Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
2024-04-19, 05:08:34
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: MP's med Daniel Helldén i spetsen och S/V/FI i släptåg, krig mot moped klass 1 och uppåt i Stockholm med förorter, läs mer här --- >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1540.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Piaggio Beverly 500 (BV500) 2006
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Piaggio Beverly 500 (BV500) 2006  (läst 21377 gånger)
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« skrivet: 2012-07-13, 20:36:30 »

Tänkte nu presentera mitt nyförvärv efter några veckor och fyra tankningar, Piaggio Beverly 500.

Efter att länge funderat, kalkylerat och provkört för att hitta scootern som skulle ersätta min BMW C1 125cc från 2001. Så tror jag att jag hittade bästa kompromissen för mig.
Jag var intresserad av Honda SH300A, Yamaha Xmax, Tmax, Piaggio Beverly 350 och en hel del andra.

Målet var att hitta en sidvindsstabil (det var det som ofta begränsade mig från att pendla blåsiga dagar med C1), starkare men fortfarande smidig och snål. Om det dessutom gick bra att skjutsa ett av barnen ibland så var det en bonus.

När jag var klar att skriva kontrakt på en ny Beverly 350 så blev det (lite självförvållat) strul om vilken återförsäljare jag skulle köpa av. Det gav mig lite tid att åka och prova två begagnade av den större Beverly 500. Och slutade med att jag istället köpte en 500 från 2006 som var uttagen 2009 och endast gått 165mil under soliga dagar :-)
Fördelen med detta blev att jag hade råd att även behålla min Ducati som om 5 år blir möjlig att veteranförsäkra billigt för nöjesturer lite då och då.

Min Piaggio har ungefär 40hk och väger strax under 200kg. Jag tror att den accelererar på 8-9sek till 100km/h och den toppar 160km/h. Det gör den smidig nog att slinka mellan köer på de flesta vägarna och stark nog att komma iväg före bilarna för att slippa bli inklämd.
Bromsarna är snarlik Hondas CBS och vänster bromshandtag aktiverar både bak och vänster skiva fram. Den stora fördelen med detta är att man kan ha bra bromsberedskap samtidigt som man gasar.
Dock saknar den ABS som egentligen var ett krav jag ställde men frångick... vi får se om jag kommer att ångra detta.

Teoretiskt så kan man få en fåcylindrig (den här har en cylinder) motor att förbruka mindre bränsle och har den som i detta fall även bränsleinsprutning så kan det bli ännu bättre. Jag har tankat några gånger nu och den har legat stabilt på 0,41-0,42l/mil. Det är knappt 1dl mer än C1 som med 15hk brukade ta 0,32.

Förvaringsutrymmena är medelbra och har plats för handskar och lite smått i facket framför knäna och en jethjälm under sadeln och en hel del till. Men min hade en liten toppbox på 35L och den behövs den också, allt som oftast.

Angående sidvindsstabiliteten så känns det mycket hoppfullt hittills med några blåsiga dagar över lidingöbron. Mycket av tyngden ligger lågt med en förhållandevis stor motor och tanken vid golvet mellan fötterna. Dessutom är ramen dubbel och den känns också vridstabil och det tror jag också är viktigt vid blåsigt väder. Men jag har beställt en större styrmonterad skärm (Givi 106) då originalet inte skyddar överkropp och händer så bra och får se hur mycket den nya kommer att påverka sidvindsstabiliteten negativt.

Fördelen med traditionell ”vespa-konstruktion” med motorn placerad vid bakhjulet är att man slipper sekundärdrivning (t ex kedja) och att mycket är lättåtkomligt vid service. Nackdelen är t ex att det blir mycket ofjädrad vikt som fjädringen behöver ta hand om och det blir aldrig riktigt bra. Här blir det ganska påtagligt när det är lite gropigt då den dessutom är ganska hårt fjädrad och dämpad. Men det verkar som att fjädringen fungerar bättre när jag har med min 11-åring bak. Men generellt gillar jag hårt dämpade fordon så det passar mig bra, men jag får tänka på att inte åka i potthål utan att styra på sidan om istället.
Dessutom känner jag motorns vikt på så sätt att det är enklare att svänga åt vänster än åt höger och det gjorde jag aldrig på C1.

