Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-28, 10:32:45
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Svårt precisionsköra i låg fart med maxiskoter
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Svårt precisionsköra i låg fart med maxiskoter  (läst 3564 gånger)
Bruce
Gäst
« skrivet: 2016-12-25, 18:48:02 »

Hej!


Tycker det är svårt att köra med precision i långsam fart med min Burgman 650. Exempelvis i avrostningens konbana och motsvarande manövrer i verkliga livet. Anledningen är att motorn drar ganska kraftigt när centrifugalkopplingen väl griper. Min lilla Honda Lead 110 ger mig inte samma problem. Inte konstigt med den betydligt mindre och svagare motorn i den mindre skotern.

Funderar på om man skall motverka den snabba och "brutala" fartökningen hos Burgmannen genom att kanske ha bakbromsen applicerad litet hela tiden vid precisionskörning. Drar man i frambromsen lär man väl välta i de snäva kurvorna runt konerna.

Någon som har samma erfarenheter och kanske ett bra tips?



Bruce
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #1 skrivet: 2016-12-29, 10:58:23 »

Jag har upplevt liknande problem när jag precis köpt min hoj och läst på olika forum hur andra hanterat det. De vanligaste tipsen har varit att använda bakbromsen precis som du skriver, att "dutt-gasa" samt att byta till en bättre koppling/variator/vikter.

Jag ville inte mixtra med scooterns mekaniska komponenter då den var under garanti så efter några timmars övning på tomma parkeringsplatser så lärde jag mig hantera långsam precisionskörning med hjälp av broms/gas.
Loggat



Motorburen Ungdom
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #2 skrivet: 2016-12-29, 15:42:48 »

Hej alla... Wink

Jag har inte upplevt några problem över huvud tagit, men det är annars som Yoss säger. Man får bromsa med bakbromsen i sumbios med gasreglaget.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Bruce
Gäst
« Svara #3 skrivet: 2016-12-30, 12:36:02 »

Tack Yoss, då skall jag prova det när våren kommer.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.113 sekunder med 21 databasfrågor.