Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-16, 05:50:30
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooterturer
| |-+  Utflyktstips/Rutttips/Resetips/Reseskildringar
| | |-+  Hojsemester bloggen
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Hojsemester bloggen  (läst 20628 gånger)
Chivas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 7
Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08



« skrivet: 2009-06-21, 18:13:57 »

Det är en söndagkväll när jag drar i väg på en hojsemester norrut. Det gäller att passa på när vädret ser bra ut och det verkar det bli.
Mitt mål med denna sväng är att se midnattssolen. Exakt var jag ska och hur lång tid det kommer ta är inte bestämt - det är skönt att bara dra och inte ha några stora planer.

Jag kommer åka solo denna gång, så jag får mycket tid över att prata med mig själv!
Jag återkommer med en rapport hur resan har gått.

Söndag kl 22:00
Är på Älvkarleby camping nu, har slagit upp tältet. Börjar och leta upp var jag kan hitta bromsbelägg till min Burgman. De tog slut på vägen upp. Ska kolla med några mc handlare i Gävle i morgon.  hello

Måndag morgon kl 10:00
Är i Gävle och letar bromsklossar, men det går inte att uppbringa några bromsklossar någonstans i norra sverige. Men som tur är så får hjälp med leverans från Ava mc i Stockholm av en annnan medlem på detta forum (GB) som ska åka från Stockholm till Sundsvall i morgon.
Jag uppskattar denna hjälp och support från Lucas oerhört mycket, TACK hello2. Här är ett bra exempel på vilken nytta ett sådant här forum kan fylla.

Måndag kväll kl 21:20
Har precis checkat in på ett litet trevligt hotell i Mellanfjärden.



Mellanfjärden ligger längs kusten mellan Hudik och Sundsvall. Har idag varit i i Sandviken, Mora



Orsa, Edsbyn, Bollnäs, Söderhamn i dag.
 
Trippmätaren står på ca 60 mil sen starten i Stockholm.
 I morgon ska jag byta bromsklossar i Sundsvall som vår vän Lucas har fixat. Sen tänker jag fortsätta norrut.

Ni får ursäkta stavming och utseende på text då jag använder en mobiltelefon, en liten pc vore inte fel. Kanske får köpa en snart.

Tisdag morgon
Har nu bytt bromsklossar, lite pyssel när man bara använder verktygen som medföljer. Fortsatte sedan längs Kuststräckan norrut innan jag vek av mot Sundsvall som jag är i nu. Ska snart fortsätta norrut.

Tisdag kväll
Är nu i Piteå och hälsar på en kompis. Tar en kopp kaffe som han kokat över en öppen eld i sin trädgård, det är annat än en kaffebryggare!



Med midnattssolen i tankarna får jag några tips var jag ska åka för att uppleva solen bäst. Och det är polcirkeln som gäller som ligger stax efter överkalix. Så jag hoppar på hojen igen och drar vidare, tankar och äter i Luleå, klockan är ca 22.00.


Natten mellan tisdag och onsdag
Är nu framme vid polcirkeln klockan är ca 00.30, solen är uppe och det är lika ljust som på dagen - märklig känsla!





Känner att det är dags att vända söderut, fick tips att vägarna är mycket bättre i Finland så jag tar den vägen hem.
Tänkte först stanna någonstans och sova lite, men eftersom solen är uppe så känns det som mitt på dagen så det blir hela vägen till Åbo utan stopp. Men vilka vägar!!!! Inte ett enda potthål eller gupp på 80 mil, Sverige borde lära av finnarna på hur man gör vägar.

Efter ca 25 mil i Finland är det dags för en första tankning. Stannar på en mindre Shell mack som inte har nattöppet så det får bli kortautomat, stoppar in Visa kortet och slår koden. Maskinen svarar fel kod - tryck igen, jag trycker samma kod igen och maskinen svarar fel kod. Jag är helt säker på att det är rätt kod men efter att slagit koden 2 gånger och den säger fel kod igen börjar man tvivla. Men nu säger maskinen att kortet är tillfälligt spärrat - trevligt! Här står man mitt ute på den finska landsbygden och Visakortet fungerar inte, vad gör man?

