Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 06:59:15
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Försöket med dubbdäcksförbud, (effektlöst visade det sig till sist)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Försöket med dubbdäcksförbud, (effektlöst visade det sig till sist)  (läst 14439 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« skrivet: 2010-02-04, 09:33:48 »

Två av tre dubbdäck borta från Hornsgatan,
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tva-av-tre-dubbdack-borta-fran-hornsgatan_4202247.svd

Att det sliter på vägar det vet vi och som jag ser det är det någonstans det verkligen behövs så är det i städer på uppspunna fläckar vid ex.vis övergångsställen men eftersom "värdet" av ett människoliv är i sjunkande medan natur är i stigande så kan man "förstå" förslaget, vart tog "nolltoleransen" vägen?
Dessutom befinner sig dessa bilar på andra ställen än just Hornsgatan större delen av vintern där hastigheten antagligen är högre än 50 och där merparten av olyckorna sker.

Jag antar att det bor en ansamling av våra överbetalda "kära" folkvalda på Hornsgatan därav gatuvalet..........
När man numera inte får bestämma något av värde i Sverige längre så måste man väl hitta något man kan bestämma över för att motivera sin existens.




Vilket fall som helst så är artikeln nedan intressant i detta sammanhang,

Fler olycksbilar hade odubbade däck,
http://www.expressen.se/motor/1.1868125/fler-olycksbilar-hade-odubbade-dack
Citat

Fler olycksbilar hade odubbade däck

Odubbade vinterdäck är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Det hävdar Motormännen som granskat ett antal svenska dödsolyckor.
- Dubbdäck är helt klar säkrare, de räddar liv. Det är en dum idé att förbjuda dem, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Det statistiska underlaget är begränsat, Motormännen har granskat 13 halkrelaterade dödsolyckor som inträffade i trafiken under perioden 5 december 2009 till 7 januari 2010. Men resultatet är tydligt: bilar med odubbade däck oftare är inblandade i olyckor än bilar med dubbdäck.

Fler olycksbilar odubbade
Trots att bara cirka 30 procent kör med odubbade vinterdäck saknade åtta av av de bilar som var inblandnade i dödsolyckorna dubbdäck.
- Undersökningen visar på en kraftig överrepresentation, trots att underlaget är litet. Vi kommer att fortsätta att granska detta, säger Niklas Stavegård.

Riskerar böter
Flera politiska röster har höjts för att dubbdäck ska förbjudas i Sverige. På Hornsgatan i Stockholm riskerar nu bilister som kör dubbat att bötfällas.
- Det finns viktiga avvägningar att göra här. Det är självklart viktigt att följa lagar och regler. Man måste kanske överväga om man ska välja andra vägar i stan.
- Det är en dum idé att förbjuda dubbdäck i städerna. Det smittar av sig och påverkar trafiken i hela Sverige. Och det kommer att påverka trafiksäkerheten negativt, tror Niklas Stavegård.

Av David Jakobsson
david.jakobsson@expressen.se



Är man förvånad?
Inte alls.


-Tomas

Edit in,
Uppdaterade rubriken för att reflektera den utredning som visat att det hela var utan effekt.
« Senast ändrad: 2011-12-15, 14:16:41 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010-09-15, 18:29:00 »

Dubbdäck räddar fler liv än odubbade,
http://www.aftonbladet.se/bil/article7786828.ab

Ny studie pekar på dubbarnas överlägsenhet i vinterväglag

Dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med personbilar på vinterväglag med 42 procent jämfört med odubbade vinterdäck visar en ny studie från Trafikverket.

– Nyttan med dubbdäck under vinterförhållanden är tydligare än vi trott tidigare, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.................mera


---

Man är som sagt i den tidigare posten, totalt o-förvånad.
Mindre politiker och mer sunt förnuft så blir tillvaron bättre.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2010-10-01, 10:50:01 »

Dom kör "hårt",
Nollvisionen vadå?

Hela innerstan kan bli dubbdäcksfri zon SvD,
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/hela-innerstan-kan-bli-dubbdacksfri-zon_5431453.svd

Inget som majoriteten gillar men det lär inte hindra "pappersvändarna".


