Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-20, 00:07:58
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  information. Fina inlägg av Sufler och Flyger. Läsvärt för alla!!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: information. Fina inlägg av Sufler och Flyger. Läsvärt för alla!!  (läst 29515 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« skrivet: 2011-03-01, 11:16:27 »

Jag tog bort min text här och hänvisar till Sufler och  Flyger och deras text längre ner!



Kjelle
 
 
 
« Senast ändrad: 2011-03-31, 11:38:33 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
sufler
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 14

Kör: Gilera FUOCO
Kör2: Astra 1.4 T 2010
Hemort: Göteborg


De enda människor som inte ljuger är de döda.


« Svara #1 skrivet: 2011-03-18, 12:35:08 »

Då jag själv var i tankar att åka och importera en Fuoco från Tyskland blev det extremt mycket kontakt med transportstyrelsen-besiktningen-polisen-körkortsregistret och åter transportstyrelsen police.
Av den information som jag har fått framgick inte någonstans vad som krävs för att en fuoco skall godkännas för b-kort violent1. :hrmm:Insåg ganska fort att detta var nästan en omöjlighet att få en importerad Fuoco godkännd i Sverige trots att de är det inom Eu,fick det förklarad att det finns lokala föreskrifter som gäller för varje medlemsland .
Då återstod det bara att hitta en i Sverige som var klar, :nono2:då det inte framgår i klartext på reg.beviset att man får köra den med b-kort blev det en runda till genom körkortsregistret och transportstyrelsen, sista samtalet var en av de längsta som jag genomförde med en myndighet, detta varade i 45 minuter där en snäll tjänsteman angel13 skulle ge svar på fråga utan att vika sig för paragrafer och utan att hänvissa vidare till någon annan som vet ännu mindre............och visst fick jag svar,och det blev mkt. kort och exakt.

På registreringsbeviset finns en rubrik som heter Kaross: ÖVRIGT (98) detta innebär att mc- är godkännd för att köras med b-kort.
Det förekommer även ett alternativ som då heter Kaross: ÖVRIGT (01) och då gäller A-kort för tung Mc inget annat.
Hoppas att vi alla har blivit lite klokare
Loggat

”Det finns tre slags lögner: lögn,
förbannad lögn och statistik.”
Mark Twain
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-03-18, 15:32:35 »

Tack för en super bra upplysning  Cheesy wav

 ÖVRIGT (98) innebär alltså dom förändringar man gjorde 2008 samt 2009.
2008 = flytta blinkers och ändra spårvidd.
2009 begagnad skall ha en monterad fotbroms.

Fan vet om polis eller bilprovningen har någon som hels koll på det här? evil5
Det hade inte dom poliser som stoppade mig i alla fall  laughing7

Vilket jobb du har gjort! Imponerande  thumbsup

Synd att det inte går att importera en fuoco.
Dom senaste har en grym färgsättning.



* Gilera-Fuoco-500-2011.jpg (89.55 KB, 500x375 - visat 1187 gånger.)
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-03-19, 14:57:26 »

@sufler,
 good post


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Flyger!
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 3
Antal inlägg: 40

Kör: Piaggio Mp3-250
Kör2: Racerbilar.
Hemort: Stockholm



« Svara #4 skrivet: 2011-03-27, 01:33:40 »

Intressant det här.

Jag frågade Börje på Ehr motor som gjort åtskilliga konverteringar för att få Mp3or godkända för B-kort. Det finns ett TJOCKT, detaljerat dokument framtaget för verkstäder hur de DÅ skulle göra för konverteringen. De erhöll ett kit som bland annat innehöll distanserna till framhjulen, bultar, brickor och låsbrickor till dessa, bakre blinkers och klisterlapparna för framblinkersarna. Den modellbeteckningändring som fördes in av bilprovningen i samband med reggningen var att de för MC-kort reggade Mp3orna under rubriken (D21) Fordonskategori EU tidigare hette L3E och efter konverteringen heter L5E. L3E är en tvåhjulig motorcykel och i fallet med Mp3 från början så hade de en spårvidd i fram som understeg 460mm, de klassas då som tvillinghjul och MCn är fortfarande tvåhjulig i juridisk mening. L5E betyder trehjulig motorcykel vilket våra B-körkort täcker in. Enligt Börje är det detta som visar om den är möjlig att köra på B-kort eller inte. Ehr motor konverterade många Mp3or dessa tidiga år med ovan nämnda konverteringskit. Jag fick även kika på en av dessa lådor då han hade ett kit kvar. Enligt Börje var det en soppa med dessa tidiga Mp3or vad gällde klassningen. Det ändrades till och med regler som gjorde att firmorna fick åka ut till kunder och hämta deras cyklar för att regga om dem... Enligt Börje bör karrosstypbeteckningen inte ha med B-kortet att göra. Det finns alltså Mp3or som är klassade L5E för B-kort men har karosseribeteckningen 01.

