Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-10, 08:43:35
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Trehjuliga Scooters,
| | |-+  Bakhjulssläpp när det är blött?
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Bakhjulssläpp när det är blött?  (läst 20343 gånger)
bliss
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc

« skrivet: 2012-08-04, 22:21:13 »

Eftersom jag bara kör för nöjes skull så undviker jag såklart regn, men med detta "sommarväder" så har man ju ändå råkat ut för en och annan mindre men intensiv skur som gjort vägbanan rejält blöt.

Jag upplever att jag väldigt lätt får bakhjulsläpp i skarpa svängar när jag ger gas. Med skarpa menar jag i typ rondeller eller 90-graderssvängar vid trafikljus osv. Typ VARJE gång jag kört och det varit blött så har bakhjulet släppt när jag gasar på lite och hojen lutas. Jag har faktiskt tom. lyckats få det att slira loss lite på raksträcka vid acceleration från kanske 40-90 km/h vid full gas, men det var iofs på en "strip" där man lagat asfalten med såndär crappig fejkasfalt.

Hur som helst så börjar jag bli lite nojig över att köra när det är blött, att exempelvis greppet skall släppa när jag lägger hojen ned i en rondell även utan eller med väldigt liten gas. Följdaktligen kör jag nog som om jag sk***gt på mig när det är blött ute och det är inte vidare skoj..

Jag har originaldäck på runtom. Hur upplever ni andra greppet på era hojar när det är blött? Hur kör ni?

Eftersom jag bara har B-kort har jag inte så mycket annat att jämföra med och jag **kanske** är *lite* glad i att gasa på.. 
Loggat
TMax500
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #1 skrivet: 2012-08-04, 23:38:52 »

Nu kör du visserligen "bara" en 500:a med "bara" runt 40 hästar... men det är fullt tillräckligt med effekt för att riva loss bakhjulet i vått väglag. Det du beskriver är en självklar konsekvens av att gasa för mycket när underlaget har dålig friktion. Nedlägg + för stort gaspådrag = hjulsläpp. Ren fysik! Smiley Visst råkar du ut för samma fenomen i bilen när du gasar för mycket?

((Det gör också att jag börjar fundera lite på hur bra det egentligen är att släppa ut bilförare på en motorcykel (visserligen trehjulig, men ändå) utan någon som helst körutbildning. Jag vet att jag låter trist och negativ nu, men om man gasar på som f-n och sedan blir förvånad att bakhjulet släpper?))

Jag tycker att det är helt OK att vara lite nojig när det är blött. Greppet kan vara halvbra, dåligt eller uselt. Och det kan ligga dieselspill från tunga fordon t ex i en rondell. Och diesel är snoooorhalt! Det är rätt vanligt, kika i rondeller, särskilt runt mackar, där finns ofta en sträng av något "söl" som man inte alltid fattar vad det är. När regnet sedan kommer på "sölet" blir sölet snorhalt.

Så det är bra att du är försiktig i väta. Man behöver inte vara rädd för vätan, men skall ha stor respekt för att vätan dels är hal i sig, dels kan dölja annat (tex olja/diesel, grus) som gör att man i värsta fall kör ihjäl sig.

Väta = sval/kall vägbana, samt dålig friktion. Våta däck = hårda, kalla, sämre grepp. Väta = kall och stel förare. Ingen bra kombo! Wink

EDIT: läser mitt eget inlägg och ser att jag låter som en besserwisser. Det var inte min mening att vara elak...
« Senast ändrad: 2012-08-04, 23:45:40 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
bliss
**

« Svara #2 skrivet: 2012-08-05, 06:34:13 »

Jag skall faktiskt börja övningsköra för A-kort nu i veckan och det väntas regna ordentligt då.. Dock så är halt väglag pga regn inget som tas upp närmare i detalj under teoristudierna (som jag redan plöjt igenom). Ingår ej heller som moment i utbildningsplanen för själva körningen vad jag kan se hittills i steg-för-stegmomenten som STR använder. Så just i detta fall verkar det som om det är egen erfarenhet snarare än typ av körkortsutbildning som är avgörande.

