Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-18, 03:03:26
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Ta en sväng och kanske en fika?
| | |-+  Norge Tur - v27 Juli 2012 (posta om du är intresserad)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 Skriv ut
Författare Ämne: Norge Tur - v27 Juli 2012 (posta om du är intresserad)  (läst 76981 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #90 skrivet: 2012-07-04, 00:41:50 »

Jaha,
Nu ligger jag på Älvdalens hotell eller var det Hotell Älvdalen?
Grabbarna GBG bus är där de ska enligt schemat.
Årets kul körning har skitit sig för mig då jag sträckte mig i helgen, valde i alla fall att testa att möta upp idag tisdag efter lite lugn måndag då jag ändå är packad och klar och tid vikt.
Tyvärr räckte ryggen bara hit, skulle villigt gett 1000 extra för ett rum med varmt bad ikväll.

Om jag känner mig mirakölöst bättre så kanske sneddar jag ned för att åtminstone åka en bit men just nu är nog hemgång eller faktiskt ytterligare en natt här mer trolig.

Blir något att "sätta upp" på patetiska personbästa  Cry

På mobilen i metropolen Älvdalen.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna



« Svara #91 skrivet: 2012-07-04, 02:22:22 »

bättre att lyssna till strängen som brast
än inte spänna bågen alls Sad

det är väl en klen tröst,, men hoppas du blir bättre Smiley
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 11
Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar



Hemsida
« Svara #92 skrivet: 2012-07-04, 17:35:59 »

Jaha,
Nu ligger jag på Älvdalens hotell eller var det Hotell Älvdalen?
Grabbarna GBG bus är där de ska enligt schemat.
Årets kul körning har skitit sig för mig då jag sträckte mig i helgen, valde i alla fall att testa att möta upp idag tisdag efter lite lugn måndag då jag ändå är packad och klar och tid vikt.
Tyvärr räckte ryggen bara hit, skulle villigt gett 1000 extra för ett rum med varmt bad ikväll.

Om jag känner mig mirakölöst bättre så kanske sneddar jag ned för att åtminstone åka en bit men just nu är nog hemgång eller faktiskt ytterligare en natt här mer trolig.

Blir något att "sätta upp" på patetiska personbästa  Cry

På mobilen i metropolen Älvdalen.

-Tomas


Ja jädrans också så det kan bli.
Trist!
Loggat

mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna



« Svara #93 skrivet: 2012-07-05, 22:30:38 »

sitter nu på ikeas värdshus i älmhult, målgångsölen uppdrucken o mår bra
efter 56mil i baken,,resan hittills gått bra , i morron blir det trelleborg o färjan till tyskland,
hoppas att tomas i älvdalen har repat sig  ..............
mixen

får se om man får tag på nån dator i tyskland för rapporter.........mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #94 skrivet: 2012-07-06, 09:45:27 »

Jaha,
Nu ligger jag på Älvdalens hotell eller var det Hotell Älvdalen?
Grabbarna GBG bus är där de ska enligt schemat.
Årets kul körning har skitit sig för mig då jag sträckte mig i helgen, valde i alla fall att testa att möta upp idag tisdag efter lite lugn måndag då jag ändå är packad och klar och tid vikt.
Tyvärr räckte ryggen bara hit, skulle villigt gett 1000 extra för ett rum med varmt bad ikväll.

Om jag känner mig mirakölöst bättre så kanske sneddar jag ned för att åtminstone åka en bit men just nu är nog hemgång eller faktiskt ytterligare en natt här mer trolig.

Blir något att "sätta upp" på patetiska personbästa  Cry

På mobilen i metropolen Älvdalen.

-Tomas


Tjena Tomas,

Hur är det? Har du repat dig?
Har du hört något från de andra gubbarna?

FJS Mieri



Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #95 skrivet: 2012-07-06, 18:21:53 »



@mixen, V Saarela, mieri,
Tackar så mycket för empatin i eländet.

