Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-23, 12:01:54
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Elcykel
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 9 Skriv ut
Författare Ämne: Elcykel  (läst 99721 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2016-08-19, 14:39:49 »

Välkommen till elcykelsträsket Tomas Smiley)
Jag vågar garantera att förhållandet kanske inte blir livslångt men långt kommer det bli i alla fall med d häringa elcyklarna. Och eftersom du är en rackare på det där med att formulera dig i skrift så ser jag fram emot en recension från dig utav min Trek Powerfly +9. Smiley))
Väldigt mycket scootrar som far omkring härnere förresten, trevligt. Har dock bara sett en endaste Guldvinge ?

Semesterhälsningar från Spanska solkusten / Mijas
Gullan
Ja tackar för det!
Låter skönt med solsemester, hoppas den lyser flitigt och att det är riktigt varmt och skönt.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #16 skrivet: 2016-08-22, 21:59:50 »

Fantastiskt avslut på semestern blev det. Mycket sol, värme och bad.
Första dan på jobbet gick bra så nu smäller det väl bara till och vips så ljuder det julmusik ut ur högtalarna.
Det ska förståss åkas både Gullan och elcykel hela hösten först.

https://instagram.com/p/BJYgWN5gjjF/

Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #17 skrivet: 2016-09-16, 20:25:55 »

Funderar mycket på att inom något år köpa en elcykel (Haibike) med motorn i vevpartiet. Tänkte pendla någon/några dagar i veckan under den torra årstiden (2x30km). Men jag har ett dilemma...

Touring och komplettera med sadelstolpe med dämpning (typ Suntour SP 12 NCX).
Eller
Fulldämpad 29'' MTB och komplettera med skärmar, landsvägsdäck (om det nu är nödvändigt) och stöd.

Mina två viktigaste punkter jag vill ha uppfyllda är pendlingsbarhet och körglädje.
Vägledning önskas, tack.

Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #18 skrivet: 2016-09-17, 09:29:50 »

Hej Peter,
Kul att du börjat tänka på elcykel. Jag har bara 5km till jobbet så jag kallar det inte för att långpendla. Men jag åker rätt mycket landsväg och terräng på fritiden med min fulldämpade Trek Powerfly +9 och potentialen finns verkligen för långpendlande med en fulldämpad el-mountainbike. Och det är verkligen en nöjesmaskin!!! Fram & bakfjädring går att låsa om man vill. Finns även ett mittemellanläge som är en bra kompromiss faktiskt. Jag har 27,5tums däck på min men förmodligen rullar 29:or ännu lite bättre Smiley)
Jag har sett att Haibike släppt flera coola nyheter så din drömhoj finns säkert därute någonstans i  enormt stora e-bike boomen som komma skall.
Ja just det, satsa på ett "stort" 500wh batteri till din kommande cykel för att få ännu längre räckvidd med el-assistans. Bosch / Yamaha motorerna verkar bäst just nu? Men det kanske är så att nu även Shimanomotorerna är med i mitt-motortoppen.
Men provkör, provkör för tusan och jämför flera Olika cyklar så blir det nog bra och roligt.

https://instagram.com/p/BKboxGnASSp/

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #19 skrivet: 2016-09-17, 11:20:58 »

Tack Mieri,

Jo, jag har provkört Bosch Active, Shimano Steps och fyra olika cyklar med Yamaha PW. Jag gillar Yamaha bäst då den ger kraft tidigt i tramprörelsen (noll-kadens). Bosch är stark tvåa för mig och det finns två modernare och kraftigare modeller men redan den enklaste Active är dyrare än Yamahan.

Men jag svårt att förstå vilken modell av cykel som skulle passa mig bäst. Det som talar för touring är...
Lite större och rymligare
Bra skärmar
Neutralt utseende för en 55-åring som jag
Går att köpa med 500Wh-batteri till 2017

Talar för fulldämpad 29''
Markant bättre komfort tack vare bättre fjädring (även fram då den även där är luftassisterad istället för enkel fjäder)
Bättre på dåligt belagda cykelvägar (jag kommer sannolikt inte cykla i mer terräng än att gena över en äng, hoppa över en trottoarkant eller så...)
Längre säsong?