Jag provar nu att köra vidare till en öppen mack som kanske tar svenska pengar. Men efter några mil utan en öppen mack stannar jag vid ytterliggare en nattstängd mack, nu måste jag tanka - jag börjar köra på ångorna. Men jag vågar inte testa kortet igen. Sätter mig och funderar på lösning. En finsk bil stannar och jag frågar om jag får växla till Euro, först sa dom nej men efter lite diskussion och dålig växlingskurs för mig så går dom med på det. Tankar och kör vidare.

Men en lösning måste fram så jag stannar ett antal mil senare vid en öppen mack och frågar om det går bra med svenska pengar men det går inte. provar på ytterliggare en öppen mack med samma resultat. Frågar om det finns ett växlingskontor i närheten, men mitt på landet så är chansen inte stor, det får bli en bank. Jag kör vidare och stannar i en "lite"större ort och letar upp en bank, klockan är nu ca kl 7 finsk tid och bankerna öppnar först kl 10. Jag har dock tid på mig då båten inte går förrän på 10 timmar men jag har mer än 50 mil kvar så mina svenska pengar kommer nog inte räcka. Jag börjar fundera på en lösning. Kan man ringa nån osv. Men man känner ju inte en kotte i Finland och be nån åka från Sverige med pengar håller inte heller.

Jag funderar igen på varför mitt Visakort inte fungerar, jag är helt säker på att koden är rätt. Då kommer jag på vad det kan vara, efter alla larm senaste tiden om konton som töms på pengar så kan man ju via sin dator hemma slå och av internetköp och UTLANDSKÖP. Det måste vara det. Jag ringer och väcker min tjej och förklarar problemet. Efter några minuter så ska nu kortet vara öppet för utlandsköp. Jag drar iväg till närmaste mack och provar - javisst nu fungerar det. Lite svettig och med något förhöjd puls drar jag vidare, men visst lite spänning ska det väl vara på resorna.

Onsdag eftermiddag
Framme i Åbo och fixar biljett till färjan som går kl 19:00. Klockrent väder och ca 27 grader varmt. Lägger mig på en bänk och tar en siesta.
Kör ombord på Silja Europa kl 19.00. Käkar en bit mat och snackar sen lite med några andra hojåkare bl a. en tysk kille som kör BMW. Men känner nu att hoppa över en natts sömn börjar göra en påmind, så vid ca 22.00 så får det bli till att glo på insidan av ögonlocken några timmar.

Torsdag morgon
Klockan är 05.00, frukostbuffén öppnar så det är bara att upp och hoppa. Kvart över 6 på morgonen är båten framme i Stockholm. Kör ca 2 mil genom Stockholm innan jag är hemma. Trippmätaren visar nu 250 mil exakt och jag känner mig inte alls trött, jag skulle lätt kunna ta 250 mil till på stående fot, men det är väl nån som saknar en där hemma så jag får väl ta det lugnt ett par dagar...



- Daniel
« Senast ändrad: 2009-07-01, 12:40:16 av Chivas » Loggat
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03



« Svara #1 skrivet: 2009-06-21, 21:43:14 »

Ett förslag är kolla in Höga Kusten lite. När du kommer till den vackra Höga Kusten-bron är du nära ett fint område. Kör mot Nordingrå och besök Norrfällsviken och Rotsidan vid Barsta. Överlag är det ett fint område att köra omkring i. Kuperad terräng och fin natur. Rotsidan är klippor som slipats mjuka av havet. Jag tycker det är jättefint där. Vill du ställa undan motorcykeln en dag så ta en tur med båten från Köpmanholmen till Ulvön. Tror du kan åka dit över dagen.
« Senast ändrad: 2009-06-21, 21:54:53 av Bengan » Loggat
Chivas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 7
Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08



« Svara #2 skrivet: 2009-06-21, 22:47:28 »

Tack för tipset, den vägen ska jag ta. Kolla i mitt första inlägg så får ni uppdaterad info. Är just nu i Älvkarleby, måste byta bromsbelägg i morgon måndag då det blev järn mot järn på vägen hit. Ska kolla efter bromsbelägg i Gävle. Är det någon som vet var det kan finnas bromsbelägg bak till en Burgman -07 i norra sverige? Skicka ett privat meddelande eller ring 070-556 95 35 Daniel
« Senast ändrad: 2009-06-21, 23:06:09 av Chivas » Loggat
Jonas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 6
Antal inlägg: 134

Kör: Piaggio Mp3 400



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009-06-21, 23:12:24 »

Har tyvärr inget tips, men önskar dig en himla skön Norrlandstur!
Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
Blogg: http://mcliv.wordpress.com/
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03



« Svara #4 skrivet: 2009-06-21, 23:54:19 »

Här är det Övik Marina & Motor som har Suzuki, men dom brukar inte ha grjejor i lager utan tar hem det man behöver. Tel 0660-582 70.

