Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 08:12:20
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut
Författare Ämne: 6 år och (nästan) 4000 mil på en MP3:a  (läst 38251 gånger)
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« skrivet: 2012-08-07, 09:02:47 »

Då har det gått tre månader sedan leveransen av hojen och jag tänkte berätta lite om hur det gått sedan dess och vad jag kunnat observera/uppleva under tiden. Jag varnar för en lååång tråd!  icon_study

Först lite statistik

Jag körde lite drygt 300 mil under dessa tre månader och hann tanka hojen tretton gånger. Medelförbrukningen hamnade på 0,39 liter milen vilket är faktiskt över förväntningarna. Dessutom har förbrukningen sjunkit märkbart efter de första två månaderna, förmodligen var den något högre under inkörningen. När varvtalet ligger kring 4000 v/min (60 – 70 – 80 km/h) och motorn är varm så känns det som att tanken räcker i evigheter. Tror jag kan köra en bit över 30 mil på en tank om jag kör på det viset men har inte haft chansen att testa det i verkligheten, än så länge så har jag kört 280 km mellan två tankningar som längst, blandad körning stad/landsväg. Mest soppa går det åt naturligtvis i motorvägsfart eller högre samt i stadstrafik.

Jag mätte mönsterdjupet på däcken vid leverens, det var 5,5 mm på bakdäcket (så nära mitten som det går att komma) och 4,4 mm på framdäcken. Idag, 300 mil senare så kan jag mäta 4,5 mm på bakdäcket och 4,2 mm på framdäcken. Antar jag att slitaget kommer gå lite fortare mot slutet så tror jag att bakdäcket kommer räcka i ca 1000 mil eller två säsonger vilket är ungefär vad jag förväntat mig. Framdäcken lär duga för minst det dubbla.

Bakdäck vid leverens:


Och tre månader senare:


Att äga

Vad gäller hojen så har jag inte upplevd några tekniska bekymmer med den överhuvudtaget – hoppas nu att det fortsätter på det här viset även framöver. Enda som krånglat var flip-up hjälmen men det fick jag hjälp med på direkten (en skruv lös, tog tre minuter å fixa allting). Hojen känns lättskött och enkel att använda. Efter att ha läst en del här på forumet och på MV så har jag från dag ett vetat att det är två saker som man ska ha ordentlig koll på när man ska starta/stanna – parkeringsbromsen och reglaget för låsning av framvagnen – och jag har haft stenkoll på dessa från början. Jag tror att det sparat mig från en hel del otrevliga överraskningar och jag har sluppit lägga hojen på sidan än så länge…

Att köra

Skydd från vind och regn är jag nöjd med, har upplevt ett par skurar och kunnat köra ganska opåverkad av dem – inget stänk från däcken på mig och inte så mycket på själva hojen heller. Har dock en hugger (stänkskärm) monterad över bakhjulet. Är mycket nöjd med förvaringsutrymmena och har inte monterat någon toppbox. Eventuellt köper jag en väska (tunnel bag) som jag kan ha över tanken och enkelt plocka bort och ta med mig (för dokument, kamera, mobil etc.). De tre fack över instrumentbrädan som dök upp på faceliftade MP3:an är bra att ha vatten, karta och liknande i. Har köpt en spänningsindikator till batteriet så jag kan se ifall det håller på att ladda ur men det har inte behövt laddas något trots att jag oftast kör med både halv- och helljus på. Efter att en gång ha glömt att stänga ”bakluckan” ordentligt så har jag plockat bort lampan från den inbyggda belysningen och köpt en ordentlig batterilampa som jag alltid har med mig.

De första dagarna spenderades mest på tomma parkeringsplatser övandes svängar i låg fart, panikinbromsningar, bromsteknik... Jag har bara begränsad erfarenhet av hoj (125cc) sedan tidigare och det här var ett viktigt moment för mig – jag kan rekommendera det till alla MP3 ägare med begränsad eller ingen erfarenhet av hoj. Härmed fick jag känslan för när kopplingen tar/släpper, hur hojen beter sig vid kraftig inbromsning och hur jag ska ”ta emot” bromskraften i avsaknad av tank. Även hur jag ska bromsa till stopp (frambroms för att kraftigt sänka farten, sedan övergång till bakbroms för att stabilisera hojen) var en viktig övning för mig. Man fick även känslan för hur man ska hantera den kraftiga lutningen vid svängar i mycket låg fart samt den lite konstiga övergången från direktstyrning till motstyrning som man råkar ut för på MP3:an i lägre farter.

