Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 05:27:13
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Hjälp - scooternybörjare letar pendlarfordon
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Hjälp - scooternybörjare letar pendlarfordon  (läst 28008 gånger)
Anders Nilsson
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« skrivet: 2013-08-18, 20:42:50 »

Hej!

Skriver mitt första inlägg, har aldrig haft scooter men tänkte ändra på detta.

I alla fall, jag pendlar 20 km enkel väg på 50-80 vägar. Ofta kryper det fram för sen Göteborg fick trängselskatt har de fria lederna inte direkt fått mindre trafik. Plus att det regnar i Göteborg. Jag vill ha ett fordon i första hand för att pendla men även för att kunna åka småärenden. Jag kommer nog aldrig att köra mer än 5 mil i sträck.

Jag har kört en hel del mc och hyrt småscootrar på semestern, dessa erfarenheter och min storlek gör att jag är inne på maxiscooter. Min storlek (196 cm) gör att jag varit inne på BMW fulldresser typ K1200LT (tidiga ex är billiga idag) men efter att ha haft en K100RS inser jag att touringlok för att köra ärenden i stan kan vara lite klumpigt när hojen skall baxas in i cykelstället.

Mina krav är typ 120+ i topphastighet (med mig på), plats för matkasse eller hjälm under sadeln, låg förbukning, skall gå att serva själv och god kvalitet. Servar gör jag själv, kan inte tänka mig att en scooter är svårare är en mc eller bil. Och så vill jag med tanke på min längd ha goda utrymmen. Jag är inte intresserad av hög fart eller sportighet, den tiden ligger bakom mig, men jag värdesätter bra bromsar.

Jag tittar på något typ Majesty 400, X-Max, Beverly 350 och givetvis X10. Egentligen gillar jag smidigheten med SH300 och Beverly 350 men jag är rädd att dom blir för små, eller?

När jag Googlar X10 hittar jag inte en enda negativ kommentar. Dessutom verkar den vara slutsåld, finns just nu en enda på Blocket. Är detta en succe från Piaggio? Eller hur är kvaliteten?

X10:an kostar 62 tusen, en bra bit billigare är Burgman, T-Max, Silvervingen. Men den verkar vara lika mycket scooter om man bortser från lite lägre prestanda. Jag gillar tekniken och att man får ABS, GBG har inte den bästa trafikkulturen. När jag tittar på typ 7-8 år gamla Majesty 400 och liknande ligger dom på 25-30 tusen. Finns det något skäl att inte köpa nytt?

/Anders
Loggat
Kent.B
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 50

Kör2: Xantia -98
Kör3: Bx -90
Hemort: Harads/Norrbotten



« Svara #1 skrivet: 2013-08-18, 21:04:14 »

Försök att få provköra de modeller som du är intresserad av.
Så väljer du den som du tycker att du trivs bäst med. scooter
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #2 skrivet: 2013-08-19, 07:37:36 »

Hej Anders och välkommen! Som Kent redan skrivit så är bästa sättet att välja ut ny scooter att göra några ordentliga provkörningar själv. Det är väldigt svårt att rekommendera exakt vilken scooter som skulle passa dig så här över nätet. Jag kan bara konstatera att hojen jag äger (MP3 500, samma motor som i X10 500) har funkat klockrent under de ca 1.5 åren jag ägt den.

Men vad gäller frågan om beggagnat/nytt så är det väl det här med prisfall på ny hoj + att den ska servas hos auktoriserad verkstad de första åren ifall garantin ska gälla. Hittar du den hoj som passar dig och du är säker att du kommer att behålla den ett längre tag så är det vettigt att köpa nytt. Är man osäker eller vet att man kommer längta efter något annat efter en eller två säsonger så lönar det sig förmodligen mer att satsa på begagnat.

