Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 06:39:47
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  MC
| | |-+  Honda Goldwing 1500 SE - 98 ( GL 1500 )
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: Honda Goldwing 1500 SE - 98 ( GL 1500 )  (läst 70078 gånger)
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« skrivet: 2013-08-12, 20:30:41 »

Hej,

Jag tänkte väl egentligen inte skriva så mycket mer än att det här är väl platsen som jag fr o m nu kommer lägga upp både intressant och Ointressant information om min vinge som jag brukar kalla " Gullan"  haft henne till dags dato ca 1,5 månad & snart kört 450 mil me na'.
Årsmodell 98 är det och färgen i det här fallet kallas champagne ( metallic )
Som modell fanns den i detta utförande mellan 1988 & 2000. Lite speciellt med här är att det är den första Guldvingen med 6 - cylindrig motor . Boxermotor i samma anda som t ex Porsche 911.  Även den första modellen som har backväxel. Men jag har förstått att det finns en snikmodell ? Som ej har backväxel. Kanske kommer att återkomma om det. Ja just det , den har 2 förgasare. Inte insprutning, det har efterföljaren som är en helt annan sak... GL 1800 har den då som beteckning. Oj nu blev det lite överinformativt igen.

Hörs igen // Mieri
« Senast ändrad: 2013-08-12, 20:38:19 av mieri » Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Stig45
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 10
Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland



« Svara #1 skrivet: 2013-08-14, 06:24:20 »

Finns det 1500-or med förgasare??
Visste jag inte. Huh?
Jag har ju en GL1200 (4-cyl med fyra förgasare) och de sista 1200-orna fick ju insprut?
Gick man tillf tillbaka till antikvvärlden  på 1500?
Loggat
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #2 skrivet: 2013-08-14, 07:28:31 »

 Jo,

Gullan är antik... Jag visste också om det där med de senare 1200: orna som slapp choken. Men icke att förglömma så består i alla fall den här planeten av ett stort antal människor som är fientligt inställda till elektronik som t ex insprutning. Jag hann bli lite bortskämd med insprutning på Silvervingen de 11 månaderna som jag ägde den men nu är det back to basic ett okänt antal månader igen ? Och jag har 1800: an i sikte när Gullan (1) mig mer ej tilltalar ?


Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #3 skrivet: 2013-08-27, 16:43:07 »

Hej ,

Jag tänkte väl bara mest rapportera att idag har jag haft min Guldvinge i min ägo 2 månader . Drygt 600 mil har det blivit . Inga större problem har det varit . Det där med slavcylindern till kopplingen som pinkar lite lite är väl det som varit mest irriterande . Men faktum är att jag inte behövde efterfylla en enda gång nu i helgen när jag var på Öland ? Jag gillar saker som reparerar sig självt..
Några bromsljus har lagt av . Men det finns några i reserv... Ventilationsspjället i vindrutan har kärvat ett tag , det övergick till slut i ett trasigt fäste på den vänstra sidan . Är numer stelopererad med en  vacker rosett ? Stängt läge förståss för nu kommer det kallare tider här framöver . Har även upptäckt att luftfjädringens ( bak ) kompressor funkar inte när man ska " dela med sig " luft till andra, med största sannolikhet ett elfel . Men den funkar i alla fall till sig självt . M a o bakfjädringen kan höjas & sänkas .
Håller på att lägga undan pengar till vinterns serviceåtgärder . Kamremskoll , ev byte . Oljor o s v . Handtagsvärme vore skönt . Byta spjället i vindrutan. Jag ska hålla ögonen öppna efter ett par begagnade armstöd till passageraren . Säg till om ni ser nåt .
Kommer inte på något mer just nu . Jo soppaförbrukningen pendlar lite grann mellan 0,5 & 0,7 . M a o den är riktigt bra på att snitta 0,6 l/ mil.
Men cruisar man så går den lätt på 0,5. helst ej över 90 km/t bara . Oljeförbrukning = 0 .

 Fortsättning följer.

Mieri

« Senast ändrad: 2013-12-08, 13:12:16 av mieri » Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #4 skrivet: 2013-08-27, 19:18:32 »

Hej ,

Jag tänkte väl bara mest rapportera att idag har jag haft min Guldvinge i min ägo 2 månader . Drygt 600 mil har det blivit . Inga större problem har det varit . Det där med slavcylindern till kopplingen som pinkar lite lite är väl det som varit mest irriterande . Men faktum är att jag inte behövde efterfylla en enda gång nu i helgen när jag var på Öland ? Jag gillar saker som reparerar sig självt..
Några bromsljus har lagt av . Men det finns några i reserv... Ventilationsspjället i vindrutan har kärvat ett tag , det övergick till slut i ett trasigt fäste på den vänstra sidan . Är numer stelopererad med en  vacker rosett ? Stängt läge förståss för nu kommer det kallare tider här framöver . Har även upptäckt att luftfjädringens ( bak ) kompressor funkar inte när man ska " dela med sig " luft till andra, med största sannolikhet ett elfel . Men den funkar i alla fall till sig självt . M a o bakfjädringen kan höjas & sänkas .
Håller på att lägga undan pengar till vinterns serviceåtgärder . Kamremskoll - ev byte . Oljor o s v . Handtagsvärme vore skönt . Byta spjället i vindrutan. Jag ska hålla ögonen öppna efter ett par begagande armstöd till passageraren . Säg till om ni ser nåt .
Kommer inte på något mer just nu . Jo soppaförbrukningen pendlar lite grann mellan 0,5 & 0,7 . M a o den är riktigt bra på att snitta 0,6 l/ mil.
Men cruisar man så går den lätt på 0,5. helst ej över 90 km/t bara . Oljeförbrukning = 0 .

