Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 22:00:49
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  MC-klassade Scooters på upp till 249cc
| | |-+  HONDA SVC 100
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 4 5 Skriv ut
Författare Ämne: HONDA SVC 100  (läst 59896 gånger)
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #15 skrivet: 2016-05-17, 12:15:55 »

Grattis till köpet! Är nog tur den inte är nå fartvidunder för väghållningen skulle nog inte hänga med. Så kring 70 är en lämplig fart och det räcker gott i och kring staden.

När det gäller oljebytet så tycker jag du kan unna dig en helsyntet. Går ju i bara knappt en liter. Tror de är 0,75 l eller nåt sånt. När det gäller oljepluggarna hoppas jag någon mera mekkunnig än jag kan svara dig.

Tackar för det! Nä det här med väghållningen är inte mycket att skryta med. Den blir också väldigt vinglig när det blåser lite och då köra på en 90 väg med vajerräcke i mitten är inte kul. Bilarna ska ju om till varje pris så jag har börjat köra på cykelvägar i den mån det går och tar det då väldigt lugnt 40-50 km. Det är väl förbjudet men det struntar jag i Smiley

Det får bli syntet och jag lossar båda pluggarna. Det är ju inte mycket mer merjobb. Har bara ett skadat ben som gör att jag har svårt att komma ner i rätt arbetshöjd men får väl lägga mig raklång på marken eller skaffa en mekar lift Smiley
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #16 skrivet: 2016-05-17, 12:47:19 »

Lycka till med oljebytet. En lyft är nog inte dumt att få upp den. Vi brukar ställa den på en planka under stödet och sedan luta den för att komma åt.

Ska du köpa till vindruta och topbox? Eller sitter det på den redan? Jag köpte en orginal Honda-ruta för några år sedan. Tror den kostade någon tusenlapp. Bytte ut den lilla topboxen som satt på den när jag köpte hojen till en modell större oxå.
Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #17 skrivet: 2016-05-17, 15:17:17 »

Lycka till med oljebytet. En lyft är nog inte dumt att få upp den. Vi brukar ställa den på en planka under stödet och sedan luta den för att komma åt.

Ska du köpa till vindruta och topbox? Eller sitter det på den redan? Jag köpte en orginal Honda-ruta för några år sedan. Tror den kostade någon tusenlapp. Bytte ut den lilla topboxen som satt på den när jag köpte hojen till en modell större oxå.

Tack igen Smiley Jo det blir nog i alla fall topbox och det hittade jag på Biltema. Måste bara dit och kolla den i verkligheten innan jag handlar. Den kostar bara 429 kr så jag blir lite misstänksam. Vindruta hittade jag här http://shop.hondamc.com/Landsvag/Acc.aspx?cc=100&year=2004&mod=SCV100  och den är med väldigt billig 610 kr + lite frakt. Man verkar inte bli utfattig på att utrusta den lite Smiley
Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #18 skrivet: 2016-05-17, 20:35:52 »

Nu är affären avklarad och scootern är min Smiley Det känns riktigt bra.

Började titta på försäkringar och den var tidigare försäkrad hos Folksam och det kostade 2336 kr/år. Jag har också mina försäkringar hos Folksam och tänkte försäkra där men så gick jag in på Bilsport & MC och det var en betydlig skillnad på premien (1229 kr/helår) och då ingår det ändå betydligt mer än hos Folksam.

Hur kan detta vara möjligt? Jag tecknade direkt på nätet och fick både försäkringsbrev och inbetalningskort direkt i maillådan. Smidigt som fasen. Enklare och billigare än så kan det nog inte bli Smiley
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #19 skrivet: 2016-05-18, 12:14:08 »

Ja, Bilsport & MC är verkligen billiga. Tror jag har typ 1800 kr i helåret för min Sportster 1200.

Förresten funkar batteriet på Hondan så du kan starta med elstart? Annars finns det ett passande batteri på Biltema.

Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #20 skrivet: 2016-05-18, 15:01:47 »

Ja, Bilsport & MC är verkligen billiga. Tror jag har typ 1800 kr i helåret för min Sportster 1200.

