Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-16, 07:42:15
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Mina första 500 mil på Burgman 650.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Mina första 500 mil på Burgman 650.  (läst 8693 gånger)
mule
Gäst
« skrivet: 2011-07-16, 23:00:46 »

Så har jag då kört mina första 500 mil på min Burgman 650. Så här långt är jag nöjd med vad jag fått för pengarna. Har gjort några dagsturer på 40 mil som längst men ändå.

Det verkar som den drar strax under 0,5 l/mil vid blandad körning på automatväxel. På landsväg drar den strax över 0,4 l/mil. Då kör jag på manuell växel och använder OD när det går.

Jag tycker man sitter ganska skönt även vid lite längre etapper.

Rutan jag köpte från ClearView Shields i USA blev perfekt för mig. Lagom mycket förhöjd, tintad  och med ventilationen som extra tillbehör. Har även en Givi E55 Maxia 3 Tech topbox som jag tycker är helt OK. Köpte två väskor anpassade för topboxen. En har jag förstås i topboxen och den andra passar perfekt under dynan. Bra vi övernattningar och semester.

Jag gillar särskilt det stora utrymmet under dynan. Perfekt när man åker och handlar.

Jag fick till, vad jag tycker själv i alla fall, en bra plats för montage av min GPS. Den sitter nu precis i underkant av instrumentpanelen på styret vid Burgmanmärket. Det blev stadigt och bra utan vibrationer. Jag har använt originaldelarna för montering som följde med min Zumo 550 plus ett fäste från RAM som heter RAM-347U. http://www.ram-mount.com/CatalogResults/PartDetails/tabid/63/partid/082065077045051052055085/Default.aspx

Närmast står en tur till Idrefjäll på programmet. Sen blir det lagom att göra en 600-milaservice vid hemkomsten.
« Senast ändrad: 2011-07-17, 15:15:49 av mule » Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011-07-17, 14:48:45 »

 good post
Tack för recensionen mule , jag borde väl snart plita ned en själv också kanske  Embarrassed


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Bruce
Gäst
« Svara #2 skrivet: 2017-01-15, 18:15:51 »

Hej!


Är uppe i snart 1100 mil med min Burgman 650 Executive, årsmodell 2013 - köpt ny 2015. Kör enbart solo. Uppskattar den finurliga konstruktionen där en dator ställer kilremskivornas diameter beroende på gaspådrag, hastighet och drivhjulets varvtal. Precis som på en konventionell MC sitter motor och växellåda avfjädrade i chassit. På majoriteten av skotrar sitter kraftpaketet på bakswingen, låt vara nära swingens infästning i ramen, och kastas därmed upp och ner i takt med att bakhjulet konfronteras med vägbanans ojämnheter.

Motorn är fantastisk - mycket smidig och fin. Har haft den uppe tillfälligtvis i 140 vid någon omkörning (utomlands). Den lär skall göra 160, vilket mer än väl räcker för min del. Serviceintervallen är 600 mil, vilket är något kort, kan jag tycka. Växellådan är utmärkt och går nästan uteslutande i automatläget. Har använt det manuella läget vid avrostningar och KNIX-kurser. Bra att det manuella läget finns när man kör i bergstrakter. Kopplingen är ju fortfarande automatisk varför det är mer korrekt att kalla det för halvmanuell växling. I det halvmanuella läget kan man motorbromsa i nerförbackarna. Variatordrift ger normalt inte så mycket motorbroms varvid bromsarna då tar stryk och riskerar att överhettas.

Centrifugalkopplingen griper tämligen småbryskt, vilket försvårar långsam precisionskörning. Till våren skall jag öva mig på att "hålla emot" med bakbromsen så att MC:ns iver att sticka i väg hålls i schack. Vid alla "normala" tillfällen är MC:ns benägenhet att accelerera bara bra.

Komforten och vindskyddet är utmärkta. Rutan kan tyvärr bara höjas/sänkas knappt 10 cm, vilket är litet för litet, enligt min mening. I det högsta läget minskar hjälmbruset markant. Sitsvärmen ger ljummen sits - inte mer. Det är mer krut i värmehandtagen.

På de motorcyklar jag haft hittills har jag alltid fäst orange, fluorescerande tejp i nosen. Detta för att kunna synas bättre framifrån. Lyckas jag med detta få en bilist att avhålla sig från att köra ut framför mig är det en billig försäkring. Burgman 650 är den första motorcykel jag haft där detta inte behövs. Tacka det stora, breda "imponatornyllet" för det. Min MC är dessutom vit, en utmärkt färg som gör att man syns dagtid. Till råga på allt är det 4 lyktor som lyser fram: strålkastarna och de två p-ljusen av LED-typ. Man syns ganska bra.

Hade en Burgman 400 för några år sedan, en av de bästa motorcyklar jag haft. På 400:an sitter motor och växellåda på bakswingen. Där påminner 650:an om en konventionell MC med motor och transmission avfjädrade och inbyggda i ramen.. Tyckte bra om min 400:a och tycker att 650:an är en fantastisk trevlig motorcykel.



Bruce
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017-01-23, 15:45:26 »

 good post

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.113 sekunder med 22 databasfrågor.