Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 21:51:44
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Skoterklassiker
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Skoterklassiker  (läst 7647 gånger)
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« skrivet: 2016-11-29, 21:24:39 »

Tänkte det kunde vara lite kul, i all anspråkslöshet, med en lista på skoterklassiker, ett slags WikiSkoter. Maskiner som kanske varit revolutionerande, ibland nyskapande, men främst sådana vi själva gillar och därför har en speciell plats i vårt hjärta. Så jag slår på stort och börjar med den kanske mest legendariska, i vart fall överlägset mest framgångsrika, av dem alla och som Dicovery channel en gång i tiden korade till ”Greatest motorcycle ever” då de skulle lista de tio bästa motorcyklarna genom alla tider:

Honda Cub



Lite korta fakta:
Försäljningen av Honda Super Cub C100 startade i augusti 1958. Det var en luftkyld, 3 växlad, encylindrig 4-taktare på 49cc som gav 4,5 Hk vid 9500 v/m, toppade 69 km/t. och vägde 65 kg torr. Den hade 17-tums hjul och tanken rymde 3 l.

Nästan femtio år efter, i april 2008, hade 60 miljoner Cub producerats. 2014 var siffran 87 miljoner sålda ex.


Första generationen Honda Cub C100, 1958
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Honda_super_cub%2C_1st_Gen._1958%2C_Left_side.jpg/800px-Honda_super_cub%2C_1st_Gen._1958%2C_Left_side.jpg


Vardagsstudie:
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Super_Cub#/media/File:Motorcycles_of_Ho_Chi_Minh_City_super_cub_PB277788.jpg


Dicovery channel: ”Greatest motorcycle ever”
https://www.youtube.com/watch?v=aaeKrqJJqm0

Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #1 skrivet: 2016-11-29, 22:22:55 »

Äh, slänger väl in en till då jag ändå är igång. Inte fullt lika legendarisk, kanske? men en tokcharmig 60-talist, är det. Har inte så mycket mer fakta om den mer än att den tydligen tillverkades mellan åren 1961-1978.

Puch Alabama, således


http://www.veteranmopeder.com/moped1252.htm

PS  Ja, måste erkänna att jag blev starkt gripen av den enastående blå fuskpälsen som sadelskydd
« Senast ändrad: 2016-11-29, 22:29:12 av Semester Stallone » Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #2 skrivet: 2016-12-02, 19:39:12 »

Lambretta Li 150, serie I - III


Elva år efter det att den första Lambrettan, modell A, rullade ut ifrån Innocenti-fabriken i Milano kom så den modell de flesta nog förknippar med just Lambretta: Modell Li, serie I. Som alla riktiga designklassiker hade den ett tidlöst formspråk och var även tekniskt och körmässigt ljusår före konkurrenten Vespa. Den kom både som 125:a och som 150-kubikare. Li 125 hade en torrvikt på 104 kg och gav 5,2 hk medan Li 150 vägde 105 kg och lämnade 6,5 hk.
Serie I tillverkades mellan april 1958 – oktober 1959
Li 125 i 47 747 ex och
Li 150 i 110 944 ex
Serie II mellan oktober 1959 – november 1961
Li 125 i 47 747 (?) ex och
Li 150 i 206 020 ex
Serie III tillverkades mellan december 1961 – november 1967
Li 125 i 146 734 ex och
Li 150 i 143 091 ex

Parallellt med serie III, september 1963 – oktober 1966, tillverkades även Li 125 special och Li 150 special. Den liknade utseendemässigt de mer exklusiva TV-modellerna (Turismo Veloce), hade en torrvikt på 105 kg och lämnade lite mer effekt än övriga maskiner i Li-serien, 7,12 hk (125) resp 8,25 hk (150).

Alla Li-modellerna hade rörram, mittplacerad motor, 4-växlad låda och kedjedrift, vilket sedan alla andra Lambretta-modeller efter det fick.



https://www.bing.com/images/search?q
=lambretta+li&view=detailv2&&id
=1918DA4F27A2A31EBFB0BBD0BC746D71F91A8DD3&selectedIndex
=51&ccid=EE9IHeNY&simid=608036524195383666&thid
=OIP.M104f481de358c359733071fc30f70745o0




https://www.bing.com/images/search?q=lambretta+li&view=detailv2&&id
=B2E6A867403553F60A215F3F633627491BC42B2D&selectedIndex
=7&ccid=x81oDTMM&simid=608013889721664903&thid
=OIP.Mc7cd680d330c61761df444b9c9738060o0
« Senast ändrad: 2016-12-03, 20:26:35 av Semester Stallone » Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2016-12-03, 18:39:02 »

Äh, slänger väl in en till då jag ändå är igång. Inte fullt lika legendarisk, kanske? men en tokcharmig 60-talist, är det. Har inte så mycket mer fakta om den mer än att den tydligen tillverkades mellan åren 1961-1978.