Sedan blev det alltmer ordinarie vägar – främst kurviga landsvägar för att få till det här med motstyrning som i början är så konstigt för en B-kortsinnehavare men ganska självklart efter ett tag. Vindrutan flyttades upp och ner ett par gånger och sitter just nu i mittläget vilket ger mig minst brus kring huvudet och bäst stabilitet i högre farter. Jag har inte upplevt några svårigheter att köra i regn, tar det lugnt och har inte märkt något problem med grepp. Det som återstår är att testa grusväg (har kört bara kortare sträckor).
« Senast ändrad: 2018-07-03, 13:33:16 av Yoss » Loggat



Motorburen Ungdom
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #1 skrivet: 2012-08-07, 09:04:01 »

Lite observationer från vägarna:

Mittmotor med bakhjulsdrift på ett framtungt fordon med ganska små framhjul innebär att det inte är så enkelt att klara av t.ex. trottoarkanter. Har man för lite moment så kan man fastna med framhjulen medans bakhjulet börjar spinna. Det gäller att ta sats för att ta sig uppför dessa.

Hojen ”nickar” ganska lite vid kraftig inbromsning och det uppskattas. Det gäller dock att kunna växla bromsfördelningen från fram till bak för att kunna komma till ett riktigt bra stopp.

Att köra på en dålig väg med en hoj märks tio gånger mer än att köra samma väg med bil. MP3:ans upphängning gör att i synnerhet tvärgående gupp märks ordentligt. Har man otur och inte uppmärksammar dessa i tid så kan det bli en riktig otrevlig överraskning.

Reserven till tanken är mer tilltagen än de 2 litrarna som nämns i bruksanvisningen. Jag har som längst kommit 3 mil efter att reservtrippmätaren börjat å ticka och ändå kunnat tanka endast ca 10 liter…

Lätt som jag är så har jag kunnat köra upp till 4 timmar i sträck utan att baken börjat klaga på sätet – dock är korta pauser efter ca 2 timmars körning skönast i längden.

Att ha igång både hel- och halvljus gör mig mycket mer synlig framifrån – man märker på folk som har väjningsplikt in på min väg: under den första månaden jag kört hojen med endast halvljus så har det hänt att bilar kört rakt ut framför mig varpå jag fick panikbromsa men det har inte hänt något liknande efter att jag gjort modden.

Det går finfint att filtrera genom biltrafiken med MP3:an och jag är själv förvånad hur smidigt det funkar. Uppsikt fram, uppsikt bak och så ta det lugnt förbi bilarna. Sen är det bara att stanna längst fram och utnyttja att man är snabbast iväg vid start. De klassiska stoppklossarna i norra delen av Stockholm (Brommaplansrondellen, SEB-korsningen söder om Rinkeby, Kista-trakterna) passeras snabbt och smärtfritt.

För er som orkat läsa ända hit kan jag berätta att jag är väldigt nöjd med hojen och kan rekommendera den till alla som satt sig in i kostnaderna kring ägandet. Jag räknar med att servicekostnaderna för MP3:an om man håller sig till auktoriserade verkstäder i Stockholmsområdet är minst dubbelt så hög som kostnaden för att serva min Peugeot 206 på auktoriserat verkstad (servicekostnaden är 1600 kr vartannat år eller vid 3000 mil, det som man kommer upp i först). Men efter att man blåst igenom halva Roslagen en sommareftermiddag så känns det faktiskt som det är värt det!

 
Loggat



Motorburen Ungdom
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #2 skrivet: 2012-08-07, 12:48:26 »

Kul läsning!
Jag är också glatt överaskad att min Piaggio verkar hålla en hög kvalitet (liksom även min Ducati).

