Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 09:11:58
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Verkstads-/servicekostnader för MP3
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 Skriv ut
Författare Ämne: Verkstads-/servicekostnader för MP3  (läst 107579 gånger)
Ender
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 3
Antal inlägg: 25

Kör: MP3 500 Business
Hemort: Värmland



« Svara #105 skrivet: 2016-07-21, 08:58:42 »

Tack för tipset!
Jag har funnit mycket bra info på http://modernvespa.com   Smiley

Har beställt de här verktygen vilka jag tror kommer underlätta en hel del vid ventiljusteringen.  Wink
http://www.ebay.com/itm/BikeMaster-Valve-Clearence-Adjustable-Wrenches-14-066-/131882038949?vxp=mtr

/Ender
Loggat

/Ender
Ender
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 3
Antal inlägg: 25

Kör: MP3 500 Business
Hemort: Värmland



« Svara #106 skrivet: 2016-08-03, 11:24:50 »

Nu är ventilerna justerade.  Smiley
Men det tog tid och rackarns vad trångt det var att komma åt de undre ventilerna när man bara gjorde det via inspektionsluckorna och den övre luckan i sadeln.
Det underlättade säkert inte heller att jag missade att ta ned mp3:n från stödet innan jag gjorde dem.  BangHead
Utrymmet skulle tydligen bli något bättre när man tog ned den från stödet innan man justerade de undre ventilerna.
Hur som, nu är det gjort och de verktyg jag beställde hjälpte verkligen. Smiley
Loggat

/Ender
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #107 skrivet: 2017-04-08, 11:20:05 »

Då var det dags att serva hojen samt byta ut drivremmen. Jag gick förbi de två närmaste auktoriserade Piaggio-verkstäder (MC Shopen och Pro Bike i Sollentuna/Häggvik) och frågade efter offerter.

Pro Bike: 6500 kr + eventuella slitagedelar (bromsbelägg etc.). Ingen lånehoj.
MC Shopen: 3000 kr + eventuella slitagedelar. Gratis lånehoj.

Gissa vart jag bokade in mig för service?  Cheesy

Visst, jag köpte min MP3:a hos MC Shopen och får lite mer VIP-behandling där, men jag förstår inte att det kan skilja så drastiskt mycket mellan två verkstäder som ligger 100 meter ifrån varandra. Pro Bike är i och för sig den stora kedjan med en massa andra märken och mycket större och finare lokaler men i slutändan så imponerar det varken på mig eller min plånbok...


* a.JPG (47.08 KB, 783x441 - visat 681 gånger.)
Loggat



Motorburen Ungdom
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #108 skrivet: 2017-04-08, 15:24:30 »

 

Shit pommes frittes.

Snacka om skillnader  i kostnad. Det är snart dags för min 500 mila service, men som jag förstår så ska nog den kosta mellan 500-1000:-, då det bara är en översyn.

- Rogga  
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
kalle.mp500
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 19

Kör: mp3 Blå

« Svara #109 skrivet: 2017-04-08, 15:47:10 »

Hej på er

Har precis haft min på 1000 mila på Karby däck . Prisbilden verkar stämma 2900:- arbetskostnad 2700:- för slitdelar . Dom fixade även glapp i gasrullen . MP3an blev som ny går lugnare och känns som ny. Och efter ett litet prat med killen som utfört servicen känns allt okey.  Trevligt mottagande precis som förra gången (500 mila) så ytterligare ett alternativ på norr sidan av stan . Själv tar jag mig omaket att åka från södra sidan då jag känner mig trygg med detta ställe. Kan kännas lite lurigt att åka till ett däckställe för sevice men dom har en himla massa scooters och säljer även vår modell. Gla påsk.

Vänliga hälsningar
Kalle
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #110 skrivet: 2017-04-08, 19:01:04 »

Good work med info om ockerservicekostnaderna....

Gullan
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #111 skrivet: 2017-04-08, 19:25:38 »

500-mila "servicen" gör jag själv, enligt serviceschemat handlar det om kontroll av oljenivån, bromsbeläggskick och smörjning av centralstödet (samt eventuell uppgradering av mjukvaran vilket kan lika gärna vänta på nästa 1000-milaservice). Det hela tar ca 5-10 minuter, när jag köpte hojen så sa de till mig att det är lugnt att göra det själv, garantierna gäller fortfarande.

Kalle, kul att du hittat en bra verkstad - det är inte gott om dessa. Jag ska komma ihåg Karby däck, de är inte alltför långt ifrån mig. Kom du upp i 2700 kr för slitdelar? Låter rätt mycket, vet du vad det var som kostade så pass mycket? Jag skulle få betala 3000 kronor för olja, oljefilter, drivrem och arbete. Tillkommer eventuella bromsbelägg, tändstift etc...
Loggat



Motorburen Ungdom
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #112 skrivet: 2017-04-09, 09:56:38 »

Helt riktigt Yoss. Jag skulle också göra 500 mila sevicen själv om det inte vore just för garantin. För om jag åtar mig att göra denna service plus två till tror jag att det är, så får jag nämligen två års extra garanti. Samt att alla utförda servicear av auktoriserad verkstad förs in i en nationell databas där samtliga återförsäljare och diverse mcverkstäder kan se vad som har gjorts med cykeln. Smidigt och bra den dagen man säljer eller byter in sin cykel.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
kalle.mp500
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 19

