|
Ender
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
Karma: 3
Antal inlägg: 25
Kör: MP3 500 Business
Hemort: Värmland
|
|
« Svara #106 skrivet: 2016-08-03, 11:24:50 » |
|
Nu är ventilerna justerade. Men det tog tid och rackarns vad trångt det var att komma åt de undre ventilerna när man bara gjorde det via inspektionsluckorna och den övre luckan i sadeln. Det underlättade säkert inte heller att jag missade att ta ned mp3:n från stödet innan jag gjorde dem. Utrymmet skulle tydligen bli något bättre när man tog ned den från stödet innan man justerade de undre ventilerna. Hur som, nu är det gjort och de verktyg jag beställde hjälpte verkligen.
|
|
|
Loggat
|
/Ender
|
|
|
|
|
|
|
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 23
Antal inlägg: 1243
Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll
|
|
« Svara #111 skrivet: 2017-04-08, 19:25:38 » |
|
500-mila "servicen" gör jag själv, enligt serviceschemat handlar det om kontroll av oljenivån, bromsbeläggskick och smörjning av centralstödet (samt eventuell uppgradering av mjukvaran vilket kan lika gärna vänta på nästa 1000-milaservice). Det hela tar ca 5-10 minuter, när jag köpte hojen så sa de till mig att det är lugnt att göra det själv, garantierna gäller fortfarande.
Kalle, kul att du hittat en bra verkstad - det är inte gott om dessa. Jag ska komma ihåg Karby däck, de är inte alltför långt ifrån mig. Kom du upp i 2700 kr för slitdelar? Låter rätt mycket, vet du vad det var som kostade så pass mycket? Jag skulle få betala 3000 kronor för olja, oljefilter, drivrem och arbete. Tillkommer eventuella bromsbelägg, tändstift etc...
|
|
|
Loggat
|
Motorburen Ungdom
|
|
|
|
|
|
|
|
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 23
Antal inlägg: 1243
Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll
|
|
« Svara #117 skrivet: 2017-04-11, 18:12:28 » |
|
Få se hur mycket slitdelar jag kommer samla på mig, det blir bromsbelägg om inget annat. Burn money, burn... Det blev inte så fasansfullt mycket slitagedelar att byta ut, bland annat glidklackar för variatorn (trekantiga blå plastbitar till höger på bilden nedan) behövde bytas p.g.a. glapp. Det blev totalt för service, drivrem, slitagedelar, lånehoj och arbete 3630 kr som jag fick betala. Tyvärr så flaggar de att styrlagren (de centrala) kommer förmodligen behöva bytas vid nästa servicetillfälle, rostangrepp och dåligt insmort från fabrik. De märkte det när de hissade upp hojen och lekte med styrningen. Jag var övertygad att de två yttre nedre lagren (de som sitter längre ut på styrarmarna, närmare hjulen) skulle ge upp först efter allt man skrivit om det på MV och jag har låtit verkstan smörja in dessa tidigare, men verkstadskillen är övertygad om att det är de centrala styrlagren som har givit upp - och man kan mycket riktigt se en hel del rost kring den nedre. Så det blir ett något större arbete som får göras senast om ca ett år, han skulle ta fram en kalkyl vad det kommer att kosta.
|
|
|
Loggat
|
Motorburen Ungdom
|
|
|
|
|