Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 01:56:03
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Yamaha X-Max [Samlingstråd]
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Yamaha X-Max [Samlingstråd]  (läst 8121 gånger)
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« skrivet: 2012-09-13, 20:14:29 »

Jag gillade iden som Pelle6569 hade om att ha ett eget "forum" om SH300 eller i detta fall, forum tråd om just Yamaha X-max.
Vad sägs om att försöka samla all info om Xmax här?

Nedan är länkar till info som redan finns i forumet om Xmax.
Ang service så har 100 och 300 mils servicen kostat runt 1000 kr per gång för mig på Yamaha Center.

Har jag missat nån tråd så posta den i tråden Smiley Annars är det ju bara att fortsätta skriva här Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Andy K
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Karma: 2
Antal inlägg: 19

Kör: Yamaha X-max 250 ABS, vit
Kör2: Baotian Classic 50cc
Kör3: Volvo V50
Kör4: Traktor Yardman/Briggs&Stratton 14hp
Hemort: Älvsjö



« Svara #1 skrivet: 2012-09-23, 08:05:53 »

Jag har en x-Max 2012 som gått 150 mil där tempen inte riktigt går upp till "mitten". När jag köpte den var det varmare ute (15-20) grader, då gick det ganska fort, men senaste tiden med dryga 10 grader ute hoppar nålen upp till endast andra steget på den femgradiga skalan även efter 20 min körning. Vid ett tankstopp igår gick den upp direkt efter stoppet men sedan ner igen när fartvinden började kyla.

Jag misstänker att detta påverkar bränsleförbrukningen eftersom den drar betydligt mer nu än i somras.

Är den gjord för sydeuropeiskt klimat eller? Finns det någon som har liknande erfarenheter? Kan man byta termostat eller täcka kylaren som på gamla bilar? Det vore intressant att höra ni andra med x-Max om ni känner igen detta.
Loggat
ljs-s
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 14
Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall



« Svara #2 skrivet: 2012-09-23, 12:21:25 »

Har oxå märkt att det går segt att få upp motortempen när det blir kallare ute.
T.ex. när jag åkte och servade min sist så var det runt 4.5 grader ute, och då gick inte min motortemp upp nått alls fören jag stannade i ett rödljus. Efter stått still en min vid rödljuset så hoppade den upp 1 pinne och höll sig där resten av turen som var runt 15-20 min lång.

Mina tankar gick lika som dina, till att göra som på gamla bilar att man tillverkar nån skiva i lämpligt material och sätter framför kylaren  och se om det kanske hjälper. Känns ju bättre om motorn får komma upp i normal arbetstemp...
Gäller ju så klart att komma ihåg att tabort skivan när värmen kommer Smiley
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.116 sekunder med 21 databasfrågor.