Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-05-18, 07:28:11
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Åker också på 3 hjul fast.........
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Åker också på 3 hjul fast.........  (läst 17639 gånger)
DonQ
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 11

Kör: Can Am Spyder RT-s
Kör2: Can Am Outlander 800
Kör3: Peugeot Viva City (EU-moppe)

Hemsida
« skrivet: 2012-04-07, 08:08:45 »

........... på en Can Am Spyder  Roll Eyes
Vi hade länge tankarna på en 3-hjulig scooter men av olika anledningar föll valet på en Spyder i höstas.
Alla som väljer 3 hjul istället för 2 i "MC-träsket" är väl lite unika än så länge men antalet växer  Wink
Visst vore det väl trevligt med en kolonn-körning av 3-hjulingar vid typ Västmanland Runt och Mälaren Runt?
(ja, vi bor i mälardalen  Cool )

# DonQ
ps. Det finns nu ett nyöppnat forum för Can Am Spyder: http://www.spydertalk.se/
Loggat

hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #1 skrivet: 2012-04-07, 14:27:01 »

Hej och välkommen till forumet.  sunny

Du får gärna berätta om hur du upplever din maskin för det finns nog flera som är nyfikna på en Can-Am. gärna lägga in lite bilder oxå . Funktionen finns under "flera alternativ" längst ner.

Jag var själv det ett tag men övervägde en Fuoco 500 efter en provkörning, det kanske hade blivit en can am om man provkört en sådan först.  thumbsup

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
DonQ
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 11

Kör: Can Am Spyder RT-s
Kör2: Can Am Outlander 800
Kör3: Peugeot Viva City (EU-moppe)

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-04-07, 19:37:37 »

Visst skall vi ha lite bilder på Cam Am Spyder  Cheesy
Först en RT (som jag åker)

så den lite sportigare  Undecided RS

Tyvärr har inte generalagenten (ännu) fattat att vi i Sverige vill dra det släp som finns på marknaden efter våra Spyders och inte tagit fram erforderliga dokument för reggning av dragkrok  :'(


Fördelar med Cam Am Spyder: Alla  hello2
Nackdelar: Nästan lika bred som en bil (fram). Svårt (omöjligt) att "åka slalom" vid bilköer  BangHead
Loggat

Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #3 skrivet: 2012-04-08, 09:27:48 »

Välkommen DonQ!

Minns fortfarande mitt första möte IRL med en Can Am: En silvrig RT parkerad vid Brommaplan i Stockholm, den såg ut å hålla 230 km/h där den stod still bland alla Volvos och Corollor... Minns att jag tänkte "Den kan vara värd att bli av med kortet med."  icon_biggrin

Nackdelar: Nästan lika bred som en bil (fram). Svårt (omöjligt) att "åka slalom" vid bilköer  BangHead

Ja, men man slipper ändock "trängselskatten" som nu även ser ut å sprida sig från huvudstaden till andra större städer i landet, eller hur? Får man parka på MC-parkering med CanAmen?

Jag kan lägga till två fördelar och en nackdel från en CanAm-oskulds (kan man provköra någonstans i Stockholmstrakten?) synvinkel:
Fördel: Backen! Så mycket enklare att manövrera runt! Och så kan man välja mellan automat och manuell växellåda om jag minns rätt.
Nackdel: Den lutar inte. Tycker det här med att kunna luta i en kurva lägger till en helt ny dimension i körning på kurviga vägar (har kört en hel del sådana i en lätt och sprotig hatchback men blev frälst när jag fick prova MC första gången).
Loggat



Motorburen Ungdom
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #4 skrivet: 2012-04-08, 13:41:20 »

Grattis till köpet! Min morsas granne har en sådan där. Fast inte riktigt samma modell som din. Härligt ljud i dom.

Snyggt släp!
Loggat
DonQ
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 11

Kör: Can Am Spyder RT-s
Kör2: Can Am Outlander 800
Kör3: Peugeot Viva City (EU-moppe)

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012-04-09, 07:28:01 »

....."trängselskatten" som nu även ser ut å sprida sig från huvudstaden till andra större städer i landet, eller hur? Får man parka på MC-parkering med CanAmen?
......kan man provköra någonstans i Stockholmstrakten?.
Fördel: Backen! .....automat och manuell växellåda.....
Nackdel: Den lutar inte. .....