Lycka till med jakten!  scooter8
Loggat



Motorburen Ungdom
V Saarela
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 11
Antal inlägg: 130

Kör: Honda ANF 125 Innova
Kör2: Piaggio 250 MP3
Kör3: Honda NPS 50 Zoomer
Kör4: Div andra hojar



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013-08-19, 08:19:20 »

Är man 196 lång så finns stor risk att många av dom mindre scootrarna bli för små. Har sett en del längre personer(kortare än dig) där knänböjen ser lite märkliga ut.(typ på silwervingen 400).

Börja med att provsitta och känn efter. Tänk också att på många av scootrarna går sk svansstödet att justera bakåt och framåt......
Loggat

Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #4 skrivet: 2013-08-19, 17:10:44 »

Jag gillar SH300, Beverly 350 och X10 men jag är 1,83 och passar bra i/på samtliga.

De är lite olika i karaktären, Hondan är ganska mjuk både i fjädring och bromsar och nu kan man köpa 2012 till bättre pris.
Min favorit i Beverly 350 som är en liten nätt scooter med stor kapacitet men den är, enligt mig, för högt prissatt i Sverige.
X10 har jag bara provsuttit men den är nog rymligast av dessa tre och kanske den du ska titta närmare på (om du är i Stockholm så hade de en på Probike i Sollentuna för en månad sedan - finns antagligen kvar). Jag tror inte de har sålt många X10 i Sverige men det är, som du säger, en mycket prisvärd scooter.

Här kan du hitta svar och ställa frågor om Piaggio...
http://modernvespa.com/forum/

//Peter Björkdahl
Loggat

tulle
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 23

Kör: Yamaha X-max 250

« Svara #5 skrivet: 2013-08-19, 21:25:40 »

Kör själv X-max 250 och den funkar fint i Göteborgstrafiken. Man blir glad varje gång man passerar en betalstation. Kör dock mest 50 väg och några sträckor med 70 och det är perfekta hastigheter för en x-max. Upp till 100 är den helt pigg sedan segar det sig lite. Vet inte om den toppar runt 120-130 ungefär. Har inte provat det faktiskt. Smidig är den också så det går att ta sig fram mellan bilarna helt ok även i köer. Passar bra även när man är lite längre. Är själv 193 cm och det är fortfarande en bra körställning med gott om plats. Bra utrymme under sadeln också om man vill ha med sig lite grejer. Har ABS på min vilket känns tryggt särskilt när det är blött ute.

Kvaliteten verkar också bra på denna modell. Är inne på min tredje säsong och har inte haft något att anmärka på än i alla fall. Turbulensen runt huvudet kan vara lite störande om man kör lite fortare. Jag provade en större ruta ett tag vilket dock gick bort helt då turbulensen blev outhärdlig så jag gick tillbaka till original igen.

Ta dig till Bike eller Yamahacenter o prova dig fram är mitt tips.

Thomas
Loggat
JT
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 38

Kör: Tmax 2011
Kör2: TDM900 2002
Kör3: Volvo XC70
Kör4: Uttern 520 HT

« Svara #6 skrivet: 2013-08-20, 20:11:14 »

Xmax är nog kalas, som sådan. Men med tanke på att du är lång, kanske en Kymco 500 skulle passa bättre? Du får helt enkelt provköra några och välja den modellen som passar dig bäst. Sittställning, turbulens runt kroppen/huvudet, smidighet vid lågfartsmanövrering mm bör du tänka på.
Loggat
Helixtompa
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 3
Antal inlägg: 40

Kör: Honda Foresight Fes250 370 mil
Kör2: Honda Helix cn 250 --97 1300 mil
Kör3: Honda Helix CN 250 -97 4500 mil just såld!!!
Kör4: SÅLD Honda Spacy CH 125 93 800 mil
Kör5: yamaha beluga 125 3500 mil såld 2005
Hemort: Tyresö



« Svara #7 skrivet: 2013-08-21, 20:36:12 »

Finns det obegränsat med pengar, kan Burgman 650 vara stor nog. Men med Din längd, skulle jag annars pröva en gammal Honda CN 250 Helix. Den är byggd för amerikaner, dvs fullvuxna, och är alla storscootrars mormor. Hittar du en att provköra, så känn på en.