 Fortsättning följer.

Mieri



Vacker rosett ?    http://campl.us/irEoVFjixfo
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #5 skrivet: 2013-08-27, 19:24:49 »

Hej,

Jag tänkte väl egentligen inte skriva så mycket mer än att det här är väl platsen som jag fr o m nu kommer lägga upp både intressant och Ointressant information om min vinge som jag brukar kalla " Gullan"  haft henne till dags dato ca 1,5 månad & snart kört 450 mil me na'.
Årsmodell 98 är det och färgen i det här fallet kallas champagne ( metallic )
Som modell fanns den i detta utförande mellan 1988 & 2000. Lite speciellt med här är att det är den första Guldvingen med 6 - cylindrig motor . Boxermotor i samma anda som t ex Porsche 911.  Även den första modellen som har backväxel. Men jag har förstått att det finns en snikmodell ? Som ej har backväxel. Kanske kommer att återkomma om det. Ja just det , den har 2 förgasare. Inte insprutning, det har efterföljaren som är en helt annan sak... GL 1800 har den då som beteckning. Oj nu blev det lite överinformativt igen.

Hörs igen // Mieri


Det är väl brukligt att det finns några bilder på henne ( Gullan är hennes namn ) i detta ämne.

http://campl.us/dsoLAaUTBzo
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #6 skrivet: 2013-08-27, 19:33:13 »

Jo det var en liten grej till jag ville förmedla,

Jag har pratat med rätt många Guldvingeägare på sistone . Och en sak som ALLA säger är att har man provkört en 1800:a , d v s modellen som kom efter min 1500:a så e man körd  = habegäret blir väldigt stort efter den större . Därför tänker jag inte brådska för mycket med en provkörning av den större nämnda.. Gullan 1 ska väl jag få njuta av minst en sommar / säsong till ?

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013-08-29, 15:33:06 »

Ja hon är fin hon, 1500-1800 vikt skillnad?


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #8 skrivet: 2013-08-29, 22:28:53 »

Tjena,

Vad det gäller vikten är jag inte riktig säker , men jag har hela tiden " trott" att en 1800: a väger ca 15 kg mindre än en 1500: a . Men att tro är att inte veta . Så det blir väl jag eller någon annan som här framöver fyller i rätt fakta kring den frågan . Men min har i alla fall stenålders stålrörsram & 1800 har en modern aluminiumram. Har blivit informerad muntligen om så i alla fall... Har ej kollat själv .
Hur mår ryggen Tomas ? Har det blitt nå åkt ?

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #9 skrivet: 2013-10-14, 14:33:32 »

Hej ,

Tänkte bara skriva ner en liten detalj här till folket som nu skulle ha råkat halka in här .
Under gårdagens Uppsalatur mot & med mixen så passerade jag 800 mil med Gullan . Så på drygt 3,5 månad har jag kört drygt 800 mil .
Det är väl bra ? ( kanske inte för isbjörnarna då för de får ju färre isberg å gå på tack vare mig ? ) Jag måste verkligen säga att när nu arslet har vant sig vid vingens limpa så har långfärdskomforten gått från att vara bra till jättebra .

Det var det .

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #10 skrivet: 2013-11-30, 20:19:38 »

 Tjena ,

Imorgon är det första advent . Men för en liten stund sedan så premiärtjyvsmakade jag den första glöggen denna säsong .  Det har inte blivit så mycket åkt de senaste veckorna p g a ej alltid friktionsmässigt rätt åkunderlag . Så jag har vant mig vid tanken på att inte åka något mer i år i alla fall ? Så nu stundar service å sånt. . Jag har kollat runt lite & min 1500:a kostar denna " 6000 milaservice" som är en sorts grundservice 4500kr. Kamremmarna eller om det nu är en rem ? Ska kollas eller ev bytas . Kanske få handtagsvärme monterat. Så vi får se vad det slutar på ? Men pengarna ska väl rulla . Jag kan trösta mig med att min 1500:a har hydrauliska ventillyftare & det har inte den nyare 1800:an . De ska justeras var 2400:e mil på den , och det lär vara skapligt trassligt? = dyrt.... Bara för eran information .
Nästan 950 mil har jag hursomhelst fått ihop med Gullan denna säsong . Mycket mersmak jag fått . Planen är att absolut åka hela 2014 med henne . Så framtiden får utvisa när en lite nyare 1800 kommer in i mitt liv . Jag tog en liten titt i mina tidningsgömmor och hittade en Biketidning från 1988 . GL 1500 ny modell !!


http://campl.us/iLGFYLi7Lm8

Mieri


« Senast ändrad: 2013-12-08, 13:09:18 av mieri » Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013-12-04, 00:55:06 »

Skoj,
Borde haft lite bättre upplösning så man kunde läsa hela artikeln.
Hå hå ja ja, Jul'en kryper närmare första julbordet på fredag  Smiley


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #12 skrivet: 2014-04-12, 23:56:55 »

Tjena ,

Första inlägget från det fantastiska året 2014 kommer snart ? Det kommer att visa hur fantastiskt användbar en x:@ utrustad Guldvinge är ?
Ca 120 mil har jag åkt på na än så länge denna säsong som börjat rekordtidigt . Inga problem mer än att ett planerat framdäcksbyte är på intågande . Besiktning strax därefter .

Gullan
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #13 skrivet: 2014-04-24, 12:07:15 »



Test test .....

http://instagram.com/p/nKlaCgr4NP/#

Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #14 skrivet: 2014-04-24, 12:07:51 »


Tjohoo
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.141 sekunder med 22 databasfrågor.