Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2021-05-09, 07:28:36
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Besikting av MP3 /fuoco varningstriangel mm. Skriv gärna!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Besikting av MP3 /fuoco varningstriangel mm. Skriv gärna!  (läst 10548 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« skrivet: 2011-02-08, 21:48:19 »

Många MP3'or /fuoco skall besiktigas 2012.

director
Jag läste en notis om att det då skall finnas en varningstriangel.  
Det gäller alla 3 hjuliga MC'n.  icon_scratch
Någon mer än jag som har läst det?  read2

Jag skall in i Mars 2012, kul månad här i västmanland där snön inte
försvinner för än i April  BangHead
Jag får väl köra dit min  fuoco i en hästtransport dontknow
« Senast ändrad: 2011-02-15, 18:17:29 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« Svara #1 skrivet: 2011-02-10, 21:48:30 »

He he  Du får rapportera hur besiktningen gick, intressant om besiktningsmannen har läst på om tiltlock och  parkeringsbroms. Och om de testar avgasrening . tongue3  Och hur dom ställer sig till dubbla halvljus osv. känns som man behöver vara bättre påläst än bilprovningen vad som gäller för att inte få någon felbedömning. Jag har tex även bromspedal och spacers, men om jag har bredare blinkers vet jag inte, har för mig att det behövdes en viss bredd mellan köriktningsvisarna för att kunna godkännas för att framföra med B-kort.

Ett dokument som man skulle kunna ha med sig till besiktningen om vad som gäller för en trehjuling som saknar bromspedal och är MC-reg och vad som gäller för en trhjuling som går att framföra med B-kort vore bra!     sunny
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011-02-11, 14:08:58 »

Jag skall inte in för än Mars 2012, får rapportera då. computer
Som det ser ut nu i Februrai 2011 med all snö så vette fan hur jag skall
 kunna besiktiga nästa år i Mars om vädret är det samma  in i Mars 2012 och är
lika "kul" som i år. la
Jag har ingen Bromspedal.
Det sitter ingen på om man har köpt "draken" ny. binkybaby
Första försäljningen kräver inte det. Andra försäljningen "beg" kräver en bromspedal. fucyc
Blinkers bak skall sitta cirka 70mm ut åt sidan. Jag satte dit dom med en lagom styv
svart slang som gängade in en fimpad M8 i i ena änden. I den andra änden gänga jag dit blinkersen direkt. Att jag tog en slang var för att den tål att man slår i den. violent1
« Senast ändrad: 2011-02-11, 17:30:31 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-02-11, 14:38:03 »

Varningstriangel, det var nåt nytt?!?
Ska in med min in nu April, så jag hinner nog rapportera före dig om detta   Smiley
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011-02-11, 17:51:15 »

Varningstriangel, det var nåt nytt?!?
Ska in med min in nu April, så jag hinner nog rapportera före dig om detta   Smiley

Oh F..!

Kul om du skrev och berättade hur dom hanterade fordonet. Med tanke på att polisen tog mig för att dom aldrig hade sett en MP3'a förut, så kan det vara itnressant att få läsa hur dom ställer sig på provningen. Om det är en 07 du har, så är det dom första som skall in i år  Roll Eyes

Den här figuren passar nog in på besiktningen    och den här  Undecided

Medan du tittar på, kanske den här  Sad eller den här evil6
ifall dom gör någon tabbe.
Jag är mest orolig att det sätter sig en korkad fjant på sadeln och drar iväg utan att veta
hur man hanterar en MP3'a. Det är trots allt lite skillnad mot ett fordon på två hjul.
Min brorsa som har kört MC i 35 år, han skulle testa min fuoco.
efter en stund ringde han och bad mig komma. Han hade då försökt vända för att åka tillbaka. När han vänder genom att sätta vänsterfoten i backen och styra runt, så
låser han framhjulen med knappen. Han har då ställt sig upp och försöker hålla balansen.
Fuocon lutar ganska mycket och han håller emot tyngden.
Han hade försökt att lossa hjulen genom att slå av motorn och start om den på nytt.
Men efter som han stod upp, så låste inte hjulen upp sig när han gasade  (som du vet) låter motorn  jävligt ansträngd. Jag fick sätta mig på den och låsa upp hjulen.
Det här med att man måste sitta på, det hade jag inte förklarat.

