Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?
2018-01-23, 15:00:24
Ingen Avatar
Startsida Hjälp Kalender Galleri Arcade Logga in Registrera
Nyheter: Vinterträff i början av 2018? (i stockholm, läs de sista posterna i tråden för aktuell status) >>--> http://www.scooterforum.se/forum/index.php/topic,1802.0.html

+  Scooter Forum
|-+  Scooter Relaterat
| |-+  Egna erfarenheter/Recensioner
| | |-+  Förbrukning??
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne. « föregående nästa »
Sidor: [1] 2 Skriv ut
Författare Ämne: Förbrukning??  (läst 17276 gånger)
bebbe
Klass 1/EU45 (Junior Medlem)
**

Antal inlägg: 25

Kör: Kymco Agility City 150
Hemort: Vallda

Hoj tok.

« skrivet: 2012-06-23, 11:14:23 »

Hej.

Jag funderar lite på detta med förbrukning. Har alla år kört motorcykel till jobbet om vädret varit ok. Det har dels varit för att det är roligt men även lite för att ha mindre förbrukning och givetvis msidigare komma fram i rusningstrafiken.

Men förra året köpte jag min en Polo Diesel. Denna tar ca 0,41 till 0,47 (om jag snålar ligger den på runt 0,38!!). Detta gör att en utav fördelarna med att köra motorcykel försvinner. Det tillsamman med att det är lite krångligare (skyddskläder, regn mm) har gjort att jag inte tycker fördelen är lika uppenbar längre.

Funderade på detta ett tag och tänkte att om jag köper mig en Scooter kanske jag kan komma ner lite i förbrukning. Så jag fick tag i en Aprilia Atlantic 200 som bara hade rullat 600mil. Har nu kört ca 250 mil med denna och tycker att det funkar ok. Förbrukningen ligger på ca 0,35 till 0,38 (någon gång har jag kommit under 0,35 men det är bara vid enstaka tillfällen).

Nackdelen med hojen är bara den att jag tycker den är lite "vinglig" särskilt när det blåser mycket. Skulle även vilja har lite mer kraft vid fart. Så som det funkar nu tycker jag den funkar ok (är mest 70 och 90 sträckor) om trafiken är lugn för då kan man hålla 90. Men om det blir lite hetsigare. Med mycket bilar och "stressig" trafikrytm känns det som jag får krama ur den lilla 200:an så mycket den har. I min värld känns inte det helt säkert. Jag är van vid att köra aktivt när jag har kört tex motorcykel i hetsig trafik och vill lämna alla potentiella faror bakom mig. Känns inte som den lilla Aprilian alltid klarar det. Har även märkt att om jag kör vid dom tiderna som trafiken är som värst kan jag får förbrukningen att komma över 0,4 och då känns det ändå inte som om jag riktigt får det resultatet jag vill för att körningen skall kännas helt säker.

Så då till min fråga. Om jag köper mig en annan scooter som är lite större och har mer krut. Kommer jag då fortfarande kunna köra på ca 0,35 (eller gärna lägre)?

Får nog tillägga att jag inte vill betala mer än kanske 30-35k för en annan scooter. Hade jag velat lägga mer hade nog Hondas Integra passat (då den verkar klara sig på tom under 0,3!) bra men där ligger priset på 95k. Så som jag ser det tar det nog en stund innan jag hinner köra ikapp den pengen  Roll Eyes
Loggat

----------------------------
Karl
MC Scooter 400cc (Senior Medlem)

Antal inlägg: 134

Kör: Honda Sh 300 årsm 2012
Hemort: Göteborg

« Svara #1 skrivet: 2012-06-23, 12:52:37 »

Körde förr en 2007 Yamaha Majesty 400. Den hade en förbrukning på cirka 0,35 och hade med sina 34 hk ganska bra prestanda. Jag toppade den 155 kmt på mätaren så det motsvarar väl cirka 145-150 i verkligheten. En sådan ligger runt 35000 på blocket. X-max är även ett bra alternativ toppar cirka 130 kmt och är ganska rask upp till 100 kmt. Bränsleförbrukning ligger kring 0,3-0,35. Båda har rejäla utrymmen under dynan. vilket är bra ibland. X-max kan du finna under 30000 kr på blocket. Lycka till.
Loggat
TMax500

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #2 skrivet: 2012-06-23, 13:28:28 »

Ekonomin i scooteråkning är nog svårt att räkna in, i vart fall om man vill köra en lite biffigare scooter. Kanske kan en Lead, Innova eller någon annan snål-hoj ge en vettig kalkyl. Men annars få man nog bokföra scooteråkandet på nöjeskontot, åtminstone till en del. Precis som du skriver drar en snål bil nästan lika lite soppa. Sedan skall ju en scooter ofta servas i tätare intervaller än bilen, däck skall bytas osv.