Vad gäller motorn så är den ganska harmonisk då det är endast en cylinder som tuffar lite på låga varv då den har gott om vridmoment redan på låga varv. Den är lite seg i starten innan kopplingen fått ordentligt grepp men oerhört rappare än C1 redan från start. Den stora skillnaden mot alla andra scootrar jag provat, Tmax undantagen, är hur kvick den är om man vill accelerera för att byta fil eller så.

Jag var lite orolig att bli förväxlad som en moped men hittills har det inte varit större problem än med min Ducati Monster. En överraskning är att till och med i centrala Stockholm hälsar mötande MC ganska ofta, det hände ALDRIG när jag körde C1. Å andra sidan så var det lite trevligt för med C1 så hälsade alla andra C1 förare till varandra även när man möttes på sexfiliga motorvägar.

Ni som nu orkat läsa så här långt, är jag nöjd med mitt val tror ni? Jo, det är jag. Men om jag hade valt att istället för en begagnad välja mellan att köpa en ny Beverly 500 för 66.000: - eller en ny Beverly 350 för 60.000: - så hade jag absolut köpt 350. Men å andra sidan, om Tmax inte kostat 107.000: - utan istället 70.000: - då hade jag nog kört japanskt idag...


//Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #1 skrivet: 2012-07-13, 22:10:15 »

Hej !
« Senast ändrad: 2013-07-30, 22:32:27 av mieri » Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Hannu
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)
****

Karma: 16
Antal inlägg: 176

Kör: Yamaha Cygnus 125-07
Kör2: Yamaha MT-09
Kör4: Volvo 944-98
Hemort: Boden



« Svara #2 skrivet: 2012-07-13, 23:46:03 »

Tack för intressant läsning.
Roligt att höra dina "val & kval".
Intressant att se vad du tycker efter denna sommar.

Ha de gött.

M.V.H

 /Tobias
Loggat
tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012-07-17, 20:30:55 »

@Peter Björkdahl,
 good post


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #4 skrivet: 2012-07-17, 23:39:59 »

Tackar  Smiley
Och idag kom Givi kåpan som täcker lite mer än originalet. Jag har skruvat på den men har inte provkört än.

//Peter Björkdahl
Loggat

Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #5 skrivet: 2012-08-18, 22:59:52 »

Nu har det blivit några vändor med nya Givikåpan.
I det stora hela så är den mycket bra men det finns minussidor också.
Ett tydligt positivt tecken är att jag utan att tänka på det kör 10km/h fortare så den skyddar påtagligt bättre. Jag kan se över kanten vilket jag ville kunna göra i t ex regn men det blir lite turbulent runt 50km/h och vinden kommer nu bakifrån istället. Om jag hukar mig så kommer jag helt bakom och då blir det mycket tystare så den större Givikåpan hade funkat bättre men då hade jag inte kunnat se över den i regn så det är inget alternativ för mig. Den skyddar händerna men inte helt men det går att köra några mil utan GoreTex handskar utan att det blir blött igenom (överarmarna blir dock blöta). Min Shoei Raid hjälm har alltid haft lätt för att imma fuktiga mornar och nu är det lite värre när fartvinden mot hjälmen nästan helt uteblivit men det är bara att glipa på visiret så löser det sig (med lite mer brus såklart). Jag kan heller inte känna några sidvindseffekter fast den är monterad på styret (var lite orolig för det). Jag har bara tankat en gång till och då har den dragit 0,42 istället för 0,41 och då har jag som sagt kört lite fortare än tidigare.

