Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 06:41:51
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Verkstads-/servicekostnader för MP3
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 ... 9 Skriv ut
Författare Ämne: Verkstads-/servicekostnader för MP3  (läst 107577 gånger)
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc



« skrivet: 2012-06-07, 21:05:53 »

Som nybliven (eller presumtiv) ägare kan det vara bra att veta ungefär vad service och underhåll kommer att gå lös på. Hittade ingen sådan tråd här på forumet (eller på annat ställe via Google för den delen..)

Ser att många på forumet mekar hemma men några är vi väl som gör verkstadsbesök?
Om en dryg vecka skall jag själv göra första servicen (100 mil). Återkommer då såklart med prisuppgift.
Loggat
quint
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 15

Kör: Piaggio MP3 500 Sport
Hemort: Skåne

Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012-06-07, 21:35:28 »

Jag ska också lämna in min på 100-mlla service i nästa vecka, torsdag närmare bestämt.
Jag har bokat tid på Scooterpunkten i HBG, var ska du lämna din?

Jag återkommer också med vad jag fick betala.
Loggat

Det ocensurerade livet som singelpappa - http://singelpappa.familjenryd.se
Rille
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 21

Kör: Piaggio mp3 500 sport
Hemort: Jönköping



« Svara #2 skrivet: 2012-06-07, 22:16:02 »

Jag har kört ca 180 mil, min första service kostade ca 1780 kr. Verkade dyrt tycker jag.. Kollar gärna vad ni fått pynta.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-06-07, 22:57:45 »

Jag har kört ca 180 mil, min första service kostade ca 1780 kr. Verkade dyrt tycker jag.. Kollar gärna vad ni fått pynta.

Jag har haft både en 250cc och min fuoco på 100 mil service och vad jag minns, så fick jag betala lika mycket som du har fått gjort.
Det är grymt dyrt att göra service.
Min 1000 mil service på fuocon kostade närmare 3000:-
Då gjorde man allt, böt rem, böt rullar i variatorn, ny drivrem, motorolja, kylavätska, kollade motorns kondition med dator, nya stift, luftfilter,
oljefilter, kolla alla belägg, vajrar, lås. Ja allt som står i serviceboken som skall göras.
Sedan stämpeln att servicen var genomförd. Jag var med och kollade. Det tog cirka 2 timmar.
Nöjd var jag också och tyckte att jag fick mycket för pengarna Smiley
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #4 skrivet: 2012-06-08, 09:48:39 »

Jag slapp betala för första servicen (100 mil) men hörde lite med säljaren om vad 1000-mila servicarna kommer att kosta. Beskedet var 2500 till 3000 kr plus eventuell förbrukningsmaterial (bromsbelägg etc.).

Servar min bil vartannat år (eller var 3000:e mil, det som kommer först) på auktoriserad verkstad för 1600 kr plus förbrukningsmaterial.
Man ska nog inte köra maxiscooter för att spara pengar...  Cheesy

Får väl lära mig fixa grejorna själv när garantitiden gått ut, klarar av enklare service på bilar (olja, tändstift, filters) så jag borde klara av även hojen med rätt verktyg...
Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-06-08, 10:48:33 »

Jag slapp betala för första servicen (100 mil) men hörde lite med säljaren om vad 1000-mila servicarna kommer att kosta. Beskedet var 2500 till 3000 kr plus eventuell förbrukningsmaterial (bromsbelägg etc.).

Servar min bil vartannat år (eller var 3000:e mil, det som kommer först) på auktoriserad verkstad för 1600 kr plus förbrukningsmaterial.
Man ska nog inte köra maxiscooter för att spara pengar...  Cheesy

Får väl lära mig fixa grejorna själv när garantitiden gått ut, klarar av enklare service på bilar (olja, tändstift, filters) så jag borde klara av även hojen med rätt verktyg...

