Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-22, 14:07:56
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Efter en vecka välte jag scooter
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Efter en vecka välte jag scooter  (läst 12658 gånger)
bjuppen
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 10

Kör: Piaggio mp3 400
Hemort: Borlänge

« skrivet: 2012-08-15, 21:41:12 »

BangHead
Jag har mitt garage i huset, i källare sas. Och garageinfarten är en kurva till själva garageporten, jag måste köra ner scootern och st och baxa fram o tillbaka för att få in den + att bildjävuln står på infarten oxo. Nåväl jag börade få in tekniken....tills i dag då jag välte den så den la sig på sidan...i nerförsbacke alltså..pust fick efter en rejäl adrenalin o kraftanstrngnig upp den occh....så välter den igen, herreeeguud. Tur man är gammal styrkelyftsre. Fick upp den o de luktade bensin. Baxade in den i garaget och började fundera på om den röda lampan blinkat förut!! Blev ej klok på den nedladdade engelska manualen om den ska blinka eller inte. Hur som helst så kände jag mig tvungen att gå ner igen och ta ut scootern o provköra så inget hade hänt, men den gick om den skulle.

Skrapmärken på toppboxen och framskärmen blev resultatet. Jaja, synd och onödigt. Kommer nog att backa ner den uppfrån framledes med hjulen låsta naturligtvis. Jag tror att de som skedde var att jag kom åt knappen så hjulen låste upp sig och jag orkade inte hålla emot. Men kan någon svar på om lampan skall blinka, det är alltså den lilla röda lampan vid hastighetsmätaren. Tacksam för svar!
Loggat
Henkes
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 54

Kör: Piaggio MP3 400, Såld
Kör2: BMW r850r
Kör3: golf....
Kör4: Yamaha Aerox
Kör5: KTM Duke 125 (om jag lyckas stjäla tillbaka den från grabben)
Hemort: Åkersberga

« Svara #1 skrivet: 2012-08-15, 21:47:50 »

Trist med fallet, men du får väl trösta dig med att du inte var under..
Blinkande röda lampan är indikatorn för immobilizern, dvs det elektroniska stöldskyddet. Ja den skall blinka när nyckeln är ur.
/Henkes
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012-08-15, 21:49:32 »

Attans vad trist.

Höll på att tappa min förra året i garaget på jobbet dit jag tagit den för tvätt, skulle bara köra runt för att vända andra sidan till och tog en lågfarts sväng runt en betong pelare lite för sakta och lite för snävt och så länge man har balans så tänker man inte på vikten men när man satte ned foten för att "rädda" så var det rent hiskligt tungt, gick fint men nära var det.
Vikten är något som också väl märks i minsta motlut/grus om man kommit till så att man ska backa lite.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Henkes

Antal inlägg: 54

Kör: Piaggio MP3 400, Såld
Kör2: BMW r850r
Kör3: golf....
Kör4: Yamaha Aerox
Kör5: KTM Duke 125 (om jag lyckas stjäla tillbaka den från grabben)
Hemort: Åkersberga

« Svara #3 skrivet: 2012-08-15, 21:53:11 »

Ps Akta ryggen när du skall resa cykeln. Kolla den här videon så får du lite tips..
How To Pick Up A Fallen Motorcycle

Loggat
bjuppen
Klass 2/EU25 (Nybörjare)
*

Antal inlägg: 10

Kör: Piaggio mp3 400
Hemort: Borlänge

« Svara #4 skrivet: 2012-08-15, 21:57:17 »

Tack för svaren grabbar.
Ja lite skrapmärken får man tåla, man lär sig oxo något, får rutin.
Loggat
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #5 skrivet: 2012-08-16, 08:27:58 »

Shit happens, bra att du inte skadats - scootern är bara en hop av plast och metall...

Ett par tips:
- Den röda lampan ska blinka, det stämmer. Men bli inte förvånad ifall den inte blinkar efter att du låtit scootern stå några dagar. Den slutar blinka efter några dagar för å spara på batteriet men startspärren är fortfarande på.
- Var försiktigt när du flyttar runt scootern med låst framvagn på ojämnt underlag. Svänger du för mycket så kan den tippa över.
- Var försiktig med knappen som låser/låser upp framvagnen samt gasreglaget (även det låser upp framvagnen), här gäller det att lära in att man inte ska fibbla med dessa i onödan och undvika de i en vid båge så länge möjlighet finns att låsa upp framvagnen av misstag.
- Repiga/trasiga plastdelar går att byta ut och behöver du beställa några nya så kan du göra det på Easyparts.nl.

Ha en bra dag!
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-08-16, 10:47:39 »

Tråkigt när det händer, annu tråkigare när man ser skadorna.

Jag råkade ut för att min fuoco ramlade (med mig på) vid ett rödlyse i Örebro.
Felet var att det inte fanns någon el kvar. Jag hade ett trasigt laddningsrelä och hade kört på
enbart batteriet.

Skadorna blev: trasig backspegel, trasigt bromshantag, repor på sidopanelen.

Alla skadade prylar plus laddningsrelär beställde jag från Holland.

Om du skall beställa något, så testa http://www.easyparts.nl/showarticles/0-938-377-1646/Piaggio-MP3.html&country_redir=NL#Piaggio-MP3.html

Dom är väldigt bra att ha att göra med.

Originaldelar så som plastsidor mm kan ta 14 dagar, annars tar leveransen cirka en vecka.

Bra priser och låg fraktkostnad.

/ Kjell
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc

« Svara #7 skrivet: 2012-08-17, 20:41:56 »

Älskar låsningen när jag skall baxa in maskinen i garaget, gör verkligen det hela enkelt!  Cheesy

Har inte haft markkänning ännu men här är ytterligare en sak man inte bör göra som involverar låsningen:

kör in på en parkering för att greja med gps:en
lås fjädringen och börja gps-greja
inse att hojen rullar lite, dra handbromsen
greja mera gps, stoppa undan gps
sedan bråttom iväg, på med handskar, inta rätt ställning, körklar, gas!

Var väldigt förvånad över att jag inte kom en centimeter framåt hehe  Shocked. Men låsningen släppte ju såklart och tyngdkraften tog vid. Det tog en stund innan hjärnan kopplade. Som någon skrev, tur man tränar styrka regelbundet. Fångade hojen ett par decimeter innan touchdown. Det var rejält tungt att dra upp 260 kg och det var verkligen på håret att det gick.

Man skall aldrig stressa eller ha bråttom när man är ute och kör hoj... Försöker tänka på det ständigt efter incidenten.
Loggat
Atheos

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #8 skrivet: 2012-08-19, 15:50:14 »

Jag har mp3an i källarn så har en grusnerfart, och jag backar alltid ner och låser aldrig tilten tycker det är mycket lättare utan tiltlås på vägen ner baklängest för man slippe bli tvingad i konstig vinkel då.
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.082 sekunder med 18 databasfrågor.