Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-03-29, 08:34:03
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  När jag mötte Agda 84 år och kunde berätta om detta.
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: När jag mötte Agda 84 år och kunde berätta om detta.  (läst 3792 gånger)
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 8
Antal inlägg: 92


« skrivet: 2014-04-23, 14:56:33 »

Hej alla vänner på 2 eller 3 hjul.

Tänkte, även om det kanske är lite perverst, att man i denna tråd skulle fylla i sina upplevelser när det var så nära att humöret mot den andra föraren var typ  angry4 eller  angry5 Kanske när vi läser andras "hur-i-h**elvete-kör-du ? ögonblick kan vi lägga vissa saker på minnet och därför vara mer förberedda i liknande situationer.

För man upphör aldrig att förvånas över vilka morons som finns där ute med oss i trafiken.

Får börja med Påskhelgens mindre roliga ögonblick när sonen och jag var ute. Innan historierna börjar kan tilläggas att jag har denna jacka på mig när jag kör + gula handskar: http://www.ebay.com/bhp/bmw-boulder-jacket och då den gula


Fredag:  Kör i en rondell mot Järna i typ 20 km/h när en bil närmar sig från höger sida och utan att bromsa bara kör in. Hänger mig på både tutan som bromsen och missar fanskapet med max 0.5m. Tanten, som det visade sig vara, kör in på en angränsande bensinmack så med pulsen i 350 kör jag efter, parkerar och tar av mig hjälmen. Frågar så snällt jag kan, det kom ett fullt ord syftandes på hennes kön, hur hon kör och om hon inte såg oss. Svaret: Nej men jag undrade vad det var som tutade och vad jag hade nu gjort. Tydligen inte första gången någon undkommer denna super kvinna i 70 års åldern. Föreslog att det kanske var bäst att lämna tillbaks körkortet till Kellogs då det måste ha varit i någon av deras paket hon hittade det.

Lördags: Vägen mellan Vagnhärad och Järna (igen  Smiley ) Kurvig, fin väg med många skymda kurvor och en fartgräns på 70 och där man med hojen, om man kan vägen ligger i ca 90-100. Denna gång gick det lagligt med tanke på sällskapet och tur var det, då plötsligt i en av de mest skymda kurvorna möts man av en husbil !!! som kör om en cyklist med följd att han blockerar hela mötande körfältet. Hann bromsa och föraren i husbilen var till min stora lycka, annars hade han fått använda spolarvätskan för att få bort mig från vindrutan, så skärpt att han kastade om ratten som gav oss en lucka på 1 meter mellan honom och kanten där vi kunde passera. Tyvärr kunde vi inte vända för att ta oss ett snack pga trafiken. Man får bara hoppas att han lärde sig något av detta.

Måndag Kommer körandes i 2 filskorsningen vid Södertäljes nya Polishus. Har grönt samtidigt som bilarna från höger har lämna företräde om de enbart ska svänga höger. Vi kör in i korsningen i vänsterfilen, sonen först, då vi ska svänga vänster vid nästa rödljus ca 200m längre fram. Ser att en bil från höger givetvis är så stressad att man inte kan vänta de 10 sek det skulle ta oss att passera, utan kör in i högerfilen. Fine tänker jag ska han/hon köra rakt fram är ingen skada sked. I samma stund, givetvis utan blinkers eller andra tecken så börjar f**skapet att byta filer då även denna förare tydligen ska svänga vänster.

Panikbroms av sonen och mig, kör upp vid sidan av bilen för att säga ett par lämpliga saker, men det blir grönt. Följer efter bilen vilken turlig för mig visar sig köra in på baksidan av vårt hus där parkeringarna och garagen ligger. Bra då hinner man snacka lite tänker jag, men inte innan en incident till händer. Bilen stannar helt plötsligt efter att ha kört 5 -6 km i mitten parkeringsvägen mellan parkeringarna och garaget. Vi har ca 50m kvar till vårt garage och jag misstänker att hon stannar för att släppa förbi oss så hon kan ta ut svängen antingen in på en parkering eller till garaget. Så jag tutar snällt och krypkör om henne på hennes vänstra sida. När jag är i jämnhöjd med hennes förardörr svänger hon plötsligt till vänster givetvis utan blinkers eller annan varning. Får stop på hojen så framhjulet gnids mot hennes dörrsida, så nära var det.