Har hittills bara frågat en körlärare om körning på blöt asfalt (och skall fråga fler) och fick ungefär samma generella svar "det kan vara halt" som jag liksom har lite svårt att värdera. Visst vet jag att det är lätt att även med bil spinna loss på  "vita streck" osv men det känns som om det släpper otroligt lätt baktill på min mp3:a..

Igår när det började regna på hemvägen så gjorde jag ett par kraftiga bromsprov (med "bakbromsen"), hur bra bett som helst. Vid sväng från ett trafikljus med stor försiktighet på gasen så kände jag början till släpp baktill vilket genast gjorde mig nojig igen när jag börjar fundera över ifall det skulle släppa framtill istället.

Lite gas måste man ju ha för att öht komma iväg, det går inte att rulla sig igenom alla svängar, och luta cykeln är ju ett måste i många mindre cirkulationsplatser. Dessutom lär man ju sig att gasa sig genom kurvor för att få bättre stabilitet på hojen. Min fundering var lite ifall det kunde bero på variatordrivningen att vi får mera vrid på bakhjulet, mindre/sämre däck, mp3:ans konstruktion eller något annat? Eller har jag bara haft ren otur att jag kanske kört på väldigt hala ställen.. Har alltid inträffat i stan på tungt trafikerade vägar.

Så om jag omformulerar frågan lite: Hur är er körtaktik när det är blött på vägarna? Släpper greppet lätt för er? Min körtaktik just nu känns som om jag kör som om det hade snöat och inte regnat..

Sedan måste jag bara kommentera synpunkten om att släppa ut folk med B-kort på tung MC: Provkörde helt kort en gammal Burgman 400 cc igår och det var banne mig som att komma till en EU-moppe jämfört med mp3:an. En sådan lätthanterad hoj får jag inte köra på B-kort men mp3:an som känns betydligt svårare att hantera (baserat på väldigt kort körning, jag vet..) och har ett visst klipp i motorn tycker lagvrängarna är OK. Fin logik.. 
Loggat
TMax500

Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #3 skrivet: 2012-08-05, 08:41:53 »

Off Topic: testa att köra på grusväg! Nu har jag inte kört någon MP3 på grus (det kanske är pest? Min TMax trivs inte särskilt bra på grus) så jag vet inte till 100 % vad jag talar om.

Men gruskörning är generellt en riktigt bra "skola" för att lära sig hur hojen bär sig åt när väggreppet släpper. Klarar man grus så klarar man mycket! Smiley Det är dessutom kul. Men, det skall vara på rätt hoj. MP3 kanske inte är det?

On Topic: oftast i stan, skriver du. Kan stämma rätt väl med funderingarna kring om "söl" av olika slag. Olja, diesel, gammalt däckslitage vid rödljus, allmän smuts på gatorna osv.

Och ja, man får ta det lugnt med gasen i väta.

Sedan kan däcken ha stor betydelse. Ett klistrigt kvalitetsdäck med goda våtegenskaper är märkbart bättre än ett dåligt dito. Som kanske var gammalt och stelt redan vid montering. Eller som tillverkats för en annan marknad med andra temperaturer och de krav på grepp i låga temperaturer som vi har häruppe hos oss. Tillverkarna monterar nog ett allrounddäck som skall fungera på Sicilien i augusti med +35 och i Sverige i april med +5. Det kan vara en god idé att se över däcksvalet lite extra noga vid nästa byte. Här finns stora skillnader som sagt.
Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 728

Kör: Gilera Fuoco
Kör2: John Deere 1120
Hemort: Bergslagen

Sliter bakdäck :)

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012-08-05, 08:47:57 »

((Det gör också att jag börjar fundera lite på hur bra det egentligen är att släppa ut bilförare på en motorcykel (visserligen trehjulig, men ändå) utan någon som helst körutbildning. Jag vet att jag låter trist och negativ nu, men om man gasar på som f-n och sedan blir förvånad att bakhjulet släpper?))