Förresten funkar batteriet på Hondan så du kan starta med elstart? Annars finns det ett passande batteri på Biltema.



Jo han jag köpte den av hade redan köpt ett nytt batteri på biltema. Beställde en Honda original vindruta för 610 kr idag ( sjukt billigt ) Topbox får jag en gratis av en jobbarkollega som har en liggande till ingen nytta säger han så här flyter det på.

Hade gärna haft en sportster med men det får bli när lottovinsten trillar in. Kör du mycket med dina maskiner?

http://shop.hondamc.com/Hem/Artikel/LANDSV%C3%84G,SKOTER/08R80KRP800A/Vindruta.aspx
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #21 skrivet: 2016-05-18, 20:40:29 »

Lycka till med oljebytet. En lyft är nog inte dumt att få upp den. Vi brukar ställa den på en planka under stödet och sedan luta den för att komma åt.

Ska du köpa till vindruta och topbox? Eller sitter det på den redan? Jag köpte en orginal Honda-ruta för några år sedan. Tror den kostade någon tusenlapp. Bytte ut den lilla topboxen som satt på den när jag köpte hojen till en modell större oxå.

Tack igen Smiley Jo det blir nog i alla fall topbox och det hittade jag på Biltema. Måste bara dit och kolla den i verkligheten innan jag handlar. Den kostar bara 429 kr så jag blir lite misstänksam. Vindruta hittade jag här http://shop.hondamc.com/Landsvag/Acc.aspx?cc=100&year=2004&mod=SCV100  och den är med väldigt billig 610 kr + lite frakt. Man verkar inte bli utfattig på att utrusta den lite Smiley

Det är samma ruta som jag har. Tycker den funkar bra. Perfekt att batteriet var utbytt. Kör Hondan varje dag till jobbet april - oktober. Sportstern blir de på helgerna när man vill göra nå utflykt.
« Senast ändrad: 2016-05-18, 20:45:34 av erkagn » Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #22 skrivet: 2016-05-18, 20:47:23 »

Lycka till med oljebytet. En lyft är nog inte dumt att få upp den. Vi brukar ställa den på en planka under stödet och sedan luta den för att komma åt.

Ska du köpa till vindruta och topbox? Eller sitter det på den redan? Jag köpte en orginal Honda-ruta för några år sedan. Tror den kostade någon tusenlapp. Bytte ut den lilla topboxen som satt på den när jag köpte hojen till en modell större oxå.

Tack igen Smiley Jo det blir nog i alla fall topbox och det hittade jag på Biltema. Måste bara dit och kolla den i verkligheten innan jag handlar. Den kostar bara 429 kr så jag blir lite misstänksam. Vindruta hittade jag här http://shop.hondamc.com/Landsvag/Acc.aspx?cc=100&year=2004&mod=SCV100  och den är med väldigt billig 610 kr + lite frakt. Man verkar inte bli utfattig på att utrusta den lite Smiley

Det är samma ruta som jag har. Tycker den funkar bra. Perfekt att batteriet var utbytt.

Kom precis på att eftersom den är så billig så har jag kanske köpt bara själva rutan utan fästen. Kan det vara så tokigt tror du? Har skrivit till dem och hoppas på svar i morgon.
Loggat
dman
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 41

Kör: Honda SH300 2012



« Svara #23 skrivet: 2016-05-19, 12:21:29 »

Min ruta till min gamla scv kostade runt 600 med fästen, så det ingår säkert.
Loggat

Nu: Honda SH300 2012
Förr: Vespa P200E, Vespa touring 150, Honda Ps 125i, Honda SCV 100, Honda VFR800, Yamaha XJ600

"Ge mig fri fart och fri bensin"
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #24 skrivet: 2016-05-19, 12:32:54 »

Lycka till med oljebytet. En lyft är nog inte dumt att få upp den. Vi brukar ställa den på en planka under stödet och sedan luta den för att komma åt.

Ska du köpa till vindruta och topbox? Eller sitter det på den redan? Jag köpte en orginal Honda-ruta för några år sedan. Tror den kostade någon tusenlapp. Bytte ut den lilla topboxen som satt på den när jag köpte hojen till en modell större oxå.

