Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-20, 09:43:52
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Peugeot Metropolis
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut
Författare Ämne: Peugeot Metropolis  (läst 30372 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #15 skrivet: 2017-03-02, 19:57:41 »

Absolut!  thumbsup

Praske, vad är dina erfarenheter kring service och reservdelar för Metropolisen (intervall, priser, verkstäder)? Eller servar du själv?
Loggat



Motorburen Ungdom
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #16 skrivet: 2017-03-03, 11:21:39 »

Jag köpte en komplett 1000 mila service sats från Three cross motorcykles i England och servade själv.
Behövdes inga specialverktyg, dock en mutterdragare och momentnyckel för variator muttern.

Fått bra hjälp av Northbike. Jag ville ha en nyckel till ifall att man tappar bort nyckel (key-less) och då hjälpte Nortbike till med programmeringen.

Bytte även olja och filter på 500 mil.
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #17 skrivet: 2017-03-03, 17:37:38 »

Ok, så om jag förstått rätt så är intervall för byte av olja och oljefilter 500 mil och intervall för inspektion av kraftöverföringen och byte av drivrem 1000 mil, eller?

Låter som lättservad hoj, smart å skaffa en extra nyckel!
Loggat



Motorburen Ungdom
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #18 skrivet: 2017-03-04, 10:46:30 »

Japp stämmer bra.
Byte av drivrem samt plastbussningar i variatorn varje tusen mil, när jag servade så var bussningarna knappt slitna men bytes ändå när dom följde med i satsen.

Känns tryggt med en reservnyckel så att man slipper koda om alla styrenheter om man tappar bort nyckeln.
Väldigt snålt av Peugeot att man bara får en nyckel.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2017-03-04, 13:32:58 »

@Praske,
 thumbsup
Tack för infon!


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #20 skrivet: 2017-03-28, 10:15:46 »

Premiär turen med Metropolisen var i år 25:e mars, tre dagar tidigare än ifjol  blob7
Fantastiskt vad första turen känns bra , den känns snabb och kraftfull men sen när man kört nån månad önskade man att man hade mer effekt t.ex 80-100 kusar Grin
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #21 skrivet: 2017-04-11, 19:28:51 »

Då har man fått leka med nygamla Peugeot Metropolis några mil i samband med servicen. RX-R:en har de inte fått in än så det blev en "vanlig" 400 cc. Hojen var nyare än ny, endast 2,5 mil på mätaren - grabbarna på MC Shopen hade hunnit bara plocka ihop och provköra den innan det var min tur att ta över. Det som är nytt var större fälgar fram (13 tum) samt lågprofildäck, lättare ram, bättre fjädring, ABS och antispinn. Man märker på direkten en klart bättre finish än på min MP3:a, tror även att nuvarande faceliftade MP3:or är snäppet sämre i detaljfinishen. Väldigt bra passform mellan plastpanelerna och en snygg sadel (dock inte lika komfortabel som på min hoj). Benutrymmet är mycket större än på Piaggion - här finns det en riktig "tunnel" mellan benen med stort platt golv som inte störs av tanklocket. Tanklocket hittar man längst fram under sadeln, likaså batteriet - jag är dock lite skeptisk till placeringen då man lätt kan skvätta runt en del när man tankar. Peugeot:n behåller det fina genomgående bagageutrymmet med baklucka som nu övergetts av MP3:an - det känns dock något mindre än på min hoj men fortfarande fullt användbart. Man märker dessutom att fransoserna spenderat några extra timmar med designen och alla "karosslinjer" flyter in i varandra på ett snyggt genomtänkt sätt.

