Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-18, 17:32:43
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Full Kontroll över scootern Har du det?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Full Kontroll över scootern Har du det?  (läst 40793 gånger)
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« skrivet: 2009-10-13, 16:49:00 »

Jag har en brorsa som har kört MC i 30 år.
Han sa åt mig att kolla på det här . Det är en PDF fil men mycket givande.

Motstyrning sid 15



http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/FULL%20KONTROLL%20SVENO.pdf

Den här sidan kanske är mer känd. Den är också i PDF. http://hem.passagen.se/ulfsahlstrom/Uffes%20guide%20till%20MC%20ed5.pdf

När jag läste dom här PDF filerna, så märket jag att DET VAR NYTTIGT!
Man lär sig mycket, den saken är klar.

Det står inget om motstyrning men det vet ala som har en "trehjuling" att det funkar perfekt.

(om du är osäker på vad motstyrning är, så berätta det!
Det är bra att kunna.

Lycka till med läsningen. Lite vinterlektyr kanske Smiley
« Senast ändrad: 2011-05-20, 13:53:35 av Kjelle » Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-10-13, 16:51:31 »

Man sitter här och gapar och visar pekpinne!  nono

Om det är så, så säg till  headbang
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009-10-16, 10:16:39 »

Den ena var ny för mig, bra info  thumbsup

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-05-07, 13:28:15 »

Kände att detta nog är en tråd som borde vara "sticky" efter din hänvisning idag till den Kjelle och där vi alla kan fylla på med bra och ha info/länkar.

http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,817.0.html

---

..........så vill jag tillägga att det kan vara bra att läsa boken Full kontroll som på ett bra sätt levererar teorin kring mc. Boken finns att ladda ner gratis HÄR <--<<.

Annars är jag också en nybliven ägare till en 500 sport med B-kort och endast några kortare turer på 125cc hoj tidigare.
Jag är väldigt nöjd med mitt nyförvärv så här 35 mil senare...  Grin
Spenderar rätt mycket tid på tomma p-platser nu i början och övar inbromsningar, körteknik i låg hastighet, stoppteknik och liknande.

---

Avrostning hos SMC,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,180.0.html

----

Den farliga vänstersvängen,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,187.0.html

---


-Tomas
« Senast ändrad: 2012-05-07, 13:35:26 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-05-07, 13:46:17 »

Låter bra!

Detär ofta väldigt välskrivna "handböcker"  read2
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #5 skrivet: 2012-09-14, 10:11:31 »

En av de mer udda egenskaper våra trehjulingar har är beteendet vid låg hastighet, bland annat ändring av lutningen.
Jag tror de flesta har upplevt hur hojens lutning under kursändring känns stabil ena stunden, bara för att sekunder senare plötsligt övergå till en snabb, fallande rörelse som endast går att korrigera genom att gasa.
Detta var lite udda i början och tog en stund att vänja sig vid men nu sitter det i ryggmärgen ordentligt och det känns som rutin att reda ut det. Men någon förklaring på fenomenet (just det där "tröskelvärdet" som passeras efter en viss vinkel på hojens lutning) har jag inte hittat föränn nu. Det är rjeffb på Modern Vespa som förklarar det med bilden nedan (som jag ändrat något):



Alltså, på vänstra sidan ser man en ordinarie tvåhjuling och på högra sidan ser man en MP3:a under lutning framifrån.

Tvåhjulingen är konstant instabil från början då dess tyngdpunkt är labil så fort den förskjuts från mittläget (helt upprätt) och lutar med en ganska förutsägbar och konstant vinkeländring.

MP3:an å andra sidan är relativt stabil ("lutar långsamt") så länge dess tyngdpunkt befinner sig mellan något av framhjulen, men när dess tyngdpunkt hamnar utanför något av framhjulen (längst ner på bilden) så passeras ett tröskelvärde och tendensen att luta övergår i tendens att falla - fort.

Kanske inte världens bästa teori, men åtminstone ett steg på vägen att förklara det "intressanta" beteendet som man upplever med MP3:an vid kursändring i låg fart. Som sagt, lösningen för att klara av detta är att gasa - bromsar man eller tvekar så kommer man att hamna i horisontelläge. Nybörjare tränar bort osäkerheten på bästa vis genom att göra oändligt antal åttor med varierande radie och hastighet...

