Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-28, 10:31:28
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Vilken ska man ha? Hur är de på vintern? Edit: Det BLEV en MP3 500 !!
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Vilken ska man ha? Hur är de på vintern? Edit: Det BLEV en MP3 500 !!  (läst 30940 gånger)
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« skrivet: 2016-02-19, 18:06:58 »

Hej alla!

Tack för ett bra forum, läst massa och lärt mig en hel del!
Men innan jag börjar övertala frun har jag några frågor Smiley

1: Jag har ca 1,5 mil till jobbet så en 3 hjulig scooter verkar ju kanon! Vill försöka komma undan prismässigt. Så tänker MP3 300, hur långt kan den ha gått? Kan inte mecka och de själv.  Tänkte försöka hitta en begagnad.

2: jag kör en del inom kommunen (inga långa sträckor) på möten inom jobbet så kommer till stor del åka i kostymen men såklart hjälm och de. Så min fråga är om jag nu hittar ett vettigt regnställ, hur många månader på året kan man använda scootern? Samt någon som har ett tips på något ställ man kan ha kostym under när man kör.  Bor i norra Sthlm.

3: Vi är en familj där vi har 1 bil, och skulle behöva 1 till (för mig att ha till och från jobbet osv) kan man strunta i en andra bil och bara ha scootern?

Alla tips för mig att tänka på vore kanon! Och säljargument till frun för vet att hon kommer va skeptisk Smiley

Med vänlig hälsning,
« Senast ändrad: 2016-02-25, 14:42:39 av Mathias » Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2016-02-21, 16:58:22 »

Hej alla!

Tack för ett bra forum, läst massa och lärt mig en hel del!
Men innan jag börjar övertala frun har jag några frågor Smiley

1: Jag har ca 1,5 mil till jobbet så en 3 hjulig scooter verkar ju kanon! Vill försöka komma undan prismässigt. Så tänker MP3 300, hur långt kan den ha gått? Kan inte mecka och de själv.  Tänkte försöka hitta en begagnad.

2: jag kör en del inom kommunen (inga långa sträckor) på möten inom jobbet så kommer till stor del åka i kostymen men såklart hjälm och de. Så min fråga är om jag nu hittar ett vettigt regnställ, hur många månader på året kan man använda scootern? Samt någon som har ett tips på något ställ man kan ha kostym under när man kör.  Bor i norra Sthlm.

3: Vi är en familj där vi har 1 bil, och skulle behöva 1 till (för mig att ha till och från jobbet osv) kan man strunta i en andra bil och bara ha scootern?

Alla tips för mig att tänka på vore kanon! Och säljargument till frun för vet att hon kommer va skeptisk Smiley

Med vänlig hälsning,

Hej och Välkommen till ScooterForum! 

1:) Låter som en bra plan, vet inte service intervaller men det borde gå att hitta och säkert vet flera här också, får se om dom "chippar" in så småningom Smiley

2:) Bra skydd är något jag i alla fall rekommenderar, tyvärr många yrvakna, arga, sms:ande, sminkande och de som rakar sig på morgonen ute samtidigt, de i bil och du som mycket oskyddad. Kostym hängande på jobbet och byta om kanske?

3:) Det beror på behoven, handla, skjutsa, hämta osv, samt att den är inte tillgänglig under vintern (oftast i alla fall).

Föreslå, ofta blir man (i alla fall jag) glad och förvånad över vad som är gångbart i "leksaks" världen/budgeten Smiley

Och jag misstänker att du har bilkörkort men ej MC, så föreslår ändå att ta ett par lektioner eller i alla fall diskutera med en kompis som åker MC om vad man ska tänka på och öva och ta det grymt lugnt i början, för det är mycket andra saker att tänka på än i en bil.

Vill också rekommendera att du läser kikar på det som går att hitta under den här länken som är bra info. för oss alla här,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php?topic=291.0


-Tomas

Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #2 skrivet: 2016-02-21, 19:04:23 »

Hej Mathias och välkommen.

