Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-28, 11:01:25
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  2016 års Honda SH300i…
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: 2016 års Honda SH300i…  (läst 44006 gånger)
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« skrivet: 2015-07-06, 16:50:00 »

…är här. Ja, eller rättare sagt i Italien. Nyheter? Jupp, en del. Sitthöjden har ökat från 78,5 cm till 80,5. Även hjulbasen har förlängts med 16mm. Allt tydligen för att en mindre integralhjälm nu ska få plats i utrymmet under dynan. Men trots att den faktiskt blivit lite större har den tappat ett kg och väger nu in på 169 kg fulltankad. Det gamla halogenlyset har äntligen ersatts med LED och även tändningsnyckeln har fått stryka på foten till förmån för ett smart key. Det verkar även som om de gamla kombibromsarna (C-ABS) försvunnit och ersatts med tvåstegad ABS.
Så, har då en redan tokbra skoter (typ, klassledare) nu blivit ännu bättre? Ja, det vettefaen. Men enbart det faktum att den fått klart förbättrat ljus och nu tycks kunna bagagera en integralhjälm har fått mig att på studs lämna in en förhandsbeställning. Frågan är väl bara nu om jag ska välja den nästan vulgärt snygga röda? Den svarta eller kanske rent av den mattgrå/svarta? Ja, nu hopar sig banne mig I-landsproblemen…


PS  Tyvärr är både min köksfranska och skol-italienska så sunkig att jag mest slår ut med armarna av bifogade klipp från U-tuben...


Sa jag förresten: Trevlig sommar alla skoterfarare? Tu-de-li-du!


https://www.youtube.com/watch?v=C1-5qFvjVec
https://www.youtube.com/watch?v=vTyziaoEnnE

https://www.youtube.com/watch?v=vliHnbDAoH8

Loggat
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #1 skrivet: 2015-07-06, 17:00:29 »

Har de uppdaterat motorn något? Kanske lägre förbrukning och stopp/start som t ex SH150?

//Peter Björkdahl
Loggat

Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #2 skrivet: 2015-07-06, 17:20:51 »

Både ja och nej, vad det verkar, Peter! Honda hävdar själva att de uppdaterat såväl motor som transmission men det är inget som jag kan upptäcka av specen. Man uppger samma effekt och samma vrid (tror jag?) som tidigare och förbrukningen ligger fortfarande på 0.33 och alltså ingen sån där idling stop-funktion heller som på sh150.

Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015-07-08, 13:05:39 »

@Semester Stallone,
Tack för en trevlig/rolig skrivning, och ha en bra sommar själv 


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #4 skrivet: 2015-07-08, 15:57:02 »

Tack, Tomas!

Scooteristas rules!

Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #5 skrivet: 2015-08-17, 16:23:55 »

Oupps! När jag nu läser den nya specen igen ser jag att Honda faktiskt gjort mer omfattande maskinella ändringar än vad som kanske var önskvärt? Jo, man har faktiskt minskat effekten från 20 kW (27,2 hk) till 18,5 kW (25,2 hk). Även maxvridet har sänkts från 26,5 Nm till 25,5 Nm. Honda hävdar ändå att accelerationen har förbättrats. Må så vara. Så av det får man dra slutsatsen att den fått en annan mappning.

Skitsak? Jo, men personligen är jag ändå besviken. Den gamla modellen var ju inget effektmonster och ingen hade väl tackat nej till lite mer effekt? Okej, SH300i av 2015/2016 års modell är så klart säkert fortfarande en top notch-skoter, men istället för att öka effekten (eller åtminstone  behålla den oförändrad) och ta ett rejält kliv framåt, väljer man alltså nu att ta ett halvt steg tillbaka, allt tydligen för att klara det nya strängare Euro 4-reglementet. Förbaskat trist.

Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015-08-20, 22:45:23 »

Var tvungen och kika lite (Euro 4-reglementet).
Blir väl gummiband och handveva med tiden  Wink

EU: Motorcycles: Emissions,
http://transportpolicy.net/index.php?title=EU:_Motorcycles:_Emissions


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #7 skrivet: 2016-06-29, 19:02:18 »

Ja, så har då femtiomila gränsen passerats för min flångnya, röda 2016-modell. Några ord om färgen bara, först: Är du ute efter en diskret look som blygsamt smälter in bland andra skotrar – välj en annan kulör! Den röda är visserligen galet snygg men lika diskret som en prålig påfågel i ett gråsparvsbo.

Allt känns annars igen från den gamla SH:n. Fjädring och chassi är fortfarande skotertoppklass. Tvåkanals ABS har ersatt de gamla kombibromsarna (C-ABS) och är fortfarande utmärkta men personligen upplevde jag nog att de gamla hade en smula mer bett. Instrumenteringen har snäppats upp något hack och är numer sobert elegant. Gasresponsen är en smula mer direkt och jag gissar att den nog rent av kan piska den gamla från rödljuset? Time will tell.
Förarergonomin har ändrats såtillvida att de två centimetrarna högre sitthöjd faktiskt ger marginellt bättre överblick men att man i motsvarande grad bildar ett större vindfång. De där ynka två centimetrarna gör dock att det får plats en integralhjälm under dynan.
Smart key har ersatt de gamla tändningsnycklarna och den elektroniska startspärren (HISS), vilket gör att man gärna oroligt kollar en extra gång om elektroniken verkligen är avslagen. Här har dock Honda snålat och levererar bara en smart key-dosa. Sumpar man den, eller råkar ha kassa batterier, är man mycket bokstavligt rökt.