Trängsel har vi inte på landet (ännu) men det är ju en MC................
Jag parkerar på MC-park å ingen har påpekat något (ännu) Brukar ju stå MC med sidovagn och då får denna också 3 hjul  Roll Eyes
Skulle rekommendera NIVADO i Nykvarn (Strax utanför Södertälje) för provkörning.
Back är bra att ha  Cheesy
Nu bara med semiautomatisk växel. (Paddel med plus & minus  Smiley ) Manuell finns på 08-09.........
Att det inte lutar i kurvorna skulle jag vilja sätta på plussidan. Är som att köra GoCart på allmän väg bara svänga och hålla i sig  Grin
I stort sett okänslig för rullgrus på asfalten lika så kan man köra mer avslappnat och titta på naturen  Cool då det inte gör så mycket om man daskar i något "potthål i vägbanan
Loggat

tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-04-10, 23:37:50 »

Hej DonQ och Välkommen som sagt till forumet!  
Får lov att säga att dom har ett läckert utseende.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012-04-11, 00:42:04 »

Hej DonQ!

Dom är riktigt balla faktiskt.
Hade jag den rätta ekonomin som tillät en investering i en Can-Am,
så skulle jag inte tveka.

Jag stod i bilkö bredvid en gul Can-Am på väg från Stuvsta söder om Stockholm.
Då tyckte jag att killen och tjejen som satt på satt väldigt lågt men det kanske är en synvilla. Bakdäcket var grymt "fläskigt" Smiley
« Senast ändrad: 2012-04-11, 18:13:32 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
DonQ
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 11

Kör: Can Am Spyder RT-s
Kör2: Can Am Outlander 800
Kör3: Peugeot Viva City (EU-moppe)

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-04-11, 17:48:47 »

Då tyckte jag att killen och tjejen som satt på satt väldigt lågt men det kanske är en synvilla.
Det mesta finns på Internet!
Provsitt en MC framför din dator  Grin
Kolla in detta inlägg på spydertalk.se  Wink
www.spydertalk.forum24.se/spydertalk-about30.html
Följ länken i 1:a inlägget. Det finns massor med MC-modeller att "provsitta"  Cool
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-04-11, 18:27:34 »

Snacka om olika stilar!
Kul sida att kolla på  Cheesy

En fuoco är ganska högvarvig, cirka 5000 per minut i hundra blås.
Hur är det med en Can-Am?

Dom ända platser jag kan ta in på dig är väl på kurviga vägar.
Jag kan ju motstyra och lägga ner scootern så centralstödet tar i asfalten.
Men på raksträckan är jag som en snigel Smiley
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland



« Svara #10 skrivet: 2012-04-12, 16:10:36 »

Funderade på spydern tycker de ser grymma ut men priset avskräckte mig typ det dubbla mot piaggion och då är ändå den för dyr Tongue
Loggat
DonQ
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 11

Kör: Can Am Spyder RT-s
Kör2: Can Am Outlander 800
Kör3: Peugeot Viva City (EU-moppe)

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012-04-12, 19:22:30 »

........cirka 5000 per minut i hundra blås.
Dom ända platser jag kan ta in på dig är väl på kurviga vägar.
Inte exakt vetenskap med varvtalet då jag aldrig kollar utan bara njuter av vinddraget men tror jag sneglade ner någon gång när 100 passerades och då var det nog runt 4000.  Grin
Nja Spydern är som en gokart i kurvorna. Har sällan problem att haka på kompisarna på 2-hjuliga MC.
Stora problemet är att hålla sig kvar då G-kraften gör att Spydern vill "kasta" av föraren medans det på en 2-hjuling "bara" innebär mer tryck mot sitsen då den lutar.  Roll Eyes
Sedan har man all automatik med "annti allt" som gör att man inte tippar.
Alla har väl kört på 2 hjul med en flakmoppe  Grin
Aggresiv körning kräver dock en del kroppsarbete för att få kroppen tyngs på rätt ställe på rätt tidpunkt  headbang