Stor skillnad är det i pris.
Jag inbillar mig att om det nu slulle mot förmodan ske något som gör att jag måste sälja min fuoco (då skulle jag vara dödssjuk antagligen),
så kanske kan det vara bra att den är servicestämplad.
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Puttesson
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 14

Kör: Piaggio Mp3 500 Business



« Svara #6 skrivet: 2012-06-08, 10:52:22 »

Var på väg å göra 2000 mils servicen hos min ÅF i Jönköping å fick en prisuppgift på 5200 kr!!
Helt horribelt!!
Beställde delar, original Piaggio, från AJ Sutton i England. 1300 kr inkl frakt!!

Oljefilter, tändstift, drivrem, å lite annat smått å gott!
Köpte Castrololja lokalt å gjorde sen allt jobb själv!

Garantin då på 2 år? Valet att "döda" den då jag gjorde servicen själv var hur lätt som helst!
Bara å följa serviceschemat i instruktionsboken!

Bara drivremmen skulle gått på 1400kr, 500kr på AJ Sutton.......
Loggat
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 8
Antal inlägg: 92


« Svara #7 skrivet: 2012-06-08, 13:07:48 »

Puttesson...

Gör som jag nästa gång. Köp alla förbrukningsdaler själv och sedan "råka" ha med dessa till servicen. Det gnatas en del från verkstadens sida, men de gör jobbet tillsut i alla fall. Horribelt att de ska ha nästan 70-100% marginal på sådana delar utom oljan.
Loggat
Puttesson
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 14

Kör: Piaggio Mp3 500 Business



« Svara #8 skrivet: 2012-06-08, 19:30:37 »

Håller med dig Calvin på sätt och vis..... Hiskeliga marginaler på eftermarknaden i mc-branschen..... Bevisligen.

Hade tyvärr dålig erfarenhet av ÅF´s verkstad; gjorde ett "sloppy job" vid 100 och 1000 mils servicen. Missar och  i övrigt halvslarvigt jobb. Måttet var rågat när de skulle byta ut mina två framdäck, (de hade lyckats och ordna en punka på det vänstra vid leveransservicen och fick byta båda), jobbet skulle inte ta lång tid, så jag väntade kvar i verkstaden.
Mekanikern monterade av hjulen och la dem med yttersidan nedåt golvet!!! Slet och slängde med dem. Krängde av de gamla, och på med de nya. Kom gåendes med de nya hjulen och satte på dem.
- Men stopp nu! Ska du inte balansera dem?
- Nä, det behövs inte på så små hjulstorlekar....., och vi har ändå ingen balanseringsmaskin här för dem ändå.....

Körde i väg, sur och besviken. Skakade som f-n på hemvägen i 110km/h.
Dagen efter körde jag inte till den vanlige däck-knallen i Bankeryd och fick dem balanserade. Körde upp med fakturan/kvittot från knallen till chefen på Nybergs Motor i Jönköping och han fick betala.
Det var det sista jag köpte och gjorde i den butiken.....!!!

Därför är läxan lärd - själv är bäste dräng!!

Trevlig kväll boys och girls!
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-06-08, 20:37:54 »

Hmm 

Knepigt det där med balanseringen.
När jag köpte nya däck, så visade det sig att fälgen var balanserad (made in China).
men inte däcken. Jag köpte två nya Pirelli. Dom behövde inte heller balanseras.
Däckfirman sa att det sällan behövdes på så liten diameter.
Jag märker inga skakninga och gjorde inte det på dom gamla heller.

Skotrar är ta mig tusan personliga Smiley
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #10 skrivet: 2012-06-08, 22:50:44 »

Jag börjar misstänka att man blir lite halvtaskigt bemött på firmor för "riktiga" motorcyklar när man kommer på sin "Hi-tech" scooter. både för att de inte vill mecka med "moppar" eller så är det för att de kan inte produkten...  protest
Det verkar vara så på flera ställen.
Många säljer men sedan så pungslår dom oss för det är besvärligt med enskilda delar som tex rembyten.