Dina tre frågor kan jag inte svara på för dom är nog ganska individuella, lika många svar och åsikter som det finns halm i en höstack. thumbsup

Men jag kan varmt rekommendera en mp3:a. Själv köpte jag min 2015 -07 förvisso en ny 500, men jag har sett att det finns en hel del på begagnatsidan att tillgå.

Positiva reaktioner från mig:
B-kort, billig i drift, ingen tullavgift, billig försäkring, billig skatt, i många fall ingen parkeringsavgift.

Negativa reaktioner från min sida:
Tung och lite klumpig (252kg) i mitt fall, saknar några fler HK, (40) i mitt fall enlig pappren.

Men hur som helst så är jag väldigt nöjd och har ingen som helst ånger med mitt köp.

Lycka till med vad du än köper..

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #3 skrivet: 2016-02-21, 21:06:58 »

Hej!

Tack för era svar och att ni tog er tid!
Jag sitter verkligen och försöker övertala mig själv, men inser 1 sak.

Vintern, där har vi mitt problem, skjutsa och hämta osv är inget jag behöver göra, inte handla heller.
Och kostymen kan jag ha på jobbet och byta om där om man känner att de känns för riskabelt att köra med bara den.

Men hur fasen ska jag lösa de här med vintern, dec - sista mars. Jag hade verkligen velat slippa köpa bil.

Har sett alla Youtube-klipp som finns, läst varenda tråd på forumet och inser att en MP3 500 hade varit PERFEKT.

Så några problem är lösta men hur löser man vintern. Kan inte åka buss, behöver vara mer flexibel.

Alla råd hur man kan lösa vintern mottages gärna! Super sugen på att köpa 1 men måste lösa vintern.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #4 skrivet: 2016-02-23, 09:09:43 »

Hej Mathias och välkommen till forumet! Jag har haft liknande funderingar kring om jag ska använda hojen för att pendla eller inte. Jag lämnar hojen in till märkesverkstan för alla servicar och arbeten som behöver göras med den (byten av däck, drivrem etc.), det gör jag även med bilen. Jag pendlar ca 3 mil dagligen inom norra storstockholm - dock passerar jag inga tullar (= betalar inte någon trängselskatt) och parkerar gratis där jag jobbar.

Min uträkning är att det inte lönar sig att pendla med scootern, min bil är ett betydligt mer ekonomiskt alternativ och är helt opåverkad av årstiderna.

MP3:an servas var 1000:e mil eller en gång om året - det som kommer först - till en kostnad av ca 1500kr på märkesverkstad (bromsklossar, tändstift etc. tillkommer). Drivremmen byts var 1000:e mil (ca 1500 kr inkl. arbete). Ett bakdäck håller i mitt fall ca ett år (1500 kr inkl. arbete), ett framdäck ca tre år (2000 kr för att byta bägge inkl. arbete).

Peugeot 206:an servas var 3000:e mil eller vartannat år - det som kommer först - till en kostnad av ca 1000 kr på märkesverkstad (bromsklossar, tändstift etc. tillkommer). Kammremmen byts var 12000:e mil eller var 6:e år (ca 3500 kr inkl. arbete). Fyra däck håller i ca 6 år (4000 kr inkl. arbete för fyra nya däck).

Det som MP3:an är bättre på är bränsleförbrukningen, knappt 0.4l/milen jämfört med bilens 0.6l/milen och skatten (600 kr/år lägre skatt för hojen). Helårsförsäkring för bägge går på lite drygt 3000kr.

Sett över 10 års pendlande till och från jobbet så betalar jag med ovanstående parametrarna ca 123500kr för MP3:an och ca 110000kr för 206:an. Ett SL månadskort skulle gått på 94800 kr förutsatt att inga prishöjningar görs i tio år (yeah right!). Observera att det här är en förenklad kalkyl, t.ex. någon värdeminskning har jag inte räknat med, samt att det kan vara helt andra parametrar i ditt fall.