Detta gäller enligt Börje Mp3or, vad gäller Gilerorna har jag ingen aning.

Mvh

TL
« Senast ändrad: 2011-03-28, 16:54:22 av Flyger! » Loggat
sufler
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 14

Kör: Gilera FUOCO
Kör2: Astra 1.4 T 2010
Hemort: Göteborg


De enda människor som inte ljuger är de döda.


« Svara #5 skrivet: 2011-03-29, 05:44:23 »

.......bra skrivet Flyger, den här Börje verkar vara en man som vet vad han pratar om thumbsup, men för min del var det intressant var på dokumentet( reg.beviset) kan jag avläsa att viss fordon går att köra scooter på "B" kort och som DU förstår var det inte det lättaste att få korrekt svar,nu återstår bara en  police kontroll,detta lär hända för eller senare, och se om de har korrekt info....... har redan hunnit att köra 25mil sen inköpet och har fått många blickar dock ingen kontroll
Loggat

”Det finns tre slags lögner: lögn,
förbannad lögn och statistik.”
Mark Twain
Flyger!
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 3
Antal inlägg: 40

Kör: Piaggio Mp3-250
Kör2: Racerbilar.
Hemort: Stockholm



« Svara #6 skrivet: 2011-03-29, 13:14:22 »

Hej Sufler

SAMMANFATTNING Bakgrund
Med fordon i kategori L menas en rad olika fordonsslag med två, tre eller fyra hjul, bl.a. trampcyklar med hjälpmotor, två- och trehjuliga mopeder, två- och trehjuliga motorcyklar och motorcyklar med sidvagn. Det finns också fyrhjuliga fordon i kategori L, såsom fyrhjulsmotorcyklar som får framföras på allmän väg, och minibilar.

Citatet ovan är från EU-direktivet om fordonsklassningen L.
Du kan se en enkel sammafattning över kategorin här: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/cit-sum-com-542_sv.pdf

 L3e är tvåhjuliga motorcyklar. L5e är trehjulingar. Om det i ditt registreringsbevis del 1 (den blåa) under punkten fordonsidentitet och kaross (den gråa, nedre delen av det blåa regbeviset), till höger översta raden står: (D21) Fordonskategori EU, L5E Trehjulig motorcykel, så är din hoj klassad som trehjulig MC och får köras på B-kort. Om det däremot står L3E ........motorcykel, då är din hoj en MC med "tvillinghjul" i fram och räknas som en vanlig MC och kräver ett MC-kort. De första Piaggio Mp3 som kom hade en spårvidd i fram som understeg 460mm och då klassas de som MC med tvillinghjul (L3E). När man sedan la dit distanser innanför framhjulen så spårvidden ökade till mer än 460mm (och dessutom flyttade isär blinkersen i bak plus lite annat) så gick det att nyregga Mp3orna som L5E, trehjulig MC och fick genast köras på bilkort.

Alltså L3E är tvåhjuliga motorcyklar samt motorcyklar med tvillinghjul i fram (spårvidd i fram som understiger 460mm) och kräver hojkort
L5E är trehjuliga motorcyklar (trike) och måste per definition ha en spårvidd fram som överstiger 460mm. Dessa får köras på B-kort

Vad står det i ditt regbevis?

IO den här soppan slank det dessutom igenom Mp3or som saknar bromspedal på golvet. Turerna kring detta kan jag inte men jag vet att det finns några i alla fall som kan skatta sig lyckliga över att slippa eländet. Man sitter VÄLDIGT mycket bättre om man slipper pedalen då den är monterad exakt på den enda plats där man kan ha foten... Hur jag vet att det är mycket bekvämare utan?.....