Helt rätt, det låter lite kaxigt samt att du generaliserar.

Om jag får rätta dig (vilket jag gör nu  Wink  Nästan en majoritet av dom lite dyrare MC'n man ser körs av motorcyklister i åldern 55-65 plus.
Majoriteten av dessa förare fick sitt körkort på köpet när dom tog B kort.
Dom är alltså bilförare på två hjul!

Dessa MC ägare har låga premier från försäkringsbolagen, kan finnas en anledning till det?
Enligt försäkringsbolagen, så beror dom höga premierna för yngre MC ägare på dåliga lås och sämre förvaringsmöjlighet.
Detta är kanske en kostnadsfråga och tynger inte dom äldres plånböcker lika mycket.
Många äldre MC åkare brinner för sitt fordon och har inte så mycket annat att spendera pengar på. (tror jag!!)

Många av dessa B körkort förare har tagit speciallektioner bland annat via CMC eller via BMW's klubb.
Det var en stor lektion för MC åkare på Gelleråsen utanför Karlskoga nyligen som varade i två dagar.
Dom flesta var 50 plussare!!! Många hade fått sitt A-kort på köpet.

Statistiken visar (enligt trafikverket) att dom som omkommer eller skadas är i åldern 25 - 44 år.
Antalet MC ägare som är mellan 25 - 44 år sjunker. Dom så kallade 40 talisterna som nu har gått eller skall gå i  pension
ökar som MC ägare och är i klar majoritet. Dom flesta utan A-kort men med AB kort.

AB kort försvann 1976.

Kjelle
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
TMax500

« Svara #5 skrivet: 2012-08-05, 14:25:59 »

Helt rätt, det låter lite kaxigt samt att du generaliserar.

Om jag får rätta dig (vilket jag gör nu  Wink  Nästan en majoritet av dom lite dyrare MC'n man ser körs av motorcyklister i åldern 55-65 plus. Majoriteten av dessa förare fick sitt körkort på köpet när dom tog B kort. Dom är alltså bilförare på två hjul!.... [avkortat]  ....AB kort försvann 1976.
Sorry bliss, för ett inlägg utanför ämnet!
Kjelle (och bliss), jag menade inte att var kaxig eller elak mot bliss. Vilket jag också skrev i tillägget. Det såg hårdare ut i text än det var ment.

Men, det måste vara ok att få fundera på faktumet att man får sätta sig på ett fordon som väger över 200 kg och toppar 150 km/t utan att ha någon som helst utbildning på fordonet. Det är ju kul för var och en, det hajar jag också, och jag hade nog också hängt på om jag inte redan hade haft ett A-kort. Men det tål att funderas över. Vilket man också gjorde på 1970-talet när reglerna ändrades.

Tycker också att det är strålande bra att B-kortsförarna och de som fick kortet på köpet går kurser och lär sig ta kurvorna bättre och att bromsa rätt. Det borde fler göra. Även jag.

Loggat

Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-08-05, 15:07:26 »

TMax, 
Loggat

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta!      / Groucho Marx.
Calvin
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 92

« Svara #7 skrivet: 2012-08-05, 17:50:50 »

Att bakhjulet "släpper" i en kurva när det är blött är inte så konstigt  !

Dels har Du i varje given stund ca ett tändsticksplåns kontakt med vägbanan för varje hjul. MINDRE när Du lutar så redan där får Du problem med att denna lilla yta ska tränga bort vattnet istället för att få vattenplaning som är ditt släpp

Sedan när Du accelerera så ska ju denna yta även ta hand om de centrifugalkrafter som sätts i rörelse vilket ökar trycket på däcken ännu mer.  Du kan "hjälpa" däcken med deras jobb genom att gå på gasen väldigt väldigt försiktigt.

Sedan förstår jag inte riktigt varför man i körskolan lär eleverna att gasa sig ur kurvan, då om man är lite oförsiktig och gör detta för tidigt kan åka på ett släpp även vid torrt vägglag samtidigt som man inte tränar på att panikbromsa i en kurva.