Vill du både ha låg förbrukning, mera power och stabilitet är det kanske Hondas Integra som gäller? Andra storscootrar drar mer, vad jag har förstått. Jag kör t ex på 0,5 i snitt. Det finns ett inlägg här på forumet med 0,35 på en TMax, men så sakta jag jag nog aldrig kört... Wink Men som du skriver, 95 000 kr är mycket svårt att räkna hem, ekonomiskt.

Vad säger ni andra som kör 500-600 cc? Runt 0,5?

Vad gäller stabilitet och "vinglighet" så har jag aldrig kört en Atlantic, så det är svårt att jämföra. Men sätter du dig på en 500-700 cc på 200+ kg så lär inte detta vara något problem. Jag märker visserligen när jag t ex korsar Älvsborgsbron i hård vind att det förstås drar i ekipaget. Men om man känner efter i styret, så tar vinden i föraren och inte i scootern. Scootern tar vinden mycket bra. Till skillnad från mig - som tar sidvinden dåligt! Smiley
Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
Peter Björkdahl
MC Scooter 800cc (Guru Medlem)

Antal inlägg: 312

Kör: Ducati Multistrada 1200
Kör2: Alfa Romeo Giulietta
Hemort: Lidingö

« Svara #3 skrivet: 2012-06-23, 14:29:30 »

SH300 är nog tillräckligt bra i många avseenden men jag fastnade för Piaggio Beverly 350 då den är piggare och går mjukare.
Men den kom i år så priset är 60.000 (i Tyskland €4999),

Jag kan återkomma efter sommaren om hur mycket mer min nya (2006) Beverly 500 förbrukar mot de 0,32l/mil som min 15hk BMW C1 tog vid jobbpendling.

Men här finns lite samlade förbrukningsuppgifter...
http://www.fuelly.com/motorcycle/piaggio/bv500

//Peter Björkdahl
Loggat

ljs-s

Antal inlägg: 316

Kör: Yamaha X-Max 250 ABS
Kör2: Kawasaki ER5
Hemort: Sundsvall

« Svara #4 skrivet: 2012-06-23, 15:04:03 »

Med min x-max kommer jag inte under 0.3 som jag kör, jag ligger nog mer mellan 0.4-0.5 men jag kör inte snålt och jag skjutsar rätt ofta. Kan hända att det går att köra på 0.3 med lugnare körning.

Sidvinden är x-maxen inte super bra på, men för att det ska vara jobbigt i 0-90 så ska det blåsa på rejält innan jag tycker det är jobbigt. Visst blir man påverkad men inte så jag tycker det känns osäkert. Men 100+ på en blåsig dag är jobbig tycker jag.

Jag upplever inte 100 vägar jobbiga på så sätt att man känner sig i vägen. Vill jag ligga i 120 så kan jag göra det. Men om man själv ska köra om en bil och man får nån hetsig bil bakom sig så har man ju inte samma kraft som en piggare normal bil i dom farterna.

Och som jag ser det, stirra dig inte blind på siffrorna att det kanske blir lika dyrt eller lite dyrare än din bil. Det är ju roligare! Cheesy
Loggat

-----
Finns det någon scooter åkare i Sundsvall som är sugen på att åka en tur så hör gärna av dig.
Stig45

Antal inlägg: 151

Kör: Yamaha Beluga -92
Kör2: Vespa Touring -60 (fn i småbitar..)
Kör3: ..och en massa annat 50-1200cc
Hemort: Småland

« Svara #5 skrivet: 2012-06-23, 16:24:27 »

Ekonomin i scooteråkning är nog svårt att räkna in, i vart fall om man vill köra en lite biffigare scooter.
I Stockholm får ju mc/scooter köra i bussfilen..En inte helt oäven fördel vill jag påstå..
Sparar kanske inte pengar men tid..
Loggat
bebbe
**

Hoj tok.

« Svara #6 skrivet: 2012-06-24, 09:14:25 »

Mycket bra input här. Precis sådant jag ville veta  Smiley

Jag tycker scooter är roligt men jag är lite av åsikten att kör man scooter skall det finnas ekonomi i det. Om inte kan man kanske lika gärna köra motorcykel istället?

För mig är en scooter en kompromiss i prestanda och framförallt väghållning. För att istället få lite egenskaper som tex praktiska packutrymmen, bra vind skydd och framförallt ekonomi!

Tycker att det mesta stämmer. Men blir lite förvånad över att förbrukningen ligger så högt?

Man kan ju idag köpa motorcyklar som har allt det scootern har (förutom möjligheten till att packa). Tex  Kawa Versys mycket bra egenskaper. Både vad gäller bränsle ekonomi, förs, service (1000mil) osv. Ägde faktiskt en under lite mer än en säsong och vid pendling gick den på ca 0,35.