Här är länken till hela tråden på Modern Väspa: LÄNK

  Annars får ni säga till om det låter galet...  Cheesy
Loggat



Motorburen Ungdom
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland



« Svara #6 skrivet: 2012-09-14, 16:51:21 »

Ska jag vara ärlig så är det faktiskt inget jag tänker alls på längre (och då har jag inte kört speciellt långt jämfört med en del av er)
men alldeles i början funderade jag en del på det och tog mig till en parkering och testa en del krypkörning
hade läst nånstans att man kan bromsa lite samtidigt som man gasar och krypkör att det skulle bli stabilare
och det blev det. Men det är inget jag praktiserar vanligtvis. Testa och dela med om ni upplever nån skillnad Smiley
Loggat
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #7 skrivet: 2012-09-14, 16:55:49 »

 good post good post
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #8 skrivet: 2012-09-14, 17:22:22 »

Samma här, man har ju vant sig vid det efter ett antal åttor på parkeringsplatsen...  fucyc

Men kan vara bra att känna till det inför de allra första milen med scootern...
Tekniken med lätt bakbroms under sväng känner jag till men har inte haft något större behov av det än - kanske när koppling/variatorn blir mer slitna och får "antingen på eller av"-känslan. Annars kan man också byta till mer avancerad koppling/variator...

Sen är det ju det där med bromsteknik, det tog också ett tag att få till det. Idag börjar jag en hård inbromsning med frambroms, sen skiftar jag alltmer till bakbroms så att de sista metrarna blir nästan bara bakbroms. Resultatet är en snabb hastighetsminskning och en stabil stopp. Viss kurskorrigering går bra att göra och hojen håller sig upprätt.
Låter jag bli att använda bakbromsen så blir det en mer plötslig stopp med sämre balans och ingen möjlighet till kursändring.

BTW, sorry om jag tråkar ut er, jag är tyvärr ingen "det e ba å köra"-människa, det här med teknik och hur saker å ting funkar är viktigt för mig...  read2  Cheesy
Loggat



Motorburen Ungdom
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland



« Svara #9 skrivet: 2012-09-14, 18:19:18 »

jag använder aldrig pedalen tycker den är helt värdelös, kramar med båda handtagen men mer fram än bak, kör rätt instinktivt.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #10 skrivet: 2012-09-14, 18:50:07 »

Nej, inte jag heller. Funderade ett tag att montera bort den eller helt enkelt kapa bort den ( Cheesy), men den får leva ett tag till för att den känns inte ivägen (har mina fötter ganska långt bak på fotstödet).
Loggat



Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #11 skrivet: 2012-09-14, 21:06:05 »

Nej, inte jag heller. Funderade ett tag att montera bort den eller helt enkelt kapa bort den ( Cheesy), men den får leva ett tag till för att den känns inte ivägen (har mina fötter ganska långt bak på fotstödet).

Ajaj.. besiktningen lär ha åsikter om det, ifall din hoj är laglig med B-kort..        Grin
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 7
Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland



« Svara #12 skrivet: 2012-09-14, 21:16:22 »

om man gör såhär då?
http://www.easyparts.nl/showarticles_info/02463P-BRU-LT-1.1/0-1688-311-168-377-1646/Footbrake_Pedal_Big_MP3_250-500_LT.html
Loggat
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #13 skrivet: 2012-09-14, 22:40:26 »


hehe  har sett den där några ggr, tror det där var en eftermarknadspedal. till hojar som saknade fotbroms. men det ska jag inte svära på. rätta mig om jag har fel. men där tänkte jag att om jag måste få ut foten fort så är risken stor att jag fastnar, haha. klonk och hojen gör en marksyning... 
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #14 skrivet: 2012-09-14, 23:08:26 »

Nej, inte jag heller. Funderade ett tag att montera bort den eller helt enkelt kapa bort den ( Cheesy), men den får leva ett tag till för att den känns inte ivägen (har mina fötter ganska långt bak på fotstödet).

Ajaj.. besiktningen lär ha åsikter om det, ifall din hoj är laglig med B-kort..        Grin

I know!  Cheesy
Loggat



Motorburen Ungdom
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.167 sekunder med 22 databasfrågor.