Kör: mp3 Blå

« Svara #113 skrivet: 2017-04-09, 11:53:39 »

Hej igen

Angående frågan om slitdelar så blev det en hel del. rem ,vikter ,oljor , filter, tändstift säkert glömt något då jag inte har kvittot framme.  Arbetskostnaden kanske drog iväg eftersom jag sa till om lite annat bland annat spänna upp gasreglaget . Detta görs ju nere vid motorn och inte uppe vid gasrullen och har ingen aning om hur mycket som måste skruvas bort för åtkomst. Vidare ser jag att era 500mila endast består av kontroll . Min som fixades på Karby Däck bestod även av byte olja/filter vilket är lätt att se vid egen kontroll efteråt. Rätt eller fel vet jag inte men ny olja är aldrig fel. Nu när min garanti gått ut så   kommer jag att göra  service själv dock spara kvitton på inköpta grejor. Dock byta av rem eller annat trassel blir det Karby som får göra . Är lite lat och har inte grejor för detta . Får glädja mig åt att jag får en fin liten tur hem när plånboken blivit lite lättare.

Vänliga
Kalle
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #114 skrivet: 2017-04-09, 14:43:11 »

Tack Rogga och Kalle! Där ser man, de måste ha gjort en del ändringar sen jag köpt hojen, då var det bara 2 års garanti utan någon möjlighet till förlängning. Aja, sen när garantierna är ute så är det rätt enkelt att göra det själv...

Få se hur mycket slitdelar jag kommer samla på mig, det blir bromsbelägg om inget annat. Burn money, burn...  Cheesy
Loggat



Motorburen Ungdom
FRJ
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 1


« Svara #115 skrivet: 2017-04-11, 11:19:36 »

hej

Köpte en Piaggio Mp3 500 förra månaden (Års -14, så garantin är ju ändå borta), som nu har rullat 350mil. Tidigare ägaren hade "servat den själv" vid 100mil och fick av Johans MC idag ett pris på 1955kr för en 500mila/årligservice som troligtvis skulle landa på 2955kr då han tyckte det var dags att byta bromsvätskan på den också...

3000kr betalade jag för sista servicen på min Bmw 525d..... Är det verkligen endast JohansMC som man bara skall använda? Är weels4you så dåliga på sitt jobb som man läser sig till här på forumet?
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #116 skrivet: 2017-04-11, 12:51:29 »

Hej och välkommen FRJ! Grattis till nyförvärvet! Bor inte i gbg-trakten så ingen egen erfarenhet men kikade lite på www-omdömen om W4U och de var verkligen inte positiva. Så jag skulle inte lämna in hojen till de om jag inte måste. Johans MC har betydligt bättre omdömen på nätet.
Loggat



Motorburen Ungdom
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #117 skrivet: 2017-04-11, 18:12:28 »

Få se hur mycket slitdelar jag kommer samla på mig, det blir bromsbelägg om inget annat. Burn money, burn...  Cheesy

Det blev inte så fasansfullt mycket slitagedelar att byta ut, bland annat glidklackar för variatorn (trekantiga blå plastbitar till höger på bilden nedan) behövde bytas p.g.a. glapp. Det blev totalt för service, drivrem, slitagedelar, lånehoj och arbete 3630 kr som jag fick betala.

Tyvärr så flaggar de att styrlagren (de centrala) kommer förmodligen behöva bytas vid nästa servicetillfälle, rostangrepp och dåligt insmort från fabrik. De märkte det när de hissade upp hojen och lekte med styrningen. Jag var övertygad att de två yttre nedre lagren (de som sitter längre ut på styrarmarna, närmare hjulen) skulle ge upp först efter allt man skrivit om det på MV och jag har låtit verkstan smörja in dessa tidigare, men verkstadskillen är övertygad om att det är de centrala styrlagren som har givit upp - och man kan mycket riktigt se en hel del rost kring den nedre. Så det blir ett något större arbete som får göras senast om ca ett år, han skulle ta fram en kalkyl vad det kommer att kosta.

Loggat



Motorburen Ungdom
Sangris
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 2
Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman AN400
Kör2: Saab 9-3 TTiD
Kör3: Opel Frontera 3,2 V6
Kör4: TUR 84
Hemort: Bredaryd



« Svara #118 skrivet: 2017-04-12, 09:37:14 »

Hej och välkommen FRJ! Grattis till nyförvärvet! Bor inte i gbg-trakten så ingen egen erfarenhet men kikade lite på www-omdömen om W4U och de var verkligen inte positiva. Så jag skulle inte lämna in hojen till de om jag inte måste. Johans MC har betydligt bättre omdömen på nätet.

Vilken sida med omdömen menar du?
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #119 skrivet: 2017-04-12, 11:00:47 »

Eniro bland annat: http://gulasidorna.eniro.se/f/wheels4u:14975681

Loggat



Motorburen Ungdom
Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.088 sekunder med 22 databasfrågor.