Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2026-06-06, 18:22:56
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Uppdaterad sista post i tråden - Tack och det var skoj i de alldeles strax 10åren det varat men nu går vi vidare, läs mer i den här tråden >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1828.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Maxi Scooters
| | |-+  Snart på gång
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] Skriv ut
Författare Ämne: Snart på gång  (läst 12745 gånger)
Återfallet
MC Scooter 125cc (Full Medlem)

Antal inlägg: 90

Kör: Yamaha X-Max 250 -07
Kör2: Så länge det går

Hemsida
« skrivet: 2008-10-13, 17:48:56 »

Är i färd med att köpa en scooter. Körde 125:a för ett antal år sedan och har velat ha en "riktig" mc sedan dess. Det har dock aldrig blivit av, förrän nu. Var först inne på att köpa EU-moppe, men då man har A-kort kan man lika gärna köpa en mc. Vill ha något som är praktiskt, bekvämt och billigt. Scooter verkar vara grejen för mig.

Har provkört en Yamaha X-Max 250. Kul leksak som enkelt hänger med på motorväg även om man har passagerare bak. Tyst och vibrationsfri gång också.

Är även intresserad av Suzuki Burgman 400 och Yamaha Majesty 250/400. Vore skoj med lite åsikter från er andra om dessa scootrar.

Om x antal år ska jag ha en Honda Silver Wing 600 eller en Suzuki Burgman 650, men man måste ju börja någonstans...
Loggat
Bengan

Antal inlägg: 65

Kör: T-Max 500 -02
Kör2: Vespa Sprint -67
Kör3: VW Sharan -03

« Svara #1 skrivet: 2008-10-13, 18:32:16 »

Jag har en Burgman 400 som jag kört hela sommaren och är helnöjd! Funkar tokbra på E4 då man med lätthet håller motorvägsfart och ändå har kraft kvar. Är dock inte överdrivet smidig om man tänker kryssa mellan bilarna i bilkön i stan då den är rätt lång. Skyddar hyffsat mot regn och vind.

Jag har bara provsuttit X-Max 250 men jag tyckte den var onödigt hög. Jag är 1,83 men kunde ändå inte sätta ner båda fötter i marken samtidigt. Jag tycker det är en fördel att kunna sätta ner fötterna när man kör väldigt långsamt, tex i stan. Det funkar bra på min Burgman.

Jag har den äldre modellen (-99). Det är inga problem att skjutsa, men man hamnar en bit ifrån varandra och jag tappar kontakten med passageraren. Det blir inte naturligt att den som åker håller i föraren. Jag tycker det är en liten nackdel. Ska du skjutsa mycket så ta med partnern på provtur.
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2008-10-13, 22:02:30 »

till ScooterForum!

Det finns en recension på äldre 250 Majesty,
http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,90.0.html

Och Bengan har skrivit en del om sin Burgman 400 här, så där finns lite att läsa.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Återfallet

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008-10-13, 22:07:11 »

Tack för svaret Bengan! Ja Burgmannen ser lite lång ut. Har inte haft nöjet att provköra någon än.

Är själv 187cm och nästan 100kg, så höjden på X-Maxen var inget jag reagerade på direkt. Tyngde väl ner den såpass, hehe.

Är det generellt sett låga vindrutor på scootrarna, oavsett modell? Tycker man ser att många har köpt större vindrutor.

Ska kolla tomas. Tack för tipsen!
Loggat
Bengan

« Svara #4 skrivet: 2008-10-13, 22:41:40 »

Jag har inte originalrutan på min. Vet inte om höjden skiljer sig, däremot har den nya rutan skydd för händerna vilket är bra. Givetvis ska rutan skydda mot vind och regn, men jag kan titta över min ruta om jag sträcker på mej. Det är perfekt eftersom det kan vara svårt att se genom rutan i vissa väderlekar tex dimma eller kombinationen regn och motljus.
Loggat
Återfallet

Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008-10-20, 21:27:48 »

Det blev en X-Max 250!  Grin Inte världens bästa väder för en jungfrutur (10 grader och duggregn) men vad gör det? Fick ett bra pris på en -07 som gått 350 mil. Den är uttagen i november -07 så det är över ett års fabriksgaranti kvar på den, vilket känns tryggt. Oj vad våren känns långt borta helt plötsligt...  scooter

Scootern är hög, men jag får ned båda fotsulorna i backen utan problem. Jag uppskattar också att jag ser över taken på bilarna, vilket gör att man får en helt annan överblick över trafiken, något jag också uppskattade med vår mini-van när vi hade den.

Kanske blir aktuellt med en högre vindruta till våren. Det är en del turbulens kring huvudet. Rutan skyddar ganska bra ändå. Det är bara hjälmen, axlarna och överarmarna som blir blöta i regnet. Händerna skyddas bra av en liten "spoiler" på frontkåpan.

När jag kört den ett tag kan det kanske vara aktuellt med en rescension?
« Senast ändrad: 2008-10-21, 09:02:52 av Återfallet » Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2008-10-21, 12:26:13 »

Grattis occasion14
Låter som ett bra deal thumbsup

Vi får hoppas på några fina varma och  icon_sunny höstdagar

Ser fram emot ett omdöme.
Posta en "idol bild" i Galleriet om du har lust.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Xtrail

Antal inlägg: 69

« Svara #7 skrivet: 2008-10-21, 14:27:03 »

Grattis  wav
Jag funderade själv länge på en x-max eller en x-city innan jag tillslut valde Aprilia Sportcity.
Hoppas du får några sköna dagar innan det blir för kallt.
Loggat

Dont drink when driving...eller var det tvärt om
Bengan

« Svara #8 skrivet: 2008-10-31, 14:23:46 »

Grattis! Tror Yamaha är ett mycket bra val när det gäller kvalitet och ett långt liv. Förra helgen var det snöskoterns dag här i trakterna. I Yamahaaffärens stod det en X-Max 250. Den var inte så hög som jag minns den även om den är klart högre än min Burgman. Den är riktigt snygg och det gör ju inget ;-)
Loggat
Återfallet

Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2008-11-01, 22:29:09 »

Jämförde sadelhöjden med Yamahas 400 Majesty och X-City 250. Skiljer en halv centimeter hit eller dit, så X-Maxen är inte onormalt hög för att vara en Yamaha i alla fall. Det kanske är Burgman som är lite lägre än "normalt" av någon anledning. En fördel med det vore väl att man automatiskt hamnar lite längre ner bakom vindrutan. Jag får nog försöka provköra en Burgman till våren så jag har lite mer att jämföra med.

Nu när jag bekantat mig lite mer med hojen är jag mer nöjd än när jag köpte den. Jag är lite av ett teknikfreak, och X-Maxen har en del kul finesser. Dubbla trippmätare som även visar körd tid och genomsnittshastighet, startspärr, oljebytesindikator, insprutning, halkvarnare(...) med mera. Jag gillar när det är lite lull-lull och inte bara gas och broms.  Grin

Det enda jag saknar nu är en massa  sunny  sunny  sunny  sunny  sunny och värme... Har lyckats köra runt 40 mil i alla fall. Får se hur mycket mer det blir innan vargavintern slår till...
Loggat
Sidor: [1] Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.08 sekunder med 21 databasfrågor.