Puch Alabama, således


http://www.veteranmopeder.com/moped1252.htm

PS  Ja, måste erkänna att jag blev starkt gripen av den enastående blå fuskpälsen som sadelskydd
thumbsup
Ja det var körning på en sådan lite innan 15 om jag kommer ihåg rätt som la en grundplåt till scooter intresset, även fast jag aldrig själv ägt en sådan i min ungdom.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #4 skrivet: 2016-12-04, 19:00:58 »

Lambretta TV 175, serie I – III, och TV 200

Lambretta blev snabbt framgångsrika och oerhört eftertraktade i England, inte minst bland de trendiga ungdomarna i London – the british modernist eller mods som de också kallades – som ville åka skyddat från motorolja och det brittiska vädret i sina Carnaby Street-designade mohair-kläder, eventuellt med en duffel eller en US Army-parkas ovanpå. Inte så konstigt då att många modeller kom efter just önskemål från den brittiske importören. Modell TV (Turismo Veloce) särskilt TV 200, är ett exempel på det.

TV 175, serie I från 1957, var ett direkt svar på att Piaggio/Vespa lanserat 160-kubikaren GS, Grand Sport, och var till att börja med en problemfylld historia, en lite för komplex maskin med en motor som var lika dyr att producera som känslig.

TV 175, serie I
Torrvikt 115 kg, 175 cc, 8.6hk
Tillverkad mellan september 1957 – oktober 1959
i 18 858 ex

TV 175, serie II
Torrvikt 110 kg, 175 cc, 8.6hk
Tillverkad mellan oktober 1959 - september 1961
i  34 928 ex

TV 175, serie III
Torrvikt 110 kg, 175 cc, 8.75hk
Tillverkad mellan mars 1962 – oktober 1965
i  37 794 ex

TV 200 (a k a GT 200)
Torrvikt 110 kg, 200 cc, 10,75 hk
Tillverkad mellan april 1963 – oktober 1965
i  14 982 ex
   
Modell TV 200 var en direkt följd av att den brittiske importören besökte Innocenti i Milano och bad om en snabbare och starkare modell. Innocenti slog till att börja med ifrån sig med orden: vill man ha något snabbare, köp en motorcykel. Men bönerna gav resultat och tillslut kom så TV 200 ut på marknaden, dock inte den inhemska italienska. Tyvärr var det en maskin, kantad med problem: fästen gick av, ljuddämpare lossnade av vibrationerna, o s v. Tillslut åtgärdades det mesta men TV 200 blev väl aldrig den försäljningsframgång den kunde blivit.

Idag är alla modeller i TV-serien, särskilt TV 175 serie I och förstås TV 200, eftertraktade, rena samlarobjekt och man kan få plöja ner astronomiska summor för att bli ägare av en. Vill man ändå ha en Lambretta bör man nog istället vända blicken mot Li-modellerna där tillgången på såväl maskiner som reservdelar fortfarande är relativt god och där priserna ännu inte är fullt så hystersiskt upptrissade.


https://www.bing.com/images/search?q=lambretta+tv+175&view=detailv2&&id
=458B41D8FD267F88A6E3304844ED3901F08C5951&selectedIndex
=141&ccid=kbSgaXFm&simid=608022582726561317&thid
=OIP.M91b4a06971663f14e479e46701e3ecceo0



« Senast ändrad: 2016-12-17, 19:59:48 av Semester Stallone » Loggat
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #5 skrivet: 2016-12-04, 23:19:31 »

Vore väl närmast ett majestätsbrott att inte nämna Piaggio/Vespa som en av skoterklassikerna. Så det misstaget ska jag inte göra. Däremot är jag mer kluven till att peka ut någon särskild modell som viktigare än en annan. Det är mer helheten och den lite tjuriga ihärdigheten som gör det. Lite som en blandning av Harley-Davidson och den svenska sommaren. Båda ifrågasatta, hånade och dödförklarade år efter år och likförbannat uppstår båda, mer eller mindre levande, på ett nästan osannolikt, magiskt vis varje år. Så jag väljer den allra första Vespan, modell 98 från 1946…
Ser nu att ovånstående rader låter liiite ogina. Det var inte meningen. Hyllas den som hyllas bör! Skotern hade aldrig varit vad den är idsg utan Vespa!


https://www.bing.com/images/search?q=vespa+98&view=detailv2&qpvt
=vespa+98&id=64A7249D1E326648F47A64DF4573C1EEDB38C911&selectedIndex=14&ccid
=7nAji%2f1C&simid=608043327422662949&thid
=OIP.Mee70238bfd4220338825ae1cd4bda42eo0
« Senast ändrad: 2016-12-06, 21:40:34 av Semester Stallone » Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016-12-08, 23:04:36 »

 good post
Bra tråd,

De som köpte dom här 70 års jubileums modellerna kan jag tänka mig kan bli lite raritet med tiden.
http://www.cycleworld.com/vespa-celebrates-70-years-with-special-settantesimo-paint-and-more#page-4




-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #7 skrivet: 2016-12-15, 21:59:44 »

Tack, Tomas! Ja, det skulle onekligen vara både kul och lockande att försöka gissa vad som möjligen kan bli framtida klassiker bland dagens modeller.

Håller med. Vespas Jubileums-ekipage gick inte av för hackor. Enbart den där chica designade väskan på pakethållaren såg ju ut att vara värd en förmögenhet. Flott.

Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.272 sekunder med 22 databasfrågor.