Så MP3:an brukar jag endast för nöjeskörning och bilen används för pendling året runt.
Loggat



Motorburen Ungdom
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #5 skrivet: 2016-02-23, 11:42:27 »

 good post Yoss
Lte förvånad över att du har en så dyr försäkring, min ligger på ca 1680:- helföräkring/år, Piaggios märkesförsäkring. Skatten är för min del 180:-
Men mellan tummen och pekfingret så tror jag Yoss uträkning är bra, det skiljer sig en hel del beroende på var bor i detta avlånga land.

- Rogga 

Hej Mathias och välkommen till forumet! Jag har haft liknande funderingar kring om jag ska använda hojen för att pendla eller inte. Jag lämnar hojen in till märkesverkstan för alla servicar och arbeten som behöver göras med den (byten av däck, drivrem etc.), det gör jag även med bilen. Jag pendlar ca 3 mil dagligen inom norra storstockholm - dock passerar jag inga tullar (= betalar inte någon trängselskatt) och parkerar gratis där jag jobbar.

Min uträkning är att det inte lönar sig att pendla med scootern, min bil är ett betydligt mer ekonomiskt alternativ och är helt opåverkad av årstiderna.

MP3:an servas var 1000:e mil eller en gång om året - det som kommer först - till en kostnad av ca 1500kr på märkesverkstad (bromsklossar, tändstift etc. tillkommer). Drivremmen byts var 1000:e mil (ca 1500 kr inkl. arbete). Ett bakdäck håller i mitt fall ca ett år (1500 kr inkl. arbete), ett framdäck ca tre år (2000 kr för att byta bägge inkl. arbete).

Peugeot 206:an servas var 3000:e mil eller vartannat år - det som kommer först - till en kostnad av ca 1000 kr på märkesverkstad (bromsklossar, tändstift etc. tillkommer). Kammremmen byts var 12000:e mil eller var 6:e år (ca 3500 kr inkl. arbete). Fyra däck håller i ca 6 år (4000 kr inkl. arbete för fyra nya däck).

Det som MP3:an är bättre på är bränsleförbrukningen, knappt 0.4l/milen jämfört med bilens 0.6l/milen och skatten (600 kr/år lägre skatt för hojen). Helårsförsäkring för bägge går på lite drygt 3000kr.

Sett över 10 års pendlande till och från jobbet så betalar jag med ovanstående parametrarna ca 123500kr för MP3:an och ca 110000kr för 206:an. Ett SL månadskort skulle gått på 94800 kr förutsatt att inga prishöjningar görs i tio år (yeah right!). Observera att det här är en förenklad kalkyl, t.ex. någon värdeminskning har jag inte räknat med, samt att det kan vara helt andra parametrar i ditt fall.

Så MP3:an brukar jag endast för nöjeskörning och bilen används för pendling året runt.
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #6 skrivet: 2016-02-23, 12:37:08 »

Tack Rogga! Jag är storstadsboende utan garage. Innan jag flyttade och blev av med garaget så betalade jag runt 2000 kr/år. Svedea hela tiden.

Lägg märke till att mitt inlägg ovan gäller endast den ekonomiska aspekten av pendlandet, inget annat. Tycker man det är kul att hojja till jobbet istället för att ta bilen eller kan man ta sig fram snabbare genom att filtrera genom trafiken så kan det vara värt att betala de extra kronorna...
Loggat



Motorburen Ungdom
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #7 skrivet: 2016-02-23, 13:28:50 »

  Yoss

Om jag var i Mathias kläder så hade jag nog satsat på en billig bil som man kör vintertid och mc på vår, sommar, höst.
Enklaste lösningen tycker jag. 

