Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-16, 21:12:09
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Övrig Motor
| |-+  Motor allmänt
| | |-+  Kökörning...
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Kökörning...  (läst 13664 gånger)
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« skrivet: 2013-04-22, 08:49:25 »

Åkte på E18 imorse, stillastående köer. Jag försökte så gott jag kunde att köra mellan bilarna i lugnt tempo. Ganska trångt nu på E18 pga. all ombyggnad så ibland fick man stanna och vänta på att det skulle bli mer plats. När jag åker så märker jag att en lastbil före mig svänger ut till vänster för att stoppa min framfart. Jag stannar och lastbilschauffören sticker ut sitt huvud och skakar åt mig, ungefär som att jag begått en dödsynd i trafiken. Det ska tilläggas att jag har stor respekt för lastbilar i trafiken och försöker undvika att placera mig bredvid en sådan..

Om jag förstår lagar och regler rätt så gjorde jag inget fel? Men hur hade ni gjort i samma situation, hade ni stått i kö två timmar eller kryssat mellan filerna?
Loggat
JH80
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 31

Kör: SH300
Kör2: Volvo 740
Kör3: Volvo V70
Kör4: c172, pa28
Kör5: Emmaljunga duo combi
Hemort: Göteborg

« Svara #1 skrivet: 2013-04-22, 09:48:23 »

Jag kryssar alltid emellan bilarna vid kö. Till och med vid rödljus kör jag upp och ställer mig emellan bilarna längst fram.
Har aldrig varit med om att något gjort vad du berättar om.
Men idioter finns det gott om i trafiken så jag är inte förvånad.

Sen vad lagen säger om att köra emellan vet jag ej. Jag kunde inte bry mig mindre om det heller faktiskt.
Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #2 skrivet: 2013-04-22, 10:47:33 »

Hej.

SMC har skrivit lite om detta, och så här säger man där:

- Det finns inget förbud att köra om ett fordon i ditt eget körfält på vänster sida. Men, kör du om i
samma körfält ska du ha ett säkerhetsavstånd till den du kör om. Du har ingen självklar rätt att
använda utrymmet.

- I långsamma köer är det OK att byta fil eller ligga mitt på linjen om du gör det på ett säkert sätt.

- Anpassa hastigheten när du passerar en kö som rör sig. Skillnaden mellan din och köns hastighet bör
inte vara högre än 10 km/h. Då har du chans att göra en bedömning av din omkörning för varje fordon
du kör om.

- Kör om på ett sätt som inte skrämmer upp dina medtrafikanter eller irriterar dem i onödan.

- Tänk framåt på vad bilisterna kan tänkas göra så minimerar du risken. Bilister kan göra plötsliga
filbyten, öppna bildörrarna eller helt enkelt tränga dig eftersom man inte vill att du ska komma fram
före i kön.

- Kör in bakom närmaste bil i kön när kön börjar röra sig snabbare och följ flödet.

- Använd blinkers vid filbyten.

- Undvik att stå allra sist i en kö med tanke på att du sitter oskyddad på din motorcykel och kan råka
riktigt illa ut om någon kör in i kön bakifrån. Försök placera dig och din motorcykel mellan bilarna i kön.
Använd varningsblinkers eller bromsljus för att de som kommer bakifrån ska upptäcka kön snabbare.

Till sist, ta detta som SMC:s tips och inte som lagtext. Det är alltid upp till den enskilde
polismannen att avgöra vad som är vårdslös körning.

M.V.H

  /Tobias
Loggat
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 8
Antal inlägg: 92


« Svara #3 skrivet: 2013-04-22, 10:53:30 »

Gör lika dant, dock försöker jag använda vägrenskörning för min egen säkerhet.  Har varit med allt för många ggr under mina år att en dörr helt plötsligt kan öppnas om kön står helt still för Svensson vill ha in frisk luft i bilen.

Tittar man sedan rent krasst på vad som sägs i vägtrafikförordningen gäller följande, med lite förenklad Svenska än paragrafstilen. I allt detta måste först grundregeln vara att vägen är markerad som en tvåfilig väg samt att farten inte får överstiga 70km/h just då.

Då säger den minst kända lagen i trafikförordningen att får Du köra om en fordon som ligger i högerfilen på dess vänstra sida även om du har en bil bredvid Dig i den vänstra filen. Dvs får Du plats i samma fil (den högra)är omkörningen ok att göra "mellan" bilarna även om det finns andra fordon i den vänstra filen. MEN denna regel upphör att gälla om Du måste vid omkörningstillfället byta till den vänstra filen för att få plats. Då helt plötsligt bryter Du mot lagen då Du teoretiskt gör en omkörning på höger sida av den bil som ligger i vänsterfilen vilket inte är tillåtet !! Hängde Du med ?? Smiley

Därför tycker jag att det är lättare att ligga i den yttersta filen och att köra med ovanstående regel, dvs kör jag om bilen i den vänstra filen på hans vänstra sida men endå i samma fil gör jag mig inte skyldig till något brott och jag kan i de lägen där bilen ligger så dåligt placerad i filen utnyttja den smala vägrenen till vänster enligt paragraf 3 kap § 12, sista stycket som säger, lite förkortat: Mc får inte åka där mer än tillfälligt för att "underlätta framkomligheten för annan trafik".