(när jag tog snappet i alla fall)


-Tomas
« Senast ändrad: 2010-10-01, 11:06:55 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011-04-11, 21:23:57 »

Luften i tunnelbanan farligare än på Hornsgatan,
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/luften-i-tunnelbanan-farligare-an-pa-hornsgatan
Citat

Luften i tunnelbanan farligare än på Hornsgatan


Luften i Stockholms tunnelbana innehåller tio gånger fler partiklar än stadens mest förorenade gator. Nu visar svenska forskare att tunnelbanans partiklar dessutom skadar mänskliga lungceller mera än gatupartiklarna.

Rent teoretiskt skulle tunnelbaneluften kunna vara fyrtio till åttio gånger farligare för människans lungor, enligt den nya studien, som publiceras i tidskriften Chemical Research in Toxicology.

Det som gör artikeln särskilt intressant är att fotograf Lennart Nilsson har fotograferat partiklarna när de angriper cellerna. Man kan tydligt se på hans bilder att tunnelbanans järnpartiklar är vassare än de mindre och rundare partiklarna från gatan.

Bakom studien står, förutom Lennart Nilsson, Lennart Möller som är professor i toxikologi och doktoranden Hanna Karlsson på Karolinska institutet.

Forskargruppen har testat mänskliga lungceller som har odlats i laboratorium. Lungcellerna har utsatts dels för partiklar från en tungt trafikerad gata i Stockholms innerstad, dels för partiklar från Mariatorgets tunnelbanestation.

Sedan tidigare är det känt att tunnelbanan innehåller tio gånger mer partiklar än gatluften, i synnerhet de lite större partiklarna som är under tio mikrometer.

Det är också väl känt från undersökningar på stora befolkningsgrupper att förorenad luft orsakar både skador på lungor och hjärt- och kärlsjukdomar. Bland annat visade en stor studie från Kalifornien som publicerades i höstas, att barns lungor skadas för livet om de växer upp nära hårt trafikerade gator.

- Men tunnelbanepartiklarna är mycket mer potenta att skada cellernas DNA. De är åtta gånger mer potenta, säger Lennart Möller.

Hans laboratorieförsök visar också att partiklarna från tunnelbanan - som till största delen består av järn - är fyra gånger mer benägna att framkalla så kallad oxidativ stress på lungcellerna.

Oxidativ stress innebär att cellerna angrips av så kallade fria radikaler, molekyler som är ofullständiga och reagerar häftigt med ämnen i cellerna.

Det är ännu inte klarlagt i vilken utsträckning försöken på odlade lungcellerna kan översättas till skador på levande människor.

Det måste utforskas vidare, skriver forskargruppen i sin artikel.

- Men försöket är hyfsat likt exponering för människor. Det handlar ju både om en högre koncentration och en starkare effekt. Det här är bland de starkaste miljöer man kan hitta, säger Lennart Möller.

Han och hans medarbetare skriver i artikeln att det finns all anledning att ta resultaten på allvar, med tanke hur många människor som varje dag vistas i tunnelbanemiljö.


Karin Bojs
karin.bojs@dn.se




Tyckte den här artikeln var lite intressant i sammanhanget.



-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mule
Gäst
« Svara #4 skrivet: 2011-06-02, 08:28:47 »

Under den gångna vintern har jag varit i Stockholm några gånger och levererat mororcyklar. En av leveranserna var till en adress på Hornsgatan. Hur gör vi som INTE är Stockholmare och behöver komma dit av olika anledningar. Bor man i andra delar av Sverige går det inte att köra utan dubbdäck. Ska man då vara "portförbjuden" i Stockholm. Försökte hitta om det skulle gå att få dispens för dubbdäck men hittade inget.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011-06-02, 20:43:34 »

Som så ofta med politiker, låter bra vid första påseendet, men genomtänkt och funderat över konsekvenser?
Mindre troligt.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011-12-15, 14:14:20 »

Ingen hälsoeffekt av dubbdäcksförbud,
http://www.motormannen.se/Press/Nyheter/2011/Ingen-halsoeffekt-av-dubbdacksforbud.html
Citat

Ingen hälsoeffekt av dubbdäcksförbud


Foto: Kerstin Eriksson

Lokala dubbdäcksförbud har inga mätbara positiva hälso- eller miljöeffekter enligt en ny utredning från riksdagens utredningstjänst.

