Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2021-06-16, 04:22:54
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  MC-polis kritiserar vajerräcken: Dödsfälla,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: MC-polis kritiserar vajerräcken: Dödsfälla,  (läst 1516 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« skrivet: 2016-07-07, 11:40:55 »

MC-polis kritiserar vajerräcken: Dödsfälla,
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6467675
Citat

MC-polis kritiserar vajerräcken: Dödsfälla
Publicerat tisdag 5 juli kl 16.00




Björn Deichmann. Foto: David Westh/Sveriges Radio

– Kroppen är som ett ägg och vajerräcket som en äggskärare. Det säger mc-polisen Björn Deichmann.

I veckan skadades en motorcyklist allvarligt sedan han kört in i ett mittvajerräcke utanför Jönköping. I Sverige växer nu kritiken mot vajerräcket - och i bräschen går motorcyklisterna.

Enligt riksorganisationen Sveriges Motorcyklister är Sverige idag det enda landet i Europa som fortfarande använder sig av vajerräcken som mitträcke. Vajerräcken har visat sig effektiva för att minska risken för frontalkrock mellan bilister - men för oskyddade trafikanter, såsom motorcyklister, fungerar de snarare som en effektiv äggskärare säger även Tommy Bernevång som är vice ordförande på Sveriges Motorcyklister i Jönköping.

Tommy Bernevång får alltså medhåll i sin kritik kring vajerräckena av mc-polisen Björn Deichmann från Jönköping.

– När en människokropp far mot vägräcket, som ju består av vajrar, så spelar det ingen roll hur mycket skydd man har på sig. Man blir lemlästad, säger Deichmann till P4 Jönköping.

Vid ombyggnationen av riksväg 26/47 mellan Månseryd och Mullsjö planerar Trafikverket att bygga med just ett vajerräcke som mitträcke. Det vill man göra eftersom det är mest kostnadseffektivt.

Men det argumentet håller inte, det är att bara se till en trafikantgrupp säger Tommy Bernevång, som menar att man borde bygga mitträcken som är lika säkra för motorcyklister som bilister.

Deichmann ser hellre helt andra, mer förlåtande, lösningar som breda mittremsor med mjuk sand och makadam.

Rebecka Montelius
rebecka.montelius@sverigesradio.se



Jag är nog inte ensam som ofta tänker på detta när man kör på en sträcka med dessa räcken, eller räcken i övrigt som inte ser så "roliga" ut från vår synpunkt.
Politikergehöret har väl alltid varit noll och inget för detta såvitt jag vet, ett problem man inte kunde räknat ut innan den första sträckan med räcken sattes upp överhuvudtaget..........

De som tar dessa beslut borde personligen få skriva till de personer/familjer som drabbats av detta, istället för som nu på politikermaner anonymt inte behöva se konsekvenserna av besluten i vitögat.

Samma som dubbdäcksförbudet de jobbar på, där massivt underlag ger vid handen att fler dödsoffer blir resultatet, vi har en typ av vinter här uppe medan kontinenten har en annan, men som alltid sunt-förnuft är en verkligt sällsynt vara.
Partiklar "flagg-viftas" som en av anledningarna, men att när du kliver ned i en tunnelbana så utsätts du för grymt mycket mera året om spelar ingen roll då man inte kan göra något åt detta, så då är man tyst istället.

http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,333.0.html


-Tomas
« Senast ändrad: 2016-07-07, 12:05:25 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.135 sekunder med 21 databasfrågor.