Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2021-06-16, 02:39:47
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  GM's väldigt sena återkallelse av problemfordon,
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: GM's väldigt sena återkallelse av problemfordon,  (läst 2774 gånger)
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« skrivet: 2014-04-05, 10:44:19 »

Skandalen kring GM:s defekta bilar växer,
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/skandalen-vaxer-kring-gms-farliga-bilar_3422472.svd
Citat

Skandalen kring GM:s defekta bilar växer
1 april 2014 kl 15:54, uppdaterad: 2 april 2014 kl 07:49

Skandalen växer kring GM:s defekta bilar som orsakat minst 13 dödskrascher. Nytillträdda vd:n Mary Barra bad på tisdagen om ursäkt för att biljätten under flera år vägrat erkänna felet. Samtidigt absorberar härvan nu även USA:s trafikövervakningsmyndighet.



Det är ett defekt tändningslås, tillverkat av fordonsunderleverantören Delphi, som orsakat General Motors största skandal på många år. Felet gör att tändningen riskerar att slås av vid körning, varvid styrning och bromsar slutar fungera som de ska och krockkuddarna inte löser ut vid en krasch.

Defekten kopplas till 13 dödsfall hittills. En pågående utredning i kongressen som studerar om ytterligare minst 14 dödskrascher kan ha med felet att göra.

De senaste dagarna och veckorna har en rad besvärande detaljer dragits fram i ljuset kring GM:s hantering av den potentiellt livsfarliga defekten på bilarna. Redan 2001 då arbetet pågick med att utveckla 2003 års Saturn-modell visste GM om att tändningslåset kunde vara ett problem.

Men GM valde att inte vidta någon åtgärd för att konstruera om komponenten, istället fick produktionen fortsätta. Samma fel dök upp några år senare i Chevrolet Cobalt årsmodell 2005, enligt uppgifter från GM:s egen utredning.

Information om problemet kom från flera håll, inklusive från en av GM:s ingenjörer samt från Delphi, en underleverantör till fordonsindustrin.

2006 designades låset om, men utan att GM tycks ha låtsats om saken. Det kan vara ett brott mot federal lag, enligt amerikanska medier. Enligt Delphi nådde inte heller det nya låset upp till rätt säkerhetsnivå.

Men vid inget tillfälle valde GM att återkalla de miljontals bilar som redan rullade med defekta tändningslås.

När dödsfallen började rapporteras så valde GM att lägga locket på och skickade sina advokater på flera av de familjer som lämnat in stämningsansökningar mot biltillverkaren. I vissa fall hotade biltillverkaren familjer med att få betala rättegångskostnaderna om stämningen inte drogs tillbaka.

Först nyligen tvärvände biljätten i Detroit. 2013 återkallades 758 000 bilar för att få felet åtgärdat. I början av veckan återkallade GM ytterligare 1,5 miljoner bilar globalt, vilket får det totala antalet hittills under 2014 att landa på 2,6 miljoner återkallade fordon.

I en separat order återkallas även en dryg miljon bilar för fel på servostyrningen.

GM:s nuvarande vd Mary Barra tillträdde i januari. I måndags i Washington DC mötte hon familjer till offer som omkommit efter krascher med de defekta GM-bilarna. I förhöret i kongressens trafikutskott dagen efteråt kommenterade Mary Barra:

– När vi har svar om vad som skett så kommer vi att vara hela transparenta med er, med övervakningsmyndigheten och med våra kunder.

Skandalen omfattar nu även USA:s trafiksäkerhetsmyndighet, National Highway Traffic Safety Administration.

Den federala myndigheten valde att inte inleda en formell utredning av säkerhetsproblemen kring flera GM-modeller, även sedan myndigheten under 2007 fått rapporter om minst fyra dödskrascher och över 30 klagomål och annan typ av information, enligt New York Times. 2010, sedan det rapporterats om krockkuddar som inte löste ut, valde övervakningsmyndigheten att återigen inte göra någonting.

Myndighetens tillförordnade chef David Friedman var också kallad till förhör i trafikutskottet på tisdagen. I ett förskrivet anförande skyllde han den hanteringen av problemen på biltillverkaren:

– GM hade tillgång till kritisk information som hade hjälpt till att identifiera den här defekten, kommenterade Friedman.

Erik Bergin
erik.bergin@svd.se








Ett "fint" exempel på hur lite man anser ett människoliv är värt nuförtiden.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014-04-06, 18:47:27 »

Jag funderade lite runt detta,
Varför står det överallt 13 dödsfall inget om antalet skadade? (såvitt jag kan se)
Så jag har försökt få fram hur många skadade det rör sig om vilket i sig borde vara lättare att veta än om utgången var dödlig och rätt intressant eller?
För om du klev levande ur den situationen och kunde berätta om det så borde en röd tråd visat sig rätt snart med anledningen till kraschen.

Vad jag hittade när jag kikade lite var att det från många håll verkar ses som om det rör sig om 303 dödsfall och inte 13.
Så hur många ytterligare olyckor har den mängden dödsfall "som grund" gett i form av olyckor utan dödlig utgång och personskador där bilen indirekt skadat andra medtrafikanter förutom de som färddats i den? (för jag går bet på att hitta siffror om detta)

As many as 303 deaths linked to faulty ignition switches in recalled GM cars,
http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-autos-303-deaths-linked-to-recall-gm-20140313,0,4720511.story#axzz2y7mXO2Lt

Recalled GM Cars' Airbag Failure May Have Caused 303 Deaths,
http://www.huffingtonpost.com/2014/03/14/gm-airbag-deaths_n_4961336.html


-Tomas
(som bara funderar lite)
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.179 sekunder med 21 databasfrågor.