Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 06:46:36
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Obalans
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Obalans  (läst 6343 gånger)
Sangris
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 2
Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman AN400
Kör2: Saab 9-3 TTiD
Kör3: Opel Frontera 3,2 V6
Kör4: TUR 84
Hemort: Bredaryd



« skrivet: 2017-08-13, 11:45:50 »

Jag är ju ny på detta med scooter (och mc överlag) så jag har ingen erfarenhet.
Jag tycker min Burgman 400 går stadigt och fint, men när jag släpper ena handen så börjar styret vobbla lite. Det upphör så fort jag håller båda händerna på styret.
Är det obalans i framhjulet, eller kan det vara något annat som orsakar detta? Kanske det är typiskt för scootrar med sina mindre hjul.... Nån som har nån idé eller förklaring?
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #1 skrivet: 2017-08-14, 13:38:58 »

Tjeena Smiley

Tycker att det låter lite långsökt med obalans. Vore det obalans så bör du känna det med båda händerna på styret med vibrationer osv.

Prova med att släppa händerna från styret några cm i ca 50 km/tim och observera. (obs. var försiktig.)Normalt som jag anser så ska det inte vara några konstigheter utan stabilt ändå.

Har du tendens till wobbling och kraftiga vibrationer så kanske du ska granska ditt framdäck i första hand. Glöm inte bort att kontrollera fälgen då den bör vara balanserad från fabrik (kolla så du inte har tappat någon balansvikt.)

Däcket däremot brukar ha en röd punkt som ska sitta mitt för ventilen, däck och fälg är inte alltid balanserade ihop, därav den röda punkten på däcket.

Tyvärr har jag inte erfarenhet av det hela själv. Så mitt påstående är endast baserat på hypotes och påläst fakta.

Hoppas att någon här på forumet har större kunskap än jag. Wink

- Rogga  
« Senast ändrad: 2017-08-14, 13:50:44 av Rogga » Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017-08-16, 01:02:21 »

Fortsätter lite efter Rogga med mina begränsade erfarenheter.

För mig har det varit lite olika mellan de jag haft, någon har man kunnat släppa styret på utan vobbel och någon måste jag hålla hand på, ingen obalans utan bara vobbel tendens.

Nu är jag inte bevandrad i styrbroms som återfinns på mc, styrvikter återfinns på scooter och mc men är faktiskt riktigt okunnig i ämnet som så men vobbel med de empiriska erfarenheter jag har så behöver vobbel inte automatiskt vara obalans, utan "rätt fart" på "rätt scooter" och ingen "handpåläggning" kan relativt enkelt börja vobbla i en given fart.

Vet nu knappt om jag begriper vad jag skrev själv Wink och som sagt mina obetydliga empiriska erfarenheter, men kanske andemening går hem Smiley

Men skulle tro att det säkert finns någon med koll som kan reda ut det betydligt bättre.

-Tomas
« Senast ändrad: 2017-08-16, 01:59:51 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sangris
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 2
Antal inlägg: 53

Kör: Suzuki Burgman AN400
Kör2: Saab 9-3 TTiD
Kör3: Opel Frontera 3,2 V6
Kör4: TUR 84
Hemort: Bredaryd



« Svara #3 skrivet: 2017-08-16, 22:29:27 »

Det räcker att jag släpper rn han, så tenderar den att vilja vobbla. Inte mycket, men ändå.....
Hoppas någon mer läser tråden och kan bidra med tänkvärda och möjliga orsaker  Smiley
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.083 sekunder med 21 databasfrågor.