Peter Björkdahl

Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #20 skrivet: 2016-09-18, 20:54:05 »

Ok,
Ska bli spännande och se vad det blir för åkdon för dig ?
Har du spanat in någon speciell modell redan nu ?

M ( som fyller 50 nu i vinter )
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #21 skrivet: 2016-09-18, 22:08:15 »

Funderar närmast på Haibike Fullnine SL eller Rc och Trekking Sl eller Rc.


Peter Björkdahl
Loggat

tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2016-09-19, 13:42:54 »

..............M ( som fyller 50 nu i vinter )

Ja det blir ju jämt och fint, ingen gubbe på några månader än då Wink
Funderar närmast på Haibike Fullnine SL eller Rc och Trekking Sl eller Rc.


Peter Björkdahl
Var förstås tvungen och kika lite på de modellerna som verkar trevliga  icon_thumleft
Såg när jag kikade på dina funderingar denna nedan som jag blev rätt sugen på att "gubba till" för att kunna cykla lite mera på dålig väg till nästa säsong.

Hugan's dyr, men får köra en till två månader blodpudding eller nått Wink

http://www.haibike.com/de/DE/bikes/291/2017-xduro-trekking-3-0?variant=4557011748

Sugen (efter endast utvikningsbild och någon video Smiley) på 3an eller kanske 4an, verkar sådär på ÅF fronten. (inte så många, och t.o.m. kanske lite "stökig"?)
Fast ska förstås ta dig på orden och testa Yamaha systemet innan som lät som en bra pryl om jag kommer till skott.

Lutar du åt att köpa din söderöver eller via ÅF i Svedala om det blir en?


-Tomas

Edit in,
Blir väl till att gå på någon mässa innan nästa sommar så kan man prov klämma lite och kanske försäsongs fynda?, ex vis. på http://www.swedenbikeexpo.se/ 2017 - 24-26 mars.


Edit in 2,
Såg att det var två för ett pris för stunden, och kika på grejor är ju kul så nu är man väl så illa tvungen att gå Wink
« Senast ändrad: 2016-09-19, 14:14:21 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #23 skrivet: 2016-09-19, 20:09:10 »

Jag tycker att Bosch och Yamaha är ganska jämnbördiga men Yamahan är lite starkare,  Markant billigare och ger kraft redan på låga trampvarv (bra vid start i backe t ex).
Jag har fastnat lite på de fulldämpade men vill gärna kunna ha bra skärmar och det är inte helt enkelt att lösa utan att sätta dem högt upp så att de inte skyddar lika bra.

Jag kommer att köpa, om jag kommer till skott, av generalagenten Rideaway som har en butik på Östermalm.

Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #24 skrivet: 2016-09-19, 22:01:23 »

Ok. Smiley)
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #25 skrivet: 2016-09-19, 22:36:18 »

D v s
Fulldämpad och...
http://www.evaldsmtb.se/accessoarer/skarmar/28-29622/sks-framskarm-shockblade-28
Och
http://www.evaldsmtb.se/accessoarer/skarmar/28-29622/zefal-bakskarm-deflector-rm29
Samt stöd, lampor, landsvägsdäck och ryggsäck.

Eller Trekking och...
https://www.rosebikes.se/artikel/suntour-sp12-ncx-suspension-seat-post/aid:614120
Och cykelväska till pakethållaren.

Vad säger ni?

Peter Björkdahl
Loggat

tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2016-09-23, 16:27:56 »

D v s
Fulldämpad och...
http://www.evaldsmtb.se/accessoarer/skarmar/28-29622/sks-framskarm-shockblade-28
Och
http://www.evaldsmtb.se/accessoarer/skarmar/28-29622/zefal-bakskarm-deflector-rm29
Samt stöd, lampor, landsvägsdäck och ryggsäck.

