Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 16
Antal inlägg: 325
Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö
|
|
« skrivet: 2012-07-13, 20:36:30 » |
|
Tänkte nu presentera mitt nyförvärv efter några veckor och fyra tankningar, Piaggio Beverly 500.
Efter att länge funderat, kalkylerat och provkört för att hitta scootern som skulle ersätta min BMW C1 125cc från 2001. Så tror jag att jag hittade bästa kompromissen för mig. Jag var intresserad av Honda SH300A, Yamaha Xmax, Tmax, Piaggio Beverly 350 och en hel del andra.
Målet var att hitta en sidvindsstabil (det var det som ofta begränsade mig från att pendla blåsiga dagar med C1), starkare men fortfarande smidig och snål. Om det dessutom gick bra att skjutsa ett av barnen ibland så var det en bonus.
När jag var klar att skriva kontrakt på en ny Beverly 350 så blev det (lite självförvållat) strul om vilken återförsäljare jag skulle köpa av. Det gav mig lite tid att åka och prova två begagnade av den större Beverly 500. Och slutade med att jag istället köpte en 500 från 2006 som var uttagen 2009 och endast gått 165mil under soliga dagar :-) Fördelen med detta blev att jag hade råd att även behålla min Ducati som om 5 år blir möjlig att veteranförsäkra billigt för nöjesturer lite då och då.
Min Piaggio har ungefär 40hk och väger strax under 200kg. Jag tror att den accelererar på 8-9sek till 100km/h och den toppar 160km/h. Det gör den smidig nog att slinka mellan köer på de flesta vägarna och stark nog att komma iväg före bilarna för att slippa bli inklämd. Bromsarna är snarlik Hondas CBS och vänster bromshandtag aktiverar både bak och vänster skiva fram. Den stora fördelen med detta är att man kan ha bra bromsberedskap samtidigt som man gasar. Dock saknar den ABS som egentligen var ett krav jag ställde men frångick... vi får se om jag kommer att ångra detta.
Teoretiskt så kan man få en fåcylindrig (den här har en cylinder) motor att förbruka mindre bränsle och har den som i detta fall även bränsleinsprutning så kan det bli ännu bättre. Jag har tankat några gånger nu och den har legat stabilt på 0,41-0,42l/mil. Det är knappt 1dl mer än C1 som med 15hk brukade ta 0,32.
Förvaringsutrymmena är medelbra och har plats för handskar och lite smått i facket framför knäna och en jethjälm under sadeln och en hel del till. Men min hade en liten toppbox på 35L och den behövs den också, allt som oftast.
Angående sidvindsstabiliteten så känns det mycket hoppfullt hittills med några blåsiga dagar över lidingöbron. Mycket av tyngden ligger lågt med en förhållandevis stor motor och tanken vid golvet mellan fötterna. Dessutom är ramen dubbel och den känns också vridstabil och det tror jag också är viktigt vid blåsigt väder. Men jag har beställt en större styrmonterad skärm (Givi 106) då originalet inte skyddar överkropp och händer så bra och får se hur mycket den nya kommer att påverka sidvindsstabiliteten negativt.
Fördelen med traditionell ”vespa-konstruktion” med motorn placerad vid bakhjulet är att man slipper sekundärdrivning (t ex kedja) och att mycket är lättåtkomligt vid service. Nackdelen är t ex att det blir mycket ofjädrad vikt som fjädringen behöver ta hand om och det blir aldrig riktigt bra. Här blir det ganska påtagligt när det är lite gropigt då den dessutom är ganska hårt fjädrad och dämpad. Men det verkar som att fjädringen fungerar bättre när jag har med min 11-åring bak. Men generellt gillar jag hårt dämpade fordon så det passar mig bra, men jag får tänka på att inte åka i potthål utan att styra på sidan om istället. Dessutom känner jag motorns vikt på så sätt att det är enklare att svänga åt vänster än åt höger och det gjorde jag aldrig på C1.
Vad gäller motorn så är den ganska harmonisk då det är endast en cylinder som tuffar lite på låga varv då den har gott om vridmoment redan på låga varv. Den är lite seg i starten innan kopplingen fått ordentligt grepp men oerhört rappare än C1 redan från start. Den stora skillnaden mot alla andra scootrar jag provat, Tmax undantagen, är hur kvick den är om man vill accelerera för att byta fil eller så.
Jag var lite orolig att bli förväxlad som en moped men hittills har det inte varit större problem än med min Ducati Monster. En överraskning är att till och med i centrala Stockholm hälsar mötande MC ganska ofta, det hände ALDRIG när jag körde C1. Å andra sidan så var det lite trevligt för med C1 så hälsade alla andra C1 förare till varandra även när man möttes på sexfiliga motorvägar.
Ni som nu orkat läsa så här långt, är jag nöjd med mitt val tror ni? Jo, det är jag. Men om jag hade valt att istället för en begagnad välja mellan att köpa en ny Beverly 500 för 66.000: - eller en ny Beverly 350 för 60.000: - så hade jag absolut köpt 350. Men å andra sidan, om Tmax inte kostat 107.000: - utan istället 70.000: - då hade jag nog kört japanskt idag...
//Peter Björkdahl
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)
Karma: 16
Antal inlägg: 325
Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Kör3: Piaggio Beverly 500
Kör4: Trek 7 FS elcykel
Hemort: Lidingö
|
|
« Svara #7 skrivet: 2013-07-30, 22:19:42 » |
|
Hej Jag vet att det inte är någon annonsavdelning i detta forum men tänkte ändå vara lite fräck. Jag kommer högst sannolikt att sälja mina mina två fordon som jag nämnt här ovanför; Ducati Monster 750 1997 som jag köpte ny 1999 och Piaggio Beverly 500 från 2006 men uttagen 2009 med två ägare före mig. Ducatin har gått 2000mil och Piaggion 500. Prisnivån jag tänkt är runt 25000kr/st. Mejla gärna bjorkdahl@glocalnet.net om ni önskar bilder eller annan info. //Peter Björkdahl
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|