När jag köpte min Mp3a så var den så himla billig att jag sket i vilken klassning den var i. Jag handlade den i alla fall då jag lätt hade fått igen pengarna bara på att sälja delarna om det hade krånglat. Nu har det i efterhand visat sig att mina farhågor var onödiga. Den var i alla delar exakt det fynd som jag hoppades på! Det tog dock ett tag innan jag hittade i EU-direktiven så att det stod klart att det var en L5E. Ett stort tack till Börje på Ehr motor i Stockholm som suveränt pedagogiskt kunde vägleda mig genom regelhavet och lägga pärmar med dokumentation på bordet. Han tillhör de återförsäljare som fick åka ut till kunder och hämta tillbaka hojar för att rega om den då reglerna ändrades i efterhand (är det verkligen lagligt?). Vad som hände med deras vinst från den försäljningen kan ni ju räkna ut själva... Suck. Som tack för all hjälp och rådgivning så fick självklart Börje och hans mekar det fulla serviceavtalet på min hoj. Jag skulle skämt ihjäl mig om jag tagit deras arbetstid och sedan inte fått chansen att betala igen med en beställning! Heder åt dem, sådana handlare skall gynnas. Att sen deras butik som vad jag förstår är en av sveriges äldsta Vespaverkstäder/shop, ser ut som den gjorde när den öppnades på 50-talet gör inte saken sämre. Orginaldelar från 59 ligger snyggt i rader i pergamoidboxar på de blåa plåthyllorna. Ja, dom har nya (NOS) delar till 50-talare åxå! Börje har även låtit sy upp mekkläder åt grabbarna med den gamla Vespaloggan på. Det är stil det! Börje hittar du även på nätet på: http://www.vespa-service.se/index_vespa.html


Mvh
TL
« Senast ändrad: 2011-03-29, 13:53:10 av Flyger! » Loggat
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #7 skrivet: 2011-03-29, 16:03:00 »

Bra skrivet!!!  Flyger  headbang  Vi bockar och bugar Cool
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-03-29, 22:55:47 »

Oj Oj! Flyger, så bra du har forskat!
Tack så mycket!
Massor med frågetecken är uträtade!

 wav
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #9 skrivet: 2011-04-03, 15:06:53 »

Hej Sufler

SAMMANFATTNING Bakgrund
Med fordon i kategori L menas en rad olika fordonsslag med två, tre eller fyra hjul, bl.a. trampcyklar med hjälpmotor, två- och trehjuliga mopeder, två- och trehjuliga motorcyklar och motorcyklar med sidvagn. Det finns också fyrhjuliga fordon i kategori L, såsom fyrhjulsmotorcyklar som får framföras på allmän väg, och minibilar.

Citatet ovan är från EU-direktivet om fordonsklassningen L.
Du kan se en enkel sammafattning över kategorin här: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/cit-sum-com-542_sv.pdf

 L3e är tvåhjuliga motorcyklar. L5e är trehjulingar. Om det i ditt registreringsbevis del 1 (den blåa) under punkten fordonsidentitet och kaross (den gråa, nedre delen av det blåa regbeviset), till höger översta raden står: (D21) Fordonskategori EU, L5E Trehjulig motorcykel, så är din hoj klassad som trehjulig MC och får köras på B-kort. Om det däremot står L3E ........motorcykel, då är din hoj en MC med "tvillinghjul" i fram och räknas som en vanlig MC och kräver ett MC-kort. De första Piaggio Mp3 som kom hade en spårvidd i fram som understeg 460mm och då klassas de som MC med tvillinghjul (L3E). När man sedan la dit distanser innanför framhjulen så spårvidden ökade till mer än 460mm (och dessutom flyttade isär blinkersen i bak plus lite annat) så gick det att nyregga Mp3orna som L5E, trehjulig MC och fick genast köras på bilkort.

Alltså L3E är tvåhjuliga motorcyklar samt motorcyklar med tvillinghjul i fram (spårvidd i fram som understiger 460mm) och kräver hojkort
L5E är trehjuliga motorcyklar (trike) och måste per definition ha en spårvidd fram som överstiger 460mm. Dessa får köras på B-kort

Vad står det i ditt regbevis?

IO den här soppan slank det dessutom igenom Mp3or som saknar bromspedal på golvet. Turerna kring detta kan jag inte men jag vet att det finns några i alla fall som kan skatta sig lyckliga över att slippa eländet. Man sitter VÄLDIGT mycket bättre om man slipper pedalen då den är monterad exakt på den enda plats där man kan ha foten... Hur jag vet att det är mycket bekvämare utan?.....