Fortsätter med tips längs vägen. Hemsö Fästning strax norr om Härnösand är kul att se. Det är en rätt stor militäranlägging insprängd i berget. Man åker färja till ön där fästningen ligger. Mer info www.hemsofastning.se

Ska du käka i Övik så är Mamma Mia ett bra ställe. Det är en lite finare pizzeria med schysst mat i övrigt också. Ligger strax nedanför torget.

Om man svänger av vid Nordmaling kan man åka till Nyåker där det finns några äldre spektakulära broar (Tallbergsbroarna) som går över höga raviner. I området finns också en älgfarm där du kan se och klappa på älgar. Det är ca 5 mil från E4:an så det kanske är i längsta laget för att kolla på broar och älgar?

I Umeå finns två trevliga MC-butiker ett stenkast ifrån varandra strax norr om stan. Området heter Ersboda och jag tror båda ligger på Formvägen. Butikerna heter Two Weels och Norrlands MC.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009-06-22, 00:25:22 »

Kul ide, man blir lite avundsjuk Smiley

Kollade lite på nätet, för dina bromsbelägg.

-----

Från Suzukis hemsida,
Hittar du inte rätt återförsäljare? Ring 020 - 35 00 35 så kopplas du av telefonist.

-----

Dom här har Burgman på till salu sidan och verkar ha verkstad, (tror just nu mest på dom)
Bollnäs,
Luva Motor & Fritid.
Verkstad - 0278-177 71

Fr.o.m. oktober 2008 tar vi ännu ett steg framåt och flytta lite närmare centrum,
till större och bättre lokaler på Framnäsvägen 1
(Statoil Framnäs gamla mack)

-----

Dom här säljer Suzuki, men verkar inte ha verkstad men borde veta lite i ämnet tycker man och dom ligger i Gävle.

Motor Center
  Durovägen 24
  806 28 Gävle
Telefon:
  026 - 19 74 90
Fax:
  026- 19 74 05
Epost:
   info@motorcenter.org

Epost service o reservdelar:
   service@motorcenter.org

Öppettider:
  Vardagar, 9 - 18
  Lördagar, 10 - 14

-----

Värt att ringa och fråga tror jag, verkar gamla i gamet, och kan kanske hänvisa,

Owes MC Tjänst Tlf. 026 - 27 35 97

-----

Värt att ringa och fråga tror jag, verkar gamla i gamet, och kan kanske hänvisa,

Pickels MC-service
Laggarbovägen 22
818 91 Valbo

Telefon:
026-65 33 31

Mobil:
0706-87 55 24

-----

STOCKA MOTOR & FRITID
Verkar ha Suzuki men hittar inget vettigt nummer, verkar uppköpta.

Stocka Emballage diversifierar till mc-branschen. Företaget har nyligen köpt upp Ilsbo MC och öppnar butik och verkstad i Stocka.
Genom att förvärva Ilsbo MC och ta över agenturer från Fyndplatsen i Bergsjö blir Stocka Emballages nya dotterbolag ensamma i Nordanstig på mc och fyrhjulingar.

-----


Hoppas det löser sig, skriv och berätta hur det gick.

Kör försiktigt,
Vi ser fram emot rapporter.

-

@Bengan,
Aha,
Dom finns kvar, kommer ihåg dom som riktigt bra, det var många år sedan man var där.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 11
Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2009-06-22, 05:02:57 »

SBS artikelnr: 23-804LS

Dom flesta hojaffärer säljer SBS bromsbelägg. Tyvärr är bakbeläggen till din Suka väldigt ovanliga, dom används enbart i Burgman 650 o 400(>07)

Hade varit enklare med frambelägg. Dom används i ett antal olika fabrikat.