frågan är, hur mycket måste man förklara för besitningsputten?
Den saken skall bli spännande att få förklarad av dig efter eldprovet  Grin

länk om varningstriangel
http://www.tvingmcservice.se/mctips10.html
« Senast ändrad: 2011-02-11, 18:07:45 av Kjelle » Loggat

TMax500

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #5 skrivet: 2011-02-12, 00:39:15 »

Jag skall in i Mars 2012, kul månad här i västmanland där snön inte försvinner för än i April  BangHead
Du har ju tre (3) hjul, vad är problemet? Smiley Kan man köra omkull med en MP3/Fuoco, eller är det ett stoppläge där hydraliken/geometrin begränsar vinkeln? (jovisst, jag fattar att man _kan_ vurpa, men vid t ex en oväntad sladd i halka kanske man får lite hjälp av konstruktionen?)
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
V Saarela

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-02-12, 15:55:04 »

Tackar för länken Kjelle. Hade ju ingen aning om detta. Tror knappast besiktningsmannen har det heller, men om det är (förmodligen är det det) nåt nytt för besiktningsmannen så finns det ju en liten risk att han läser på om det är nåt speciellt med en MP3

Nåja, bara att låna från bilen och slänga in i skuffen, finns ju ingen anledning att chansa en sån enkel sak att åtgärda.

Jag har inte ens haft tanke på att det ska vara några problem att besikta hojen. Min är ju dessutom efterreggad till B-kort, dvs spacers i framhjulen,(nån klantade till med hjulbredden fram när dom reggades hos transportstyrelsen)  eftermonterade bakblinkers osv.
Bakblinkersen har jag tagit bort och använder dom som är intergrerade från fabrik. Tänker inte ens byta dom till besiktningen för jag tror knappast att dom tänker på det.
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011-02-12, 21:32:43 »

Jag skall in i Mars 2012, kul månad här i västmanland där snön inte försvinner för än i April  BangHead
Du har ju tre (3) hjul, vad är problemet? Smiley Kan man köra omkull med en MP3/Fuoco, eller är det ett stoppläge där hydraliken/geometrin begränsar vinkeln? (jovisst, jag fattar att man _kan_ vurpa, men vid t ex en oväntad sladd i halka kanske man får lite hjälp av konstruktionen?)

Problemet är, 400m väg från garaget ut till länsväg 244 (isig efter plogning), väg 244, inte E4'an direkt. Kan jag ta mig till länsväg 244 överhuvudtaget så har jag 2 mil till Riksväg 50,
Riksväg 50 går kanske att åka på men det återstår 2,5 mil till bilprovningen i Lindesberg.

Sammanfattat är problemet att jag bor på fel ställe vid fel årstid.
Zoon4, här är det vinter till  slutet av April.
I mars tar jag mig inte ut till länsväg 244 med bil om jag hade sommardäck.

Tre hjul på en MP3 hjälper föga.
Jag har kört den förr i hästtransport och det funkar utmärkt.

Länk till bild jag tog 7Mars 2010 i Nora;
http://www.flickr.com/photos/swedpix/4416907724/#in/set-72157616128454975/

« Senast ändrad: 2011-02-16, 08:07:24 av Kjelle » Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011-02-15, 18:16:24 »

Tjena!