De toppar i 120 km ca. men går bra upp till drygt 100. Den har baklucka för matkassen, men rekommenderar topbox för hjälmen. Skivbroms fram, lågt varv och ca 0,3 i förbrukning. Med IF hondaförsäkring kommer man väldigt billigt undan. Svårigheten är att hitta en lågmilare, då den slutade tas till Sverige 97.

Berätta gärna hur det gick...
Loggat
Anders Nilsson
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #8 skrivet: 2013-08-24, 17:25:14 »

Hej igen och tack för alla tips!

Var ute iag och kollade runt - Yamaha X-MAX nya modellen och T-MAX nya modellen kan vi räkna bort. Styret tar i knät och på T-MAX även P-bromshandtaget. Hade X-MAX inte haft en så idiotisk dragning av röret till gasvajern rakt ned utan framåt som jag såg på en 08 hade den kunnat passa.

Aprilia GP800 satt jag bra på men stuvutrymmet är ju ett skämt. Inte en omöjlig hoj men nästan.

BMW kändes som en moppe och med Highline-kitet monterat kunder jag inte svinga benet över sadeln för förarryggstödet tar i foten. Kalla mig gärna farfar om ni vill. Och på Highline var det obekvämt att dra benet över tunneln flr den var så hög att den tog i. Annars kändes Highline helt ok att sitta på. Men för 100 papp hade jag väntat mig mer av BMW som jag tycker har utmärkt ergonomi på sina stora hojar.

Sedan provsatt jag Quadro 350. Vilken TRON!!! Man satt som i (ja, just det, I) en BMW fulldresser. 75 papp men detta är en kandidat. Manuellt framvagnslås i stället för knapp som Piaggio men jag kunde sitta stilla i affären och balansera utan problem. Cykeln faller inte alls vid stillastående, är man som hojåkare van att sätta ner foten vid stillastående har man inga problem alls.

Sedan bar det iväg till Lidköping och MC-Konsult för att provköra deras SYM GTS EVO 300i. Mycket bokstäver för pengarna. Sittställningen var mycket bra för en så liten hoj. Drivlinan utmärkt, axet upp till 80 mer än man behöver för stadstrafik. Bromsarna utmärkta, ingen ABS men hopkopplade. Faktiskt MC-känsla i bromsarna. Stort lastutrymme under sadeln. Bra knäutrymme. Enda stora minuset var att i 80 och högre skakade skallen av luftdraget och då blåste det inte mycket. Någon som vet om man kan kåpa kåpglasförhöjare som säljaren pratade om? Sedan kändes ju 13 tummarna inte som en Gold Wing at köra men det kanske är för mycket begärt. Inte så att hojen wobblade men om jag skakade kraftigt på min 120.kilosbak så vaggade hojen i sidled. Återigen kanske något man får ta med tanke på förarens och hojens vikt?

Tittade även på en Burgman 600. Massiv hoj som kändes för kort, styret satt i hakan på mig. Imponerande prislapp men det känns som att för priset blir man sådär nöjd. Och prestanda kan jag ändå inte utnyttja. Dock en kandidat om priset inte spelar någon roll.

I alla fall går letandet vidare, skall försöka hitta en Majesty 400 och en Burgman 400 att proköra.

/Anders
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013-08-27, 12:30:19 »

@Anders Nilsson,
Välkommen till forumet som sagt, trevlig/intressant redogörelse ovan av din scooter "jakt".
.........SYM GTS EVO 300i. Mycket bokstäver för pengarna............  Smiley


@Helixtompa,
Hyggligt antal Honda Scootrar du har  Smiley


-Tomas
« Senast ändrad: 2013-08-27, 12:41:21 av tomas » Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
H-P
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 29


« Svara #10 skrivet: 2013-08-27, 13:58:22 »

Hej Anders!
Jag har en Burgman 400 sedan ett år tillbaka som jag är väldigt nöjd med. Jag har kört ca 600 mil utan något som helst problem sedan inköp och kan verkligen rekommendera den. Jag köpte den begagnad av en man som var i din längd så den borde kunna vara intressant.