 Nää då e det bättre vi hjälps åt och sammarbetar att ta hem delar och dela med oss om tips å tricks vid mekande.
Tråkigt för alla som vill maxa sin garanti för det blir ju lite dyrt.   Sad

Jag bytte rem själv vid 1000 mil, behövde skaffa en elektrisk mutterdragare för 400 spänn på Jula och en momentnyckel från samma ställe, några hundra spänn. Och instruktioner med bilder fixa man via Modernvespa.com. Tog en timma. Det var lite spännande när man börja. Men en baggis för alla som vet vilket är bak å fram på en skiftnyckel. Bara att vara normalt noggran och att hålla koll på grejerna så ärd et inga probs. headbang

Mutterdragaren har jag till att byta vinterhjul till bilen och momentnyckel rekomenderar dom till de flesta bultar på hojen så det var bara en nyttig investering, använde den tex när jag satte dit smörjbultaran på framvagnen.

Hoppas alla som åker till Jönköping på söndag får en trevlig resa, själv kan jag inte, men hade gjärna sets där.  wave


Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
puppe
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 43

Kör: piaggio mp3 500
Kör2: saab 93 turbo 150 hp
Hemort: simrishamn

« Svara #11 skrivet: 2012-06-12, 15:07:31 »

TJena jag har en fråga till dig jag försöker att leta efter bilder på hur man gör sin egen service på piaggio mp3 men hittar inget har letat på modernvespa men hittar inte skulle du vulja hjälpa mig mvh Robban
Loggat
quint
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 15

Kör: Piaggio MP3 500 Sport
Hemort: Skåne

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-06-14, 13:08:38 »

Så där, nu har den varit inne på 100-mila service. Det kostade mig 2100kr. Jag tycker att det är lite väl dyrt..
Loggat

Det ocensurerade livet som singelpappa - http://singelpappa.familjenryd.se
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012-06-14, 21:37:26 »

Så där, nu har den varit inne på 100-mila service. Det kostade mig 2100kr. Jag tycker att det är lite väl dyrt..
1000 Km
Dom skall enligt istruktionsboken göra följande:

Första raden kan jag inte riktigt fatta  Undecided
1) Säkerhetsblockeringar - Översyn
2) Gashandtag - Justering
3) Oljefilter - bytes
4) Elsystem och Batteri - Översyn
5) Motorolja - byte
6) Bromsbelägg - funktionskontroll och slitage
7) Däcktryck och koll av slitage
åtta)  (måste skriva åtta annars kommer det en smily) Test av skotern på väg gällande samtliga funktioner och bromsar
9) Baknav - Byte av olja
10) Kontroll av styrning
11) Uppdatering av tillgänglig ny mjukvara från Piaggio

Alltså, en del saker som dom SKALL göra!!

Har dom gjort allt detta, så kanske man kan tycka det skulle kunna kosta 1500 och inte 2100 Kr


*******************

Puppe, skriv privat till Hevil. (adressen han har här på forumet)

Då får du ett säkert svar.

/ Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
quint
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 15

Kör: Piaggio MP3 500 Sport
Hemort: Skåne

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012-06-14, 21:59:10 »

Så där, nu har den varit inne på 100-mila service. Det kostade mig 2100kr. Jag tycker att det är lite väl dyrt..
1000 Km
Dom skall enligt istruktionsboken göra följande:

Första raden kan jag inte riktigt fatta  Undecided
1) Säkerhetsblockeringar - Översyn
.......


Det är precis det som står på mitt protokoll att dem gjorde. Dem fixade även ett gnisslande jag hade vid vänster framhjul. Det var tydligen någon o-ring som inte var smord ordentligt?!

Olja/slitdelar kostade inte så mycket, men dem skulle ha 1595kr för arbetstiden. Då det tog dem 1:45 att göra servicen så är deras timpeng drygt 900kr. Det tycker jag är lite i överkant.

Positivt är i alla fall att jag fick ett bra bemötande och jag fick även snacka lite med killen som gjorde servicen på hojjen. Alltid skönt att veta vem som har skruvat på saker man äger!
Loggat

Det ocensurerade livet som singelpappa - http://singelpappa.familjenryd.se
Sidor: [1] 2 3 ... 9 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.086 sekunder med 22 databasfrågor.