Scooter är mer ovanligt desto norrut du kommer.(läs: mindre grejor hemma) Försök åtgärda dessa så du inte drar uppåt på vinst o förlust.

Trevlig resa och kör försiktigt!
Loggat

neros
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 14

Kör: sym gts 250 i



« Svara #7 skrivet: 2009-06-22, 05:47:38 »

Du måste besöka Rödbergsfortet i Boden om du tänker dej så långt över, det är riktigt häftigt ,ett stort och då menar jag stort! befästning uppe på ett berg i Boden var där förra sommaren när vi var på väg till Abisko dock med bil.
Loggat
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03



« Svara #8 skrivet: 2009-06-22, 08:17:30 »

@Bengan,
Aha,
Dom finns kvar, kommer ihåg dom som riktigt bra, det var många år sedan man var där.

-Tomas

Det var broarna du syftade på antar jag. Ett rykte sa att den här reklamen spelades in där, men jag vet inte om det stämmer:



Tittar man i kartboken verkar det gå att köra via Nyåker till Bjurholm och därifrån via Vännäs till Umeå. Gissar att det är trevligare väg än E4:an som man får köra sig less på ändå.

Loggat
Chivas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 7
Antal inlägg: 123

Kör: Burgman 650 -08



« Svara #9 skrivet: 2009-06-22, 10:52:31 »

Hej alla glada, Stort tack för era tips om både vägar och hojaffärer. Men att hitta bromsklossar till en Burgman i norra Sveirge är helt omöjligt. Flera äffärer går inte ens att få tag på. Inte ens Din mc i Stockholm har. Men jag har tur, Lucas "Ghostbrother" på forumet kontaktade mig o
ch ska nu ta mer klossar från Ava mc till Sundsvall. Det kallar jag service. Så jag rullar vidare. Hej så länge.
Loggat
Jonas
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 6
Antal inlägg: 134

Kör: Piaggio Mp3 400



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009-06-22, 11:40:06 »

Fantastiskt schysst av Ghostbrother.  angel4
Loggat

Jonas

Piaggio Mp3 400
Blogg: http://mcliv.wordpress.com/
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009-06-22, 13:39:48 »

Fantastiskt schysst av Ghostbrother.  angel4


Bra att det löser sig.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009-06-22, 15:47:55 »

@Bengan,
Aha,
Dom finns kvar, kommer ihåg dom som riktigt bra, det var många år sedan man var där.

-Tomas

Det var broarna du syftade på antar jag. Ett rykte sa att den här reklamen spelades in där, men jag vet inte om det stämmer:



Tittar man i kartboken verkar det gå att köra via Nyåker till Bjurholm och därifrån via Vännäs till Umeå. Gissar att det är trevligare väg än E4:an som man får köra sig less på ändå.
Embarrassed
Nej tänkte faktiskt på Pizzan, jag har i ärlighetens namn missat broarna, jag får "skylla på" att jag inte var så gammal när jag flyttade från Ö-vik Wink

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Bengan
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03



« Svara #13 skrivet: 2009-06-22, 18:26:30 »

@Bengan,
Aha,
Dom finns kvar, kommer ihåg dom som riktigt bra, det var många år sedan man var där.

-Tomas

Det var broarna du syftade på antar jag. Ett rykte sa att den här reklamen spelades in där, men jag vet inte om det stämmer:



Tittar man i kartboken verkar det gå att köra via Nyåker till Bjurholm och därifrån via Vännäs till Umeå. Gissar att det är trevligare väg än E4:an som man får köra sig less på ändå.
Embarrassed
Nej tänkte faktiskt på Pizzan, jag har i ärlighetens namn missat broarna, jag får "skylla på" att jag inte var så gammal när jag flyttade från Ö-vik Wink

-Tomas


Hehe, ett sånt missförstånd. Det är nog inte mycket som är sig likt på Mamma Mia sen din tid. Det ligger inte ens på samma ställe eftersom huset brann ner. 
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009-06-23, 23:55:57 »

Kul med uppdateringar, och det ser fint ut inga problem med att du knappar in från mobil.
Det tog ett tag innan jag förstod att du uppdaterade i första posten  Embarrassed

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.184 sekunder med 22 databasfrågor.