Svara #17 skrivet: 2012-06-27, 21:05:59 »

När det gäller förbrukning och scootrar så inbillar jag mig att transmissionen med variator är den stora effekttjuven.. Annars vore det väl märkligt att variatorn har en egen fläkt?
Vill du åka snålt, så får du nog växla själv -> MC.

/Henkes

Stämmer nog. Kolla på de "scootrar" som har vxl som tex Hondas Integra (manuell vxl som växlar per automatik). Både Burgman 650 och Integra 700 klarade sig på under 0,3 i smc;s senaste tidning.
Loggat

----------------------------
Helixtompa
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 3
Antal inlägg: 40

Kör: Honda Foresight Fes250 370 mil
Kör2: Honda Helix cn 250 --97 1300 mil
Kör3: Honda Helix CN 250 -97 4500 mil just såld!!!
Kör4: SÅLD Honda Spacy CH 125 93 800 mil
Kör5: yamaha beluga 125 3500 mil såld 2005
Hemort: Tyresö



« Svara #18 skrivet: 2012-07-07, 22:26:01 »

Ja. Förbrukningen är klart intressant för at t motivera scooterkörning. Men man ska inte glömma försäkringspremier heller. Själv har jag haft en Yamaha beluga 125, som tog 03 i alla väder. Sen skaffade jag en större honda cn250 helix, som tog 0,4. Tills jag servade den och fixade till ventilerna och höjde lufttrycket, nu går den på 0,3. Samma förbrukning har min gamla honda ch 125, spacy, som jag köpte som lågmilare och nu har 800 mil på mätaren. Jag kör bägge ganska hårt så fort som de orkar.

Men det bästa är if-s hondaförsäkringar, som ger halva priset på scooter nr 2 om det är en honda oxå- jag betalar 1500 för två scootrar helförsäkrat i sthlm.

Det kallar jag ekonomi!!!
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #19 skrivet: 2012-07-08, 12:05:23 »

Ja den billiga försäkringen är ett stort plus.

Förresten så har min Lead 100 både börjat dra mindre soppa 0;33 samt gå en aning fortare. Kan det vara så att motorn börjar gå bättre när den gått en trehundra mil?
Loggat
k@zzu
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 5

Kör: Burgman 650 K9



« Svara #20 skrivet: 2012-12-22, 22:42:17 »

När det gäller förbrukning och scootrar så inbillar jag mig att transmissionen med variator är den stora effekttjuven.. Annars vore det väl märkligt att variatorn har en egen fläkt?
Vill du åka snålt, så får du nog växla själv -> MC.

/Henkes

Stämmer nog. Kolla på de "scootrar" som har vxl som tex Hondas Integra (manuell vxl som växlar per automatik). Både Burgman 650 och Integra 700 klarade sig på under 0,3 i smc;s senaste tidning.

Burgman 650 går inte under 0,4 hur man än kör!
K@zzu
Loggat
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #21 skrivet: 2013-11-26, 17:56:13 »

Ja den billiga försäkringen är ett stort plus.

Förresten så har min Lead 100 både börjat dra mindre soppa 0;33 samt gå en aning fortare. Kan det vara så att motorn börjar gå bättre när den gått en trehundra mil?

Kollade faktiskt varenda tank som jag körde min SCV under 430 mil:
Max:0,41, Min:0,31, Medel:0,37
Kan inte se att förbrukningen ändrats under 200-630 mil. Dock gick förbrukningen ner så fort jag inte maxpressade scootern. Siktade jag på att hålla 70 isf max blev plånboken gladare.

Honda PS125 ca 0,4l/mil
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #22 skrivet: 2015-04-24, 11:13:19 »

När det gäller förbrukning och scootrar så inbillar jag mig att transmissionen med variator är den stora effekttjuven.. Annars vore det väl märkligt att variatorn har en egen fläkt?
Vill du åka snålt, så får du nog växla själv -> MC.

/Henkes

Även scootrar som inte har automatlåda drar en del bränsle.

Tror man kan jämföra bilar med stora motorer mot mindre motorer. En liten motor måste kämpa en hel del för att bibehålla hög fart, stora motorer kämpar bra mycket mindre. Alltså en bil med en 1,6 liter motor behöver inte dra mindre bränsle i 100km/h än en 2,0 liter motor. Det är min erfarenhet men någon annan kanske har en annan idé...
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
Sidor: 1 [2] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.067 sekunder med 22 databasfrågor.