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #8 skrivet: 2016-02-23, 14:41:18 »

Hej!
Wow stort tack för ditt svar!
Jag börjar inse att rent ekonomiskt skulle jag lika gärna köra en VW Polo, MEN det verkar inte alls lika roligt!

Fråga, om jag inte räknat helt fel så är alltså servicekostnader på en MP3a om man kör 1000mil per år runt 4500kr ? Service å rem och bakdäck ?

Min kalkyl såg inte riktigt ut som din, tror min kanske var lite glädjekalkyl verkar de som!

Hej Mathias och välkommen till forumet! Jag har haft liknande funderingar kring om jag ska använda hojen för att pendla eller inte. Jag lämnar hojen in till märkesverkstan för alla servicar och arbeten som behöver göras med den (byten av däck, drivrem etc.), det gör jag även med bilen. Jag pendlar ca 3 mil dagligen inom norra storstockholm - dock passerar jag inga tullar (= betalar inte någon trängselskatt) och parkerar gratis där jag jobbar.

Min uträkning är att det inte lönar sig att pendla med scootern, min bil är ett betydligt mer ekonomiskt alternativ och är helt opåverkad av årstiderna.

MP3:an servas var 1000:e mil eller en gång om året - det som kommer först - till en kostnad av ca 1500kr på märkesverkstad (bromsklossar, tändstift etc. tillkommer). Drivremmen byts var 1000:e mil (ca 1500 kr inkl. arbete). Ett bakdäck håller i mitt fall ca ett år (1500 kr inkl. arbete), ett framdäck ca tre år (2000 kr för att byta bägge inkl. arbete).

Peugeot 206:an servas var 3000:e mil eller vartannat år - det som kommer först - till en kostnad av ca 1000 kr på märkesverkstad (bromsklossar, tändstift etc. tillkommer). Kammremmen byts var 12000:e mil eller var 6:e år (ca 3500 kr inkl. arbete). Fyra däck håller i ca 6 år (4000 kr inkl. arbete för fyra nya däck).

Det som MP3:an är bättre på är bränsleförbrukningen, knappt 0.4l/milen jämfört med bilens 0.6l/milen och skatten (600 kr/år lägre skatt för hojen). Helårsförsäkring för bägge går på lite drygt 3000kr.

Sett över 10 års pendlande till och från jobbet så betalar jag med ovanstående parametrarna ca 123500kr för MP3:an och ca 110000kr för 206:an. Ett SL månadskort skulle gått på 94800 kr förutsatt att inga prishöjningar görs i tio år (yeah right!). Observera att det här är en förenklad kalkyl, t.ex. någon värdeminskning har jag inte räknat med, samt att det kan vara helt andra parametrar i ditt fall.

Så MP3:an brukar jag endast för nöjeskörning och bilen används för pendling året runt.
Loggat
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #9 skrivet: 2016-02-23, 14:45:25 »

Tja!
Hah ja de känns som det! Synd att allt roligt ska kosta pengar Smiley

Yoss

Om jag var i Mathias kläder så hade jag nog satsat på en billig bil som man kör vintertid och mc på vår, sommar, höst.
Enklaste lösningen tycker jag. 

- Rogga 
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #10 skrivet: 2016-02-24, 09:00:47 »

Mathias, sorry för denna "ögonöppnare" men det stämmer. Service, rem, däck, tändstift, bromsklossar hamnar på ca 4-5 tusen per år för min del när jag räknar över de 4 år jag ägt hojen. Jag har servat hos MC Shoppen i Sollentuna och har kollat priserna på andra ställen i Stockholm men inte hittat något bättre alternativ.

VW Polo servas om jag minns rätt vartannat år eller efter 3000 mil, precis som min bil, dock vet jag inte hur mycket VW tar för servicarna (Peugeot är bland de allra billigaste märkesverkstäderna). Det har varit en del gnäll om långa serviceintervaller och hur bra/dåliga longlifeoljor är men jag har nu ägt 206:an i 12 år och kört 16000 mil med den utan några problem som helst. Har en del VW och Mercedesägare bland bekanta och de har heller aldrig haft några problem med långa servicetider.