Å Kjelle: En Spyder behöver inget stöd  Wink
På raksträckan 200 +
0-100 runt 4 sekunder
 Grin
Loggat

DonQ
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 11

Kör: Can Am Spyder RT-s
Kör2: Can Am Outlander 800
Kör3: Peugeot Viva City (EU-moppe)

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-04-12, 19:40:43 »

Funderade på spydern tycker de ser grymma ut men priset avskräckte mig
Någon gång i livet ska jag också äga en Spyder!
Just nu hyr jag den av banken  angry4
Men vad är friheten värd och vad säger man när man är 80 år?
Jag borde nog ha................................
Kostar ju inte mer om året än vad fjällsemesterveckan i hyrd stuga med liftkort, transport mm i Sälenfjällen gjorde för en vecka när hela familjen bodde hemma och man var den stolta familjefadern.
Nu klarar dom sig själva och åker till fjällen för egna slantar  hello2

*************
Eller som en vän på jobbet förklarade sitt köp av dyr båt:
Han vecklade ut en tumstock till 80 centimeters längd.
Pekade på sin ålder (i centimeter) och konstaterade här är jag nu och hit kanske jag kommer och det här har jag levt.
Mycket kortare sträcka kvar än den som varit så jag fixade båten........................
Gjorde samma trick hemma och fick gehör för Spydern!
Tänk vilken alternativ användning man kan ha av en enkel tumstock  Grin
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012-04-13, 06:02:44 »

D-Q, du har så rätt!
Jag har 6 år kvar till bingobrickan och gungstolen. clock
6 år med jobbig skiftgång men inget "jobbigt" jobb  (Knepigt med svenska språket ibland, he he).

En annan har lagt ner över 300000 på barnen efter dom knallade ur gymnasiet. Det var högskolor, boende, start av aktiebolag mm.
Jag måste betala av det först innan jag gör något annat. Men det var nog dom bäst satsade pengarna som jag har gjort. När det är pröjsat om ett par år så blir det antagligen en bättre ekonomi  Smiley

4 sekunder, det var värst!  Där har man inte en susning. Jag var ute och lekte med en värsting Impreza, den låg där någonstans i accet.
Du har ju också en skaplig trunk att stoppa en del prylar i om jag minns rätt.

Som man bäddar får man ligga heter det ju, jag flyttade till spenaten när soppan gick på runt 3 spänn.
I dag var det inget bra val när det gäller transport. Undecided  1,5 mil enkel till affären men å andra sidan behöver jag sällan låsa bilen.
Det ända man hör ute på farstukvisten är tinnitus. Men va f.., man skall inte klaga. Jag har ju en tomt på 21000 kvadrat. Det är ju
inte alla som har. Fast man tröttnar på träd och fästingar.
En Spyder skulle sitta fint, den saken är klar 
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 8
Antal inlägg: 92


« Svara #14 skrivet: 2012-04-13, 11:19:01 »

Tja de hade en undersökning för ett antal år sedan som publicerades i Expressen där det framkom att barn från 0 - 20 år (då de tydligen skulle ha en egen ekonomi) kostade 1 000 000 NETTO under denna period.

Därför så fort vi - sonen å jag - såg en Ferrari sade jag alltid " En sådan kunde pappa ha haft om jag tömde dig på lakanet istället för i mamma"
Sonen påstår att detta uttalande kommer han använda i sitt försvarstal när han blir massmördare  happy3

Var faktiskt å provkörde dessa vidunder innan jag bestämde mig för att gå på Piaggion istället. Det var- som nämnt här - för mycket gokart och för lite MC känsla i åbäket samt att man för samma pengar kan få en schyst Porsche Boxer... men tur att smaken är som baken. Tror Du får det roligt i alla fall och jag kommer att hälsa när vi möts, så kanske man får en vink tillbaks till skillnad från de sura MC åkarna som tycker man är en B-människa bara för att man har 2 framhjul Wink
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.114 sekunder med 21 databasfrågor.