Skoj som f-n och det ända som händer är att hojen vill resa sig upp och gå i tangentens riktning. Efter att inte ha suttit på en hoj på ca 25 år innan jag skaffade mig min MP3'a var denna kunskap i ryggmärgen bra att ha, annars hade jag nog kört av i ett par kurvor där man insåg att man kom in lite för fort eller inte "lutade" tillräckligt. Vilket är ju lite svårare med en MP3'a än en vanlig MC då man kan trycka ner hojen med bena runt tanken.
Loggat
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012-08-05, 19:55:35 »

Jag har ett HS540 DSC Weatherman däck bak, funkar bra i regn och kraftig motstyrning.
Funkar precis lika bra på torrt väglag  Smiley

* HS540DSCWeatherman.jpg (16.06 KB, 198x300 - visat 1219 gånger.)
Loggat

Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #9 skrivet: 2012-08-07, 21:40:16 »

On topic:

Har precis kört genom Stockholm under lättare regn (just den sortens regn som lyfter upp olja och smuts på vägbanan utan att spola bort det) och har inte märkt något som helst problem med grepp. Kört rondellerna Vinsta - Vällingby - Brommaplan, filtrerat genom en hel del trafik, förbi Alvik, över Tranebergsbron och Västerbron, utmed söder Mälarstrand förbi Slussen och färjeterminalerna till Sickla och sedan mot Älta och Tyresö. Alla de typiska ställen med dåligt grepp (rondeller, vita linjer, kullersten, brunnslock).

Naturligtvis så körde jag med "partially castrated"-mode och tog det något lugnare med gasandet och lutningarna, men jag märkte verkligen ingen släpp eller tendens till det varken fram eller bak.

Bliss, är du säker att du har bakupphängningen rätt inställd? Hojen brukar levereras med fjädringen/dämparna i det lägsta läget - räcker för mig som väger lite drygt 60 kilo men vad jag kunnat läsa mig till så bottnar den lätt för folk som väger mer...

Off topic: Jag har faktiskt inga problem som helst om folk ifrågasätter det vettiga i att tillåta B-kortsinnehavare köra MP3:an. Det finns en anledning för att det är så - alla som har ett B-kort klarar inte av att helt enkelt sätta sig på en MP3:a och ge sig ut i trafik. Såg häromdan ett företag som annonserar på Blocket om dagsuthyrning av MP3:or som nöjeskörningsfordon. Ska man verkligen låta tant Agda som knappt klarar av att parkera sin Suzuki Alto, använda sig av ett fordon som hon inte förstår hur det funkar? För oss genuint intresserade tror jag inte det är något problem att lära oss hantera dessa fordon men förr eller senare kommer någon som tant Agda få chansen å sätta sig på en MP3:a och ge sig ut i trafiken för att riskera sitt och många andras liv.

Känner igen mig från mina yngre dagar då jag fick låna en mittmotordriven liten bil (Opel Speedster). Många la märke till bilen men knappt någon höjde på ögonbrynen över att här kom en nybliven B-kortsinnehavare som hittils bara kört framhjulsdrivna små hatchbacks. Och den bilen, trots att jag hade full rätt å köra den, var mer än jag klarade av - vilket resulterade i att jag fick sladd och snurrade runt ett par varv under en vanlig omkörning på E18. Jag visste inget om att man kunde inte behandla Speedstern på samma sätt som en hatchback och att den var riktigt giftig i vissa situationer - och jag brydde mig heller inte om att lära mig hur man skulle gå till väga för att hantera den rätt.

Men ska man då införa ett B2 kort för mittmotorbilar? Eller B3 för alla bilar över 300 hk? Tror inte det kommer att leda till mer än ännu mer byråkrati.
Den enda vägen borde vara att utbilda folk hur man kör (i motsats till "åker") och att satsa på att öka intresset för bil/mc/trafiken i sig. Fast tyvärr så verkar vi gå åt ett annat håll idag där man allt oftare förlitar sig blint på diverse tekniska lösningar (ESP, olika sensorer och radar...) istället för att öka förståelsen för fenomenet bilism...

