Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-23, 12:02:53
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Dags att sätta ner foten! (fotpinnar på scootern)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Dags att sätta ner foten! (fotpinnar på scootern)  (läst 34886 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« skrivet: 2013-02-23, 14:47:18 »

Sambon har slagit till på hjälm och ställ och det lär bli trångt i fotutrymmet på MP3:an framöver, inte minst på grund av fotbromsen som redan nu är ivägen.
Så efter att ha följt tråden om Ultimate foot pegs (UFP, konverters för att montera fotpinnar på en MP3:a eller en Fuoco) på Modern Vespa så slog jag till på dessa.

De levererades under mellandagarna, men det är först nu som jag köpt ett set med fotpinnar och monterat allting på hojen.

Här är resultatet:



Två långa härdade skruvar använder samma hål som använts för att hålla diamantplåten på plats. På sidan av adaptern finns ett antal hål så att man kan montera fotpinnarna på rätt avstånd.



I uppfällt läge.



I nedfällt läge.



Originalsittställning, fotbroms i vägen.



Mycket bättre nu, får testa lite olika lägen för fotpinnarna (går att justera i höjd).

Har inte hunnit köra med dessa än, låter snön smälta först. Men när jag väl hunnit med det så kommer jag att skriva mer detaljerat om hur det känns.
Hela kalaset gick på under en tusenlapp (köpte ett par riktigt billiga fotpinnar, 240 kr hos Lelles i Uppsala, bara för att testa konceptet, kommer kanske byta upp mig om jag känner att det behövs), 115 USD kostade adapters med frakt. Allting var plug-and-play, tog ca 15 minuter att montera adapters och pinnarna på hojen.

Nu är det bara våren som saknas...

 scooter8
Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013-02-25, 10:35:45 »

Yoss, kan det vara så att du är den första i det här forumet som har köpt ett par?

På MV så är det väldigt populärt har jag märkt.
Dyra?
Vad säger bilprovningen?

Vi har ju en del skumma lagar i det här landet Smiley

Men, riktigt kul att se dom här på hemmaplan även om det för mig bara är på bild.
En fin topic är det också Smiley

 icon_thumright
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #2 skrivet: 2013-02-25, 13:04:05 »

Mig veterligen har bilprovningen inte slagit ner på " Highway Pegs" förut . Men detta är ju "Low way Pegs" ...
Så då är det inte lätt å veta ( ti hi, ti hi)


Soliga hälsningar
Mieri
« Senast ändrad: 2013-02-25, 22:29:57 av mieri » Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 8
Antal inlägg: 92


« Svara #3 skrivet: 2013-02-25, 21:18:26 »

Enda nackdelen som jag kan se är väll att Du dels kommer att "frysa" lite mer om knäna då Du i praktiken flyttar ut benen utanför kåpas skydd och på köpet kanske får lite smutsigare skor av stänket. Annars ok lösning

Själv har jag i svåra stunder funderat på att brutalt ta bort bromspedalen helt och köra utan då den endå är totalt värdelös vid bromsning.
Dock har jag inte samma problemet en "påpälsad" Embarrassed flickvän som stjäl utrymme då hon tröttnade på att sitta baktill och skaffade sig en egen hoj.... smart kvinna. Fast jag tror att Din är på gång till denna lösning också, skinnstället och all utrustning är steg 1 i en smart uträknad plan mot en egen  scooter
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #4 skrivet: 2013-02-26, 11:13:48 »

Jag kollade i Richards (tillverkarens) beställningslista och jag var inte den enda från Sverige som beställde dessa, men jag tror jag är först på forumet i alla fall.

Calvin har rätt angående att fötterna kommer att hamna utanför skyddet, vad jag kunnat läsa mig till på MV så tycker de flesta som provat att det är ett mindre problem. LT-ägarna tycker att den löser fotbromsproblemet på ett bra sätt eftersom fotbromsen fortfarande går att använda för att hålla hojen still samtidigt som man släpper styret (för att sträcka på sig vid rött trafikljus etc.).

