Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 22:57:02
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  MP3, sååå najs
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: MP3, sååå najs  (läst 5596 gånger)
skrevspark
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 14


« skrivet: 2009-09-20, 15:21:08 »

"Den ser ut som en CP-truck", var grannens tuggummituggande tonårings första kommentar. Men nu går jag händelserna i förväg.

Är ny på forumet och tänkte berätta om mitt scooterköp i söndags

Pga av omständigheter jag inte kan råda över kommer jag inte att kunna bli klar med A-kortet i år. Dock så har intresset av scootrar väckts ännu mer och suget efter att åka scooter fortare än 45 km/h känns i hela kroppen.

Satt således en kväll och slö-googlade på mina favoritmodeller av Vespa då jag av en slump hittade något helt annorlunda, fult men samtidigt häftigt. Ungefär som är man smakade Whisky för första gången, lite äckelgod, ja ni förstår känslan.

En grym kreation på tre hjul, tillverkad av samma snubbar (och snubbor?) som gett mänskligheten Vespan. Jag snackar om Piaggios MP3. 

Bestämde mig för att titta på två MP3 250cc. En i närheten av min stad, Malmö, och en i Mjölby/Skänninge. Jag fick vackert be mig flickvän om att hon skulle följa med på båda resorna, man ska ju vara delaktig.

Med bakgrund av de råd jag fått på olika forum kunde jag avpolletera den första MP3,an. Dagen efter påbörjade vi en 4 timmars resa uppåt landet, tjejen och jag. Vi hade endast fått med oss två skivor, båda med Elvis och radion fungerade sådar, gissa om vi vart trötta på rocklegenden efter ca 3 timmar.

På vägen upp körde vi förbi ett överskottsbolag där vi (läs jag) gärna ville slå en titt. Jag hittade ett försvarets mc-ställ med foder (jacka + byxa) för 350 spänn. Jag var ytterst tacksam under hemresan att jag köpt detta ställ kan jag upplysa om.

När vi kom fram till slutdestinationen Skänninge fick vi genast kontakt med säljaren, en helskön kille med en genomtrevlig familj. Han tog ut oss i garaget och där stod den: Helt i nyskick, inte en skråma, inte en fläck, nyputsad och grann, svart till färgenoch med endast 180 mil på mätaren.

Jag körde en liten provtur ensam, sedan åkte tjejen med bakpå (hon ville inte provköra). Jag har läst att flera tycker att 250cc modellen är för slö. Nu är jag ju bara en nybörjare, endast med erfarenhet från trafikskolans 750cc men jag håller inte med. Den är väldigt pigg och far upp i 90 på ett kick, efter det blir det lite segare men absolut inga problem. Den gick hur bra som helst med damen där bak på.

Affären gjordes upp i köket, som brukligt är. Jag och säljaren skrev under högtidliga former på köpekontraktet. När det blev dags att räkna kontanterna (Jo, jag valde det sättet att betala på) blev det våra respektives tur att sköta affärerna. Det räknades, dubbelräknades och kontrollerades från båda håll att allt blev rätt.

När det var klart så följde hela familjen med ut och det blev en hjärtskärande ceremoni där ett av barnen faktiskt grät för att deras trehjuliga familjemedlem skulle lämna. Säljaren var så tagen att han faktiskt pussade scootern farväl. Jag krängde på mig mitt gröna ställ och iväg bar det.

Vi hade bestämt oss för att åka landsväg hem, damen som har ett fantastiskt lokalsinne åkte framför mig och jag puttrade på i 90 bakom henne. Hon hade foreslagit att vi skulle ta en bensträckare var 45,e minut. Jag tyckte att det var för ofta men tänkte storsint att det var för hennes skull. Efter tre timmar tackade jag (och min rygg) denna förutseende ängel för hennes klokhet.

De två första timmarna förflöt i dagsljus och var fantastiskt vackra, jag njöt av landskapet, ljudet av motorn och det faktum att jag faktiskt äger en scooter. Tjejen "njöt" av tonerna till Elvis.

Resan ner tog ca 7 timmar från dörr till dörr och idag kan jag knappt sitta, men det var det värt. Det enda jag negativa jag kan säga är att ena framljuset immat igen på insidan, jag vet inte vad det beror på men annars gick scootern som en fröjd.

Så även om jag "bara" har B-kort och kör en trehjuling får jag väl räkna mig till scooteristernas tappra skara nu.....Hoppas att få snacka trehjulingar med en massa gött folk här.

5 dagar senare har jag lagt över 100 mil bakom min på "mupp-trucken".  Grin

Inägget finns på SSK också, så har vi rett ut det  Smiley
« Senast ändrad: 2009-09-20, 15:34:46 av skrevspark » Loggat
Jonas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 6
Antal inlägg: 134

Kör: Piaggio Mp3 400



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009-09-20, 20:00:15 »

En mycket trevlig berättelse! Och jag är söker på att du kommer trivas med din MP3. Själv har jag älskat varje minut ombord på min Mp3 400. Synd bara att du inte köpte min som är till salu till förmånligt pris för forummedlemmar.  Smiley Är för övrigt lite undrande över ditt nick, "skrevspark"...
Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
Blogg: http://mcliv.wordpress.com/
skrevspark
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 14


« Svara #2 skrivet: 2009-09-20, 21:23:18 »

Tack Jonas!

Jag hoppas att jag kommer att trivas med den. Jag har haft jätteroligt med den så länge. Jag vet inte om jag klarat av en 400cc, nybörjare som man är. 250cc känns bra för mig och tjejen åker med utan problem.

Jag har tränat självförsvar i många år och en av mina snabbaste tekniker var en kraftig pungspark, därav nicket "Skrevspark", det har hängt med i många år nu.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-09-21, 07:40:42 »

 good post
Som sagt, en trevlig berättelse.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.087 sekunder med 21 databasfrågor.