Håller på att bli riktigt långradig.  Cheesy Nog med OT, huvudsaken är att MP3:an klarade av regn med beröm och det är jag väldigt glad för! Trevlig kväll allihopa! 
Loggat

Motorburen Ungdom
Kjelle
Admin-Kjelle

Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012-08-08, 08:04:21 »

Yoss skrev: Bliss, är du säker att du har bakupphängningen rätt inställd? Hojen brukar levereras med fjädringen/dämparna i det lägsta läget - räcker för mig som väger lite drygt 60 kilo men vad jag kunnat läsa mig till så bottnar den lätt för folk som väger mer...

För några år sedan skjutsade jag en person som vägde 70+. Jag ställde om fjädringen till något hårdare vilket jag senare glömde ställa tillbaka.
Följden blev stora släpp ibland bak. Först fattade jag inte vad det var (som vanligt) men så mindes jag omställningen av dämparna.
Jag väger närmare 90 Kg och kör på fabriksinställningen. Kanske det sitter andra dämpare på en fuoco? Dom bottnar aldrig i det läget (lägsta tror jag). Snarare är det riktigt bekvämt och följsamt Smiley

****************

Uthyrningen är ett vansinne. Då kan dom lika gärna hyra ut en vanlig  MC.  Personligen tror jag att  en mp'3a är till och med lite knepig dom första timmarna att lära sig. Inget att bara svinga sig upp på. Jag har erfarenhet av det. En kompis skulle testa att köra (ingen fara, jag bor på landet), han drog iväg vinglade och tappade balansen. Anledningen var att han trodde det skulle vara stabilare efter som det var två hjul fram. Jag hade instruerat att sådant var inte fallet. Jag fick hjälpa honom där han stod med låsta hjul med min nyinköpta mp3:a i en konstig vinkel. (jag hade en mp3 250 2007).

*****************

Min dotter som har MC kort har också testat. Hon stack iväg van at köra MC. Efter en tid, så ringde hon mig och berättade att hon hade
fått hjälp att hålla fuocon medan hon ringde efter mig. Anledningen var att hon skulle vända 180 grader för att köra tillbaka.
Hon låste då hjulen i närmare 45 grader när hon skulle sparka sig runt. Hon upptäckte att det inte gick att låsa upp hjulen.
Anledningen var att hon hade klivit av och försökt låsa upp hjulen.
En karl var som tur var ute och rastade sin hund, så han höll emot medan hon ringde mig.

Uthyrningen kommer troligtvis att få konsekvenser gissar jag!

Det här med däck och baksläpp tycker jag var ett intressant ämne.
Personligen, så hade jag väntat mig flera inlägg men kanske många är på semester Smiley

I marginalen :
Att starten av en topic (ett inlägg) sticker iväg är lika vanligt som att det regnar på sommaren.
Att den som startade topiken är borta för länge
sedan efter som svaret redan har kommit i form
av olika tips är också en del
av charmen på ett forum Smiley eller hur?   

/ Kjelle

Loggat

Atheos
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 83

Kör: PIAGGIO MP3 400 LT (SÅLD)
Kör2: Yamaha Raptor 700R SE
Hemort: Hälsingland

« Svara #11 skrivet: 2012-08-08, 08:52:38 »

Om jag skulle ge råd till någon som var ny på MP3 eller bara ska testa en, så är det glöm att den går att låsa.
Jag tror nog många av panikögonblicken i början beror på att folk fipplat med låsningen när de ska stanna i korsningar.
Det är mycket lättare att bara sätta ner fötterna och man riskerar inte låsa sen rulla nån cm så MP3an hamnar i nån knepig lutning.
Jag använder enbart låsningen om jag ska parkera eller om jag står still en längre stund i en korsning. (då har jag ner fötterna stannar helt sen låser jag)

