Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-28, 14:08:12
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Honda SH300
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 11 Skriv ut
Författare Ämne: Honda SH300  (läst 147825 gånger)
Pelle6569
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 39

Kör: Honda SH300 2011 med J.Costa variator
Kör2: BMW R 1150 GS
Hemort: Lidingö



« Svara #15 skrivet: 2012-07-10, 22:06:09 »

Bytte idag bort min silver wing 600 årsm 2008 mot en ny Sh 300 hos Honda center GBG. Fick under dagen testa deras demo sh 300 3-4 timmar och upplevde den som en härlig hoj. Får den nya Tors eller Fredag. Den är ju mycket smidigare än wingen när man skall ut och in i Garaget. Wingen var för mig lite väl klumpig i trånga manövrar och otrygg i snäva svängar. Jag skall i fortsättningen inte ut på några långturer och sh 300 är ju kalas i stan och även på turer upp mot 20 mil. Prestandan på sh 300 är även fullt tillräckliga för mig.

Berätta mer!
Vad tycker du, vilka skillnader ser du? Ska du förändra något på "moppen"? Hur ser din resväg ut, för- eller nackdelar med SH300 mot andra skooters?

Jag vill veta mer!
Loggat
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #16 skrivet: 2012-07-12, 20:57:38 »

Fick min SH 300 idag. Inte samma komfort som på min Winge, men det vore väl dumt att förvänta sig det. Däremot är hanterbarheten helt överlägsen, liten , vänder på en femöring, lätt lyfta upp på centralstödet. Stabiliteten när kommer över 90 kmt är även inte alls lika trygg som på Wingen, men det var ju vad jag var beredd offra för hanterbarheten. Men saknar inte Wingens prestanda, Sh 300 är kvick så det räcker mer än väl. Nästa vecka får jag rutan och toppboxen, den senare behövs enär utrymmet under sadeln inte är mycket att hurra för. Rutan skall förhoppninsvis ta bort det mesta av fartvinden. Återstår att se hur det blir med turbulensen. Att jag bytte beror på att i fortsättningen kommer jag huvudsakligen att köra mer inom staden och dess närhet och kanske en och annan tur utanför stan. Är nu 65+ så vill nu bara glida runt i regionen och kanske åka nån sväng till ICA.
Loggat
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #17 skrivet: 2012-07-20, 14:38:48 »

Har nu kört min SH 300 i 20 mil och tankade första gången. 6,5 liter vilket gör 0.325 per mil och det är blandad körning. Efter en vecka kan jag göra en jämnförelse mellan x-max 250 och SH 300. Fördelar x-max är. Stort bagageutrymme, ruta, större tank, större utrymme för fotplacering, design, bättre sittställning,längre serviceintervall, lägre pris. Hondas fördelar är stora hjul, Starkare motor, Går mjukare, lågt inkliv,bättre balanserad, bättre andrahandsvärde. Personligt omdömme om dom båda är ett litet plus för x-max. Men att det blev en SH denna gång beror på att jag ägt en x-max och var lite nyfiken på Hondan efter en positiv provkörning på Honda dagarna i Juni på Stora Holm i Göteborg.
Loggat
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #18 skrivet: 2012-07-24, 21:59:59 »

En annolunda grej jag alldrig upplevt på en hoj finns på min sh 300. När du stänger av huvudbrytaren den oranga vid gashandtaget så finns fortfarande ström till instument, strålkastare och startmotor. Men till motorn är strömmen bruten. Det skall vara så enligt honda, alldrig på nån hoj upplevt att ström gått till ovan nämda när h-brytaren är avslagen. Nån som upplevt det på nån hoj???
Loggat
pallexpert
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 5

Kör: SH300 (ej fått den ännu)
Kör2: SCV100 Lead
Kör3: Toyota Avensis 2,4
Kör4: Toyota Avensis Verso 2,0
Hemort: Dalsjöfors



« Svara #19 skrivet: 2012-07-30, 13:44:24 »