Eller Trekking och...
https://www.rosebikes.se/artikel/suntour-sp12-ncx-suspension-seat-post/aid:614120
Och cykelväska till pakethållaren.

Vad säger ni?

Peter Björkdahl
Ser bra ut  icon_thumleft
Du är duktig på att hitta bra grejor.
Beställde en Suntour från Tyska amazon till hyggligt pris efter inspirationen, får berätta sedan vad jag tyckte men såg bra ut på någon youtube video jag kikade på.

SUNTOUR SP12 NCX in action split screen 2014


---

Shoppade också mobilhållare på Biltema, riktigt trevlig och billig,
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillbehor/Vaskor/Mobilficka-Smartphone-2000034446/

Och till den kör jag det utmärkta gratis programmet OSMAND. (begränsat med nedladdningar, inget problem och rutter, billig att köpa också och fungerar fint med scooter/bil förstås)
https://play.google.com/store/apps/details?id=net.osmand

Man laddar ned engelskt tal, Stockholms län (eller var man bor), Samt Sverige så har man 5-6 nedladdningar kvar.

OBS,
För att få en rutt att fungera på cykelvägar måste man välja "fotgängare" läget på kartan.


Tusen och en sak att konfa och har det mesta men har starka sidor som:
Alla kartor nedladdade i plattan/telefonen och tillgängliga offline, (spara datatrafik)
Ser alla cykelvägar, (grymt trevligt då de flesta saknar skyltning och då har man som jag en noob svårt att hitta)
Kan konfas så att den "endast tänder upp" valfri tid då en navigerings instruktion ges, (sparar batteri)
Och massor mera,

OSMAnd Essentials Tutorial - How to download maps, use POIs, make favourites, navigate


Skulle köpt den på studs men,
Köpte massa android saker upp till slutet av 2014 då google play slog igång super paranoid vi vill veta kalsongfärg osv på dig, då jag slutade att handla.
Sicke fall funkar gratis versionen fint för tillfället.

---

Uppgraderade lyset och lite trångt / felvinkel kvar på styret så köpte också den här för ett tag sedan, gör att lampan kommer i mitt fall upp över korgen också,
https://www.cykloteket.se/artikel/topeak-bar-extender/

Video Review: Topeak Bar Extender - PathLessPedaled.com


Och extralyset blev en Sigma Lightster som inte bländar, blev rätt bra, väger 220gr med batterier och ToPeak klarar 300gr,
(obs, denna är gamla modellen, nya har usb anslutning om man använder uppladdningsbara, men då batterierna räcker upp till 20timmar så kör jag torr med lite högre volt)
http://www.clasohlson.com/se/Cykelbelysning-LED-Sigma-Lightster/31-5011

Sigma Lightster vs. Sigma Powerled Black Pro Lichtvergleich



-Tomas
« Senast ändrad: 2016-09-23, 16:34:25 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #27 skrivet: 2016-09-23, 18:14:20 »

Ja, jag har också svårt med att få plats med allt på styret Wink

"Beställde en Suntour från Tyska amazon till hyggligt pris efter inspirationen, får berätta sedan vad jag tyckte men såg bra ut på någon youtube video jag kikade på."
Kul! Kom gärna med recension när du fått den.

Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #28 skrivet: 2016-09-23, 20:53:03 »

"Good posting"

Smiley)revlighelg //. ElcykelMicke
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Mats
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 1


« Svara #29 skrivet: 2016-10-08, 14:07:16 »

Vilken häftig sadel med fjädring en sådan måste jag köpa bra tips. Jag gillar komfort och har hittat min dröm cykel det är en fatbike och man känner knappt att man kör över trottoarer. Folk sa att det var tungt och cykla med dom så jag köpte en 1000w som dom säljer på Blocket och jag älskar den. Har byggt 500w innan men det rekommendera jag inte det blir inte bra kvalitet.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 9 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.215 sekunder med 22 databasfrågor.