Angående att inte kunna låsa upp utan att ha tryck på sadeln, man kan alltid låsa upp med två snabba tryck av låsknappen till höger Smiley
(Detta använder jag när jag har den parkerad en längre stund, låser, slänger upp den på centralstödet sen låser jag upp för att spara på delarna fram)

Har inte kört så mycket när det är blött, men grus är det ju iaf lätt att få släpp på men de brukar inte bli nå dramatik direkt rätt kontrolerade släpp
på grusvägar. (men jag kör ju rätt lugnt också)
Loggat
Yoss

Antal inlägg: 1243

Kör: Piaggio MP3 500 LT Business Sport
Kör2: Peugeot 206 Griffe
Kör3: Peak Mt Hotham
Hemort: Stockholm/Kallhäll

« Svara #12 skrivet: 2012-08-08, 09:55:48 »

Citat från: Kjelle
Personligen tror jag att  en mp'3a är till och med lite knepig dom första timmarna att lära sig. Inget att bara svinga sig upp på.

Jag håller med och jag tänker direkt på en tråd för snart ett år sen då en ny medlem på forumet (Guldfisken, B-kortsinnehavare, ingen mc-erfarenhet) var väldigt entusiastisk över MP3:an och funderade på att slå till på en sådan för att använda den till pendling genom Stockholm - året runt. Se HÄR för tråden som jag tänker på.

Som tur var så frågade hon runt lite och fick förklarat att hojen är inte så enkel å använda för en nybörjare ens under sommaren. Någon annan skulle inte brytt sig att fråga ens, utan bara hoppat på hojen och gasat iväg. Som keithhr på MV-forumet som slog till på en ny MP3:a med en del utrustning, kraschade under första körningen, kraschade under andra, övningskörde ett längre tag på tom parkeringsplats och körde sedan ut på vägen bara för att krascha en tredje gång - den här gången in i en bil. Till slut så sålde han MP3:an. Dessutom hade han en del hälsoproblem samt var rädd å hantera MP3:an från dag ett. Läs HÄR om hans sista färd och beslutet att sälja hojen till slut. Och om ni orkar läsa igenom tråden så lägg märke till att han blir uppmuntrad av MV-gänget till å inte ge upp och fortsätta köra vidare...

Jag vet att de flesta tänker "Dumma Jänkare" nu, men jag slår vad om att det är en och annan keithhr som kommer att slå till på MP3:an i det här landet med - utan att kolla vad det egentligen är han/hon köper och vad det kommer att innebära. Det är därför jag inte förväntar mig att man bara ska lyfta på axlarna utan förstår om man frågar ifall det är lämpligt att köra MP3:an på B-kort.

Men som sagt, både keithhr och guldfisken kunde lika gärna ha satt sig bakom ratten på en Opel Speedster och gett sig ut i vintertrafik - och ingen hade reflekterat speciellt mycket över det...
« Senast ändrad: 2012-08-08, 10:05:11 av Yoss » Loggat

Motorburen Ungdom
bliss
**

« Svara #13 skrivet: 2012-08-09, 21:00:43 »

Jag tror att min bakfjädring är i mjukaste läget, vilket borde vara rätt för mig med mina 70 kg. Kanske skall kolla däcktrycket igen så jag inte pumpat för hårt..

Blir dock lite osäker då min tryckta manual verkar ha uppgifter som är exakt tvärtemot de för mp3 400:an som jag laddat ned från SPG. Är ju precis samma dämpare men helt tvärtom. Fattar jag fel?  tard

Vilket är rätt? Den tryckta antar jag..

Min inställning på bild

Hur det ser ut i den tryckta manualen

Hur det ser ut i PDF-manualen

Loggat
Peter Björkdahl

Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö

« Svara #14 skrivet: 2012-08-09, 21:26:02 »

Ja, din fjäder är i mjukaste läget.
Lite svårt att se pdf manualens bild under siffrorna men den verkar vara fel.

Peter Björkdahl
Loggat

Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.171 sekunder med 21 databasfrågor.