Riksdagens utredningstjänst har på uppdrag av riksdagsledamöterna Ulf Berg (M) och Lars Beckman (M) utrett om de dubbdäcksförbud som har införts i Stockholm, Uppsala och Göteborg har någon effekt på miljön och människors hälsa. Slutsatsen i rapporten är att det inte finns några mätbara positiva hälso- eller miljöeffekter av lokala dubbdäcksförbud.

– Begränsningar och förbud mot dubbdäck är inte effektivt för att minska partikelhalterna, utan äventyrar enbart trafiksäkerheten. Bättre städmetoder, som i Helsingsfors, är ett effektivare sätt att minska partikelhalterna. Det säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, i en kommentar till rapporten.


Så hur många hann nu bli dödade/skadade pga. detta experiment där man redan tidigt visste att olycksfrekvensen var högre och olyckorna allvarligare med odubbat mot dubbat.
Och kommer nu någon politiker att överhuvudtaget få de obehagliga frågorna om detta?

Länk till utredningen  icon_study, (pdf fil)
http://www.motormannen.se/export/common/docs/Nyheter/Rutundersoekning_Dubbdaeck.pdf
www.scooterforum.se/pic/Rutundersoekning_Dubbdaeck.pdf


-Tomas
« Senast ändrad: 2011-12-15, 14:20:09 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kent.B
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 50

Kör2: Xantia -98
Kör3: Bx -90
Hemort: Harads/Norrbotten



« Svara #7 skrivet: 2011-12-15, 19:37:12 »

Med tanke på dom stora mängder sand som sprids efter vägarna så är det nog svårt att undvika skadliga partiklar i luften, oavsett vilken däckstyp som används. För att inte tala om det miljöhot som saltningen innebär främst med tanke på den framtida grundvattenkvaliteten.

 
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014-04-05, 10:26:53 »

Collin: Ofattbart att de skyller på dubbdäcken,
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article18669208.ab
Citat

Collin: Ofattbart att de skyller på dubbdäcken
2014-04-04

Blodregnet drar in över Europa. Över Spanien, Frankrike, England, Och Danmark på lördagen.
Och kanske över södra Sverige i helgen.
Det är intressant att se hur blodregnet används i debatten.


I Danmark förklaras fenomenet på dagstidningarnas sajter. Men utan larm om ond bråd död. Och framförallt utan att dra in dubbdäcken. Samma sak på tyska dagstidningssajter. Fast tyskarna fick en släng av Saharasanden redan i februari. Då färgades bilar i München röda av sandblandat regn.
I Paris och London är det värre. Där är luften redan så förorenad av partiklar att myndigheterna varnar känsliga personer. Äldre, folk med astma och andra luftvägsproblem eller hjärt-kärlsjukdomar uppmanas att hålla sig inne och nära sina mediciner. När ökensanden blandar sig med den redan dåliga luften blir det riktigt ohälsosamt.

Men här i Sverige, som kanske inte ens kommer att få något blodregn tar debattörer som hatar bilar tillfället i akt: För visst är det dubbdäckens fel!

Jag läser det på dagstidningars hemsidor och jag hör det på radio. Det är tjänstemän på miljöinstitut och politiker och meteorologer. Och de är överens om att "om vi kan minska biltrafiken och förbjuda dubbdäcken så ordnar sig allting".

Men hur gick det där till?
Vad har Saharas sandstormar med dubbdäcken att göra?

Senast jag skrev om Saharasanden var i höstas, när jag var mitt i en sandstorm utanför ökenstaden Tantan i södra Marocko samtidigt som ett par forskare ville förbjuda dubbdäcken för att komma till rätta med den dåliga luften i Stockholm. Då fick jag en del avfärdande kommentarer på nätet, och forskarna försökte göra narr av mig. "Vad hade Saharasanden att göra med den dåliga Stockholmsluften? Ingenting!".