När jag köpte min Mp3a så var den så himla billig att jag sket i vilken klassning den var i. Jag handlade den i alla fall då jag lätt hade fått igen pengarna bara på att sälja delarna om det hade krånglat. Nu har det i efterhand visat sig att mina farhågor var onödiga. Den var i alla delar exakt det fynd som jag hoppades på! Det tog dock ett tag innan jag hittade i EU-direktiven så att det stod klart att det var en L5E. Ett stort tack till Börje på Ehr motor i Stockholm som suveränt pedagogiskt kunde vägleda mig genom regelhavet och lägga pärmar med dokumentation på bordet. Han tillhör de återförsäljare som fick åka ut till kunder och hämta tillbaka hojar för att rega om den då reglerna ändrades i efterhand (är det verkligen lagligt?). Vad som hände med deras vinst från den försäljningen kan ni ju räkna ut själva... Suck. Som tack för all hjälp och rådgivning så fick självklart Börje och hans mekar det fulla serviceavtalet på min hoj. Jag skulle skämt ihjäl mig om jag tagit deras arbetstid och sedan inte fått chansen att betala igen med en beställning! Heder åt dem, sådana handlare skall gynnas. Att sen deras butik som vad jag förstår är en av sveriges äldsta Vespaverkstäder/shop, ser ut som den gjorde när den öppnades på 50-talet gör inte saken sämre. Orginaldelar från 59 ligger snyggt i rader i pergamoidboxar på de blåa plåthyllorna. Ja, dom har nya (NOS) delar till 50-talare åxå! Börje har även låtit sy upp mekkläder åt grabbarna med den gamla Vespaloggan på. Det är stil det! Börje hittar du även på nätet på: http://www.vespa-service.se/index_vespa.html


Mvh
TL


Hmm Kollade mitt reg.bevis just nu.

 Det står INGENTING under D.21 Fordonskategori EU, så det måste vara ett ICKE fordon jag har!  toothy2

Under punkt  J. Fordonskategori står det "Motorcykel"
Punkt D.6 Karosseri står det "98 Övrigt"

Och längst ner på "Övriga uppgifter" står det - Karosseri: "Trehjulig motorcykel"

Vilket inte just nu inte gör mig så mycket klokare.. Sad
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011-04-03, 19:48:54 »

Hmm  sad5
Jag har också tomt under D.21   icon_cyclops_ani

Under Övriga uppgifter står det:
Trehjulig MC
Två hjul fram ett hjul bak
Spårvidd fram 0,47 m

Jag tror att D.21 ligger på data, så när hjältarna i mörkblått stoppar en, så skall dom kunna kolla D.21?  Eller vad tror ni?
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #11 skrivet: 2011-04-03, 20:22:51 »

Hmm  sad5
Jag har också tomt under D.21   icon_cyclops_ani

Under Övriga uppgifter står det:
Trehjulig MC
Två hjul fram ett hjul bak
Spårvidd fram 0,47 m

Jag tror att D.21 ligger på data, så när hjältarna i mörkblått stoppar en, så skall dom kunna kolla D.21?  Eller vad tror ni?

Då står det mer på din lapp än på min.  Cool Inget om spårvidd på min lapp eller att det är 2 hjul i fram, Borde det inte det även stå något om fotbroms?  tongue3
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011-04-03, 20:53:16 »

Jag är ägare nr 2 efter den danska importören, så jag har ingen bromspedal  Grin
Dom ringde mig från återförsäljaren att generalagenten hade en demo som hade gått 90 mil.
Där av slapp jag fotbroms  occasion1
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
sufler
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 14

Kör: Gilera FUOCO
Kör2: Astra 1.4 T 2010
Hemort: Göteborg


De enda människor som inte ljuger är de döda.


« Svara #13 skrivet: 2011-04-03, 21:32:45 »

 violent1.......som jag skrev tidigare....98= b-kortgodkänd 91=a-kort tung MC .......vidare så har jag undersökt lite och  det där med L fordon eller kategori som Flyger skriver om, är fortfarande på skrivbordsstadiet downtown och som det står i sista stycket så skall detta  införas senast 2014..........
Loggat

”Det finns tre slags lögner: lögn,
förbannad lögn och statistik.”
Mark Twain
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011-04-03, 22:37:15 »

violent1.......som jag skrev tidigare....98= b-kortgodkänd 91=a-kort tung MC .......vidare så har jag undersökt lite och  det där med L fordon eller kategori som Flyger skriver om, är fortfarande på skrivbordsstadiet downtown och som det står i sista stycket så skall detta  införas senast 2014..........

Lysande laughing7

Då kan man lägga upp fötterna på bordet några år till  Grin
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.213 sekunder med 22 databasfrågor.