Eftersom jag sannolikt kommer köpa en större touringhoj till nästa säsong kommer den dessvärre avyttras under hösten eller våren då jag inte har plats för två i mitt redan proppfulla garage...
Hoppas du finner något passande.

Mvh
Hp

Loggat
Anders Nilsson
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #11 skrivet: 2013-08-27, 19:29:35 »

Kontaktade en kille i Stockholm som har en SYM till salu. Han skickade bilder och bakre kromända på ljuddämparen är rostig, inte genomrost men kommer att bli om ett par år. Likaså stötdämparen hade rostantydan (färgen kryper) och man ser att färgen på gjutgodset till svingarmen börjar korrodera. Hojen har stått ute och i garage blandat men vi snackar en -11 som gått 1000 mil.

Är allting från Taiwan och Kina så här dåligt? Jag börjar undra om inte en 10 år gammal Japan är i bättre skick. Kanske skall hålla sig till de etablerade märkena, finns kanske en anledning till att Japanerna kan ta ut sina höga priser.
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #12 skrivet: 2013-08-27, 19:38:04 »

Jo,

Det är helt enkelt så att man får vad man betalar för. Men har man för stunden inte så mycket cash så är de billigare alternativen ett väldigt bra alternativ. Om tankarna inte finns på att gå till banken å låna förståss.

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
H-P
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 2
Antal inlägg: 29


« Svara #13 skrivet: 2013-08-27, 20:58:12 »

Hade en Sym 125 cc under två säsonger som funkade helt superbra. Avgassystemet, gjutjärnet började bli lite ytrostangripet efter en vintersäsong, körde faktiskt en hel del i betänklig temperatur, asfalt men.. halt.
Men, den gick alltid. Kunde stå långa perioder och startade alltid. Sålde den till mina föräldrar som nyttjar den lite sporadiskt och den går lika fint idag.
Min uppfattning är att Sym är bra grejer, dock är just den modellen sannolikt för liten för dig..

/hp
Loggat
Anders Nilsson
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 1
Antal inlägg: 7


« Svara #14 skrivet: 2013-08-28, 21:11:38 »

Storleken är inga problem, har provkört samma modell/årsmodell. Tycker den passar mig bra för att vara en scooter till skillnad från t ex T-max. Handlar mycket om var centimetrarna sitter. Just GTS 300 passade mig väldigt bra. Ingen långtourer men jag skall ju bara köra inom Göteborgs kommun. Och kanske Mölndal.

Enda stora anmärkningen på GTS 300 är att huvudet börjar vibrera loss i 80 km/h. Finns väl högre vindrutor och så kör jag sällan så fort långa stunder. Blir kanske max 10 minuter in till stan och till jobbet kommer det avbrott med 60 km/h var 3-4 minut så man hinner skruva fast huvudet igen  Grin.

Den jag tittar på har gått 1000 mil, hur länge lever en scooter? Verkar som att få scootrar man ser på Blocket har gått mer än 2000 mil fast jag hittade en kille på nätet som hade kört en sådan här 7000 mil.

Kolla in den här länken:
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=&to=en&a=http%3A%2F%2Fvadrouilleur.weebly.com%2Fle-big-scoot-blog.html

Fast då var den helt slut. Får jag ut 5000 mil till är jag nöjd. Visst, BMW går länge men de är svårare att mecka med och att lämna in kostar skjortan. En GTS kan man ju fixa själv, hittade en verkstadshandbok på nätet till GTS 250 och vem som helst kan ju serva den.

Kommentera gärna om jag verkar naiv/korkad eller har fått något om bakfoten, jag är intresserad av att höra verkligheten eftersom detta skall bli ett bruksfordon som används i stort sett varje dag så länge det inte är halt.

Vad finns det för saker på en scooter som kostar riktigt mycket i arbete eller delar (typ 5000+ kr eller så)?
Loggat
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.154 sekunder med 21 databasfrågor.