Kan bjuda på en bild från hotellfönstret Wink, för det som är sevärt får Erik, Karl och GileraGP800 bjuda på när dom har tid, den sista kontakten jag hade med dom var på onsdag.



Kom som sagt till Älvdalen och försökte frenetiskt få tag på massör på orten morgonen efter man vet ju aldrig under har ju hänt, men det gick inget vidare med det försöket. (släng av morgonoptimism visade det sig under hemresan)

Så det blev till att bita i det mycket sura äpplet och rulla hemåt igen, blev nog 8-10 stopp den biten så Norge hade varit omöjligt i retroperspektiv, hemma på kvällen och ägnade gårdagen i slafen och är idag manöverbar igen, kiropraktor på måndag så sen ska man väl vara som "ny" igen men det är så dags då det.

Vid ett av mina många stopp på hemvägen så såg jag polisens police mobila kaffeautomat utställd, är det inte fantastiskt vad våra skattepengar räcker till? Wink



Skämt och sido, den stod insprängd på en sträcka fullskiten med kamerastolpar, ingen ska känna sig säker  , Borg behöver våra pengar  

Såg faktiskt en Burgman 650 som tydligen vikt in på fiket tvärs över när jag skulle åka från hotellet, och hade ägaren suttit ute (bedömdt inte efter "svep" förbi) så hade jag givetvis hälsat, nu orkade jag inte kliva av och stolpa in svettig som en gud och ont efter att gjort mig i ordning och suttit upp.

---

@mieri,
Ett stort grattis till lågmilareren!  occasion14

---

@mixen,
Ha en bra tur och stressa lugnt, ska bli skoj att få läsa och förhoppningsvis se lite bilder senare (kanske under?) om din resa

---

Ska gå igenom forumhistoriken lite bättre imorgon.



-Tomas
« Senast ändrad: 2012-07-06, 18:27:14 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
GP800
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 12
Antal inlägg: 183

Kör: BMW K1600GT -13
Kör2: Gilera GP839 -11 (Till salu 49k)
Hemort: Göteborg


Norway - 2012


« Svara #96 skrivet: 2012-07-08, 09:56:50 »

Det blev en solig och varm vecka i norge, ca 20-22 grader samt klarblå himmel.

1: På väg uppför Trollstigen:

2: Uppe på toppen av Trollstigen:

3: På väg mot Atlantkustvägen:

4: En av flera broar längs Atlantkustvägen:


* 1.trollstigen.jpg (231.44 KB, 960x1280 - visat 877 gånger.)

* 2.trollstigen.jpg (163.32 KB, 1280x960 - visat 852 gånger.)

* 1.atlantkust.jpg (161.63 KB, 1280x960 - visat 873 gånger.)

* 2.atlantkust.jpg (209.54 KB, 1280x960 - visat 855 gånger.)
Loggat



Bitcoin is the Internet, applied to Money.
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #97 skrivet: 2012-07-08, 15:05:26 »

Norgeturen dag 1 och 2.
Startade från ett grått Göteborg mot Hamar via Arvika. Efter fem mil kom ett lättare regn som utbyttes mot vxl molnighet och lagom varmt. Väl i Arvika bjöds vi på sol och värme. Där fick vi den tråkiga nyheten att Thomas pajat sin rygg och skulle försöka ansluta till oss nästa dag i Hamar. Där övernattade vi i en hytte vid Mjösas strand, lite lätt regn fick vi där på kvällen. Tisdag morgon när vi vaknade sken solen från en molnfri himmel. Väl i sadeln igen inriktade vi oss på frukost i Brumundal, där fick vi information om att vackert väder var att vänta hela veckan, och det var ju glädjande nyheter som gjorde färden upp mot Dombås för lunch till en behaglig tur. Efter Dombås gick färden mot ett landskap som verkligen är en sevärdhet nämligen Romsdalen. Väl inkvarterade i en hytte vid foten av Trollstigen fanns ingen lust att ta det lugnt, nej upp på hojarna för att betvinga Trollstigen väl uppe på toppen fick vi njuta av utsikten ner i dalen från en utsiktsplats som inte var ämnad för folk med anlag för svindel. Sedan var det att nyttja motorbromsen för att ta sig ner på ett någorlunda skonsamt vis för bromsarna. Ganska häftigt sedan på kvällen att se solen belysa fjället vid hyttan kl 23,00 när vi sedan länge satt i skuggan nere i dalen. Det tråkiga dag två var att Thomas var tvungen återvända hem pga sina ryggproblem.
forts följer imorgon.
Loggat
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #98 skrivet: 2012-07-09, 17:39:51 »