Hej alla!
Efter ett år av funderingar så lyfte jag luren och ringde till Lugnets MC i Borås och beställde en Honda SH300 (vit). Jag har kört en Lead fram tills nu men då vi oftast är två på den så räckte inte bromsarna till riktigt.
Provkörde en SH300 för någon vecka sedan och den känns betydligt säkrare att åka på.
Provkörde också en Vespa 300GTS och den väckte verkligen villha begäret i mig.
Dock långt att åka för service, kortare garantitid samt sämre bromsar än Hondan.
Kunde dock inte känna någon jätteskillnad i prestanda men jag hade sonen som passagerare så jag kunde inte pressa på så hårt.

Kommer mest glida runt med den och åka och fiska en del så toppbox måste skaffas.

Till mina frågor:
Är det någon som vet servicekostnader/intervaller för SH300?
Hur stor toppbox vågar man ha?

MVH
Palle
Loggat
Pelle6569
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 39

Kör: Honda SH300 2011 med J.Costa variator
Kör2: BMW R 1150 GS
Hemort: Lidingö



« Svara #20 skrivet: 2012-07-31, 00:00:46 »

Till mina frågor:
Är det någon som vet servicekostnader/intervaller för SH300?
Hur stor toppbox vågar man ha?

Hej Palle,

Grattis! Hoppas att du kommer att trivas med den. Min har gått nästan 1000 mil nu och jag stormtrivs!

Serviceintervallerna är 600 mil, med en lite större service var 1200 mil. Den första servicen fixar du själv efter 100 mil, då ska bara olja och filter bytas. Jag planerar att göra de små servicerna själv och lämna in den till verkstaden var 1200 mil.
Innan jag köpte min så kollade jag runt servicepriserna och de varierar MYCKET (runt Mälaren), så mitt råd är att begära in offerter innan du bestämmer dig. Handboken beskriver bra vad som ska göras och när.

Angående box så valde jag Honda SH300 original på grund av designen (samma färg + otroligt lätt att ta av/på). Den rymmer en extra hjälm + lite till eller barnens skolväskor + deras regnkläder. Under sadeln ryms en barncykelhjälm, kedjelås och extra handskar, inget mer. Eftersom jag kör i Stockholm, med mycket körning mellan filerna, så vill jag inte rekommendera en box som är bredare än styret, snarare tvärt om. Jag tror nog att du kan fästa spöna bak och låta dem sticka ut en bit under boxen och ha fiskeväskan i boxen.
Men varför tar du inte med dig fiskeutrustningen till affären och provar?

Mvh
Pelle
Loggat
Pelle6569
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 39

Kör: Honda SH300 2011 med J.Costa variator
Kör2: BMW R 1150 GS
Hemort: Lidingö



« Svara #21 skrivet: 2012-07-31, 00:16:57 »

Stabiliteten när kommer över 90 kmt är även inte alls lika trygg som på Wingen, men det var ju vad jag var beredd offra för hanterbarheten.

Hej Karl,

Jag hade en del vibrationer runt 90-110km/h innan jag bytte variator. JCosta-variatorn har fler vikter och är bättre balanserad. Det kan kanske vara en lösning? Dessutom får du bättre ax.

Mvh
Pelle
Loggat
pallexpert
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 5

Kör: SH300 (ej fått den ännu)
Kör2: SCV100 Lead
Kör3: Toyota Avensis 2,4
Kör4: Toyota Avensis Verso 2,0
Hemort: Dalsjöfors



« Svara #22 skrivet: 2012-07-31, 12:26:50 »

Tack Pelle för svar!

Ytterligare en fråga som väcktes när jag såg ett av dina inlägg:
Var köper man en JCosta variator, vad kostar den och är den svår att montera själv?
Är den värd pengarna tycker du nu när du kört med den ett tag?
Det påverkar väl förmodligen också garantin?

MVH
Palle
Loggat
Pelle6569
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 39

Kör: Honda SH300 2011 med J.Costa variator
Kör2: BMW R 1150 GS
Hemort: Lidingö



« Svara #23 skrivet: 2012-07-31, 16:55:25 »


Var köper man en JCosta variator, vad kostar den och är den svår att montera själv?
Är den värd pengarna tycker du nu när du kört med den ett tag?
Det påverkar väl förmodligen också garantin?