Summering: Jag är nöjd men jag kanske provar med en spoiler att montera på om jag hittar någon som inte skymmer sikten så mycket.

Bilderna är med nuvarande med originalkåpan och med Givi 106.

//Peter Björkdahl


* DSC_2588 mindre.jpg (414.49 KB, 2000x3008 - visat 1150 gånger.)

* IMG_0139 mindre.jpg (281.42 KB, 3264x2448 - visat 1182 gånger.)
Loggat

tomas
Admin-tomas
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 3405

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012-08-24, 22:50:40 »

Rutan ser "rätt" ut tycker jag.


-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #7 skrivet: 2013-07-30, 22:19:42 »

Hej

Jag vet att det inte är någon annonsavdelning i detta forum men tänkte ändå vara lite fräck.
Jag kommer högst sannolikt att sälja mina mina två fordon som jag nämnt här ovanför; Ducati Monster 750 1997 som jag köpte ny 1999 och Piaggio Beverly 500 från 2006 men uttagen 2009 med två ägare före mig. Ducatin har gått 2000mil och Piaggion 500. Prisnivån jag tänkt är runt 25000kr/st. 

Mejla gärna bjorkdahl@glocalnet.net om ni önskar bilder eller annan info.

//Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #8 skrivet: 2013-07-30, 22:31:08 »

Jaha!

Är det möjligtvis en cab som stundar ?


Undrande Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #9 skrivet: 2013-07-30, 22:35:06 »

Nej, jag är lite enkelspårig och är en italienare på gång igen Wink

//Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #10 skrivet: 2013-07-30, 23:17:32 »

Nejdå du är inte mer enkelspårig än mig,

 Du följer pastaspåret å jag sushispåret.

Gonatt //  Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #11 skrivet: 2013-08-01, 21:59:46 »

Jaha ja, då har jag gjort en "Mieri" - kommer att gå från scooter till endast mc igen. Var i Trollhättan och skrev på för en Ducati Multistrada - min dröm sedan 2003 då den förra modellen kom ut (men det här är en 2011).
Lyssna gärna i er vänkrets om någon är sugen på min Beverly 500 och/eller Monster 750 till vettiga priser, nästa fredag lämnas de annars i inbyte när jag hämtar Multin  Grin

//Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #12 skrivet: 2013-08-01, 22:27:34 »

Ja vi får väl hoppas att det inte går och blir en trend & göra en " Mieri " ....
Är det en 1100: a då ? Eller den nya 1200: an ? Jag har ju en polare som du kanske känner till sedan mina tidigare bilder från bl a Vänern runt som har en röd 1100. 1200: an är ju en dräpare vet jag sedan tidigare.


Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 16
Antal inlägg: 325

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö



« Svara #13 skrivet: 2013-08-01, 22:55:49 »

Jotack, om du startar trender som dessa förlåter i alla fall jag dig  Wink
Jo, det är en 1200, knuffar på ganska lagom  Grin men den är lättkörd som en moped.

//Peter Björkdahl
Loggat

mieri
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
*****

Karma: 25
Antal inlägg: 1396

Kör: Gullan - 98 - inte en scooter.....
Kör2: Volvo 945 -94 without turbo
Kör3: Mazda Mx5 / Miata - 92
Kör4: (Har kört FJS 600 & Tmax500 bl a )
Kör5: E-Bike Trek Powerfly +9 :))
Hemort: Åkersberga typ Roslagen



« Svara #14 skrivet: 2013-08-02, 00:25:49 »

En bild på den lite senare vore trevligt :-)

Gonatt //  Mieri
Loggat

Om alla fimpar kastades nån annanstans än där man oftast ser dom, undrar hur mycket pengar det skulle sparas rent samhällsekonomiskt...+ alla j-a McDonaldspåsar i dikena oxå ! Hate them . 1 miljard fimpar / år har jag för mig att d va ?
Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  


Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.105 sekunder med 22 databasfrågor.