//Peter Björkdahl
« Senast ändrad: 2012-08-07, 12:54:38 av Peter Björkdahl » Loggat

Medic69
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 86

Kör: Piaggio MP3 500 Buiness
Kör5: Stockholm
Hemort: Stockholm



« Svara #3 skrivet: 2012-08-07, 14:56:20 »

För att tillägga till ovan talare .........

Det ät JÄVLIGT KUL å köra oxå. Intresset för "hoggen" när man är ute å kör är stor många som pekar å kommer å frågar.

Vissa kommentarer av från jobbar kompisar hör ju till å det é ju bara kul. Efter lite hycklande kommentarer börja nu folket och massorna komma å fråga vart man köpa, finns de å köpa beggat mm mm .

Några av kommentarer man fått på jobbet : permobil, har du stödhjul?,fåtölj, trädsgårdsstol, 

Själv tycker jag det bara é kul  så nu kallar jag hojen för "trädsgårdsstolen"

jag säjer som Ingemar Stenmark sa en gång i tiden  - Hä bar å åk
Loggat



Förtroende-bra.  Kontroll-bättre. Razzia - Bäst
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #4 skrivet: 2012-08-07, 15:58:38 »

Tackar!

Hehe, det är sant, man får en hel del uppmärksamhet med en trehjuling. När jag var och fikade på Våfflan i Sigtuna fick jag nästan fly från massan av intresserade och frågvissa hojåkare. Kommentarerna var överlag positiva efter att man förklarat att visst lutar man i kurvan med den och självklart är det motstyrning som gäller.

Och alla är lika intresserade, från läderlappar på V-twin till sporthojmaffian till Café Racer-hipsters.

Roligaste kommentaren hittils: En jobbpolare kallar mig för "moppetaliban" när jag dök upp på jobbet med MP3:an och nyodlat skägg.  Cheesy
Loggat



Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #5 skrivet: 2012-08-08, 16:47:24 »

 
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-08-14, 10:45:34 »

 good post


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Medic69
MC Scooter 125cc (Full Medlem)
***

Karma: 6
Antal inlägg: 86

Kör: Piaggio MP3 500 Buiness
Kör5: Stockholm
Hemort: Stockholm



« Svara #7 skrivet: 2012-08-14, 21:25:45 »

En 17 mila tur för dagen resulterade i att km mätarn passerade de gyllene 300 mil.
And still a happy camper
Loggat



Förtroende-bra.  Kontroll-bättre. Razzia - Bäst
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #8 skrivet: 2012-09-07, 10:28:34 »

Jahapp, då är man uppe i 500 mil efter fyra månader, det gick fort och var überkul, hoppas det fortsätter på samma sätt!



Hojen känns bra fortfarande, dock fick jag göra ett första besök på verkstan igår.
Bromsslangshållaren som sitter på vänster framarm hade lossnat eftersom muttern som håller den på plats fått nog av scooteråkandet och bestämde sig för å bosätta sig permanent någonstans i Roslagen. Se bild nedan, skruven satt kvar - markerad med röd pil. Jag hade ingen passande mutter hemma så jag fick köra förbi MC Shoppen. Det tog de 23,5 sekunder för att åtgärda problemet, kortaste verkstadsbesöket i mitt liv!  Cheesy



Efter alla milen på småvägarna så är det en sak som irriterar mig något med hojen (dock inget som skulle göra att jag gör mig av med den): känsligheten för vägskador i kombination med de små hjulen fram och det breda spåret man har (en tvåhjuling har ett spår, en bil har två, MP3:an har tre). Då fjädringen är inte som på en crosshoj så vill man helst undvika å köra över större skador på vägbanan, men det känns svårare i och med att de tre hulen resulterar i tre spår som tillsammans är ca 50 cm breda.
Men helt omöjligt är det inte, när man väl känner sig hemma på motstyrning och koncentrerar sig på att upptäcka vägskadorna i tid så kommer man runt problemet...