Ute i trafiken upplever jag motorn i kombination med originalburken som en rätt tråkig kombination i början - men tänk på att jag nu haft juggedämparen monterad ett tag och är skadad för livet. Få se om det kommer någon Akrapovic till Metropolisen, den skulle passa fint till RX-R:en kan jag tänka mig - än så länge så får man nöja sig med Leo Vince eller Arrow slip-on om man vill höras lite mer... Men motorn gör sitt jobb smidigt och kopplingen/variatorn griper in lite mer distinkt och komfortabelt än på Piaggion när man startar. Jag körde med hojen mot storstan och den rörde på sig fint på motorvägen (lite vindkänslig men ingen katastrof) men det var inne i stan som den upplevdes som bäst. Väldigt fin upphängning fram gör att man känner att man har snäppet mer kontroll än med MP3 - fartguppar, spårvagnsspår, skador i vägbanan klaras av utan större bekymmer. Att filtrera genom trafiken eller ta sig förbi bilfällorna (där endast bussar och cyklar ska kunna passera) är inga problem som helst heller - hojen känns stabil och lätt att manövrera runt. När jag tänker efter så är det nog som en B-korts kostymscooter för innerstan som Metropolisen är som mest vettig...

Hoppas det blir fler Metropolis i trafiken nu efter faceliften, med rätt pris borde den kunna placera sig mellan MP3 som numera säljs med bara 500cc 42hk motor och de något mindre Yourban 300 och Quadro 350D som har motorer med 23-24 hk (Metropolis har 35hk motor och väger ungefär som MP3 500).

Få se om jag får en chans att titta även på RX-R:en när den dyker upp i affären, vore kul att åtminstone se den IRL.


* g.jpg (230.39 KB, 802x1134 - visat 821 gånger.)

* h.jpg (267.28 KB, 1134x872 - visat 831 gånger.)
Loggat



Motorburen Ungdom
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #22 skrivet: 2017-04-11, 19:30:31 »

Lite mer bilder... och stort tack till MC Shopen för en riktigt lyxig lånehoj!

 scooter8


* a.jpg (246.82 KB, 1134x828 - visat 842 gånger.)

* b.jpg (206.81 KB, 1134x881 - visat 841 gånger.)

* c.jpg (373.71 KB, 1134x906 - visat 792 gånger.)

* d.jpg (329.36 KB, 1134x839 - visat 856 gånger.)

* e.jpg (280.21 KB, 1134x856 - visat 853 gånger.)

* f.jpg (226.9 KB, 1134x850 - visat 843 gånger.)
Loggat



Motorburen Ungdom
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #23 skrivet: 2017-04-11, 21:13:03 »

Schysst recension Yoss Smiley)

M
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #24 skrivet: 2017-04-12, 20:15:21 »

Tackar! Det var skönt att ha gott om tid att utforska Metropolisen ordentligt, dessutom var det okej väder med, tur att det inte var idag jag skulle serva... 

Loggat



Motorburen Ungdom
mixen
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 1394

Kör: honda sh 350 2021
Kör2: KTM690 SMC 2021
Hemort: dalarna



« Svara #25 skrivet: 2017-04-12, 21:10:53 »

däremot så fick  min honda service idag.....
det blev 20+20 kalla mil med egen o lånad maskin
mixen
Loggat

man får inget gratis allt kostar på ena eller andra sättet .........
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2017-04-13, 14:40:58 »

@Yoss,
Fina bilder och intressant läsning  good post


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Praske
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 3
Antal inlägg: 17


« Svara #27 skrivet: 2017-05-02, 09:15:37 »

Tack Yoss för en utförlig test av Metropolisen, jag avvaktar också att få se/provköra RX-R tror att det kan var en ännu bättre maskin än "bara" uppdaterade årets metropolis.
Loggat
Chrester
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 17



Heja Sverige!


« Svara #28 skrivet: 2017-05-02, 10:25:16 »

Kul läsning! Uppskattas Smiley
Loggat

Kör en Kymco Like 50 -2016
Rogga
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 338

Kör: Kawasaki Vulcan S 2019
Hemort: Linköping/Östergötland


Ha det gött


« Svara #29 skrivet: 2017-05-02, 13:45:58 »

Håller med föregående läsare.. Grin

 


- Rogga 
Loggat

"Kör försiktigt o krama varandra i trafiken."
Sidor: 1 [2] 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.113 sekunder med 22 databasfrågor.