Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2021-06-16, 04:10:07
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Har Transportstyrelsen beslutat sig för att dryga ut kassan?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Har Transportstyrelsen beslutat sig för att dryga ut kassan?  (läst 3684 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« skrivet: 2015-06-02, 09:54:24 »

Så har Transportstyrelsen nu beslutat sig för att dryga ut kassan på småföretagarnas bekostnad eller handlar det mer om att få våra bilder som digitala original i deras register eller är jag och vår lokale fotograf sedan urminnes tider utan omdöme?

Så vad har hänt?
Vid körkortsförnyelse så gick jag ned till vår lilla lokala fotobutik (ja det finns sådan fortfarande Smiley) för att ta min bild och fick ett som jag tycker ett riktigt fint foto taget.

Skickade in underlaget som kom i retur för att fotot var underkänt, mycket förvånad så gick jag åter ned till vår lokala fotobutik som inte var förvånad överhuvudtaget och visade mig på några bilder som också andra kunder inte fått godkända, underkännanden som i varje fall jag inte kunde förstå överhuvudtaget.

Nåväl, han tog ett nytt foto och jag skickade in detta underlag som nu för några dagar sedan också kom i retur med underkänt foto! Jag har visat båda mina bilder/försök för en del vänner och ingen! begriper varför.

Förra gången så tänkte jag inte på det men nu när jag läser på underlaget så gör Transportstyrelsen reklam för sin egen fototjänst till vad som är en betydligt lägre kostnad än hos en fotograf, kalla mig tokig men detta luktar lite rutten fisk som jag ser det.

Bara för sakens skull så ska jag nu för tredje gången gå ned och höra om han vill göra ytterligare ett nytt försök, för detta kostar honom pengar och mig tid.

Har någon annan upplevt något liknande här?
Jag ska ta med mig mina två avslag nästa gång vi ses på typ Nifsta eller något så får jag höra vad ni tycker.

Lägger en scan på texten på Transport Styrelsens underlag med posten.

-Tomas

Edit in,
Skälen var ojämnt belyst och ögon.
« Senast ändrad: 2015-06-02, 09:59:59 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #1 skrivet: 2015-06-02, 21:50:53 »

När jag förnyade mitt körkort förra året så tog jag bilden i en fotoautomat - den blev godkänd.

//Peter Björkdahl
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015-06-02, 23:22:42 »

När jag förnyade mitt körkort förra året så tog jag bilden i en fotoautomat - den blev godkänd.

//Peter Björkdahl
Jaha,
Där rök den teorin Smiley (fast håller lite på den efter att sett lite bilder)
Antagligen ser man väl för ung och snygg ut på nya fotot så dom tror att det är ett gammalt kort som inte speglar min ålder Wink (obs, humor)

-Tomas

« Senast ändrad: 2015-06-02, 23:28:58 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Rogga

Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland

Ha det gött

« Svara #3 skrivet: 2017-01-12, 19:55:01 »

Nu är det dags för mig att förnya mitt körkort, så jag provade att skicka in ett foto som jag använde mig av på det förra körkort och det fick jag tillbaka idag. Med motivation att det var för gammalt (10 år). Jag var helt enkelt tvungen att prova, efter att ha läst tråden nedan. Smiley

Så för att eliminera Tomas exempel, så åker jag i morgon till Trafikverkets förarprovskontor som det så fint heter.

80 riksdaler vill dom ha för besväret, så det är väl ca halva priset mot en fotograf, undantaget fotoautomat så klart.

Fördelen är att det hela går lite fortare eftersom det skickas då digitalt och förmodligen utan konstigheter.

- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.081 sekunder med 21 databasfrågor.