Jag var och besiktigade min extremt sunkiga Skoda   sad4 och passade på och frågade om
besiktining i Mars på fuocon.  icon_scratch

Mars! sa snubben, Vad har du fått det ifrån? Jag fick en skum blick  icon_cyclops_ani
Det  är ju en MC, fortsatte snubben.  scooter
Den kan du besiktiga när du vill! Förklarade han och la upp ett leende så att jag skulle förstå hur korkad jag var.  laughing7

Det lät ju bra.    Han föreslog Maj, på så sätt så blir det alltid Maj förklarade han  thumbsup

Så ligger det till! Varningstriangel  Grin Han viste inte ens vad det var för fordon jag snackade om  icon_porc

Det skall bli med intresse som jag följer besiktingarna av MP3'or i fortsättningen  Cheesy

Skodan? Ha ha  Roll Eyes Den gick igenom utan anmärkning  wav
Loggat

V Saarela

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011-02-17, 07:04:34 »

Såg för ett tag sen att Piaggio hade t o m vinterdäck i sitt sortiment för MP3. Inte för att dom däcken är riktigt gjorda för riktig vinter.

Tro att MP3:an är en alldeles utmärkt vinterhoj. En av planerna när jag köpte min var vinterkörning med den, men hann förfrysa ögona(på en annan hoj) vilket slutade med att jag var totalt blind i några dagar.

Nu har jag körförbud vintertid i några år..... Sad 
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011-02-17, 10:44:59 »

Såg för ett tag sen att Piaggio hade t o m vinterdäck i sitt sortiment för MP3. Inte för att dom däcken är riktigt gjorda för riktig vinter.

Tro att MP3:an är en alldeles utmärkt vinterhoj. En av planerna när jag köpte min var vinterkörning med den, men hann förfrysa ögona(på en annan hoj) vilket slutade med att jag var totalt blind i några dagar.

Nu har jag körförbud vintertid i några år..... Sad  

Hej!

Om man kollar på "Modernvespa" i USA, så åker dom även på vintern.
Om dom har snö, det vet jag inte men dom skriver om kyla och muffar att sätta
på handtagen. Om du vill köra på vintern, så kan du använda snöskoter hjälm.
Dom finns nämligen med inbyggd värme i visiret. Du kopplar till 12 volt.
http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=87474

Förfrysa ögonen måste vara värre än svetsblänk?
det går i alla fall över på cirka 12 timmar.

Loggat

V Saarela

Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011-02-17, 12:55:58 »

Jo, jag har reda en sådan hjälm med elvisir från HJC.

Min är dessutom extrakittad med:
Vindskydd för hals

värmehandtag i hjälmen

Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011-02-17, 15:52:03 »

Wow!
Det var som fan!

Har aldrig sett något liknande bara hört talas om.  la

Här kommer an annan och försöker spänna sig, så har du världen prylar  Grin

Imponerande, jag tror inte det är många på det här forumet som kan komma med grymmare prylar icon_salut

Kul att få se bilder, det är det för lite av på MP3 forumet.  thumbsup

Hur kallt kan det vara innan du lägger av att överhuvutaget försöka åka?

Kjelle
Loggat

V Saarela

Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011-02-18, 06:28:35 »

Styrmuffarna du nämner är faktisk bra om man inte använder värmehandtag. Funkar väldigt bra ända ner till ca 0 grader.

Finns ett antal varianter med varierande priser. Tycker att dom ska vara den mjuka varianten så man kan vika dom längst uppe vid handleden. Har sett att Biltema säljer den som jag tycker är bäst. Att den sen också är billigast gör ju inget.

Jag har väl varit ute på turer när det varit kallare än -30 grader....och då måste man ju ha både vindskydd, styrmuffar, tjockare hanskar och värmehandtag. 

Nämnda HJC hjälm säljs som en snöskoterhjälm för att visiret är inte godkänt som mc-hjälm. Hjälmen är egentligen en mc-hjälm som man monterat på ett elvisir och det går att köpa ett vanligt mc-visir till den och......
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011-02-18, 09:11:28 »

-30 grader  confused2

Helt otroligt!  wav

Jag undrar om inte du har rekordet på hela Scooter Forum  occasion6

Imponerande!

Det där med visiret viste jag inte om.

En snöskoter går ju som fan, man kan ju undra varför inte det visiret är godkänt för MC?
Tål det inte slag? Typ en humla i 100 Km/t eller ett stenskott.

Det är ju inte så vanligt med humlor på vintern, kan det vara så att det är orsaken?
Loggat

Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.205 sekunder med 21 databasfrågor.