Får väl se hur det funkar i verkligheten. Adapter + fotpinnar är tokenkla att plocka bort ifall man ska till besiktning eller ifall man tröttnar på dem...
Loggat



Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013-02-26, 15:49:03 »

 good post
Intressant, ska bli kul och höra vad du tycker när du använt dom en stund.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #6 skrivet: 2013-02-27, 01:01:05 »

Bra inlägg!! mera sådant! med bilder å allt..  headbang   Var det betalning i förskott med Paypal eller något annat betalsätt?  icon_salut

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #7 skrivet: 2013-02-27, 12:07:28 »

Tackar! Yes, det var förskottsbetalning mot faktura som kom in via Paypal.
Gick snabbt och smidigt. Transporten tog dock tid och kartongen var lite skadad när den kom fram - dock inga skador på innehållet...
Loggat



Motorburen Ungdom
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Karma: 4
Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc



« Svara #8 skrivet: 2013-02-27, 20:19:21 »

Vad säger bilprovningen?
Vi har ju en del skumma lagar i det här landet Smiley

Rent regelmässigt så skall en registreringsbesktning göras om fotpinnar flyttas/ändras, just om man kommer med en modell som normalt inte har fotpinnar så blir det kanske lite uppenbart  Grin Det är ju något med fotbromsen som är förknippat med rätten att köra med B-kort så de kan nog tänkas ha synpunkter.

Ser ju dock onekligen lätt ut att skruva av innan det är dags för besiktning, man vet ju aldrig vilket humör de kan tänkas vara på de där kontrollanterna..
Loggat
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #9 skrivet: 2013-03-20, 09:43:28 »

Då har man varit ute och kört ett par gånger de senaste 10 dagarna då det var fint och torrt där ute (men ack så kallt!) och hunnit testa fotpinnarna en del.

De första 10 minuterna kändes det ovant och konstigt. Tog ett tag att hitta vilken del att skosulan är bäst att stödja mot pinnarna (har aldrig kört mc tidigare) - t.ex. ju närmare tårna desto mer spänd kändes körställningen. Men efter ett tag så hittar jag en bekväm position och då kändes det klockrent. Tog också ett kort tag att träna in hur man fäller upp/ner fotpinnarna utan att tappa koncentrationen från själva körningen.

Så efter ett tjugotal mil (två timmar i sträck som längsta körning) fördelat på några dagar så kändes dessa väldigt bra. Ska experimentera lite med höjdinställningen bara för att hitta bästa läge.
Ett par observationer:
- det är så skönt att ha en till körställning, jag störde mig inte så mycket på fotbromsen men vid längre körningar så blev jag stel av att ha fötterna på samma plats hela tiden
- vid fullt styrutslag så kände jag hur tåspetsen på stövlarna nuddade framskärmen - inget dramatiskt, dock bra att notera att man rör sig med foten i de "trakterna"
- när jag filtrerade genom trafiken så kändes det mer naturligt att fälla in fotpinnarna och använda fotplattorna
- man blir kall om tårna efter drygt en timmes körning i 3-4 grader, har inte märkt det när jag körde utan fotpinnar, dock ingen stänk från hjulen i blött trots att man har stövlarna ganska nära dessa
- återstår att testa lite mer aktivare körning samt hur det käns vid långsamma hastigheter och skarpa svängar när vägförhållandena tillåter detta (fortfarande mycket grus på vägarna)

 icon_sunny


* IMAG0120.jpg (104.3 KB, 690x466 - visat 1079 gånger.)

* IMAG0131.jpg (87.04 KB, 466x778 - visat 1198 gånger.)
Loggat



Motorburen Ungdom
mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #10 skrivet: 2013-03-20, 10:29:07 »

Oj oj Yoss,

Du har förmodligen startat en trend?


Mieri som tycker att det vita är så där just nu..
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #11 skrivet: 2013-03-20, 10:40:33 »

Kanske det kanske. Tillverkaren av adapters till fotpinnarna har dock flaggat på MV att han kommer inte göra några fler efter denna "batch".
 
Men det har han sagt även tidigare...   Cheesy

BTW, samma person har tagit fram adapters så att även passageraren kan använda fotpinnar, dock kändes det lite som overkill för min del...

Loggat



Motorburen Ungdom
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #12 skrivet: 2013-03-20, 10:44:45 »

Mieri som tycker att det vita är så där just nu..

Vet inte om jag kan hålla med. Blev en rolig körning till jobbet imorse, kul när man kan få sladda lite så här sent under vintern. Med bilen vill säga...  Cheesy
Loggat



Motorburen Ungdom
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013-03-20, 14:30:15 »

Verkar vara en god investering då.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
gadus
Gäst
« Svara #14 skrivet: 2013-04-05, 21:10:41 »

Jag kollade i Richards (tillverkarens) beställningslista och jag var inte den enda från Sverige som beställde dessa, men jag tror jag är först på forumet i alla fall.


Japp du är först på forumet. Jag beställde också från samma omgång. Betalning och leverans utan problem. Skall nog skruva på dem i helgen.

Med dina erfarenheter funderar jag på fotpinnar som fjädrar upp av sig själva, om sådana finns. Man vill ju inte dra en reva i asfalten...
Loggat
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 4.312 sekunder med 22 databasfrågor.