|
|
|
|
|
|
Håkan
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
Karma: 2
Antal inlägg: 21
Kör: Honda SH300 -12
Hemort: Stockholm
|
|
« Svara #6 skrivet: 2017-01-02, 02:38:19 » |
|
Högre varvtal och lägre topphastighet är sant om man bara byter till lättare vikter utan annan åtgärd. Du frågade ju dock om trimvariator och då är det inte riktigt samma sak. En bra trimvariator har större yta/radie, dvs drivremmen har större arbetsyta och kan verka över ett större område och ger dig på så sätt "fler växlar" att tillgå = bättre acceleration. Den utökade radien gör dessutom att du kan få HÖGRE topphastighet under förutsättning att du inte har för lätta vikter. Dock om du verkligen vill ha markant bättre acceleration så måste du ha lättare vikter i, och det betyder givetvis högre varvtal vid varje given hastighet. Men du behöver ju inte överdriva, och bara några gram kan göra stor skillnad utan att behöva ge hysteriskt högt varv. Dessutom har de flesta scootrar överdrivet tunga vikter i original för att fr allt vara så bränslesnåla som möjligt, med en ganska trist motorkaraktär som följd.
Jag har själv en Polini-variator med något lättare vikter än original och scootern har har blivit betydligt roligare, rappare och mer "på tårna" med denna setup. Något högre varv, ja, men inte så att det stör, man får prova sig fram lite med vikterna för att hitta det optimala för en själv, dvs vilken varvnivå man tycker är ok..
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
Leffe
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
Karma: 2
Antal inlägg: 11
Kör: MP3 500 LT Sport
|
|
« Svara #9 skrivet: 2017-01-04, 14:47:02 » |
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
|
|
|