Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 11:50:12
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Meka/Tillbehör/Extrautrustning
| | |-+  Scootern stannar om man är två på den?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Scootern stannar om man är två på den?  (läst 7109 gånger)
JadedHeart
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 5


« skrivet: 2016-06-16, 13:32:15 »

Hej!

Som rubriken lyder så stannar min scooter om jag är ute och åker men bara när vi sitter två på den. Av någon konstig anledning så får jag igång den igen om jag stannar till och kliver av scootern. Till en början så lossade jag på tanklocket också men efter att ha lämnat det helt av och sett att samma problem och lösning kvarstod så drar jag slutsatsen att det är att jag kliver av scootern som löser problemet.

Kan det vara så att det kommer någon form av slang som ska förse tanken med luft (mao undvika vakum) som kommer i kläm? Eller kan det helt sonika vara så att mina soppa slangar är för 'trånga'. Problemet uppstår inte om jag åker själv även om jag gasar på max.

När vi är två så kan jag max åka 500-1000m innan den stannar och det går inte fort heller (trött gammal maskin).

Tacksam för ideer och hjälp!

Mvh
Per-Arne
Loggat
JadedHeart
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 5


« Svara #1 skrivet: 2016-06-16, 15:38:18 »

Aaa jag har ju svarat på delar av min fråga själv... det kan inte vara någon luft slang som är i kläm för då skulle den gå utan tank lock.
Så det som kvarstår är:

1. Om det är någon soppa slang som hamnar i kläm om man är två
2. Soppa slangarna är för tajta


Det finns ju en vakum slang som ansluts till soppa kranen, vad fyller den för syfte?
Loggat
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland



« Svara #2 skrivet: 2016-06-16, 18:29:01 »

Aaa jag har ju svarat på delar av min fråga själv... det kan inte vara någon luft slang som är i kläm för då skulle den gå utan tank lock.
Så det som kvarstår är:

1. Om det är någon soppa slang som hamnar i kläm om man är två
2. Soppa slangarna är för tajta


Det finns ju en vakum slang som ansluts till soppa kranen, vad fyller den för syfte?
Vakuumslangen håller soppakranen öppen så länge motorn är igång..

Betr "stoppet" så får du nog själv kolla upp vad som kan komma i kläm vid stor last.
Ta bort plåtar/plast och visuellt granska allt misstänkt..
Loggat
JadedHeart
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 5


« Svara #3 skrivet: 2016-06-16, 21:59:45 »

Har i kväll varit ute och tittat och åkt, inget som är i kläm. Jag var just ute en sväng och provade hur den skulle gå nu och märkte att den inte fick nog med soppa nu när jag var ensam på den.

Jag har i vinter bytt bränsle ledningarna samt vakum slangen. Satte då på 5mm slang... kan det helt enkelt vara så att den är för klen? Tycker det känns konstigt, om det inte är det så har jag bara 'soppa kranen' samt skit i förgasaren kvar som misstänkta orsaker till problemet.

Visserligen så känns det konstigt att skit i förgasaren skall försvinna när jag stannar några sekunder och sen startar upp den igen.
 
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2016-06-17, 00:30:10 »

Hej och Välkommen till Forumet JadedHeart!  

---

.......Vakuumslangen håller soppakranen öppen så länge motorn är igång..
...............Jag har i vinter bytt bränsle ledningarna samt vakuumslangen.............

Kan det vara så att slangen är skadad?
Inte håller tätt så att det blir dåligt vakuum?
Missat när du monterat den nya så anslutningen inte är tät?
Defekt bensinkran?


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JadedHeart
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 5


« Svara #5 skrivet: 2016-06-17, 13:03:12 »

Hej och tack!

Ja jag har ju inte meckat så mycket så jag har missat lite grunläggande begrep...
Det jag tänkte som soppakran är egentligen vakumkranen med On/RES/PRI. Det kan absolut vara den det är fel på
men samma problem uppstår oavsett om jag har PRI eller On på. Jag har beställt ett soppafilter (genomskinligt) och ska
testa mig fram lite både med vakuumkranen bort monterad och i drift med filtret som 'skvaller öga' i helgen.

Jag har även beställt nya bränsleslangar, denna gång 6/9mm, de jag monterade i vintras var 5/12 från biltema.
Passade även på att beställa nya klämmor till så att jag kan få det riktigt tätt.

Tack för engagemanget  Cheesy
Jag återkommer kanske med mer frågor efter helgen när jag har gjort mina initiala tester på vakuumkranen.


/Per-Arne
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #6 skrivet: 2016-06-17, 16:01:16 »

 
Till forumet JadedHeart

Märkligt om scootern går felfritt på en person, men stryps pga två personer, så är väl problemet ganska enkelt enligt mig.

Scotern är väl helt enkelt för gammal och trött och vill inte ha två personer på ryggen, alla blir vi gamla och trötta

Skämt å sido.. Cheesy

Antingen som många redan har skrivit, så har någon bensinslang kommit i kläm, eller så sitter det en givare, som talar om att den är belastad med övervikt..

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016-06-18, 19:46:35 »

@JadedHeart,
En ytterligare tanke som slog mig på Stig45's info är sladdrig/mjuk slang, säkert rätt litet/ringa "vakuum" men en tanke som sagt.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
JadedHeart
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 5


« Svara #8 skrivet: 2016-06-29, 22:15:16 »

Tack för alla fina förslag.

Jag har idag bytt ut min 5/12mm slang från biltema till en 6/9mm slang från vakuum ventilen till förgasaren.
Jag satte också dit ett filter i genomskinlig plast för att se om det är dåligt flöde till förgasaren.
Övriga slangar lämnade jag som de var, både vakuum slang samt de två slangarna som kommer från tanken till vakuum ventilen.

Detta fungerade utmärkt... med ett undantag, det var så att slangen blev för mjuk av värmen från avgassystemet vilket gjorde att den vidgades och inte längre höll tätt i anslutning till filtret.
Slangarna båda till och från filtret var på väg att släppa! Sad

Jag har köpt denna slang:
https://www.ettansmopeder.se/product/bensinslang-svart-6x9mm-1-meter

Jag känner ju att jag är nära att få bort detta problem men har ännu en liten väg kvar att gå innan detta är helt fixat.

Tänkte om jag skulle trä på en kraftigare slang på den lilla jag har just i den sträckningen som den går förbi avgassystemet... vad tror ni om den lösningen?

/Per-Arne
Loggat
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #9 skrivet: 2016-06-30, 10:15:29 »

Hej Per-Arne Smiley

Kolla på Biltema, där finns det en hel del som är värmeavstötande, tejp, slang, isolering mm.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.097 sekunder med 21 databasfrågor.