Så, är den då bättre än den gamla versionen? Nej, de är båda absolut top notch i 300-klassen. Men, ja - om det är högsta prioritet att kunna låsa in hjälmen i förvaringsfacket under dynan. Och ja, om du vill köra en skoter med marknadens bästa utsläppsvärden. Jag lutar nog åt remi, jag…

Loggat
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #8 skrivet: 2016-06-29, 20:48:33 »

Återkoppla gärna när du vet hur bränsleförbrukningen skiljer sig (om det nu är någon skillnad).

Peter Björkdahl
Loggat

Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #9 skrivet: 2016-06-30, 10:11:00 »

 hello Semester Stallone.

Grattis till inköpet, och hoppas att du har återhämtat dig, tråkig historia det där.

Nya bromsklossar och ny bromsskiva behöver en sissådär 50 - 100 mil å anpassa sig till varandra, därav bromsarna kommer att bli bättre, men det vet du säkert.. Roll Eyes

Ha det gött..

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #10 skrivet: 2016-06-30, 18:28:22 »

Hej, Peter!

Jo, några cl mindre är det allt jämfört med den gamla modellen. Spontant hade jag gissat på någonstans mellan 0.30 – 0.32 men såväl den inbyggda färddatorn som Honda själva anger 0.33, så jag får böja mig för den sortens hårdfakta.




Tack, Rogga! Ja, hälsan, inser man efter en stund, är så oändligt mycket viktigare än allt annat. Det minskar inte mitt hat till buset, men jag har i alla fall lärt mig något, hoppas jag.

Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #11 skrivet: 2016-07-03, 18:25:48 »

Skulle egentligen också sagt några ord om en av de större förändringarna med 2016-modellen, alltså att den fått LED-strålkastare. De ljusa, svenska sommarkvällarna lämpar sig dock till mycket, men inte till lystest. Så om detta får jag återkomma. En direkt följd av LED-belysningen är däremot att generatorn numer inte lämnar 340 watt utan ynka 240. Inga goda nyheter för den som grunnat på att skaffa värmehandtag eller något annat strömtörstande extragodis, alltså…

Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2016-07-07, 11:45:26 »

Skulle egentligen också sagt några ord om en av de större förändringarna med 2016-modellen, alltså att den fått LED-strålkastare. De ljusa, svenska sommarkvällarna lämpar sig dock till mycket, men inte till lystest. Så om detta får jag återkomma. En direkt följd av LED-belysningen är däremot att generatorn numer inte lämnar 340 watt utan ynka 240. Inga goda nyheter för den som grunnat på att skaffa värmehandtag eller något annat strömtörstande extragodis, alltså…


Tack för uppdateringen och infon, denna och tidigare i tråden!
Ja det var ju en stor kapning av kapacitet det.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #13 skrivet: 2016-09-02, 00:29:28 »

Det är förstås en alldeles enastående kapning av effekten, Tomas, om man betraktar att modellerna 2007-2010 faktiskt lämnade 366 watt. Det är nästan stört omöjligt att spåra Hondas förändringar av SH300 genom åren, utom just då det gäller generatoreffekten…



Nåväl, nu efter 240 körda mil är jag fortfarande liiite fundersam över bensinförbrukningen. Det är säkert så att den i snitt, trots allt, hamnar på 0.33 l/milen. Men färddatorn visar ju med all tydlighet hur trubbigt måttet är att ange förbrukning per körd stäcka. Bilar, som väl står still i bilkö 30/40% av all körtid måste ju då rimligtvis redovisa astronomiska bränsleförbrukningssiffror? Åven Hondans färddator redovisar rejäla berg- och dalbanesiffror. Allt från 0.27/028 l/mil i timid motorvägsfart i 100 km/t till 0.39/0.40 i de mest brutala bilköerna där man rör sig som mest 10 m på lika många minuter… Men visst, tveklöst: fick man alltid hjulen i rullning så borde snittförbrukingen bli mycket lägre än 0.33 l/mil…


Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #14 skrivet: 2016-11-16, 20:58:14 »

LED-strålkastaren

Honda har valt att montera en mängd små dioder i en äggkartongsliknande formad reflektor. Som i själva verket är två, då det är separata kammare för hel- och halvljus. Allt i syfte att begränsa utstrålningsvinklarna och dämpa ut bländande ljus. Det har man lyckats bra med.  Ljuset är rimligt starkt och precis sådär LED-vitt och helt befriat från trafikfarligheter, som man kan förvänta sig.

Att använda många små dioder är kostnadseffektivt, de är billiga och drar försumbart med ström. Men de ger aldrig samma, vare sig ljusbild eller räckvidd som en stor, kraftfull modern diod, i en reflektor med rimligt djup. Halvljuset dör således ut rätt abrupt kring 20-25 meter. Som tur är är helljusläget en smula bättre (lyser med både hel och halv, samtidigt) och förlänger siktsträckan åtskilligt, även om det känns väl svagt. Nej, det här ljuset räcker inte för mörkerkörning på oupplysta vägar. Till det fordras extraljus. Vilket är svagt. Detta är ändå 2016 och det är utmärkt lätt att sätta ihop en duglig LED-strålkastare till en rimlig kostnad med mångdubbelt bättre ljus och som ändå ligger inom normer och föreskrifter vid en typbesiktning.

Med den nya och strömsnåla LED-belysningen tycks man istället sett en chans att spara in några kronor på andra komponenter i kedjan, som exempelvis en betydligt mindre generator. Svagt Honda! Faktiskt urkass, om man ska vara ärlig!
 
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.131 sekunder med 21 databasfrågor.