Hej,
Jag beställde min direkt från www.jcostacompetition.com. Jag hittade ingen i Sverige som hade den, däremot finns den hos en del näthandlare runt omkring i Europa. Jag lät MC-varuhuset i Stockholm montera den i samband med 600-milaservicen.

Om den är värd pengarna? Även om den kostade 250 Euro + frakt så är svaret enkelt. ABSOLUT! Klart bättre ax upp till 70-80 och vibrationerna, vid 90-110km/h, är borta.

Den borde inte påverka garantin eftersom den endast ökar verkningsgraden. Dvs mindre effektförlust mellan motorn och bakhjulet. Dessutom är den bättre balanserad än originalet.

Det enda jag kan ångra är nog att jag skulle ha valt andra vikter. Jag har inget behov att kunna köra i 150km/h, men skulle gärna vilja ha ännu mer ax. (Det skulle vara roligt att kunna ta upp den på bakhjulet...   vilket nästan inte går sittande nu  Roll Eyes).


Mvh
Pelle
Loggat
pallexpert
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 5

Kör: SH300 (ej fått den ännu)
Kör2: SCV100 Lead
Kör3: Toyota Avensis 2,4
Kör4: Toyota Avensis Verso 2,0
Hemort: Dalsjöfors



« Svara #24 skrivet: 2012-08-01, 20:34:59 »

Hej igen

Så lite drygt ca 2000 pix för en ny variator + montering mao. Nja det får nog vänta ett par mil, jag har ju inte ens fått hojen ännu. På tal om det så undrar jag hur inkörningen går till på bästa sätt, finns ju tusen åsikter på det allsmäktiga "nätet".
Hur gjorde du?

Har också sett lite oroväckande inlägg angående bristande kvalitet, är det något du märkt av Pelle.

MVH
Palle

Loggat
T-Max 500 - 2011
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 3
Antal inlägg: 42

Kör: BMW 650 GT
Hemort: Uddevalla

« Svara #25 skrivet: 2012-08-02, 09:21:58 »

Hej igen

Så lite drygt ca 2000 pix för en ny variator + montering mao. Nja det får nog vänta ett par mil, jag har ju inte ens fått hojen ännu. På tal om det så undrar jag hur inkörningen går till på bästa sätt, finns ju tusen åsikter på det allsmäktiga "nätet".
Hur gjorde du?

Har också sett lite oroväckande inlägg angående bristande kvalitet, är det något du märkt av Pelle.

MVH
Palle




Hej.

Byte av variator kan jag starkt rekommendera till er alla. Jag bytte på min T-Max för ett tag sedan och det blev en helt annan maskin. Visst jag förlorade lite i toppfart ca 5 km/h skulle jag tro, men draget från noll är nu helt otroligt.
Loggat

Power scooter, is da shit..... Ful som fan men går som satan.
T-Max 500 - 2011
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 3
Antal inlägg: 42

Kör: BMW 650 GT
Hemort: Uddevalla

« Svara #26 skrivet: 2012-08-02, 09:26:30 »

En annolunda grej jag alldrig upplevt på en hoj finns på min sh 300. När du stänger av huvudbrytaren den oranga vid gashandtaget så finns fortfarande ström till instument, strålkastare och startmotor. Men till motorn är strömmen bruten. Det skall vara så enligt honda, alldrig på nån hoj upplevt att ström gått till ovan nämda när h-brytaren är avslagen. Nån som upplevt det på nån hoj???

Hej Karl.

Denna nöd-strömbrytare finns på i stort sett alla stora "riktiga" hojar.

