En av de mer udda egenskaper våra trehjulingar har är beteendet vid låg hastighet, bland annat ändring av lutningen.
Jag tror de flesta har upplevt hur hojens lutning under kursändring känns stabil ena stunden, bara för att sekunder senare plötsligt övergå till en snabb, fallande rörelse som endast går att korrigera genom att gasa.
Detta var lite udda i början och tog en stund att vänja sig vid men nu sitter det i ryggmärgen ordentligt och det känns som rutin att reda ut det. Men någon förklaring på fenomenet (just det där "tröskelvärdet" som passeras efter en viss vinkel på hojens lutning) har jag inte hittat föränn nu. Det är rjeffb på Modern Vespa som förklarar det med bilden nedan (som jag ändrat något):
Alltså, på vänstra sidan ser man en ordinarie tvåhjuling och på högra sidan ser man en MP3:a under lutning framifrån.
Tvåhjulingen är konstant instabil från början då dess tyngdpunkt är labil så fort den förskjuts från mittläget (helt upprätt) och lutar med en ganska förutsägbar och konstant vinkeländring.
MP3:an å andra sidan är relativt stabil ("lutar långsamt") så länge dess tyngdpunkt befinner sig mellan något av framhjulen, men när dess tyngdpunkt hamnar utanför något av framhjulen (längst ner på bilden) så passeras ett tröskelvärde och tendensen att luta övergår i tendens att falla - fort.
Kanske inte världens bästa teori, men åtminstone ett steg på vägen att förklara det "intressanta" beteendet som man upplever med MP3:an vid kursändring i låg fart. Som sagt, lösningen för att klara av detta är att gasa - bromsar man eller tvekar så kommer man att hamna i horisontelläge. Nybörjare tränar bort osäkerheten på bästa vis genom att göra oändligt antal åttor med varierande radie och hastighet...
Här är länken till hela tråden på Modern Väspa:
LÄNK Annars får ni säga till om det låter galet...