Jag fick även ladda batteriet för första gången, något som var ganska väntat eftersom jag kör med både hel- och halvljus på. Första tecknet på att batteriet höll på att ladda ur var att den röda startspärrslampan slutade blinka efter allt kortare period (den blinkade ca en vecka från början, för att sen blinka allt kortare intervaller, ca 1-2 dagar mot slutet). Sen tändes den oranga lampan på batteriindikatorn (se HÄR) vilket betyder "dags å ladda".
Batteriet var superenkel att bara plocka ur hojen och ta med sig hem för att ladda över natten - creds för Piaggio för att ha monterat det så lättillgängligt!

Och så har jag inte kunnat låta bli att dekaltrimma hojen!  Cool  Cheesy Jag gillar det diskreta "Piaggio Technology"-klistermärket med tricolori och logga, men det är nästan osynligt där det sitter mellan sadeln och tanklocket, så jag beställde två sådana i samband med något annat köp, gick på endast 20 kr... Nu sitter de ovanför LT-märket långt bak på hojen, så här blev det:



 headbang
Loggat



Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 24
Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen


Sliter bakdäck :)


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012-09-07, 10:57:18 »

Trevligt skrivet Yoss!

Jag blir lite avundsjuk på att din akter inte tar stryk.
Jag känner av sadeln ända upp till axlarna (90 Kg 180 cm).

Mycket av det du skriver känner jag igen.
Jag har också lagt märke till att den håller sig förvånandsvärt ren
även när det hällregnar.
Spårar på grusvägar, jo jag tackar Smiley Jag hade ett krondike bara några cm från framhjulet den här sommaren efter en riktig sidoförflyttning på en nysladdad
grusväg.


Som sagt, ett fint inlägg!

Jag var i Stockholm 3,4,5 September och kolla in stan.
Jag såg inte en ända mp3:a. Bara päronhäckar Smiley He he!

/ Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #10 skrivet: 2012-09-07, 13:21:07 »

Tack Kjelle!
Jag är också glad att ryggen funkar bra, hoppas den håller sig frisk ett tag till så man får uppleva lite mer fina vägar.
MP3:an håller sig ren men är även väldigt enkel att tvätta om det skulle behövas, går på knappt en halvtimme kanske lite mer om man är lite petigare. Det som är bra är att man samtidigt hinner syna hojen ordentligt - det var vid en tvätt som jag upptäckte att ovannämnda mutter var borta...
Hoppas du haft en bra långhelg i "hufvudstaden", själv var jag och frossade i kurvor norr om Grillby. Misstänker att även andra MP3:or var på liknande upptåg... Tyvärr ganska ont om päronhäckar i de trakterna men det finns annat å se och uppleva...
Loggat



Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #11 skrivet: 2012-09-08, 19:03:27 »

Jahapp, då är man uppe i 500 mil efter fyra månader, det gick fort och var überkul, hoppas det fortsätter på samma sätt!



Hojen känns bra fortfarande, dock fick jag göra ett första besök på verkstan igår.
Bromsslangshållaren som sitter på vänster framarm hade lossnat eftersom muttern som håller den på plats fått nog av scooteråkandet och bestämde sig för å bosätta sig permanent någonstans i Roslagen. Se bild nedan, skruven satt kvar - markerad med röd pil. Jag hade ingen passande mutter hemma så jag fick köra förbi MC Shoppen. Det tog de 23,5 sekunder för att åtgärda problemet, kortaste verkstadsbesöket i mitt liv!  Cheesy



Efter alla milen på småvägarna så är det en sak som irriterar mig något med hojen (dock inget som skulle göra att jag gör mig av med den): känsligheten för vägskador i kombination med de små hjulen fram och det breda spåret man har (en tvåhjuling har ett spår, en bil har två, MP3:an har tre). Då fjädringen är inte som på en crosshoj så vill man helst undvika å köra över större skador på vägbanan, men det känns svårare i och med att de tre hulen resulterar i tre spår som tillsammans är ca 50 cm breda.
Men helt omöjligt är det inte, när man väl känner sig hemma på motstyrning och koncentrerar sig på att upptäcka vägskadorna i tid så kommer man runt problemet...