Tack igen Smiley Jo det blir nog i alla fall topbox och det hittade jag på Biltema. Måste bara dit och kolla den i verkligheten innan jag handlar. Den kostar bara 429 kr så jag blir lite misstänksam. Vindruta hittade jag här http://shop.hondamc.com/Landsvag/Acc.aspx?cc=100&year=2004&mod=SCV100  och den är med väldigt billig 610 kr + lite frakt. Man verkar inte bli utfattig på att utrusta den lite Smiley

Det är samma ruta som jag har. Tycker den funkar bra. Perfekt att batteriet var utbytt.

Kom precis på att eftersom den är så billig så har jag kanske köpt bara själva rutan utan fästen. Kan det vara så tokigt tror du? Har skrivit till dem och hoppas på svar i morgon.

Kommer inte ihåg vad min ruta kostade och ifall  man fick beställa fästena separat. Håller tummarna de ingår.
Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #25 skrivet: 2016-05-19, 12:34:33 »

Min ruta till min gamla scv kostade runt 600 med fästen, så det ingår säkert.

Tack för era svar Smiley

Hoppas fästena ingår eller går att köpa separat annars får jag väl sme till några själv Smiley  Smiley De har inte svarat på mitt mail än. Nu är topboxen som jag fick av min jobbekollega monterad och det blev kanonbra Smiley

Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #26 skrivet: 2016-05-19, 12:37:13 »

Snyggt! Och hojen är verkligen fin! Det syns den är som ny. Min som har gått 750 mil ser betydligt mer använd ut. Men så kör jag i ur och skur och tvättar den ytterst sällan. Håller tummarna rutan kommer snart och att fästena ingår.
Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #27 skrivet: 2016-05-19, 12:43:50 »

Snyggt! Och hojen är verkligen fin! Det syns den är som ny. Min som har gått 750 mil ser betydligt mer använd ut. Men så kör jag i ur och skur och tvättar den ytterst sällan. Håller tummarna rutan kommer snart och att fästena ingår.

Min är ju också tänkt att användas som bruksmaskin så jag kommer inte att putsa ihjäl mig. Har redan en del repor som jag orsakat ut och in i friggeboden ( trångt ) men visst är det lite roligare om man lyckas hålla den nåt så när i skick. Smiley
Loggat
erkagn
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 254

Kör: Snart en Vespa
Kör2: H-D Sporster XL 1200 C -08
Kör3: Crescent Elin, elcykel
Kör4: Haibike Hardseven 2.0, emtb
Hemort: Umeå



« Svara #28 skrivet: 2016-05-19, 12:50:49 »

Nä, är ju fördelen med en billig bruksscooter. Man behöver inte vara överdrivet rädd om putsen. Ser att du skrev att du ibland kör på cykelväg. Det gör jag också ibland i sakta mak tidigt på morgonen. Den ser ju ut som en moped och om man kör mopedfart så är det ingen fara...
Loggat
Larz
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 1
Antal inlägg: 30

Kör: Honda SVC 100 Lead
Kör2: Monark cykel 3 växlad :)
Kör3: Yamaha xvs 650


Lånad bild :)


« Svara #29 skrivet: 2016-05-20, 20:11:28 »

Nä, är ju fördelen med en billig bruksscooter. Man behöver inte vara överdrivet rädd om putsen. Ser att du skrev att du ibland kör på cykelväg. Det gör jag också ibland i sakta mak tidigt på morgonen. Den ser ju ut som en moped och om man kör mopedfart så är det ingen fara...

Körde en runda till stan efter jobbet idag och beställde mig en ny gitarr. Körde cykelväg hela vägen ( ca 2 mil ) och fick sådan dejavu och nostalgikänslor från knuttetiden när jag kände fartvinden och syren/rapsfält dofterna. Härligt Smiley Visst är den väl vacker? Den kommer på onsdag Smiley



Jo jag vet. Detta hör inte hemma på ett scooterforum men men.....Smiley
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 5 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.282 sekunder med 22 databasfrågor.