Jag får nog ta och prova lite större modeller och se om jag kanske ändrar min åsikt ang vilka egenskaper en scooter har. Den enda riktiga stor scootern jag har kört är Hondas integra. Den gillade jag skarpt! Men där är som sagt priset lite högt. Iaf i jämförelse med min Aprilia. Om det blir en liknande scooter så blir det istället för min Yamaha R6. Vet inte om jag är redo för det ännu?
Loggat

TMax500

Antal inlägg: 229

Kör: Kawasaki J300
Kör2: Triumph Thruxton
Kör3: Triumph Sprint ST
Kör4: Ägt: Yamaha TMax 500, Aprilia Sportcity 200, Yamaha YP 125, Piaggio X9 180, Peugeot Elyseo

« Svara #7 skrivet: 2012-06-24, 09:35:04 »

Nu hamnar vi utanför ämnet, men.... En Versys (eller liknande) med en toppbox är jättebra alternativ för pendling, och duger dessutom till en väldig massa annat! Har själv tänkt i de banorna, men hittills alltid fastnat på väderskyddet. Där är scootern överlägsen. Du kan inte köra din Versys (eller annan traditionell hoj) i dåligt väder med vanliga byxor och lågskor utan att bli våt och smutsig nedtill. *) Men det kan du med en scooter.

*) Man kan fundera på frågan lågskor kontra mc-ställ rent säkerhetsmässigt, men det är en annan fråga! Smiley

EDIT: Kanske en 350-400 cc hade varit en bra kompromiss mellan förbrukning och prestanda? Får höra vad Peter B har att säga när säsongen gått lite längre.

EDIT 2: Man kan ju också fundera på att min 500:a på 40+ hästar drar lika mycket som min 900:a på 70+ hästar. I det förra fallet en strömlinjeformad förgasarscooter, i det senare en insprutad nakenhoj, med ett för en hoj helt normalt luftmotstånd (dvs mycket högt).

Hoj nummer tre i stallet, en mycket gasglad 955:a (med slip on och om-mappad för mer effekt) drog 0,55-0,60 i Norge förra helgen. Då har den någonstans över 120 hk...
« Senast ändrad: 2012-06-24, 09:47:36 av TMax500 » Loggat

Float like a butterfly, sting like a bee
bebbe
**

Hoj tok.

« Svara #8 skrivet: 2012-06-24, 09:55:17 »

Ja, det är en stor fördel att man har ett så bra väderskydd! Jag har aldrig haft mc kläder som garanterat håller mig torr i alla väder. Iaf inte när de är några tusen mil gamla. Så oavsett vilken utrustning man vill ha på sig är ju vindskyddet alltid en stor fördel!

Dock skulle jag aldrig köra utan min skydds utr. Jag har kört väldigt mycket mc i mitt liv. Fram till att jag för tre år sedan blev pappa har jag legat på minst 3k mil per år och kört både på sommar och vinter. I flera års tid hade jag bara motorcykel. Bil var underprioriterat. Detta har lärt mig att det ändå bara är två hjul. Vurpor är i det närmaste ofrånkomligt. Att man då har på sig skydds kläder kan göra hela skillnaden mellan liv och död även vid de mest fåniga marksyningarna. Skulle vara förargligt att skada sig illa när utr hänger på en krok i garderoben.

Skall nog tillägga att man inte är befriad från skador även om man har full mundering. Jag har trotts min utr fått skador som trasiga fotleder och krossade handleder. Men är helt övertygad om att hade jag inte haft min utr hade jag nog inte suttit här bakom tangtbordet  Roll Eyes

Jaja, nog om det. Jag tror helt enkelt att jag får ta och prova lite olika större scootrar för att se vad dom har att erbjuda  Cheesy

Edit; ang motorcyklar och förbrukning så är ju de lite modernare hojarna runt 600cc ok. Min R6:a från 2008 går faktiskt billigt från och till jobbet. Klarar mig på ca 0,45. Får väl ses som väldigt bra för en hoj som har nästan 130hkr. Men i övrigt är den en ren mardröm att pendla med. Man sitter verkligen tok illa och väder skydd existerar inte överhuvud taget. Däcken går åt som smör. Förs ligger nära nog på en månadspremie som är samma som en års premie på Aprilian  Roll Eyes . Hade det inte varit för att den är så skön att köra med på helgerna eller de bandagar man hinner med så kan man ju fundera på varför man skall ha en  Roll Eyes
« Senast ändrad: 2012-06-24, 10:04:17 av bebbe » Loggat

bliss
**

Antal inlägg: 47

Kör: scooterlös
Kör2: parellelltwin 650cc

« Svara #9 skrivet: 2012-06-24, 17:30:50 »

För mig är en scooter en kompromiss i prestanda och framförallt väghållning. För att istället få lite egenskaper som tex praktiska packutrymmen, bra vind skydd och framförallt ekonomi!