Jag fick även ladda batteriet för första gången, något som var ganska väntat eftersom jag kör med både hel- och halvljus på. Första tecknet på att batteriet höll på att ladda ur var att den röda startspärrslampan slutade blinka efter allt kortare period (den blinkade ca en vecka från början, för att sen blinka allt kortare intervaller, ca 1-2 dagar mot slutet). Sen tändes den oranga lampan på batteriindikatorn (se HÄR) vilket betyder "dags å ladda".
Batteriet var superenkel att bara plocka ur hojen och ta med sig hem för att ladda över natten - creds för Piaggio för att ha monterat det så lättillgängligt!

Och så har jag inte kunnat låta bli att dekaltrimma hojen!  Cool  Cheesy Jag gillar det diskreta "Piaggio Technology"-klistermärket med tricolori och logga, men det är nästan osynligt där det sitter mellan sadeln och tanklocket, så jag beställde två sådana i samband med något annat köp, gick på endast 20 kr... Nu sitter de ovanför LT-märket långt bak på hojen, så här blev det:



 headbang


Jag måste bara lägga in här fast jag har nämnt det i en egen tråd att den bästa modden förrutom handtagsvärmare på Draken var den senaste uppgraderingen. Att jag bytte dessa cykelpumpar till ett par anpassde tillbehörs stötdämpare på Fuocon. Innan så upplevde jag att man fick planerea sin körning hela tiden för att just missa alla potthål på våra urusla småvägar. Nu upplever jag att medelhastigheten har höjts pga att jag slipper hopp och studs när jag kör och kan titta dit jag ska och inte där jag är..   
Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #12 skrivet: 2012-09-08, 19:21:31 »

Tack hevil, jag har följt den tråden och tänkt "så där ska jag göra om ett par år när det blir dags å fasa ut originalstötdämparna".
Nu vet jag inte längre om jag kommer orka vänta tills originaldämparna ger upp... moddar kanske tidigare än så!
Loggat



Motorburen Ungdom
hevil
Admin-hevil
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 20
Antal inlägg: 397

Kör: Gilera Fuoco -08
Kör2: Volvo C30 D4 - 2011
Hemort: Lidköping



« Svara #13 skrivet: 2012-09-08, 22:16:35 »

Tack hevil, jag har följt den tråden och tänkt "så där ska jag göra om ett par år när det blir dags å fasa ut originalstötdämparna".
Nu vet jag inte längre om jag kommer orka vänta tills originaldämparna ger upp... moddar kanske tidigare än så!

Nu kör jag mycket med passagerare och är lite petig, men att dom använder samma stötdäpare till alla modeller gorde mig skeptisk dirr när jag fatta att det inte gör någon skillnad på max eller min på stötdämparjusteringen.

När man sätter stötdämparen på max så ska den börja arbeta vid en högre belastning, men jag kom fram till att den inte arb

etar utan bara är där...  hehe.. violent1

och att jag har hoppats att det skulle komma en "riktig" tillbehörsdämpare, och inte den där "bitubo" tex som är till någon universal moppe och att man får ca 30 mm kortare fjädringsväg på köpet..   ett nerköp alltså - oaxeptabelt.

Men den att  jag köpte är anpassad just för 500:an avgjorde direkt valet!!

och att lite sökning på nätet visade sig att original sidan vasr billigast oxå... sånt gillar vi.

http://www.malossistore.eu/Prodotto.aspx?type=M&MM=MO/GIFU500&C=4614789

haha har ett par originalare tillsalu billigt om det är någon som är sugen...  man skulle kanske montera fyra..  hehe

Loggat

"Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"
Yoss
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 23
Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll



« Svara #14 skrivet: 2012-09-10, 09:31:38 »

Det är konstigt att Malossi inte listar dessa stötdämpare för nya MP3 med 500cc motorn, kan inte tänka mig att det är någon större skillnad mellan Fuoco och MP3 500...

LÄNK
Loggat



Motorburen Ungdom
Sidor: [1] 2 3 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.199 sekunder med 22 databasfrågor.