Norge dag 3.
Vaknade till en dag med stålande sol och 22 grader varmt. Fortfarande mätt efter en kväll med grillad fläskkotlett och potatisallad som grillmästare Erik till min och Michaels glädje grillat på en inköpt engångsgrill som faktiskt visade sig fungera tillfredsställande. Efter morgonens frukost bestående av ost och skinkmackor äntrade vi våra kära scootrar för en utflykt.  Dagens tur kom att bli Atlantkustveien med sina broar och nakna klippor. Vi körde först till Molde via färja över Langfjorden, 47 norska kronor blev det att hosta upp för att få bli färjad över. 47 kronor skulle det visa sig att alla färjor kostade och det blev ju några stycken. Efter att ha passerat Molde styrde vi kosan mot ett litet fiskeläge kallat Bud, alltjämt i strålande sol och värme vilket skulle visa sig att vi skulle få nästan hela resan. Atlantkustveien med sina broar och nakna skär var inte fullt så imponerande på en västkustbo men ändå inte att förakta. Sedan var tanken att vi skulle köra via  Eidsvåg tillbaka alltså runt Langfjorden Men vi var lite möra efter allt åkande så vi tog närmaste väg tillbaka till vår hytte vid foten av Trollstigen. och väl tillbaka i hytten var det att planera för nästa dag, Trollstigen igen och Geiranger, Stryn om vilket jag återommer till imorgon.
Loggat
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #99 skrivet: 2012-07-10, 17:52:40 »

Norge dag 4.
Solen slösar sin värme över oss även denna dag. Efter att fått en enkel frukost, ost och skinkmackor packade vi ihop våra pinaler och äntrade våra scootrar för att än en gång ta oss an Trollstigen. Idag skulle vi inte vända på toppen utan fortsätta mot vad som skulle visa sig vara resans bästa dag med Sogndal som slutmål. Trollstigen var idag inte lika spännande enär vi nu viste vad som väntade oss. Men Trollstigen är ändå en häftig upplevelse. Väl uppe på fjellet där det endast var 11 grader och ibland två meter höga snödrivor vid vägkanten kunde man bara njuta av färden mot nästa ort som var Valldal vid Noddasfjorden. Nerfarten till Valldal var inte så brant som väntat så det var en lugn nedfärd. Färja över Noddafjorden och klättring upp på fjället igen med Geiranger som nästa anhalt. Åter snö vid vägen och soligt men lite kyligt väder. När vi efter att ha kört ett tag, låg då Geiranger där nere i dalen som en litet docksamhälle med två kryssningfartyg, varav det ena var av modell större. Det var en helt underbar vy som bredde ut sig tusen meter där nere. Det är nog den vackraste utsikt man kan ha i Norge, ja kanske i hela världen. Efter att ha fotat en del från utsiktsplattsen tog vi oss ner till själva Geiranger på serpentinvägar som dock inte var lika tuffa som Trollstigen. Att stanna i Geiranger var inte att tänka på, varenda kvadrat centimeter var upptagen av turister, varav dom flesta väl kom från kryssningsfartygen. Vi körde vidare upp på nästa höjd där vi stannade och intog en lunch på en klippa med utsikt över båtarna och byn. Efter avslutad måltid var det Stryn som var nästa delmål, och om Stryn är väl inte mycket säga när man har Geiranger i färskt minne. Så vi styrde kosan mot Sogndal via väg fem och några långa tunnlar på flera kilometers längd varav den längsta sex km. Vi passerade en glaciär på nära håll där vi även rastade och tog lite foton. Så kom vi så fram till Sogndal där vi möttes av en positiv överraskning i form att den hyrda hytten, Det var en helfräch stuga som låg alldeles vid Sognefjordens strand. Får erkänna att man var lite mör i ryggen efter en hel dag i sadeln, så en natts sömn var ganska efterlängtad. Jag bör väl inte tala om att vädret var kalas även denna dag, imorgon åker vi mot Oslo.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #100 skrivet: 2012-07-10, 18:02:56 »