Kliver av medans sonen kör mot vårt garage och igen frågar, denna gång med ordet kä**ing i början på meningen vad hon håller på med. Helt å då menar jag helt oförstående, i samma klass som jag är när någon pratar teoretisk kvantfysik med mig. Va skulle hon ha inte sätt mig i korsningen och inte heller på parkeringen. Joooodåå det hade hon minsann gjort och även använt blinkers i båda tillfällen. Orkade inte tjafsa med denna människa utan jag ställde en enkel fråga, om det nu var så att Du såg oss, vilken färg var det på den andra MC'n?? Tilläggas kan att sonen då satt på BMW vilken bör vara mer synlig en min Honda. Svaret ?? Vilken andra MC ?? Tror att jag någon kväll ska punktera hennes Nissan Micras 4 däck så hon inte kör mer i sommar.

Lessons learned ?? Kör lagligt även om det suger ibland i härliga kurviga och skymda kurvor. Räkna med att det finns människor trotts neon gul jacka som aldrig ser Dig. Använd ljud och ljussignaler en gång för mycket än en gång för lite och även om det inte är roligt, när tillfälle ges, prata med kötthuvudet. Kanske räddar Du livet på nästa 2-3 hjulsåkare.

Resten av dagarna förflöt fint och vi han köra runt 120 mil dessa 4 dagar. Now over to U !
« Senast ändrad: 2014-04-23, 15:11:40 av Calvin » Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #1 skrivet: 2014-04-23, 16:38:17 »

Ja dessa mottrafikanter ,

De får man se upp rejält med emellanåt . Du borde ha fått din dos nu för i sommar .
Det gäller att vara beredd på det mesta , som t ex en husbil på nära håll kommandes mot dig... Men Gullan är stoor & pompös så jag tror inte jag har lika stort problem med detta som ni normalstora bikers har ? ?

 Sen är det lite bra om man sitter och är lite småberedd med att trycka på knappen som gör att det låter mer eller mindre från därifram = tutan / signalhornet / brölarn o s v .

I ditt exempel så antydde du t o m att färgglada kläder inte hjälpte till ? Då om inte synsinnet hjälper till så kanske hörsel ( döv ) sinnet gör det .
Även det där med att snabbt kunna bromsa eller gasa sig ut ur potentiella faror kan vara bra att ha i bakhuvudet .

Jag förstår verkligen att du Calvin är förbaskad .


Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #2 skrivet: 2014-04-23, 16:44:20 »

Ja, kära nån! Var ska man börja? Jag mjukstartar med rikspuckot, sådär i största allmänhet: SUV:en. (Ingen slump att denna ovanligt korkade fordonstyp verkar attrahera särsklit korkade bilägare?) Låg således bakom en häromdan. Han gjorde minst fem svängar, säkert fler, utan att en enda gång använda blinkers, innan vi tillslut, av en slump, hamnade på samma bensinmack. Så jag frågade honom: ”Tillhör blinkers tillvals-kittet på den där modellen?”
Han tittade lite ängsligt på mig som om han värderade sannolikheten att snart kunna få spegla sig i en färsk fläskläpp. ”Ehh…Blinkers,” sa han tillslut. ”Varför ska jag använda blinkers? Jag vet ju när jag ska svänga.” Rackarns kul snubbe. Lite pretto att reta upp sig på sånt, kanske? Men det är ju de här små detaljerna av respekt för andra som inte bara gör det mer drägligt i trafiken utan till sist rent av håller oss vid liv…

Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.151 sekunder med 22 databasfrågor.