Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-04-18, 20:54:27
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Nya stötdämpare till 500:an
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Nya stötdämpare till 500:an  (läst 6695 gånger)
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping

« skrivet: 2012-08-09, 19:16:24 »

Hello!!

Då var det mekat lite idag. Fick ett paket med DHL Från Malossistore i Belgien. Beställde förra helgen och kom idag. Så det tog 5-6 dagar. Fullt godkännt!  Cheesy

Bytet tar ju inte långa stunden, man tar en i taget förståss. och att tänka på att den övre muttern till den högra stötdämparen är fastsvetsad!! men det viste jag sedan förrut. Det har avhandlats på MV flera ggr. Antagligen för den används vid någon fixering vid monteringen eller nått. annars ärd et bara 13 och 17 nyckel som behövs. headbang

Fast jag fick ju demontera min hemma snickrade sänkning för den funka inte med de nya stötdämparna.

Ska återkomma med rapport efter en testrunda, kanske blir av redan på lördag om vädret blir bra.  icon_thumright

Förresten så har jag 2 st original stötdämpare till salu som gått 1200 mil i mycket gott skick till salu nu. Jag kan skiljas från dom för 500 spänn styck. 

* DSC01392.JPG (143 KB, 640x480 - visat 1027 gånger.)

* DSC01393.JPG (88.65 KB, 640x480 - visat 971 gånger.)

* DSC01396.JPG (95.76 KB, 640x480 - visat 1014 gånger.)

* DSC01398.JPG (71.06 KB, 360x480 - visat 1034 gånger.)

* DSC01397.JPG (76.08 KB, 360x480 - visat 993 gånger.)

* DSC01394.JPG (73.29 KB, 360x480 - visat 991 gånger.)
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
hevil
Admin-hevil

« Svara #1 skrivet: 2012-08-11, 22:53:17 »

Då blir det rapport på det här.. 

I morse packades matsäcken med biker-baguetter, och ett par liter fryst vatten som törstsläckare/kylklampar. även sötdricka/kaffe.
och Draken fick några liter V-Power och sedan bar det iväg. Med förväntan kan tilläggas. - Är dessa bättre?? Var det värt Pengarna?? osv..

Idag har det körts 26mil varierande landsväg, även samma vägar som kördes förra fredagen.. av ren slump.  Wink

skillnaden märktes dirr vi blåste över första järnvägsöverfarten i full fart..  bara flöt över, istället för att studsa över, som jag tidigare upplevde det..  Där blev man riktigt sugen på att köra på dålig väg!!  Grin

Det kan noteras att hojen är mycket trevligare att köra och att stötigheten är mycket mindre än med original stötdämparna.

Maskinen är njutbart mer följsam, och inte alls lika ansträngande att köra som innan. Det är jobbigt att köra när man hoppar omkring och man aktivt väjer för hålor och gupp för att slippa skakas omkring. Med den gamla fjädringen så kändes det som man tappade fästet i gupp och att man ville ha mer marginaler för man inte viste vart det skulle studsa.

Idag har vi haft följe med olika gäng med hojar och det är inga problem med att hålla deras tempo fast jag haft passagerare och åkt på risiga vägar.. .

Och att man bara kör utan att behöva väja för alla tjälskott.

Jag är nte alls lika trött som jag kan vara efter tidigare turer.

Kan nämna att skillnad märks inte på fin landsväg,eh. Förrutom när man drar över en järnvägsövergångar förståss  sunny.

Förr så upplevde jag att man studsade över, men idag.. frupp och fjädringen sväljer guppet och dämpningen följer med och dämpar rörelsen precis som man önskar.

T.o.m Bönan uppärksammade att det gick softare... och det va ju bra. ... att hon inte märkte att det gick fortare hehe  headbang

Helt klart värt varje krona för mig som kör med pasagerare ofta och när jag åker själv kör ganska "aktivt", Nu har jag inte kört själv än, Men det kommer...  Ska bli mucho intressant!!

Ps. Vädrets makter har varit med oss idag och det varit solsken nästan hela tiden, 200 startande på Trollbaikers Poker-run.  Hade färg-drag. men det sprack. Men vad gör det när man njuta av krokiga vägar, massa fint väder och trevliga mäniskor och gott fika.   

Nu Pizza + Pilsner.. det är man förtjänt av 
Loggat

puppe
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 43

Kör: piaggio mp3 500
Kör2: saab 93 turbo 150 hp
Hemort: simrishamn

« Svara #2 skrivet: 2012-08-12, 09:42:26 »

Tjena på dig jag undrar vilken hemsida du köpt dina nya stötdämpare.skulle du vilja skicka sidan mvh Puppe
Loggat
hevil
Admin-hevil

« Svara #3 skrivet: 2012-08-12, 10:22:36 »

Jajamen

en direktlänk till stötdämparna. 

http://www.malossistore.eu/Prodotto.aspx?type=M&&C=4614789&Search=si

Jag kommer nog att beställa ny rem därifrån när det blir dax. 86 € låter överkommligt. 750 spänn. eBay tar 1000kr med frakt idag fr England.

hello

Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-08-14, 10:58:26 »

icon_thumleft
Ja lite komfort är aldrig fel.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.056 sekunder med 21 databasfrågor.