 occasion14

Väl kört, fantastiska bilder och reseberättelse!
Väntar med spänning på fortsättningen!  thumbsup
Loggat



Motorburen Ungdom
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #101 skrivet: 2012-07-10, 21:07:15 »

Dito om allt tycker Jag.
Bra skrivet.

Mieri FJS
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #102 skrivet: 2012-07-11, 09:43:18 »

Norge dag  5-6.
Nu börjar jag nog bli lite tjatig, men även denna morgon strålande sol. Efter sedvanlig frukost upp på hojarna och kosan mot Oslo. Nu hade vi ju sett det som var sevärt så på turen ner mot Oslo var förväntningarna inte så höga. En sista färja över Ådalsfjorden stod på programmet " 47 Nok" och det visade sig att trotts ej för höga förväntningar på vackra vyer, skulle även denna dag erbjuda en hel del av den varan. Vid Borlaug lömnade vi E 16 och tog väg 52 mot Hemsedal och återigen fick vi njuta av den Norska fjällvärlden i full grönska även om den är gles uppe på höjderna. Dagens lunch var av det mer kulinariska hållet. Den bestod av sallad resp hamburgare inköpt och förtärd på en Statoilmack. Mätta och belåtna återupptog vi vår färd. När vi närmade oss Hönefoss började mörka moln torna upp sig framför oss, men till vår lättnad kom inget regn innan vi nådde vår hytte i Oslos utkant. Efter en stunds vila tog vi en buss ner mot Oslo centrum för att sammanståla med Eriks son och sambo som bott i Oslo fem år. Och tillsammans intog vi en middag på en Asiatisk restaurang innan det var dags för en prommenad På Karl Johan upp till nya Operahuset för en liten sightseing. Det var trotts en helmulen kväll riktigt varmt på vår promenad. Vi gick även en sväng till Ackers Brygge innan vi tog bussen hem till Hytten, och väl där började regnet. Nästa morgon var det fortfarande regn när jag entrade Wingen för sista etappen till Göteborg. Mina två reskamrater stannade i Oslo för att besöka Eriks son medan jag i regnet ställde min kosa mot hemlandet. Det var ett ihållande regn ner till gränsen där det upphörde och molnen blev glesare hela tiden så när jag kom hem till Göteborg var det riktigt gött väder igen. Summa sumarum en kanonresa som jag kan rekomendera. Synd att Thomas missade det hela, men jag tror att nästa år tar han nog chansen. Jag rekomenderar er att hänga med på den resan.
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #103 skrivet: 2012-07-11, 12:58:59 »

Bravo!

Tack för en ypperligt redovisad Norgetripp.
Jo den som lever nästa år & är shysst i ryggen.. får se om det blir någon resa till grannen i väster då?

FJS Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna



« Svara #104 skrivet: 2012-07-11, 22:22:59 »

den der fartkameran stog nog i hysta
tzckte jag kande igen platsen Smiley
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.102 sekunder med 21 databasfrågor.