Detta är som sagt en nöd-brytare till tändspolen/tändspolarna. Dvs om tex maskinen börjar att skena skall man utan att ta behöva bort en hand ifrån styret kunna "döda" motorn men ända ha kvar strömen till ABS´en och så vidare
Loggat

Power scooter, is da shit..... Ful som fan men går som satan.
pallexpert
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 5

Kör: SH300 (ej fått den ännu)
Kör2: SCV100 Lead
Kör3: Toyota Avensis 2,4
Kör4: Toyota Avensis Verso 2,0
Hemort: Dalsjöfors



« Svara #27 skrivet: 2012-08-03, 10:52:41 »

Hej alla!

Då var det dags för min recension av SH300I ABS (vit).
Jag har bara kört ca 7 mil än så länge så det blir en kort recension till att börja med.

Hämtade ut hojen igår och Lugnets MC i Borås skall ha cred för bra service, hoppas det håller i sig.
Vi hann knappt rulla ut hojen innan en kille var framme och berömde den, han hade provkört för något år sedan och var impad av hur fint den gick. Sedan satte han sig på sin Victory Hammer S och åkte därifrån. Skönt med skinn-knuttar som kan svälja stoltheten och erkänna att en scooter är fin.

När jag körde hem hojen så infann sig känslan av att nu är mitt liv komplett, helt underbart att susa fram på en så välbyggd scooter.
Då det gäller förvaringsutrymmet under sadeln måste jag säga att jag blev positivt överraskad.
När jag åkte till jobbet imorse så hade jag med mig regnställ samt dagens matburk(ar) och det gick lätt ner i detta ytrymme. Måste dock komplettera med toppbox känner jag.

Något som störde mig lite under körning var ljudet från ljuddämparen, lät inget vidare tyckte jag. Den låter dock helt fantastiskt på tomgång/låga varv. Jag hade också problem med att få styrlåset att fungera, skall kolla närmare på detta senare idag.
Tyckte också att den kändes vinglig i motorvägsfart, 110-120km/h, då det blåste hårt från sidan men förmodligen är det bara för att jag kommer direkt från leaden samt tidigare från Hondas ypperliga VFR800.
Leaden är ju naturligtvis inte stabilare utan bara MYCKET långsammare (max 80km/h).

Något jag märkte var att jag hela tiden körde lite för fort, vilket är ett kvitto tycker jag, på att en CB1000R (som egentligen var mitt förstahandsval) skulle vara lite overkill.

Den har ett enormt drag från noll till ca 70km/h, beroendeframkallande faktiskt.
Kan tänka mig att jag i framtiden kommer att vilja byta variatorn för att ytterligare öka på accelerationen då jag har inte något behov av några höga toppfarter.

Jag hade tänkt behålla min lead för att kunna åka ut på lite småturer i samhället emellanåt men som det känns nu så kommer den bara bli stående, försäljning nära förestående.

Jag återkommer med utförligare recension då jag kört lite mer med den.

Då det gäller diskussionen om huvudbrytaren så skall man inte använda den för att döda motorn med utan istället vrida av med nyckeln enligt min MC-handlare.
Huvudbrytaren bryter tydligen strömmen till även databoxen enligt honom vilket tydligen var "onödigt". Jag vet inte men jag följer hans råd.

MVH
Palle
Loggat
Pelle6569
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 39

Kör: Honda SH300 2011 med J.Costa variator
Kör2: BMW R 1150 GS
Hemort: Lidingö



« Svara #28 skrivet: 2012-08-03, 18:57:29 »

På tal om det så undrar jag hur inkörningen går till på bästa sätt, finns ju tusen åsikter på det allsmäktiga "nätet".
Hur gjorde du?

Jag tog det lite lugnt de första 100 milen, men jag måste erkänna att jag slarvade en hel del...

Har också sett lite oroväckande inlägg angående bristande kvalitet, är det något du märkt av Pelle.

Jag har inte märkt någonting peppar, peppar, förutom att lacken repas lätt. Min är svart, så det syns ganska mycket. Med två barn som inte når ned till fotstöden, så blir det en del repor från deras fötter.

/Pelle
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2012-08-03, 22:07:35 »

@pallexpert,
 good post


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 11 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.113 sekunder med 22 databasfrågor.