Sa dom då. Men nu när meteorologerna varnar just för Saharasanden, då är dubbdäcken aktuella igen. Någon som förstår?

Så här ligger det till. Partiklar i luften är dåliga för hälsan. De allra minsta, som kallas PM2,5 söker sig in i blodomloppet från lungorna när vi andats in dem och kan orsaka cancer. PM2,5 kommer framförallt från avgaser, från bilar och från industrin, och i Europa, från kolkraftverken. PM2,5 är riktigt otäcka, men har ingenting med dubbdäck att göra. Ingenting alls.

PM10 är lite större partiklar, men fortfarande så små att de inte syns. Men de omger sig ofta med ännu större partiklar, som bildar tydliga dammoln. Nu på våren finns det där dammet överallt och virvlar upp i vinden eller när en bil kör förbi. Dammet finns i sanden som ligger på vägar och gator och väntar på att bli uppsopat.

PM10 kommer framförallt från själva sanden som ligger på vägarna, när den mals ner till ett fint stoff av passerande bilar. En del PM10 bildas när bilar med dubbdäck sliter på asfalten. Men huvuddelen kommer alltså från Trafikverkets och kommunernas sandbilar och allt för senkommen vårstädning.

Nu drar alltså ökensanden in över Sverige och kan ge stora partikelhalter. Att börja diskutera dubbdäckförbud i samband med det eventuella blodregnet är direkt ohederligt. Men det förvånar mig inte.

Robert Collin


Som vanligt så förlitar man sig på att gemene man osökt sväljer allt med en rubrik i den så kallade dagspressen utan en sekunds eftertanke, exemplen är hur många som helst. Och kanske är det så men jag hoppas inte det.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2017-03-13, 12:29:22 »

Många av er som inte rör sig i Stockholm vet nog inte att dubbdäcksförbudet utökats med flera gator,

Dubbdäcksförbud på Fleminggatan och Kungsgatan,
http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Trafikkontoret/vinterdack/Dubbdacksforbud-pa-Fleminggatan-och-Kungsgatan/

Karta dubbdäcksförbud 2017-03-13,


Skillnaden nu mot tidigare med de styrande tomtenissarna är väl att i en allt större utsträckning dör vi medborgare pga. konsekvenserna av deras undermåliga beslut, och det är inte längre bara äldre utan även unga och friska stryker med också. Slakten av vården är väl ett riktigt paradexempel. Och avtvingade av dubbdäcken i vårt Nordisk klimat med dessa lama förvändningar där partiklar i tunnelbanan räknas inte, men på dessa gator är det viktigt för oss politiker även om folk ska dö för beslutet, som är ett annat "fint" exempel.

Idag finns det väl inte längre många tänkande människor (tror jag) som tar något vi hör i "våra" media som en beskrivning av vår verklighet längre.
De (läs media) är raskt på väg in i minnenas och de betydelselösas garderob och denna utveckling är fullständigt självförvållad som jag ser det.

Och riktigt snart kommer tidningarna vara fulla av att detta var det varmaste året någonsin tro oss, ett numera lika säkert vårtecken som tussilagon,
("recycled comment")
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2425775/Climate-scientists-told-cover-fact-Earths-temperature-risen-15-years.html


-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2018-10-23, 01:11:45 »

Viktigt med dubbade cykeldäck,
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=7072205
Citat



Viktigt med dubbade cykeldäck
Publicerat måndag 22 oktober kl 10.52


Dubbdäck kan göra stor skillnad för hur säkert du tar dig fram på cykel under vintern.

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, har nyligen avslutat ett test för vinterdäck med cyklar, som visar att det är stor skillnad mellan dubbdäck och vanliga vinter- eller sommardäck på cykeln.

– Vi testade på lite olika underlag, speciellt på is som är det farligaste underlaget, och då kunde vi tydligt se att de odubbade däcken har klart sämre grepp än dubbdäcken, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI.


"NoShit",
Lite "skoj" i sammanhanget är det nog allt Wink


-Tomas
« Senast ändrad: 2018-10-23, 01:19:42 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.291 sekunder med 22 databasfrågor.