Kollat på mp3:an?
Jag kör en MP3 500 och jag har den endast för nöjeskörning, jag pendlar inte. Har ej heller A-kort så jag har ingen annan tung hoj att jämföra med men i alla tester jag läst så sägs det alltid att den uppträder precis som en tvåhjuling fast med ännu bättre väghållning framtill samt kortare bromssträcka iom dubbla frambromsar.

Den drar väl runt 0.4 nånting och då gasar jag på rätt bra. Prestanda är väl helt OK, inga problem att dra om en bil som ligger i 120 på motorvägen och står man först vid rödljuset blir bilarna bakom små prickar i backspegeln fort.  

Kör man mycket i stadstrafik är funktionen med att låsa framfjädringen (och slippa sätta ned foten vid stopp) hur skön som helst!  Smiley Låsningen är också suverän om man behöver baxa runt hojen på trånga utrymmen.

Priset spränger väl kanske din budget, men som det skrevs tidigare är det väl rätt svårt att räkna hem någon ekonomi med MC om man *redan har en bil*... Man kör ju för att det är, tja beroendeframkallande  notworthy
Loggat
bebbe
**

Hoj tok.

« Svara #10 skrivet: 2012-06-24, 19:22:57 »

Kollat på mp3:an?
Jag kör en MP3 500 och jag har den endast för nöjeskörning, jag pendlar inte. Har ej heller A-kort så jag har ingen annan tung hoj att jämföra med men i alla tester jag läst så sägs det alltid att den uppträder precis som en tvåhjuling fast med ännu bättre väghållning framtill samt kortare bromssträcka iom dubbla frambromsar.

Den drar väl runt 0.4 nånting och då gasar jag på rätt bra. Prestanda är väl helt OK, inga problem att dra om en bil som ligger i 120 på motorvägen och står man först vid rödljuset blir bilarna bakom små prickar i backspegeln fort.  

Kör man mycket i stadstrafik är funktionen med att låsa framfjädringen (och slippa sätta ned foten vid stopp) hur skön som helst!  Smiley Låsningen är också suverän om man behöver baxa runt hojen på trånga utrymmen.

Priset spränger väl kanske din budget, men som det skrevs tidigare är det väl rätt svårt att räkna hem någon ekonomi med MC om man *redan har en bil*... Man kör ju för att det är, tja beroendeframkallande  notworthy

Jag gillar ny teknik och udda lösningar så som på en MP3. Skulle nog inte köpa en själv dock. Men jag tänker att samma motor borde väl sitta på en vanl Piaggio också?

Edit; ingen som provat BMW:s nya scootrar?
Loggat

Peter Björkdahl

« Svara #11 skrivet: 2012-06-24, 19:52:41 »

Piaggio 500 sitter lite här och var; Gilera, Aprilia, Piaggio.
I min Beverly från 2006 är den på 460cc och på de nyare 493cc men båda kallas 500 och har snarlikt effektuttag.

Vad gäller nya BMW scootrarna så är de försenade och verkar inte komma förrän efter sommaren.

//Peter Björkdahl
Loggat

tomas
Admin-tomas

Antal inlägg: 3305

Kör: Bmw c650gt
Hemort: Stockholm, NV om.

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012-06-25, 06:47:58 »

Japp, ser trist ut på BMW fronten, ringde själv AVA förra veckan tror jag det var och då såg det ut som augusti fast dom skulle veta mer efter midsommar trodde dom då.

Trist "lanserings timing" åtminstone här i Sverige eller det kanske är lika samma i fler länder?

Lite underligt apropå bränsleförbrukning att ingen tillverkare utvecklat någon supersnål motor för MC/Scooter, borde väl ligga lite i tidens anda?
Iofs. finns det ju en del hybrider och där lär väl bränsleförbrukning vara lite lägre.

-Tomas
Loggat

Those are my principles. If you don't like them I have others Wink

Groucho Marx.
Peter Björkdahl

« Svara #13 skrivet: 2012-06-25, 10:07:05 »

Nu har Globens MC fått in en Piaggio Beverly 350. Jag rekommenderar att ta en provkörning med denna om ni kan - mycket trevlig körupplevelse kan jag lova.

Peter Björkdahl
Loggat

Peter Björkdahl

« Svara #14 skrivet: 2012-06-25, 10:45:15 »

BMW har samma problem överallt, det är något slags kvalitetsproblem.

//Peter Björkdahl
Loggat

Sidor: [1] 2 Skriv ut 
« föregående nästa »
Gå till:  

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.188 sekunder med 21 databasfrågor.