|
|
|
|
|
|
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 23
Antal inlägg: 1243
Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll
|
|
« Svara #21 skrivet: 2017-04-11, 19:28:51 » |
|
Då har man fått leka med nygamla Peugeot Metropolis några mil i samband med servicen. RX-R:en har de inte fått in än så det blev en "vanlig" 400 cc. Hojen var nyare än ny, endast 2,5 mil på mätaren - grabbarna på MC Shopen hade hunnit bara plocka ihop och provköra den innan det var min tur att ta över. Det som är nytt var större fälgar fram (13 tum) samt lågprofildäck, lättare ram, bättre fjädring, ABS och antispinn. Man märker på direkten en klart bättre finish än på min MP3:a, tror även att nuvarande faceliftade MP3:or är snäppet sämre i detaljfinishen. Väldigt bra passform mellan plastpanelerna och en snygg sadel (dock inte lika komfortabel som på min hoj). Benutrymmet är mycket större än på Piaggion - här finns det en riktig "tunnel" mellan benen med stort platt golv som inte störs av tanklocket. Tanklocket hittar man längst fram under sadeln, likaså batteriet - jag är dock lite skeptisk till placeringen då man lätt kan skvätta runt en del när man tankar. Peugeot:n behåller det fina genomgående bagageutrymmet med baklucka som nu övergetts av MP3:an - det känns dock något mindre än på min hoj men fortfarande fullt användbart. Man märker dessutom att fransoserna spenderat några extra timmar med designen och alla "karosslinjer" flyter in i varandra på ett snyggt genomtänkt sätt.
Ute i trafiken upplever jag motorn i kombination med originalburken som en rätt tråkig kombination i början - men tänk på att jag nu haft juggedämparen monterad ett tag och är skadad för livet. Få se om det kommer någon Akrapovic till Metropolisen, den skulle passa fint till RX-R:en kan jag tänka mig - än så länge så får man nöja sig med Leo Vince eller Arrow slip-on om man vill höras lite mer... Men motorn gör sitt jobb smidigt och kopplingen/variatorn griper in lite mer distinkt och komfortabelt än på Piaggion när man startar. Jag körde med hojen mot storstan och den rörde på sig fint på motorvägen (lite vindkänslig men ingen katastrof) men det var inne i stan som den upplevdes som bäst. Väldigt fin upphängning fram gör att man känner att man har snäppet mer kontroll än med MP3 - fartguppar, spårvagnsspår, skador i vägbanan klaras av utan större bekymmer. Att filtrera genom trafiken eller ta sig förbi bilfällorna (där endast bussar och cyklar ska kunna passera) är inga problem som helst heller - hojen känns stabil och lätt att manövrera runt. När jag tänker efter så är det nog som en B-korts kostymscooter för innerstan som Metropolisen är som mest vettig...
Hoppas det blir fler Metropolis i trafiken nu efter faceliften, med rätt pris borde den kunna placera sig mellan MP3 som numera säljs med bara 500cc 42hk motor och de något mindre Yourban 300 och Quadro 350D som har motorer med 23-24 hk (Metropolis har 35hk motor och väger ungefär som MP3 500).
Få se om jag får en chans att titta även på RX-R:en när den dyker upp i affären, vore kul att åtminstone se den IRL.
|
g.jpg (230.39 KB, 802x1134 - visat 821 gånger.)
h.jpg (267.28 KB, 1134x872 - visat 831 gånger.)
|
|
Loggat
|
Motorburen Ungdom
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|