Allt det ekonomiska åt sidan, MP3:an är en riktigt kul hoj, jag kör den mycket (ca 700 mil per år) på slingriga småvägar i Roslagen och Södertörn och har aldrig haft några problem med den...
Loggat



Motorburen Ungdom
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #11 skrivet: 2016-02-24, 10:52:44 »

Haha ögonöppnaren har inte ändrat mina tankar, jag och frun har nu börjat diskutionen kring det, och de lutar åt en begagnad 500. Längtar tills hon sätter ok på det och vi kan åka och köpa 1 åt mig! Sitter nu och letar vettiga regnkläder som man kan ha för dom dagarna de behövs.

Mathias, sorry för denna "ögonöppnare" men det stämmer. Service, rem, däck, tändstift, bromsklossar hamnar på ca 4-5 tusen per år för min del när jag räknar över de 4 år jag ägt hojen. Jag har servat hos MC Shoppen i Sollentuna och har kollat priserna på andra ställen i Stockholm men inte hittat något bättre alternativ.

VW Polo servas om jag minns rätt vartannat år eller efter 3000 mil, precis som min bil, dock vet jag inte hur mycket VW tar för servicarna (Peugeot är bland de allra billigaste märkesverkstäderna). Det har varit en del gnäll om långa serviceintervaller och hur bra/dåliga longlifeoljor är men jag har nu ägt 206:an i 12 år och kört 16000 mil med den utan några problem som helst. Har en del VW och Mercedesägare bland bekanta och de har heller aldrig haft några problem med långa servicetider.

Allt det ekonomiska åt sidan, MP3:an är en riktigt kul hoj, jag kör den mycket (ca 700 mil per år) på slingriga småvägar i Roslagen och Södertörn och har aldrig haft några problem med den...
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #12 skrivet: 2016-02-24, 11:03:44 »

 

Jag köpte mitt regnställ på Biltema för ca 500 kr (delat, jacka och byxor), har hållit nu i tre år och funkade riktigt bra när jag körde i Norge ifjol (hade den ovanpå mitt vanliga mc-ställ mest hela tiden trots att det regnade endast från och till).

Men ska du köra mycket i regn och rusk (= hösten i Stockholm) så är det kanske bättre att satsa på nåt lite dyrare mc-ställ i Goretex.
Loggat



Motorburen Ungdom
Mathias
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 24


« Svara #13 skrivet: 2016-02-24, 15:13:03 »

Ja jag tror de får bli gortex isåfall! Fråga kring att köra en 500a, hur skyddad från vind och regn är man på benen? Ser ju ut på bild som att man sitter väldigt skyddad med tanke på alla kåpor osv?



Jag köpte mitt regnställ på Biltema för ca 500 kr (delat, jacka och byxor), har hållit nu i tre år och funkade riktigt bra när jag körde i Norge ifjol (hade den ovanpå mitt vanliga mc-ställ mest hela tiden trots att det regnade endast från och till).

Men ska du köra mycket i regn och rusk (= hösten i Stockholm) så är det kanske bättre att satsa på nåt lite dyrare mc-ställ i Goretex.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #14 skrivet: 2016-02-25, 08:46:56 »

Jag tycker det är bra skydd i regn och rusk, har aldrig blivit blöt om benen eller fötterna utan främst överkroppen när jag råkat ut för regn men inte haft regnställ med mig. Önskas ännu mer skydd för benen så kan man köpa en "scooterkjol" (benskydd/legcover) från t.ex. Tucano.

Det jag saknade på MP3:an var skydd för händerna, därför har jag eftermonterat HANDSKYDD.
Loggat



Motorburen Ungdom
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.183 sekunder med 22 databasfrågor.