Enligt mig så ökar jag ju framkomligheten för fordonen bakom mig då jag ger dem mer plats. Hur farbror Blå skulle resonera om detta får jag se den dag det blir aktuellt Wink

Sedan att vissa Svensson i sina sardinburkar blockerar ens väg är bara ren och skär avundsjuka för att de sitter fast. Därför ska minsann inte Du kunna smita förbi honom utan snällt vänta i solidarisk anda i samma kö, även om Du nu skulle kunna passera. Det är bara att skratta åt det och dra vidare.

En annan rolig sak med lagen är också i fallen där man kör om bilarna vid ett rödljus. En kompis till mig gjorde detta och la sig framför den första bilen i kön, varvid han stod  ca 1m framför den bilen men fortfarande i jämnhöjd med rödljuset. Denna visade sig vara en civil trafikpolis som då bötfällde kompisen för "rödljuskörning" då han hade kört över stopplinjen vid korsningen med hojen för att få plats vilken givetvis var precis där bilen stod. Värt att titta efter dessa linjer och i så fall parkera i jämnhöjd med första bil för att slippa detta om inte plats finns framför.

Edit, han se att ett inlägg med samma innehåll och bra tips han in innan jag skrev färdigt på detta. Sorry upprepningen Smiley
« Senast ändrad: 2013-04-22, 10:59:20 av Calvin » Loggat
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #4 skrivet: 2013-04-22, 12:54:17 »

Bra med ytterliggare info i ärendet.
Hjälper dessutom min dotter med AM-kortet (för EU-moped).
Och där säger lagen att man SKALL använda vägrenen där det finns en sådan, även om det är en heldragen linje mellan körfältet och vägrenen.
Så man får inte bli förvånad om en moppe kommer susande förbi kön på vägrenen, det är helt i sin ordning.
Därför borde man även tillåta detta för mc tycker jag, det underlättar ju trafikflödet.
Men som alltid bör man tänka på att man är utsatt som mc-förare, oavsett vems fel det är när det smäller så är risken stor att man är en "förlorare".

M.V.H
  /Tobias
Loggat
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #5 skrivet: 2013-04-22, 13:16:04 »

Då kan man väl konstatera att jag inte riktigt har lagen på min sida eftersom jag garanterat inte har kört om i mitt eget körfält (höger) utan har svängt lite mellan filerna. Vägrenen är bara att glömma på den sträckan jag kör eftersom den inte existerar :-)

Angående trafikljus så är är rekommendationen vid lane splitting att lägga sig framför eller bakom den första bilen, för att undvika olyckor där du befinner dig i någons blind spot och blir påkörd.
Loggat
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 8
Antal inlägg: 92


« Svara #6 skrivet: 2013-04-24, 17:00:11 »

Angående trafikljus så är är rekommendationen vid lane splitting att lägga sig framför eller bakom den första bilen, för att undvika olyckor där du befinner dig i någons blind spot och blir påkörd.

Japp men som sagt var se upp med "stopplinjen" så Du inte råkar ut för det samma som kompisen. Surt att bli av med 1 600:- bara för man tänker rätt men gör fel
Loggat
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #7 skrivet: 2013-04-25, 16:03:28 »

Man får också se upp med dom heldragna linjerna mellan filerna. Idag så kryssade jag som vanligt mellan bilarna för att komma fram vid rödljuset. När jag nästan är framme så ser jag en polisbil längst fram, jag skyndar mig att svänga in bakom närmsta bil. Lite onödigt att ligga bredvid en polis på heldragen linje...
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013-05-23, 20:26:19 »

 good post's
Satte den sticky redan för ett tag sedan, bra info.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Semester Stallone
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 18
Antal inlägg: 274

Kör: Honda SH300i (2017)
Kör2: Honda Hornet 900 (2006)
Kör3: Honda MSX125 (2017)
Hemort: Estocolmo



« Svara #9 skrivet: 2013-12-17, 16:48:29 »

Vägrenen ska man nog om möjligt undvika. Har kostat mig några tusenlappar. Den nitiska sortens ordningsmakt tror gärna att vägrenskörning är förbjuden, men hur de än slår i vägtrafikförordningen får de inget stöd för detta. Däremot,  då irritationen väl vuxit sig tillräcklilgt stark på samma ordningsmakt, kommer bötesförläggandet för att man brutit heldragen linje. Och det blir duktigt knepigt att neka tilll. Hart när omöjligt att komma ut i vägrenen på annat sätt…


Loggat
masun
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 5
Antal inlägg: 79

Kör: Piaggio MP3 Yourban 300
Hemort: Stockholm

« Svara #10 skrivet: 2014-05-16, 19:25:46 »

Det finns så breda fina vägrenar på nybygga vägar här i Stockholmsområdet så vid köer så kör jag ofta där :-) jag tar den risken. Men märkligt nog ser jag många mc-förare som snällt står stilla i bilköer och varken kör mellan bilar eller på vägrenen.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.116 sekunder med 22 databasfrågor.